Zdeneek Vloženo 3. Květen 2007 Sdílet Vloženo 3. Květen 2007 Vymontoval jsem z Felicie II. mlhovky a namontoval tam místo nich světla pro denní svícení (SPDS). Teď bych ale potřeboval poradit, jak mám ta SPDS správně zapojit. Zatím mi svítějí jako mlhovky, tedy společně s obrysovými, když zapnu tlačítko mlhovek, připojil jsem je totiž zatím na původní kabely mlhovek. Potřeboval bych, aby SPDS svítili samostatně bez obrysových světel a když zapnu obrysová světla, aby SPDS automaticky zhasli. Půjde to nějak jednoduše přepojit? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Zdeneek Vloženo 3. Květen 2007 Autor Sdílet Vloženo 3. Květen 2007 Tak nakonec jsem na to přišel sám metodou pokus - omyl. Nechal jsem to zapojené jako byli původně ty přední mlhovky, rozebral jsem přístrojovou desku kolem volantu, vyndal jsem tlačítka na světla a všiml jsem si, že od tlačítka obrysovek vede hnědý kabílek k tlačítku zadní mlhovky a od tlačítka zadní mlhovky vede dále k tlačítku přední mlhovky. Ten hnědý kabílek jsem těsně u tlačítka zadní mlhovky směrem k tlačítku přední mlhovky ucvakl a tento volný konec jsem zapojil na spínací skříň, myslím, že to je na vývodu předposlední polohy klíčku před startováním. Takže tlačítko přední mlhovky je nyní odpojené od tlačítka obrysových světel a místo toho je připojené na jednu z poloh startovacího klíče ve spínací skříni. Takže když otožím klíčkem do požadované polohy, tak se automaticky rozsvítějí ta SPDS (pokud je zároveň zapnuté tlačítko mlhovek) a svítí samostatně bez obrysových světel. Toho jsem chtěl původně tímto přepojením jednoho hnědého kabílku dosáhnout. Ale nakonec jsem zjistil, že tímto přepojením jsem dosáhl i toho, že když zapnu tlačítko obrysových světel, tak se mi automaticky vypnou SPDS. Nevím, jak je to možné, ale je to tak. Takže žádné relé k tomu není třeba, stačí pouze přepojit jeden hnědý kabílek u tlačítka předních mlhovek. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Lewis Vloženo 3. Květen 2007 Sdílet Vloženo 3. Květen 2007 měl jsem zato že SPDS dle zákona má svítit společně s obrysovými světly... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Lewis Vloženo 3. Květen 2007 Sdílet Vloženo 3. Květen 2007 znění zákona... Vozidlo musí mít za jízdy rozsvícená obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno dle zvláštního právního předpisu. (čili vždy musí mít zapnutá obrysová světla a bud potkávací nebo SPDS) Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Zdeneek Vloženo 4. Květen 2007 Autor Sdílet Vloženo 4. Květen 2007 Ne ne, od 1. 7. 2006 je to již změněno a SPDS nesmí svítit společně s obrysovými světly, naopak pokud se zapne tlačítko obrysových světel, musí se SPDS automaticky vypnout. SPDS svítí samostatně bez obrysových světel, automaticky se zapínají s polohou "klíčku" pro běh motoru a zhasnou po vypnutí motoru, povinně se automaticky vypínají při rozsvícení normálních světlometů. http://www.skodaoctavia.cz/Exteriernavody/denniSvetla.htm Před 1. 7. 2006 platilo, že světla pro denní svícení musela být zapnuta společně s obrysovými světly, po 1. 7. 2006 už platí, že světla pro denní svícení musejí být zapnuta bez obrysových světel. Svítí se s nimi tedy pouze dopředu. § 32 zák. č. 361/2000 Sb. Osvětlení vozidel (1) Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu.2) Tramvaj musí mít rozsvícena potkávací světla nebo světla pro denní svícení. (2) Vozidlo musí mít za jízdy při snížené viditelnosti rozsvícena obrysová a potkávací nebo dálková světla, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu.2) Předchozí (dnes již neplatná) úprava tohoto paragrafu vypadala takto: § 32 Osvětlení vozidel (1) Vozidlo musí mít za jízdy při snížené viditelnosti rozsvícena obrysová a potkávací nebo dálková světla, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu.2) (2) Motocykl a moped musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla, pokud jsou jimi vybaveny podle zvláštního právního předpisu,2) a potkávací světla. (3) V období mimo část kalendářního roku, pro kterou je stanoven letní čas podle zvláštního právního předpisu,1 musí mít vozidlo za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo obrysová světla a světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu.2) Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Maverick Vloženo 4. Květen 2007 Sdílet Vloženo 4. Květen 2007 Je to tak jak rika Zdeneek - zjednodusene receno, svetla pro denni sviceni mohou (maji) svitit samostatne nezavisle na dalsim osvetleni vozidla, ve chvili kdy se zapnou napr. obrysova nebo potkavaci svetla, museji zhasnout. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
