Přejít na obsah

Velký pokles napětí při sepnutí sahary + klimatizace.


Emppu

Doporučené příspěvky

Ahoj,

 

Řeším zajímavou záhadu, která se zdála mít jednoduché řešení, ale jak se ukazuje, souvisí zřejmě hned s několika věcmi zároveň, proto jsem se rozhodl založit samostatné téma...

 

Na autě (F2 2008 1.4 16V 63kW (BXW) + Climatronic) začalo padat napětí. Projevovalo se to rozsvícením kontrolky ABS, ke kterému docházelo sporadicky během jízdy pouze při zapnuté klimatizaci. 

 

První podezření padnulo na špatný alternátor nebo špatné ukostření. Předem uvedu, že alternátor byl zkušebně vyměněn za nový, kostra vyčištěna, překostřena a proměřena - zde problém není. Palubní síť měřená na baterce či zásuvce v interieru má pouze minimální ztrátu vůči výstupu alternátoru, který stabilně dává okolo 14.3V za všech podmínek, vyjma jedné:

 

Bylo zjištěno, že ke skokovému poklesu napětí (na altíku i na baterce) dochází krátkodobě pouze za situace, kdy sepne ventilátor chlazení (sahara) a zároveň běží klimatizace. Napětí se skokově brutálně propadne ze 14.3V na 12.3V, poté se po dobu chodu ustálí někde mezi 12 a 13V, po vypnutí sahary opět vzroste na 14.3V. 

 

Dále zjištěné podivnosti, které by mohly mít na záhadnou závadu nějaký vliv: (a otázky z nich vycházející)

  • Zdá se, že ventilátor zná pouze stav zapnuto / vypnuto. Pokud tam jsou dvě rychlosti otáček, tak větrák buď točí naplno, nebo vůbec. Má se to takto se zapnutou klimou chovat či nikoliv?

 

  • Po vytažení obou nožových pojistek chlazení (u akumulátoru) se po zapnutí klimatizace stejně sahara roztočí. Jak je to možné? Kde se tam bere napětí? Kdyby se tam bralo odněkud, odkud nemá, muselo by to vzhledem k obrovskému výkonu ventilátoru vyhodit nějakou jinou pojistku...

 

  • Podezření padlo na vadný ventilátor, popřípadě řídicí jednotku chlazení, ale to by ke stejnému propadu docházelo i bez klimatizace - jenže tak se neděje. Kdyby navíc ventilátor bral příliš proudu, musela by se spálit pojistka (a nebo taky ne, když vytažení pojistky nic neudělá?)

 

  • Čím vyšší je nastavený výkon klimatizace, tím vyšší je pokles v napětí po sepnutí sahary. Při plném výkonu klimatizace se auto jízdně chová naprosto jinak, cuká při přeřazování - zřejmě důsledek rychlého propadu otáček po sešlápnutí spojky díky zátěži z klimatizace. Puštění spojky po zařazení vyššího stupně pak auto výrazně zbrzdí, oproti běžnému stavu, kdy člověk pracuje s pedály tak, jak je zvyklý většinu času. 

 

  • Mírné zvýšení otáček (z 800 na 1000 rpm) již nabudí alternátor dostatečně na to, aby tento energetický výkyv dokázal pokrýt. Dal bych ruku do ohně za to, že dříve se po zapnutí A/C vždy automaticky zvýšily mírně volnoběžné otáčky motoru, zatímco po vypnutí opět spadnuly na 800. Má se to takto chovat? Pokud ano, kde může být příčina toho, že ŘJ nezvedne otáčky motoru tak, aby altík zvládal pokrýt energetickou poptávku?

 

 

Děkuji předem mnohokrát za Vaše nápady či připomínky. Neví někdo?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Pawouk změnil název na Velký pokles napětí při sepnutí sahary + klimatizace.

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...