Přejít na obsah

Předjíždění zprava a mylné tvrzení autoškoly King


Doporučené příspěvky

Jen bych dodal, že médium sice pod seznamem je ale je to spíš takovej blogýsek, než nějaké solidní médium, proto bych asi uplně netvrdil, že "článek vyšel".

Trochu to ve mě evokuje dojem o snahu udělat na čtenáře falešný dojem serióznosti. Tím zase ale nehodnotím obsah textu samotného... 

 

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jde o to, co je to souběžná jízda. Formulace "..... řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním,....", to platí i pro vozidlo jedoucí v jiném (prostředním nebo levém) pruhu, ale předemnou? "Podjet" bych ho neměl, takže moje rychlost závisí na jeho rychlosti a pak je ale splněna podmínka pro souběžnou jízdu a podjet ho můžu. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Četl jsem článek a diskuze pod ním je také zajímavá. Nicméně rozhodující bude nakonec stejně názor policisty, případně následné správní řízení. Ačkoli to může být frustrující, faktem zůstává, že jsi jiné vozidlo v levém pruhu předjížděl zprava, což se obhajuje velmi těžko. Policejní hlídka se s tebou dohadovat nebude – buď zaplatíš na místě a dostaneš trestné body, nebo to půjde do správního řízení, kde je pravděpodobnost, že je přesvědčíš, velmi malá, řekl bych spíš nulová. Dokázat, že auto v levém pruhu jelo neoprávněně, je mnohem složitější než prokázat tobě, že jsi ho předjel zprava.

Bude to podobný problém jako v případě nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky a podmínkám, což policie při nehodách často využívá, i když za ně řidič zjevně nemůže. Je to pro ně snadné řešení případu a obvykle jim to bez problémů projde.

Poškodil jsem si auto na dálnici o dřevěný hranol, který vypadl z návěsu dodávky jedoucí v pravém pruhu. Bohužel se nepodařilo dodávku dohledat a neměl jsem žádný záznam – výsledek? Moje vina, a navíc jsem dostal pokutu, prý jsem měl lépe předvídat a přizpůsobit tomu svojí jízdu.

Editováno: , autor: LosDavos
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Shrňme si "fakta". Silnice o třech pruzích v jednom směru jízdy, levý a prostřední pruh je plný aut. V pravém pruhu, například pruh pro pomalá vozidla (stoupací pruh) je volný. Jedu v pravém pruhu, dojedu vozidlo v prostředním pruhu. Zákon definuje souběžnou jízdu jako stav, kdy se vytvoří souvislé proudy vozidel, (neříká, že to musí být v pruhu před tebou), což je splněno plným levým a středním pruhem. A dále, že rychlost jízdy je ovlivněna vozidly přede mnou, což je splněno vozidlem v prostředním pruhu. V tomto případě se jedná o souběžnou jízdu a nepovažuje se za předjíždění, když jedou vozidla v jednom pruhu rychleji než v druhém. Tak praví zákon. 
https://businesscenter.podnikatel.cz/pravo/zakony/silnicni-provoz/cele-zneni/ § 12, Jízda v jízdních pruzích, odstavec (3)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Důležité faktory
1. Souvislé proudy vozidel: Zákon uvádí, že pro souběžnou jízdu musí být vytvořeny souvislé proudy vozidel v různých pruzích. Pokud tomu tak je, může se jednat o souběžnou jízdu, což znamená, že jízda v pravém pruhu rychleji než v levém nebo prostředním nemusí být považována za předjíždění.

2. Přizpůsobení se rychlosti pruhu: Je také důležité, aby řidič v pravém pruhu nepřekážel a nesnižoval plynulost provozu, což znamená, že jeho jízda musí být přiměřená rychlosti v jeho pruhu.

 

Shrnutí:
Pokud jsou levý a střední pruh plné vozidel, které jedou pomaleji, a v pravém pruhu jedete rychleji, za předpokladu, že jde o souvislé proudy vozidel, se tato situace dle výkladu § 12 odst. (3) zákona považuje za souběžnou jízdu, nikoliv za předjíždění. Tento výklad se zdá být správný podle zákona.

 

Osobní názor:

 

Pokud tedy jedeš v pravém pruhu, měl bys udržovat takovou rychlost, aby nedocházelo k omezení plynulosti dopravy.

Nicméně, pokud bys v takové situaci předjel auto z pravého pruhu a následně se zařadil do prostředního, je to jasné porušení pravidel – "game over".

Myslím si také, že hranice mezi tím, kdy to policie vyhodnotí jako souběžnou jízdu a kdy jako podjíždění, je posunuta blíže k podjíždění, než se obecně předpokládá.

Podle mého názoru mluvíme o situaci, která se nejčastěji vyskytuje na dvouproudé dálnici. Typický scénář: v pravém pruhu jede souvislá kolona kamionů s většími rozestupy rychlostí 90 km/h a v levém pruhu se pohybuje kolona osobních aut jedoucích zhruba 110 km/h.

