Přejít na obsah

tretie brzdové svetlo liftback


Franta 1

Doporučené příspěvky

Mám Oktávku jen krátce a proto není divu, že jsem skontroloval všechna světla a na to třetí brzdové jsem přišel až dnes. Nechal jsem mladého ať mi šlápne na brzdu a zjistil jsem že těch žárovek svítí ani ne polovina. Chtěl jsem zvednout víko kufru, to mi vyklouzlo z prstú a jak zaklaplo, zhasly daší dvě žárovky a jedna z nesvítících se rožnula. Jak jsem tak otvíral a zaklapával kufr, tak brzdové světlo svítilo a blikalo jak vánoční stromek. Po vyklopení panelu žárovek ze svítidla jsem zjistil, že sice jsou všechny dobré, ale že v paticích kloktají jako ,,kašpárek ve skulině,,. Napadlo mne že by stačilo každou žárovku zafixovat kapkou plastického lepidla z termopistole, ale možná existuje i lepší řešení.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ahoj,no já si myslím,že stačí ty konektory do kterých ukládáš žároky trochu přichnout k sobě slabým šroubováčkem,nicméně jsem názoru to vyměnit za diody s odporem nižšího čísla(viz.prodejce poradí),kde jsou didy letovány tudíž odpadá blikání z důvodu nepřesného nasazení v patici.Jen na okraj : u diody neplatí čím větší tím lepší,tam je to dáno odporem.Jediný rozdíl je v barevně červené ty svítí méně,a čiré červené které svítí více.Tak raději zvol ty čiré červené na 1 bych použil asi tak 360 odpor. -_-

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No tak v tomto se asi neshodnem...

1. Nejde o barvu ani vnitřní odpor, ale o svítivost, - je to katalogová hodnota udávaná v cd (candela) - doufám že jsem to nezvojtil nemám po ruce katalóg.

2. Když požádáš prodavače v radiomateriálu o supersvítivé LED, dá ti je bez problémú v rúzných barvách.

3. Čím větší LED, tím lépe svítí - v tomto případě nejde o svítivost čipu, ale o lom paprskú na odrazné ploše LED. Čím větší odrazná plocha tím více světla.

4. Hovoříš o odporu v sérii zapojeném s LED, ale pozor v tomto případě platí každá LED je 0,02 A ze zdroje při napětí 12V

Takže dejme tomu 18 ks LED - 18x0,02 = 0,4 A a protože platí současně že P=U x I znamená to že při 12V napájení si při každém šlápnutí na brzdu vemou 3W. A teď nás zajímá jak se budou ohřívat ztrátovým výkonem jednotlivé odpory zapojené v sérii s každou LED P=U x I tj. 12 x 0,02 = 0,24W (to jen přibližně, nebral jsem do úvahy ztrátu asi 2V na LED) takže s mírnou rezervou aby se nepřehřívaly by měly být stavěné alespoň na 1W zatížení a ty už jsou dost velké.... bude problém je tam nacpat.

My říkame NÉÉ

místo přídavných odporú je dobré použít vnitřní odpor samotných LED a to tak že se zapojí do série po šesti kusech.

Při třech šesticich LED bude odběr 3 x 0,02 A = 0,06A Výkon P bude 12 x 0,06 = 0,72W což je štvrtina a přitom tam nepotřebuješ cpát žádne odpory a řešit odvod tepla a hlavně BUDE TO SVÍTIT ÚPLNĚ STEJNĚ.

No, to je nakonec jedno, ale každopádně za skoušku to stojí, a momentální stav tohoto srandasvětla mne příliš neuspokojuje.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

