Přejít na obsah

Plynová vzpěra kapoty


Luke288

Doporučené příspěvky

Tak po letech opráším zašlé téma:

 

Jelikož se nám rozmohla debata v tématu o Rapidu, tak přidávám svou trošku do díla.

 

Vzal jsem Kajmanův náčrt, metr do auta a výsledkem je toto:

 

post-89772-0-39578200-1430480950_thumb.p

 

Na základě tohodle se dá už udělat výrobní výkres.

 

Narozdíl od OIII, Rapidu a nové Fabie, je kapoty OII mezi Blatníky a nevzniká zde možný prostor pro umístní vzpěry "na ležato", protože mezi panty a předním kloubem je přepážka torpéda = > tudy to nejde.

 

post-89772-0-13334600-1430481452_thumb.j

 

Úkolem tohodne držáku je tedy překročit prostor mezi pantem a přepážkou torpéda.

 

Výsledek? Milotec to dělá dobře, jen draho.

Editováno: , autor: ka_r_los
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Kdo to udělá levněji? Resp.proč to tu píšeme. U OII je nutné mít vzpěry obě, protože kapota je těžká a není to ideální když je jen jedna ta vzpěra a kupovat od milotecu 2 za 3000,- je celkem dost a hlavně jsou dimenzované tak, že při použití obou vzpěr je potom velký tlak na kapotu a panty...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

O cem se tu ted bavime je zlevneni minimalne o 1000kc, protoze ta vzpera stoji 1800;)

To co maji jako ilustracni foto by bylo idealni, bohuzel to neni technicky proveditelne, yeti to ma taky nad blatniky.

Na trhu jsou firmy ktere ti prodaji potrebne vzpery za 500/ks dle tvych potreb. Zbyly material je v radu desetikorun.

Co se vyroby tyka, vyrizkout a vybrousit to zvladne kde kdo, narozdil od te vzpery pro yeti se tohle ohyba v jedne ose a v delce materialu. Ohyby vznika mezera max 2 mm (zalezi jeste na typu rezani) takze ani se zavarenim vy neme byt problem.

Pak zabrousit, prelakovat a tjada...

Pokud by tohle chtel nekdo delat ve velkem, tak je asi lepsi rozrezani na 3 dily a pak to v pripravku ( svareci deska) posvarovat.

Editováno: , autor: ka_r_los
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Podle mě ten znak je origo, vylopnul se ten původní plastový a dal se tam tenhle, mám to taky v plánu :)

 

Udělat se to opravdu dá, je to v podstatě o chvilce broušení, dvou ohybech a pak to nějak zavařit.

 

Dejte mi někdo rozměr doto držáčku na blatník a já vám za kontakt na nějakou levnou lakovnu dám výrobní výkres! :D

 

A ještě jak moc vyčuhuje matka ven? Skoro bych radši dal vzpěru zevnitř a venku nechal matku, nelíp uzavřenou.

Editováno: , autor: ka_r_los
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tady jsou rozměry.Šlo by to udělat z profilu 30 mm L(vingl),ale jsou to takový ostrý rohy,ale ničemu by to nebránilo.Na držáku kapoty díra blíže k oknu musí být oválná.Kapota jde v pohodě zavírat.Doufám ,že vám náčrtek držáku na blatníku stačí,nebo vyrobte dle vlastního uvážení.

post-13307-0-24832800-1431113916_thumb.j

post-13307-0-28141400-1431115097_thumb.j

Editováno: , autor: Pany
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Předpokládám že materiál má tl.3mm u obou dílů, ale možná by to stačilo vyrobit jen z 2,5mm. Na vzpěr to není tolik namáhané a vzálenosti k ohybům jsou hodně malé.

 

Z technologických důvodů se ptám ještě na tyto věci:

- u malého držáku: může na pravé straně ta šikmá část končit ne skoro do špičky (3mm), ale s malou svislou ploškou dlouhou cca 11mm od základny, je tam na to místo?

- u držáku vzpěry na kapotu: je skutečně nutné dělat to zúžení uprostřed na rozměr 10mm? Buď opět z technologických důvodů min 11mm nebo to nechat v celém profilu těch15mm.

- je potřeba i pravá verze držáků nebo jen levá pro jednostrannou vzpěru?

