Září 3Zář 3 Jo u Skodaverke se musí také nastavit v aplikaci a i povolit v autě, apka powerpass pak ukazuje u té které nabíječky možné způsoby autorizace, když dám filtraci nabíječek, kde je možný plugcharge, tak to ukáže jako použitelné jen nabíječky v říši a rakousku. To dojíždění k nabíječce s 10% je hezké, ale v zásadě to odmítám i za cenu zdržení, Prostě nabíjecí infrastruktura není tak spolehlivá, jako benzínka u ropáku a nehodlám se cestou na dovolenou stresovat, jestli nabíjení zprovozním, nebo ne, nebo nehodlám platit nehorázné ceny za nabíječky kolem 25 Kč/kWh, které mě dohodí powerpass. Tady u slaného rybníka se nevyhnu nějaké lokální nabíječce, ale cestou po dálnici domů budu stejně opět preferovat Ionity a jako záložní Tesla, kde vím že bez problému nabiju. Ono třeba v tom Trieben v Rakousku je kousek od Ionity nabíječka, nevím už z hlavy jméno provozovatele, kde podle apky zprovozním i Plugcharge, ale zaplatím za kWh éčko ... a to prostě už z principu nedám, protože bych byl nákladově za cestu pomalu na trojnásobku ve srovnání s ropákem. Ono i těch 12 Kč, co platím u Ionity je na hraně, ale je to srovnatelné jako dobíjení na veřejných dobíječkách v ČR, tady si budu moci při výletech dovolit občas auto píchnout na pár hodin na AC nabíječku s tarifem a apkou místního provozovatele, takže nákladově OK (za předpokladu, že nedopadnu jako u zmíněné nabíječky u Lidlu 😃... plány jsou jedna věc, realita bývá jiná).
Září 3Zář 3 Chápem mať potrebu väčšej rezervy na dojazd, ale v tomto prípade to bolo úplne zle naplánované, lebo nabíjať 50 -> 100 % je najhoršia možná variácia. Ak chceš mať nejakú rezervu, naplánuj to s ABRP tak, aby ti ostávalo v baterke 20 % a v prípade, že nabíjačka náhodou nefunguje, bez problémov prejdeš k ďalšej, nehovoriac o tom, že stále máš možnosť ubrať na rýchlosti, čím klesne spotreba a predĺžiš dojazd o ďalšie kilometre. Okrem toho aj keď bude baterka na nule, auto stále ostáva na pár kilometrov pojazdné s obmedzenou rýchlosťou. Takže s trochu rozumným plánovaním a poznaním limitov technológie/auta nie je dôvod stresovať a tráviť extra čas na nabíjačkách.
Středa v 20:312 dny Chorvatsko 2015, 2. část, poflakování kolem slaného rybníka ...Tak oproti plánům cestování o něco méně, bo letos horko jak sfiňa a člověk se raději chladí ve slaném rybníku, než aby se plácal v autě po výletech. Ale přesto pár postřehů. Dobíjecí infrastruktura není hustá jako ve zdejších končinách, nebo v německu, či rakousku, ale kdo chce, místo na nabíjení si najde. Jsou zde rozšířeny hodně AC 22 kw nabíječky. To zní dobře, zejména kolem turistických míst, kdy si člověk během pobytu na několik hodin nechá dobíjet wagen. Bohužel stejný nápad mívá hodně elektrowagenistů, takže mnohokrát z toho bylo kulo hulo ... naštěstí elroq má velkou baterku, nasosat energii se vždy nakonec někde podaří a s 80% dobití má solidní akční rádius.Ve zdejších končinách využívám síť HEP/ELEN a jejich aplikaci se spárovanou platební kartou. Spuštění dobíječky je rychlé, rozhodně rychlejší a spolehlivější než občasný tuzemský apkový připojovací oser u ČEZ, nebo EON. Jen jsem u prvního dobíjení u 22 kw nabíječky na Ninu (viz foto níže) nevychytal odpojení auta, použil jsem k ukončení dobíjení po volných 180 minutách apku Škoda, jenže jsem pak za boha nemohl odpojit svůj kabel od stojanu. Dřív než mě postihla pepkova příhoda, jsem spustil nabíjení opětovně a odpojil se v aplikaci elen. Pak již šel kabel bez problému od nabíječky odpojit a dokonce nebylo za krátkodobé odpojovací připojení nic účtováno. Ostatní dobíjení v Sukošanu a ve Splitu již v pohodě. Jinak mimo 22 kw nabíječek bez kabelu tady má elen většinou DC nabíječky 50 kw, které mají AC kabel integrovaný. Ceny dobíjení u elen mimo dálnice AC 0,35 éček, 180 minut, DC 0,45 éček, 60 minut (pro srovnání embasoaplikace s powerpasem nabízí 0,49 éčka + 0,49 transakční poplatek u AC a 0,49 éčka + 0,69 transakční poplatek za DC). Po celou dobu jsem si vystačil s apkou elen, plánovaný Lidl a Kaufland jsem už nezkoušel, bo nebylo potřeba a nákupy jsem řešil v Plodine v docházkové vzdálenosti od ubytka. Na dálnicích ještě frčí nabíječky Petrol, zde jsem si také stáhl aplikaci, ale nebylo nutné ji použít, při cestě zpět plánuji opět využívat výhradně Ionity a jako zálohu Tesla. Každopádně Elroq zde budí pozornost a dá se zde s elektrowagenem přežít. Ale v plné sezóně bych sem asi nejel, to tu musí být nabíječkové peklo, kvůli kterému jsem elektrocestu skoro vzdal ... ale červen, nebo září, pokud nebudou jiné dovolenkové plány, slaný rybník příští rok s elektrowagenem opět jistí ...