čau,no popsal jsi to hezky je vidět že jsi znalec.Pokud ale hovoříme o barvě diod,mi vysvětli proč čirá zelená na odpor 460 mi svítí více než barevně zelená na tentýž odpor se stejným napájením 12V.Nevím jak ve Vašem obchodě,ale v našem stačí říci na co to chci použít jak by to asi mělo svítit uděláme nějaký kompromis a prodavač mi prodá vlastně to co opravdu potřebuji.Nicméně si myslím že nebude problém do toho světla ty diody nacpat,to zvládnu i já a to jsem v oboru elektro hluboko pod amatérem,stačí na toto znát + - ,pak jde vše.Samosebou že na větší práce si zjednám kamaráda a ten už ví co a jak.Také jsem chtěl jen naznačit,že není možné dát do serie na 1 odpor všechny diody ale tak 3,4.Dále když se podíváš do sekce osvětlení kliček jsou taky dohady jaký odpor vlastně použít.Já mám 460 a řekl bych že svítí tak akorát,ne moc jak někteří píší,ale ani ne nějak chcíple.Myslím že když je osvětlení něčeho jako např.ty kličky nebo popelník,tak to stačí.když je zapotřebí více svítivosti je nutno dát odpor silnější to je logické.Opravdu není třeba říkat NÉÉ,ale zkusit si dát tu práci nainstalovat diody do třetího brzd.světla,myslím že to má hlavně tu v ýhodu že odpadá výměna žárovek.Potkávám dnes a deně několik vozů kterým to svítí nesvítí,nebo jen tak 2,3 žárovky,u některých stačí rozebrat světlo a umýt protože tam mají mech.berme taky v potaz že brzdová světla nejsou na ozdobu a 3 světlo už vůbec ne,to má svůj význam,a můžu z vlastní zkušenosti říct,že když někomu ze třech světel svítí jen 1 a to ještě málo je to zlé když to pořádně nepostřehneš včas tak máš pak honky.Opravdu jsou toto světla o které je nutno pečovat a udržovat v čistotě a v dostatečné svítivosti.asi tak vše. :) jinak Veselé Vánoce a bohatého Ježíška.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Úúúúpssss,

Tak ještě jednou a lépe... začnu tím v čem se shodujeme....

1. Jednoznačně je lepší mít v zadním světle LED a to ze všech dúvodú, které jsi uvedl. Možná by bylo dobré ještě dodat ... i z dúvodu energetické bilance. Pokud ty žárovčičky berou 2W, pak při 18 kusech by to bylo 38W, to je skoro jako jeden halogen, což je neskonale víc než jakékoli provedení z LED diod.

2. Jistě že Ti každý schopný prodavač rád poradí a vybere a kdyby jsi měl k ruce katalog např. firmy Kingbright, pak zjistíš že se prodavač nejspíš bude orientovat právě podle svítivosti. Určitě ti řekne i další dúležité parametry zakoupené LED jako napětí a proud.

3. Jasně že souhlasím s tím, že vykonat tuhle náhradu není složité a zvládne to i amatér.

4. Samo že spolehlivost žárovek v 3-tím světle je zhruba stejná jako že vyhrajem prvou ve Sportce

Tak čemu jsem vlastně řekl NEEÉ

Použití omezovacího odporu.

Proč?

Proto že ho v tomto případě opravdu k ničemu nepotřebujem.

Tím že se spojí 6 ks LED do série... dejme tomu že si každá vezme 2V..... bude platit že 6 x 2V = 12V. Tím elegantně obejdeme potřebu použít omezovací odpor. Múžeme také změřit proud řetězcem diod, pokud tam je 0,02A anebo o něco méně, OK není co řešit (vyšším proudem je možné LED spálit).

Tak kdy vlastně potřebujeme omezovací odpor?

Tehdy, pokud chceme použít LED diodu jen jednu. Na diodě se totiž ,,spálí,, 2V a na tom odporu 10V.

12V(napětí v palubní síti Octávie) - 2V(napájení LED)=10V(ztráta na odporu)

A jaká je výkonová ztráta na odporu? P=UxI = 10x0,02 = 0,2W

A jaký to má být odpor? R=U:I = 10 : 0,02 = 500(ohmú) na výkon 1W (dal jsem oproti 0,2W vypočteným vyšší zatižitelnost z dúvodu rezervy). Nejbližší vyráběná hodnota je tuším 460 ohmú.

Je to opravdu tak jednoduché?

Není.

LED není žárovka a svítivost lze ovlivnit jen v úzkém rozsahu parametrú.

Proto je dobré vědět na jaké napětí a proud je daná LED stavěná. Některé potřebují 1,8V některé 2V a některé 2,4V. Proud se pohybuje od 0,005A do 0,02A. --- a mimo jiné i proto se stejným odporem bude některá LED svítit víc a jiná méně. (z toho vyplývá že je vhodné zakoupit všechny LED stejného typu)

Pokud tyto hodnoty hodíme do uvedených rovnic, tak nám vyjde že těch diod tam múže být za sebou zapojených klidně i 7. Ale vždy platí že lépe je mít o něco nižší než vyšší proud.