Jako řidič osobního auta v levém pruhu vidíš, že mezi kamiony vpravo jsou velké mezery, a před tebou se táhne zbytečně 10–15 aut, která by tě měla pustit, abys mohl jet svých 130 km/h. Kdybys se rozhodl přejít do pravého pruhu a "souběžně" dojel až ke kamionu a předjel všech těch 15 aut a pak se znovu zařadil do levého, policie by to podle mě zcela jistě vyhodnotila jako podjíždění. A to je ten scénář, který má většina řidičů na mysli. Použil jsem příklad dvouproudé dálnice, protože je zde tato situace nejzřetelnější. K tomu dochází často proto, že řidiči jedoucí 110 km/h se nechtějí zařadit do pravého pruhu, jelikož by museli následně zpomalit za kamionem a špatně by se vraceli zpět do levého pruhu.

 

 

Na tříproudé dálnici, například před Prahou na D1, je typická situace, kdy prostřední pruh jede rychlostí 100–110 km/h, a řidiči v něm často zůstávají ve své "bublině" a odmítají přejet do jiného pruhu. Když se pak připojí čtvrtý, stoupací pruh, bývá třetí pruh (pravý) často zcela prázdný, zatímco v levém pruhu se auta pohybují nárazově rychlostí mezi 110 a 140 km/h, v závislosti na hustotě provozu v prostředním pruhu.

Kvůli alibismu policie a bezohlednosti zhruba 20 % českých řidičů často nemáš žádné ideální řešení. Buď se smíříš s tím, že pojedeš v pravém pruhu rychlostí kolem 100 km/h, nebo budeš v levém pruhu neustále zrychlovat a brzdit, případně riskovat konflikt s policií, která tě může snadno zastavit a pokutovat, protože jsi pro ně jednoduchý cíl.

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 3. 9. 2024 na 20:16, McMatej napsal:

Jde o to, co je to souběžná jízda. Formulace "..... řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním,....", to platí i pro vozidlo jedoucí v jiném (prostředním nebo levém) pruhu, ale předemnou? "Podjet" bych ho neměl, takže moje rychlost závisí na jeho rychlosti a pak je ale splněna podmínka pro souběžnou jízdu a podjet ho můžu. 

Mno... pokud ale budete mít volný pruh, tak vás přece nebude limitovat rychlost auta před vámi.
A nemyslím si, že by byl záměr aby vás auto vedle limitovalo a současně nelimitovalo O:-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 4. 9. 2024 na 10:51, LosDavos napsal:

Četl jsem článek a diskuze pod ním je také zajímavá. Nicméně rozhodující bude nakonec stejně názor policisty, případně následné správní řízení. Ačkoli to může být frustrující, faktem zůstává, že jsi jiné vozidlo v levém pruhu předjížděl zprava, což se obhajuje velmi těžko. Policejní hlídka se s tebou dohadovat nebude – buď zaplatíš na místě a dostaneš trestné body, nebo to půjde do správního řízení, kde je pravděpodobnost, že je přesvědčíš, velmi malá, řekl bych spíš nulová. Dokázat, že auto v levém pruhu jelo neoprávněně, je mnohem složitější než prokázat tobě, že jsi ho předjel zprava.

Bude to podobný problém jako v případě nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky a podmínkám, což policie při nehodách často využívá, i když za ně řidič zjevně nemůže. Je to pro ně snadné řešení případu a obvykle jim to bez problémů projde.

Poškodil jsem si auto na dálnici o dřevěný hranol, který vypadl z návěsu dodávky jedoucí v pravém pruhu. Bohužel se nepodařilo dodávku dohledat a neměl jsem žádný záznam – výsledek? Moje vina, a navíc jsem dostal pokutu, prý jsem měl lépe předvídat a přizpůsobit tomu svojí jízdu.

Tak hlavně dokázat, že auto jelo vlevo neoprávněně mi moc nepomůže.. to že on něco porušuje mi přece nedovoluje taky něco porušovat...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 5. 9. 2024 na 12:34, LosDavos napsal:

Kvůli alibismu policie a bezohlednosti zhruba 20 % českých řidičů často nemáš žádné ideální řešení. Buď se smíříš s tím, že pojedeš v pravém pruhu rychlostí kolem 100 km/h, nebo budeš v levém pruhu neustále zrychlovat a brzdit, případně riskovat konflikt s policií, která tě může snadno zastavit a pokutovat, protože jsi pro ně jednoduchý cíl.

Souhlas. Nicméně já chtěl primárně poukázat na to, že za to postih hrozí, aby se řidiči mohli rozhodnout... Je rozdíl podjet protože si myslím, že je to legální a podjet s tím, že vím, že se to nemá, ale nechci se táhnout za ignorantama.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...