Přejít na obsah

Kotoučové brzdy na kole - ano nebo ne?


FUGAS

Doporučené příspěvky

Chtěl bych se zeptat, jestli se tu někdo vyznáte v kolech (tím myslím v bicyklech), jaký máte názor na kotoučové brzdy. Původně jsem je chtěl, ale co jsem se tak trochu o ně začal zajímat, tak jsem na vážkách. Co se týká klasických véček, tak ty jsou skoro bezúdržbové, jen se občas vymění brzdové špalky. Po nějaké době se musí vyměnit ráfky, protože se časem probrousí, ale to je jednou za dlouhou dobu. Nevýhoda véček je, že hůř brzdí na mokru a ve sněhu spíš jenom přibržďují. Tak uvažuju o kotoučích (hydraulikách), které nejsou na vnější podmínky citlivé, ale zase je tam víc věcí, co můžou dělat problémy (např. zkroucené kotouče, únik hydrauliky atd.). Takže by mě zajímalo, jestli je někdo na kole máte, tak napište o zkušenostech. Konkrétně se mi jedná o brzdy AURIGA COMP.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Host MichalF
Jj, já vím, ale už si nepamatuju kdo to byl. Tak doufám, že se mi ozvou s názorama a zkušenostma. ;)

Nejsem si 100% jist ale tusim ze Borg ;-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je to pouze otázka toho jak jezdíš a kde jezdíš. Pokud jsi trochu drsnější xc tak běž do hydraulický kotoučovky. Pokud jezdíš klasický xc, stačí ti véčka. Já sám používám véčka (Shimano LX) se špalkama koolstop (šedý) a brzdí perfektně. Předtím jsem měl tříbarevný BBB a taky nebyly špatný, ale koolstopy jsou fakt nejlepší. :palec2:

Sjíždění ráfku se neboj, ten vydrží hódně dlouho. Jinak je to jak píšeš, hydrauliky jsou náročnější na údržbu. Na druhou stranu véčka se mi časem rozhodí a protože jsem nešika, jedu do servisu na seřízení (navíc jakmile nebrzdí na 100% začnou mě štvát...). <_<

Jinak všeobecně kotoučovku bych si dal jenom na jedno kolo - přední. Na obou je to zbytečný luxus. Pokud ale upgraduješ a chceš si dát kotouč místo véček, na vidli ti zůstanou ošklivý držáky, ale to už je věc puntičkářství...

Dříve jsem jezdil hodně, teď už to slábne, ale i tak - značka Auriga mi nic neříká. Trochu se bojím jestli to není něco jako Tektro u véček(?) :ble Za mých mladých let se prosazovali Hayesy a Magura... a zvlášť Magura je povedená (... a drahá...).

Tak asi tak.

Btw co máš za kolo, resp. ostatní komponenty? Asi bych se rozhodoval i podle toho....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na kole jsem deset let závodil a pak kola i prodával,tak ňáké zkušenosti mám.Měl jsem na kole jak véčka ShimanoXT.Moc nebrzdí,ala nejsou náročné na údržbu.Tak hydraulické kotoučovky Magura Lousie.Vinikající brzdný účinek,ala ta údržba,vyžadovali neustálé seřizování.Nejvíce jsem byl spokojen s hydraulickou ráfkovou brzdou Magura HS 33.Trošku pracné první seřízení,ale jedinou údržbu kterou vyžadovaly bylo opláchnutí wapkou a brzdný účinek stejný jako kotoučovky!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ja bych to popsal asi takto: pokud jezdiš i v zimě na sněhu - tak určo kotoučky, pokud jezdiš drsne sjezdy tak kotoučky, pokud jezdiš hodně blato tak kotoučky, jinak asi jak pišou ostatni tak postačuji dobre Večka.

Dlouhe roky jsem taky jezdival na V - shimano xtr, pak jsme začali jezdit hodně bahenní trasy, sjezdy v hlubokem bahně, a začal jsem hodně jezdit ve sněhu. Na sněhu to z V bylo skoro jako by nebyly, v tom bahně je to sporné - jasně když to klouže pod plaštěm tak nepomuže nic ale u V trva celkem dlouho než se vyčistí rafek a začne to brzdit.