Co se týče mechanické konstrukce.... ještě sám nevím možná bude nutné ty žárovkové patice nahradit páskem oboustranného plošného spoje a na něj naletovat LED anebo je navzájem pospojovat skrácenými vývody a celek nabodovat tavným lepidlem. Zítra na to vlítnu a pak si vyměníme zkušenosti. -_-

Všem přeji příjemné prožití Vánočních svátkú hodně zdraví .. :prc: ... a to ostatní si možná někdy koupíme (alespoň doufám ;) ).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak jsem si tu lampku detailně prohlédnul. Výrobek zřejmě HELLA podle nápisu. Jediná výhoda je že lišta se žárovkama je na konektor, ale to je zřejmě jediný klad, zbytek je mimořádně nekvalitní a odfláknutá práce. Takhle blbě vyřešené patice pro žárovky jsem neviděl snad ani v ruské elektronice a že tam to někdy opravdu stálo za to. Hrát si s opravama kontaktú má význam jen kladivem, ostatní je práce pro gynekologa. Žárovek je celkem 13, to znamená že odběr je 26W. Žárovky jsou rozhozené do dvou skupin na 6 a 7 ks. Vzhledem k tomu, že napětí palubní sítě nenastartovaného vozidla je 12V (nic objevného - napětí baterie) a napětí u natočeného vozidla při 3000 ot/min je necelých 14V, musíme brát v úvahu napětí vyšší. Skoušel jsem běžné červené i vysokosvítivé LED a ty ukazovaly 0,02A při 1,8-2,0V. Z toho plyne že do řetězce musí být zapojeno 7ks LED. Na levé straně to pújde v pohodě, na pravé jsou patice pro 6ks, takže tam se 7-má LED obalí černou samolepící páskou a schová v krytu (ale bude taky zapojená). Chtěl jsem to přebudovat,ale mám vysokosvítivky o prúměru 9mm a do krytu svítidla (to co je nalepené na sklo) se vejdou LED o prúměru 5mm (takže si je nejdřív musím sehnat). Zítra si je koupím a odskouším, pak vám napíšu výsledek. Každopádně si myslím že k samostatně zapojeným LED-kám bude potřebné přepočítat odpor ne pro 10 ale pro 12V.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ahoj,no,oprava kladivem je na místě i u osvětlení spz,jelikož konkretně já mám vůz 03/2000,jsou ty patice na celoskleněnku letované do hlavice a připojeny na tvrdo v kabeláži,což znamená nejen vyoperovat stávající vyhnilé ven ale opětovně naletovat zpět.Problémem zůstává to,že kabel nelze zastřihnout páč je přesně na vzdálenost.U novějších modelů roku výr.???? je to jednodušší kde je patice zvlášt na konektory a dá se vyměnit jako celek.Ano,mohl bych to vyměnit a přepojit tak jako u novější verze,nicméně konektory nejsou k sehnání a když vezmu v potaz že 1 ks toho konektoru s paticí vyjde na 190 kč,to se mi opravdu nechce investovat,tak jsem rozhodnut raději investovat pár kaček za diody,s tím že mě to vyjde nejen levněji,ale bude to i déle svítit čímž odpadá i měnění žárovek.toto mám ale v plánu až bude teplo páč garáž nemám a v zimě se mi to dělat nechce stačilo mi ted dělat klapku vzduchu,je mi zima ještě ted.Jinak se na to podívej taky jistě tě to brzy čeká. :D

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...

Mám moc práce a tlačí mne čas, takže jsem zvolil rychlé řešení... zmáčkl jsem plastové západky po stranách lampy, tím se uvolní z krytu celá část svítidla s žárovkama, naštěstí je ke kabeláži pŕipojena konektorem takže se snadno odpojí. Pak jsem to přinesl do dílny a vytáhl všechny žárovky, prohlédl pod lupou a nožem opatrně oškrábal zašlé vývody a trochu jsem je roztáhnul do stran. Pak jsem použil takzvané radiokleště jsou to v podstatě kombinačky s dlouhymi a tenkými nástavci a těmi jsem kontakty trochu zmáčkl aby líp držely žárovky. Pak jsem nasadil žárovky a znovu jsem k sobě přimáčkl kontakty - mají tendenci se rozlézat do stran od žárovky. Pak už stačilo vlízt do kufru a moře trpělivosti opatrně nasadit celý ten furverk do toho srandacajku naspátek. Není to tak jednoduché a stále to vypadává, západky se křiví a nedrží.....atd. Ale výsledek 12 ze 13-ti lamp svítí a to stále.... takže fajn povedlo se. Ale co mě hněvá, chtěl jsem tady hodit pár snímkú měření na LED-kách a nepovedlo se mi to, nevím proč, ale skákat pod šicí stroj kvúli toho nebudu...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 měsíce později...
Vie mi niekto poradiť ako rozobrať a vymeniť letky v treťom brzdovom svetle nja Octavii I svieti asi každá druhá letka :o Dík

uz se to tu parkrat resilo ale,ten cerveny kryt odcvaknes - ledky by nemely byt spálený (velka nahoda) nejspis budou prorezly medeny cesty,stací propájet a na zaver pri skládání to zalep silikonem

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...