Přejít na obsah
View in the app

A better way to browse. Learn more.

ŠKODA Forum - SKODAHOME.cz

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Doporučené odpovědi

Publikováno

Škoda 740, ČSSR 1971

Pětidvéřový čtyř až pětimístný vůz, motor vpředu a pohon zadních kol. Byl vyroben pouze jediný prototyp, který se nedostal do sériové výroby. Karosérii možná navrhla firma Ital Design (Giugiaro). Motor měl objem 1100 cm³

Škoda 740 byl prototyp vozu nižší třídy s klasickým uspořádáním pohonu (motor uložený vpředu podélně, pohon zadních kol), ale v modifikaci "transaxle" - tj. s převodovkou u zadní nápravy (obdobný systém byl použit již ve 30. letech u sériového vozu Škoda Popular. Vývoj probíhal v letech 1967-71 v automobilce AZNP v Mladé Boleslavi

Vznik a vývoj

Původním impulsem byl projekt tehdejšího ředitele AZNP Ing. Josefa Šimona "Rozvoj integrované výroby osobních vozů v ČSSR", který mimo jiné předpokládal dvě nosné modelové řady automobilů Škoda - jednak větší vozy typové řady 720 (s motory 1250 a 1500 cm³), jednak menší vozy typové řady 740 (s motory 900 a 1100 cm³). Obě řady měly být vyráběny jako sedany, tudory, kombi a řada 720 navíc i jako kupé.

Zatímco technické a estetické řešení větší řady 720 měla na starosti řada špičkových odborníků, pak menší řada 740 vznikala v nepoměrně skromnějších poměrech, už s povědomím toho, že půjde o levnější a tudíž ne tolik reprezentativní automobily. Mnohem menší byl tedy i řešitelský tým, konstruktérem karosérie byl Ludvík Eimer (pozdější šéfkonstruktér řady Škoda 742 neboli Škoda 105/120), motorovou část řešil Ing. Josef Müller (mj. autor motoru pro vůz Škoda 1000 MB).

První - a pravděpodobně jediný - funkční vzorek byl tak zhotoven až v srpnu 1971, šlo o malý pětidvéřový sedan se splývavou zádí, evidentně inspirovaný slavným Renaultem 12 a také prvním funkčním vzorkem většího typu 720.

Konec projektu

V té době se však již vědělo, že celý projekt obou typových řad bude zrušen - obě řady byly totiž vyvíjeny jako zcela nové auto, ale bez jakékoliv vzájemné provázanosti (720 - klasický pohon; hliníkový motor, vodorovně půlená převodovka u motoru; 740 - transaxle; litinový motor, svisle půlená převodovka u zadní nápravy) a tak by záměnnost dílů byla minimální, navíc zde chyběla i jakákoliv technologická návaznost na dosavadní výrobu. Na vybudování zcela nových výrobních areálů a pořízení zcela nových výrobních technologií tedy chyběly spíše miliardy Kčs, jenže v té době automobilka stále ještě splácela úvěry za nové technologie pro výrobu „embéček“.

Dochované vozy

Jediný vyrobený funkční vzorek modrozelené barvy se dochoval v depozitáři Škoda Auto.

Technické údaje

Karosářské verze

Sedan

Kombi (pouze projekt)

Tudor (pouze projekt)

Motor

řadový čtyřválec OHC 1100 cm3

post-8682-0-00842100-1337684605_thumb.jp

post-8682-0-95942800-1337684606_thumb.jp

post-8682-0-55546600-1337684608_thumb.jp

post-8682-0-23701000-1337684610_thumb.jp

Podobný obsah

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.