Čtvrtek v 16:021 den Kabel jde u AC nabíjení vždy odpojit ihned po zmáčknutí tlačítka zámečku uprostřed palubky resp. tlačítka odemčení na klíčku.
Čtvrtek v 18:351 den Zlatá tankovací pistole. Tyhle manévry s odpojením/připojením přes hromadu aplikací jsou opruz. Mně stačí, když se peru s autem, aby uvolnilo konektor, natož ještě s mobilem.
před 2 hodiny2 hod Chorvatsko 2025, 3. část, cesta zpět a realita všedních dnů ...Cesta zpět probíhala jinak než jsem předpokládal, tedy obdobným způsobem jak cesta tam, ale bylo to tak nějak nahodile a na pohodu ... vyjížděl jsem s 50 % baterie, to je jediné, co si pamatuji, pak přišla první INA, káva, croasan a wc, při té příležitosti timián přišpendlen k nabíječce Elen na nějakých 20 minut, pak další cesta a INA Vukova Gorica s restaurací, tedy naposledy hranolky a plieskavica, káva v MC a samozřejmě timián požíval energii z nabíječky Elen, tam jsem se vzhledem k době zastávky dostal skoro na 100% nabití, ale s efektivně využitým časem. Tím pádem padly zastávky na nabíjení u Ionity v Chorvatsku a další nabíjecí zastávka byla u Mariboru u Ionity. Zde malá prekérka s připojením Timiána k obstarožní nabíječce, kartu powerpass to nechtělo načíst. Nabíječka zprovozněna až pomocí mobilní aplikace Mojeembéčko (čímž jsem i vyzkoušel, že takto jde nabíječku spustit). Zastávka využita k občerstvení v KFC, tedy opět efektivní využití času. Abych zjistil, zda nemožnost spuštění kartou nebyla způsobena kartou, další zastávka byla u Ionity v Rakousku v Trieben, nabíjecí karta funkční. Čas už nebyl tak efektivně využit, nepočítám-li zevlování v přilehlém otevřeném Sparu, dobití do 80% a tradá do Českých Budějovic, kde byla cesta slavnostně (z hlediska měřitelnosti nákladů) ukončena nabitím do 100%.Nyní k celkové cestě ... tam i zpět úplně na pohodu, dálnice poloprázdné, žádné kolony, projetí hranic bez zastavení tam i zpět, cestou zpět přes den větší provoz, ale plynulý a na pohodu, v podstatě celá cesta na adaptivní tempomat, sem tam jsem jen přišlápl pedál při předjíždění, na horní hranici povolených rychlostních limitů. Podle palubního CML spotřeba tam 16,1, zpět 16,2. Reálná vypočítaná průměrná celková spotřeba za dovo je16,9 kWh/100 km, jinak ujeto celkem 2270 km. Timián celkově sežral 383 kWh, za což jsem vyplázl 4060 Kč, což je krásných 10,60 Kč za kWh. Pro fosilníky přepočteno je to, jako bych cestoval ropákem se spotřebou 6 l/100 km ropného produktu s cenou 30 Kč za litr, ta cena bude spíše kolem 35 Kč za litr, takže z hlediska provozních nákladů jsem více než spokojen. Pravda je, že jsem si předem vybral, kde budu dobíjet, takže jsem měl cenové náklady pod kontrolou. Pokud bych se řídil doporučeními embéčka a dobíjel tam, kde mě doporučí, to jest s již zmíněnými pár % baterie, tak jsem koukal na pár nabíječek takto nabízených a ceny nabíjení kolem 1 eura (rozmezí 0,99 - 1,19 eura), což jsou ceny šílené a nákladově bych daleko nad fosilem, no a proto jsem si ale elektroprskolet nepořizoval, že. To je i moje odpověď na to, proč "efektivně" nevyjíždím baterii do 10-20%. Mám rád věci