Momentalně jezdim na kotoučich shimano XT a plna spokojenost. Chvili jsem měl pujčene Hayes tušim HFX-7 nebo 9 a bylo to podobné.

U kotoučovek pak hodně zaleží na zvoleném kotouči - velká brzdná plocha versus dobré chlazení.

Někteří tady pišou že složitější udržba: - je to takova rutina jako z autim, jednou ročně vyměnit kapalinu, překontrolovat pistky, hadičky, hlavně často kontrolovat jestli není někde neodliza hadička od rámu (už jsem přetrhl o nějakou větev či co).

Jsem se trochu rozepsal ale snad to k něčemu bude.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

jezdím XC a používal jsem V a šlo to,ale v bahenní koupeli vezmou brzo za své a na sněhu jsou jen jako doplněk

5 let používám hydraulický kotouče, nejdřív Magura gustav M, supr brzděj, ale je problém je seřídit, po čase začnou škrtat

3 roky mám Shimano a jsem max spokojen

nechápu jakou to má služitou údržbu, občas vyměnit destičky,ale rozhodně ne tak často jak špalky na V, délka kroku se seřizuje sama, žádnej stavěcí šroub jak u V a jestli 1 x za rok dva vyměním kapalinu

jo jsou krapet těžší jak V, ale pokud nejsi honič gramů a nemáš na kole samej karbon, tak to pak stejně neva

kotouče jsem ještě nezkroutil a nejsem žádnej drobeček, hodně nafest jsem brzdil ¨z 90 km/h a žádnej problém ani v douhým sjezdu kde se ti může přehřát u V ráfek a bouchnout dušu (už jsem to viděl)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jenom bych ještě dodal - než vyraziš na nějaký větší kopec a se nauč s kotoučema brzdit někde v bezpečí - ono se s kotoučema musí brzdit trochu jinak než s Večkama, a je taky duležite je trochu zajet - takových prvních 200km moc nebrzdí.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

:smich: ,jestli chceš kotouče tak do nich jdi ,Já bych doporučil SHIMANO XT nebo avid Juicy seven,měl jsem dobrou zkušenost s Hayes ,ale poslední dobou jsem viděl hodně závad ,takže bych do nich už nešel .( mam je na sjezdáku HFX9 a jsem max. spokojenej .)Jinak na údržbu jsou perfekní Shimana .na chod zase ty avidy. Servis zákazníkům doporučuju 2x za rok vyměnit kapalinu ( po 1000 km kontrola destiček ) jednou za rok kompletně rozebrat včetně páky .Destičky dávat jen origo ,sice kool stop má dobrý ale já s nima nemam dobrý zkušenosti ( odchází kotouč .) :palec2:
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

jinak pozor na koupi na internetu ,sice jsou levnější ,ale bejvá tam vždy nějakej problém .Dnes jsem to řešil ,zákazník chtěl ušetřit tak si objednal shimana na netu ,ušetřil 600 kč ,ale bovden byl moc dlouhej ,takže jsem mu účtoval zkrácení bovdenu ,nové olivy ,přetěsnění a seřízení .750,-kč za jednu ,chtěl to na počkání jinak cena 450,- . kdyby je koupil u mě montáž zdarma a první servis taky .Takže nakonec prodělal 900,- :smich:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

s tím zajetím je to podle toho jaký použiješ desky, u magur se zajížděly dýl

ale co má shimano, tak není problém brzděj v podstatě hnedka

myslím, že mě kámoš dává A2Z, ael na 100% to nevím

každopádně je dobrý se s nima naučit brzdit když už za ně vezmeš jak za V, už je pozdě něco řešit :D

