Přejít na obsah

Doporučené příspěvky

Vloženo

Mám měsíc nového Enyaq RS a při nabití baterky na 100% mi ukazuje dojezd 414 km.

 

Mám možnost srovnat se stejným Enyaq Sportline (85) a zde pokud je nabitý na 100% ukazuje 515 km dojezd.

 

Máte někdo srovnání? 

 

Vloženo (editace)

Vypocet predikce dojezdu je podobne jako u aut se spalovacim motorem predevsim zavisly na spotrebe behem predchozich jizd.

Pokud se budu s autem pouze courat po meste nebo pojedu klidnou jizdou mimo mesto s nizkou spotrebou, muze dojezd po plnem nabiti klidne vystoupat nad 500 km. Pokud doletim domu po ceste na dalnici, muze predpokladany dojezd spadnout nekde ke 300km.

U BEV do tohoto vypoctu navic ve vetsi mire vstupuje teplota baterie a okolni podminky.

 

Odpoved na otazku dojezdu pro plne nabity Enyaq s 82kWh muze baterii znit: "Nekde mezi 300 a 600 km".
Stale jde jen a pouze o odhad dojezdu a realny dojezd bude opet predevsim zavisly na podminkach a zpusobu jizdy.

Navic ve tvem pripade nelze asi primo srovnavat dvoumotorovou RS verzi (predpokladam na 21" kolech) s jednomotorovou Sportline 85 verzi (asi na 20" kolech). Stejne jako u 4x4 verzi spalovacich aut, bude i zde, co se tyce spotreby, ctyrkolka vzdy v nevyhode.

Pokud mas podezreni, ze neni neco v poradku s trakcni baterii, doporucuji ti si koupit BT ODB II dongle (napr. ELM327) a zkontrolovat parametry baterie pres CarScanner. Nemyslim si vsak, ze odhad dojezdu 414 km na plne nabitou baterii je u RS verze je "podezrele" malo.

Editováno: , autor: OnMiT312
Vloženo

Díky za reakci.

 

Chápu, že záleží hodně na stylu jízdy podle kterého se pak v průběhu jízdy mění celkový dojezd.

Nicméně baterka má svojí kapacitu a pokud nabíjím na 100% měla by pořád ukazovat stejnou hodnotu, která se samozřejmě potom v průběhu jízdy mění a to na základě jízdního profilu, využívání dalších spotřebičů v autě, atd. 

 

Další zjištění. Včera ráno jsem nabil na 100%, ukazovalo dojezd 421km. Ráno sednu do auta, vyjedu z garáže a dojez mám 380km.

Vážně by mě zajímalo, kde se ty hodnoty berou a jak se přepočítávají ??

 

BT ODB II mám a tam jsem nic nezjistil. Možná koukám špatně?

Přikládám.

 

20241203_193106.jpg

Vloženo

Max energy content 78.2kWh, aktulalni stav 77.2kWh. Rozptyl napeti clanku 8.1mV je vpohode, ale je to vysoke SoC, takze je to vybalancovane. Neni tu teplota, ale jinak hodnoty z CarScanneru se mi zdaji byt OK.

 

Ten rozdil dojezdu prave muze byt zmenou teploty baterie.

Vloženo

Udaj o degradaci resp. SoH je pouze vypoctena hodnota udavajici kolik energie je baterie schopna pojmout pri plnem nabiti v pomeru k jeji vyuzitelne kapacite.

Vychazime-li z toho, ze Enyaq MY24 udava pri max. SoC vyuzitelnou kapacitu 78.2kWh a tvuj realny aktualni stav byl 77.175kWh (predpokladam ze snimek je pri plnem SoC), tak je vypoctena hodnota SoH 98.7% (tudiz degradace 1.3%). Tyto hodnoty ale opet nezohlednuji jeji teplotu a pocet cyklu (ve tvem pripade pouhych 5 full cyklu). Predpokladam, ze mas najeto neco kolem 2 tis. km. Tudiz bych pockal alespon dalsich 10 full cyklu, kdy BMS bude mit vice dat a pak bych auto pomalu nabil na AC na 100% a podival se na hodnoty zjistene hodnoty znovu. Samozrejme je dobre oboje vztahovat ke stejne teplote baterie, jinak muzou byt vysledky zavadejici, protoze s klesajici teplotou baterie (zvlaste pak pod nulou) rapidne roste jeji vnitrni odpor a tak klesa i jeji vyuzitelna kapacita.

Vloženo

Fajn, díky.

Mám najeto cca 1200 km. Degradace 1.3% 😞, tak to jsem zvědavý kam to půjde dál.

Zkusím tedy chvíli počkat a pak změřím znovu.

Je ještě nějaký údaj z BMS, který bych měl sledovat?

 

Baterku a její ukazatel dojezdu při 100% nebudu řešit. Je to zavádějící a neustále se to bude měnit, bohužel nevím jaké vstupy se berou pro výpočet. Viz moje ranní zjištění, kdy mi večer říká nájezd 421 km a ráno při rozjezdu 380km.

 

 

Vloženo

S degradaci 1.3% bych si vubec hlavu nelamal.

1. Tento vypocet je hooooodne orientacni a hlavne nezohlednuje teplotu, takze realne to muze byt klidne mene (nebo vice).

2. Z RC modelu si pamatuji, ze nektere Li-ion clanky dosahly sve plne kapacity az po 5-10 cyklech. Samozrejme je to jina chemie a jiny level, ale i to zde muze hrat roli.

3. Soucasna degradace tak mala, ze se pohybuje spise v rozmezi statisticke chyby a vyrobnich toleranci. Proto bych vyckal a zaver udelal po vice nabijecich cyklech. Zde ale pocitej s tim, ze v prvnich dvou letech je casova degradace nejvyssi, pak nasleduje temer stagnace aby se nasledne zacala projevovat degradace vlivem poctu provedenych cyklu. Studii pro NMC chemii je dostupnych na netu hromada

 

  • o 5 týdny později...
Vloženo

Není ta max kapacita 78,2kWh spíš to co by se mělo využívat při výpočtu degradace s porovnání s původní/deklarovanou max kapacitou? Baterie by si mela nechávat nějakou volnou kapacitu na rekuperaci, tedy je běžné, že pro 100% SoC je “nabita” energie o něco nižší než maximální využitelná. I na ID fóru odpočítávají SoH z té maximální kapacity: https://www.vwidtalk.com/threads/car-scanner-shows-66-8-kwh-at-100.12841/ S maximální kapacitou včetně buffer od výrobce ta hodnota nebude, i iD3 s 45kWh baterkou (reálně tam je 55kWh a je jen snížena kapacita přes SW) ukazuje cca 47kWh jako Max Battery Content https://www.youtube.com/watch?v=FUSWXMEawEI 
U stářích Enyaqů se SoH asi dalo spočítat jednodušeji, otázka je co 2024, dle tohoto je asi třeba vycházet z hodnoty co ukáže auto po plném nabití, alespoň dle prvního postu (nejspíše bude chtít projít tu diskuzi pro více podrobnosti): https://www.vwidtalk.com/threads/battery-state-of-health-tracking-spreadsheet.8359/
 

Popřípadě na několika místech jsem narazil na tuto aplikaci: https://www.vwidtalk.com/threads/battery-state-of-health-tracking-spreadsheet.8359/ diskuze k tomu treba zde: https://www.i4talk.com/threads/eflow-formerly-bimmerflow-ev-specific-app-from-the-bimmercode-team.11058/

 

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...