- ka_r_losi máš pravděpodobně chybu ve výkresu, ten menší otvor pr. 6,5 by měl být na druhé straně spodní části držáku, takhle bude docházet ke kolizi kloubu vzpěry s hlavou šroubu M6, kterým se to montuje na blatník.

 

Pany, kulový čep na těch vzpěrách má průměr hlavy 10mm? Mám možnost použít navařovací čepy na ten spodní držák, vypadalo by to pak estetičtěji.....

 

Při rozumný sérii (tak 10ks) bych držáky mohl nechat vyrobit u dodavatele laserem řezaných a ohraňovaných dílů, který mi dělal držáky na vzpěry pro RAPIDa. Barva by byla jednotná, černá matná. Cenu bych zjistil v průběhu týdne.

Editováno: , autor: miklisek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

miklisek-kuláčky mám z golfa, budou asi stejný,ale změřim.Ten držák na kapotě asi nemusí být uprostřed zúžený a držák na blatníku též doměřim vše ve středu.Cenu zjisti.Ještě musim objednat tu vzpěru 320N ta by měla stačit.Toto provedení je na jednostrannou vzpěru.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Předpokládám že materiál má tl.3mm u obou dílů, ale možná by to stačilo vyrobit jen z 2,5mm. Na vzpěr to není tolik namáhané a vzálenosti k ohybům jsou hodně malé.

 

Správně, ten držáček jsem chtěl dělat ze zbytku U-profilu. Na pravé straně je to v pohodě, tam je držák stažený vůči původnímu oku a ohyby nebo pružení není problém, tam 2,5 mm není překážkou, prob,ém bych viděl na druhé straně, tak je to ukotvenou pouze na 2 šroubech pantu a jinak nic, ale s tím máš asi víc zkužeností ty, já jsem jen elektrikář :)

 

Z technologických důvodů se ptám ještě na tyto věci:

- u malého držáku: může na pravé straně ta šikmá část končit ne skoro do špičky (3mm), ale s malou svislou ploškou dlouhou cca 11mm od základny, je tam na to místo?

 

U toho držáčku jsem jen mírně upravil nákres od Panyho, aby seděly pohledy a aby byl aspoň nějak zanesen radius. Pany původně měl ten držák vysoký 30 mm, já jsem ho ještě o 5 mm snížil, takže tam by se dalo laborovat s výškou. chtělo by to něco na měření mezer po zavření, neexstuje na to něco? :), změřím ten gumový špalík o kousek vepředu, to nám napoví.

post-89772-0-61572300-1431331648_thumb.p

 

 

- u držáku vzpěry na kapotu: je skutečně nutné dělat to zúžení uprostřed na rozměr 10mm? Buď opět z technologických důvodů min 11mm nebo to nechat v celém profilu těch15mm.

 

Mají to tak i Milotecu, tedy skoro až u vlastního oka držáku, ale být to tam musí, protože se tím "překračuje" ta těsnící guma před torpédem. Tady jsem opět převzal výkres od Kajmana, který postnul Pany. Dneska si ještě přeměřím vzdálenost od šroubu k torpédu a poupravím to, mám už sestavu s pístem a kuláčku, škoda, že nikde nejsou aspoň plochy kapoty a blatníků :/

 

- je potřeba i pravá verze držáků nebo jen levá pro jednostrannou vzpěru?

 

Pro Jednostrannou vzpěru je potřeba jen pravá verze (dává se zevnitř původního oka)

 

- ka_r_losi máš pravděpodobně chybu ve výkresu, ten menší otvor pr. 6,5 by měl být na druhé straně spodní části držáku, takhle bude docházet ke kolizi kloubu vzpěry s hlavou šroubu M6, kterým se to montuje na blatník.

 

Máš pravdu tak dlouho jsem si to otáčel, až jsem to v modelu zakótoval od špatný hrany, opravím to doma...

 

Pany, kulový čep na těch vzpěrách má průměr hlavy 10mm? Mám možnost použít navařovací čepy na ten spodní držák, vypadalo by to pak estetičtěji.....