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Docela jste mě překvapili, kolik se tu sešlo reakcí za docela krátkou dobu. ;) Jinak chci koupit komplet nové kolo, protože cpát peníze do mojeho současného nemá už smysl, protože rám nestojí už za moc. Chtěl bych horáka v ceně tak kolem 15.000Kč, na moje ježdění by to mohlo stačit. Najezdím tak kolem 2000km ročně, takže bych chtěl nějakou rozumnou kvalitu, ale zase se mi nechce zbytečně přeplácet za něco co nevyužiju. Co se týká terénu, tak jezdím spíš lehčí, nebo střední (cyklostezky a lesní cesty), vyloženě nějaké skoky neprovozuju. Zatím nemám definivně vybráno, koupi plánuju někdy na druhou půlku dubna, až už bude lepší počasí, abych hned nehuntoval nové kolo v nějakých s*ačkách. Jedno z kol, nad kterým uvažuju je Merida Matts TFS 300V (nebo 300D). Za největší slabinu tohoto kola považuju vidlici (což asi u všech kol, téhle cenové kategorie), takže samozřejmě bych počítal s její brzkou výměnou za lepší. Jinak nejsem definitivně rozhodnut, že koupím zrovna tohle kolo, ale dávám ho jako příklad, v jaké kategorii se při výběru budu pohybovat, tak klidně napište co si o tom myslíte, já tomu zas tak moc nerozumím. ;)-_-

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Značku kola jsi tu neměl psat. Teď se ti tu sejde horda odpovědi pro a proti Meridě a ostatnim značkam a ty z toho budeš jenom zmateny.

Jinak doporučuji si nechat poskladat kolo přimo na miru, bude sice dražši, ale ušetřiš tím že za chvíli budeš měnit nějake komponenty za lepší.

Ještě k těm brzdám - zajetí je opravdu o typu destiček - jednou v nouzi jsem koupil nějake noname a malem jsem se zabil bo nebrzdily, ale stačilo opravdu par desitek km a byly super, Šimano desky - zas jak ktere, některe berzdi okamžitě jine zas ne.

Editováno: , autor: brunoos
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mám na freeridu hayes HFX-9 a spokojenost, ale je pravda, že se musej zajet. Jedinný co je problém, že nemám pevnou přední osu a přední kolo vyndávám při převozu. Pak je velký problém kolo zpět nasadit aby to neštrejchalo, protože ty deksky jsou u kotouče proklatě blízko:)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Značku kola jsi tu neměl psat. Teď se ti tu sejde horda odpovědi pro a proti Meridě a ostatnim značkam a ty z toho budeš jenom zmateny.

Jinak doporučuji si nechat poskladat kolo přimo na miru, bude sice dražši, ale ušetřiš tím že za chvíli budeš měnit nějake komponenty za lepší.

Jak říkám, nejsem ještě vůbec rozhodnutý, takže si názory pro a proti rád poslechnu a klidně navrhněte i jiné kolo, já se na něj mrknu. Co se týče kola na míru, tak to bych musel investovat víc peněz jednorázově a to teď moc nechci, spíš bych šel cestou postupného upgradu, tak jak budou peníze. ;)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

postavit kolo na míru jo ? Co to prosímtě znamená ?  :smich:

Tak jsem se špatně vyjadřil, ale ti inteligentnější (že Fugasi) si to domysleli.

Myslel jsem kolo dle tvych požadavku - ram, vidla, brzdy, přehazky, středy, atd atd

Jinak Meridu doporučuji - měl jsem kdysi silničku, teď už mam 2 horaka a total spokojenost.

Editováno: , autor: brunoos
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Culda: Můžeš mi napsat něco k tomu Aliviu? Přehazka je XT, na kterou jsem slyšel chválu, co se týká přesmykače, tak ten samý má kamarád na kole Rock Machine, a funguje bez problémů. Na to Ravo mrknu, jen nemám žádné reference...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

mě vadí že firmy nedávaj na kolo jednu sadu . je pěkný ,že je tam přehazka XT ,ale myslim si že je úplně k ničemu jí dávat s Alívkem.Shimano má svoje sady ,nebudu ti je popisovat od začátku a začnu na ALTUS ,ACERA,ALIVIO(8mi kolo) -,DEORE,LX,XT,XTR(9ti kolo.) VIDÍŠ KDE JE ALIVIO A KDE XT ? mylím ,že jsi slyšel reference na XT jako celek ,to je samozřejměě něco jiného ,je to závodní sada a je dost dobrá .Když by tam dala MERIDA alivio přehazku ,bylo by kolo tak o 1000,- levnější . ale spousta lidí si řekne že má XT za 14 tisíc. :smich:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...