pod kontrolou a chci si rozhodovat sám, kde zastavím, ne kam mě pošle CML wagenu (když koukám na ty ceny dobíjení, tam kam mě posílal v zahraničí dobíjet, tak se mě chce něco říci o úmyslu a propojení automobilky s dobíjecím průmyslem 😜). Jo pokud by náklady platila firma, tak mám na háku a klidně budu za 25 Kč dobíjet a dobíjet tam, kam mě wagen pošle.K wagenu ... brblal jsem v timiánově vlákně, že mě nevyhovují sedačky, ale na dlouhé cestě nezvykle pohodlné a při dáchnutí v autě se sklopenými sedačkami asi nejlepší spaní, co jsem zatím zažil. Škoda conect kupodivu celých 14 dnů funkční, bez výpadků, je super nasedat do vozu s předem vychlazeným interiérem. Za co bych embasofirmu pověsil za přirození do komína, je navigace. To ani nemá smysl komentovat. Jako dá se používat, ale aby mě 14 dnů po zprůjezdnění D3 hlásila celou cestu zpět každou půlhodinu, že je D3 přede mnou uzavřená a cesta byla přepočítána a v Linzi se mě snažila odklonit z hlavní trasy na Prahu do nějakých rakouských kotárů, to ne. Takže zpět na stromy, nahození waze, samozřejmě cesta volná, podle palubní navigace jsem jel mezi Dolním Dvořištěm a Kaplicí po poli 😂, podle waze normálně po nové silnici. To ať embasofirma dává raději pořádnou on-line cloudovou navigaci, nebo se na to vyexkrementuje a nechává jen on-line googlemapy, waze, nebo mapycom podle výběru řidiče.Největší slabina cestování elektrowagenem je dobíjecí infrastruktura, sám jsem měl při letošní dovolené problém jednou s neodpojeným vlastním kabelem od nabíječky a jednou s nefunkčností čipu. Vše se mě podařilo vyřešit. Ale byl jsem v Chorvatsku svědkem, jak se nějakým maďarům nepodařilo spustit nabíječku elen a odjeli pryč bez nabíjení. To prostě člověk nechce zažít, stejně tak nechce řešit, jestli nabíječka chce, aby člověk vyhlásil osobní bankrot, při některých cenách dobíjení, cenové rozdíly jsou propastné, nic z toho prostě fosil řešit nemusí, přijede, natankuje, cenové rozdíly doplnění PHM také nejsou takové markantní, jako u elektro. I přesto bych už zpět do fosilního paliva nešel, do chorvatska jezdím jednou za rok, v tuzemsku je provoz bez problémů a navíc od jara do podzimu mě nabíjení doma nic nestojí, to občasné dobíjení při cestách v tuzemsku se dá přežít (zejména cenově). Navíc mě to embéčko, i když některé typické dodoembasoproblémy s polofunkčností komponent jsou na pěst, čím dál tím víc baví ❤️. V příloze pár momentek z cesty ...Timián se opaluje na dvoře ...Timián konzumuje šťávu na Elen:Ionity u Mariboru, kde byl problém s načtením karty powerpass:Ionity v Trieben v Rakousku: Upraveno před 2 hodiny2 hod od velkytom Korekce a pravopis ...
před 1 hodina1 hod Je nepochopitelné, že EU mohutným tlakem bezhlavě tlačí elektromobilitu a přitom není infrastruktura dořešena. A hned tak to nebude. Miliony aplikací (co když mi třeba zrovna klekne mobil, dojdou data, nebo já nevím co?), čipů, karet, registrací... Děs. A když je nemáš, cena za kWh brutální.
Připojte se k diskuzi
Můžete publikovat nyní a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a publikujte s vaším účtem.