 

těch 10 mm je snad až moc, myslím, že to bylo na 8 mm max, pořád ale záleží na tom, jestli berete VW origo nebo kupovat sadu např. z montako (píst + osazení + čepy), ale ty zavařovací čepy by byly opravdu hezčí :)

Editováno: , autor: ka_r_los
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

10mm u kulového čepu je průměr té kulové hlavy, ne závit.

Výška držáku musí být taková, aby tam spolehlivě prošla ta plastová koncovka pístnice, což u kulové hlavy 10mm bude šířka pánve tak 16mm, ale taky aby se nikde válec vzpěry pak neopíral o blatník. Záleží totiž dost na jeho průměru. U koncovek se závitem M6 je průměr válce 15mm, u závitu M8 19mm. Jak to má ta vzpěra z Felicie?  

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ka-r-los-felicie má 19mm.Mě je celkem jedno jestli obě strany ,nebo jednu co bude lepší zvolíme.Když zavírám kapotu jde celkem pěkně,jak píše miklisek kdo má zkušenosti od Milotecu sem snima.Bylo by dobrý zjistit tu sílu vzpěry.

Editováno: , autor: Pany
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

no já si myslím že stačí si stoupnout k haupně, otevřít jí a chytit ji jednou rukou na kraji a uvidíte, jak to bude (teď jsem služebně pryč, takže to nemůžu vyzkoušet), já osobně bych preferoval 2, protože je ta kapota opravdu hodně těžká a mě osobně se zdálo, když jsem to zkoušel, že to není úplně v pohodě, brát za haupnu jen na kraji...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Stringo mě nepříde tak těžká,já nemám na mé motorizaci ten tapec (nevim o kolik je těžší),ale nebráním se dvěma vzpěrám,pokud se dopídíme jak silné.Proto ještě s objednáním té z felicie 320N počkám.

Editováno: , autor: Pany
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Co jsem kdy přečetl o vzpěrách...

 

Ohledně 2 vzpěr: protože nejsou normálně v prodeji, nikdo moc zkušeností nemá.

 

Ohledně 1 vzpěry: Co jsem četl, tak 1 vzpěra na kapoty stačí, někomu se ale zdálo, že strana se vzpěrou je mírně nad úrovní blatníku => nelícuje. Ohledně kroucení nikdo nic neříkal. Dneska jsem zkusil zakroutit kapotou, trošku se kroutí při zakmitání na jedné straně => tuhá je dostatečně.

 

Passat B6 má vzpěru tak v 1/3 - 1/4 kapoty, takže tam to na jednu vzpěru jde, u kraje jsem taky pro 2 vzpěry.

 

A k dnešní tvorbě:

Max délka od šroubu blatníku po střed odvoru držáku na kapotě - 560 mm, když je kapota na drátě, pořád tam je ještě troška vůle na dorazy, přesto bych těch 560mm bral jako konstrukční max. cokoliv pod bude mít za následek nižší otevření kapoty, enže se musí vzít v potaz stlačení při zavření.

 

 - Příklad:

   Vzpěra vélky 453 mm + 2x kloubek 25mm = 503 mm střed střed. => ověřeno Kajmanem.

 

Vzdálenost od šroubu blatníku po těsnící gumu 350 mm, ale bojím se, že Kajman tam to seříznutí dal schválně kvůli ochraně plastu torpéda, ale milotec to tam taky nemá. Slovy klasika, vyrobit se to dá rovně a pak dobrousit individuálně dle chuti? Třeba do šišaté elypsoidy.

 

post-89772-0-89604600-1431368259_thumb.p

 

Výška dorazové gumy je cca 30 mm, ale šroub je na výlisku výš, bezpečnou výšku bych viděl tak na 25 mm pokud by se použila vzpěra pro šroubovací kloubky CS 10*25 M8/M6. V případě navařovacích kloubků a plastových pánviček se to asi bude muset zvednout na těch 30 mm.

post-89772-0-61746900-1431366804_thumb.pdrzacek3 - List1.pdf

Celá sestava je tady

 

post-89772-0-99340500-1431367957_thumb.p

 

A k síle 1 vzpěry, na internetu mají 360N a občas se lidem zdá, že to zvedá až moc, tj na dorazy => o kousek méně bude asi optimum něco mezi 330-350 N. Omlouvám se, důkazní fotografii mám na pracovním PC :/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...