mikl Vloženo 4. Květen 2007 Sdílet Vloženo 4. Květen 2007 Jj,naprosto samostatně.Bohužel zejména naši policisté o tom nemají potuchy. Přikládám stanovisko,TÜV-SÜD. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Lewis Vloženo 4. Květen 2007 Sdílet Vloženo 4. Květen 2007 je v tom chyba... kdyby to bylo jak řikáte musela by být před nebo čárka... jak z logiky vyplívá a i z češtiny... jinak z logickégo hlediska je a konjuktivní spojka a musí platit obě věty jím spojené čili první část i druhá část... první část je že musí svítit obrysová světla a druhá část je další tentokráte disjunktivní spojení vět bud obrysová nebo SPDS... čili jedno nebo druhé... pokud by to bylo jak řikáte vy že obrysová společně s potkávacími a SPDS musela by být před nebo čárka protože se musí oddělit druhá věta hlavní od věty vedlejší... (neřikám že nemáte pravdu ale ta čárka tam chybí a z právního legislativního hlediska to je tak jak řikám já...) Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Lewis Vloženo 4. Květen 2007 Sdílet Vloženo 4. Květen 2007 čím víc nad tím přemýšlím tím víc jsem zmatem... asi to bude jak řikáte... nechám se klidně poučit... ale pokud to je tak jak řikáte tak bych to napsal jinak... napsal tam s a bylo by to... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Zdeneek Vloženo 4. Květen 2007 Autor Sdílet Vloženo 4. Květen 2007 Nechci se hádat, jak to je jazykově správně nebo nesprávně, ale dle výkladu Ministerstva dopravy musí SPDS svítit samostatně bez obrysových světel. V zákoně je totiž důležitá poznámka "pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu". A tato poznámka odkazuje na předpis EHK/OSN č. 48, tento předpis upravuje nejenom umístění, ale i zapojení těch světel. Následující text je odpověď z Ministerstva dopravy: V následujícím textu uvádíme vybrané požadavky na umístění z předpisu EHK/OSN č. 48 (základní) na denní svítilny: počet - dvě na přídi vozidla na šířku - max. 400 mm od bočního obrysu vozidla a nejméně 600 mm mezi sebou (u vozidel s šířkou menší než 1300mm může být 400 mm) na výšku - od 250 mm do 1500 mm nad vozovkou. K elektrickému zapojení denních svítilen připomínáme zejména, že jejich zapojení zajistí plnění následujících podmínek: svítí samostatně bez obrysových světel, automaticky se zapínají s polohou "klíčku" pro běh motoru a zhasnou po vypnutí motoru, povinně se automaticky vypínají při rozsvícení světlometů kontrolka je nepovinná. Z výše předepsaných požadavků na montáž vyplývá, že se automaticky rozsvítí bez dalších světel či svítilen. Upozorňujeme, že hodnocení předepsaného umístění a zapojení dle předpisu EHK/OSN č. 48 je odborná záležitost, která není určena k individuálnímu posouzení. Doporučujeme proto odbornou montáž a kontrolu ve zkušební stanici (vybrané STK) nebo v pověřené zkušebně (ÚSMD Praha nebo TÜV ÚVMV Praha). Po dodatečném namontování denních svítilen nejde o přestavbu vozidla ani o změnu technických údajů v registru či TP. Zápis se tedy žádný neprovádí obdobně jako u mlhových svítilen. Výše uvedeným způsobem namontované svítilny tedy zjevně plní současné požadavky §32 odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb. v posledním platném znění. Informace poskytla: Jaroslava Belatková sekretariát ředitele odboru schvalování vozidel a předpisů Ministerstvo dopravy České republiky Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Maverick Vloženo 4. Květen 2007 Sdílet Vloženo 4. Květen 2007 Ty voe, zakony a predpisy stojej uz tak za prd a jeste to kontrolovat z hlediska cestinskeho - gramatickeho. Radsi ne. Lewis: Ty si radsi serid xenony, viz. Lewisovi xenony Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Lewis Vloženo 4. Květen 2007 Sdílet Vloženo 4. Květen 2007 já mám xenony seřízený a navíc jezdim na 1 a ne na nulu... (stejně na mě každej druhej bliká... přece je nesundám když tak pěkně svítěj...) dobře věřim vám musí svítit samostatně... jen se mi to nezdálo ale jo pohoda rád jsem se dozvěděl něco nového a díky za ty rozměry na umístění... já je tam bohužel dát nemůžu protože by se to na to auto nehodilo... není je kam dát... a ty rozměry třeba mlhovek... to by mě taky zajímalo... podle mě už to nesplnuju... mám je hoooodně nízko... PS: xenony jsou v řešení... chtěl bych origo lampy s čočkama a tu moji přestavbovou sadu do dálkových... ale za nový lampy to je ranec jako svina a starší jsou v čr téměř nesehnatelný zboží... musim se mrknout na ebay a podobně... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Maverick Vloženo 4. Květen 2007 Sdílet Vloženo 4. Květen 2007 já mám xenony seřízený a navíc jezdim na 1 a ne na nulu... (stejně na mě každej druhej bliká... přece je nesundám když tak pěkně svítěj...) Tady je to OT, takze jen kratce - bodet by neblikali ikdyz mas stazeno na 1. Uz se to resilo asi milionkrat, proste parabola neni delana na vybojku, at se jedna o prestavbovou sadu nebo ne a at jsou serizeny nebo ne - jinak receno, poradne seridit to ani nejde. Pocitil jsem to na vlastni "kuzi" a muzu rict, ze oslnujes fakt huste... Chapu ze origo xenon lampy jsou drahy, nicmene uz jsi podle vzhledu tvyho auta investoval tolik, ze xenony te nezrujnuji. Nehlede na to, ze origo xenony pro Ibizu vypadaji fakt skvele. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Lewis Vloženo 4. Květen 2007 Sdílet Vloženo 4. Květen 2007 vypadají a máš pravdu... nechci se hádat a uznávám že oslnuji... mrknu na ebay kolik za ně chtějí protože 18 za lampu novou fakt dávat nebudu.... nezrujnujou ale 36 za xenony no jsem snad debil? a starý fakt v čr neseženeš... budu muset do nemecka nebo do španel... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
octavie81 Vloženo 4. Květen 2007 Sdílet Vloženo 4. Květen 2007 nechapu,pro jsi zrusil ty mlhovky,vzdyt stacilo koupit rozpinaci rele,vymontovat misto toho stavajiciho a mas automaticke rozsvecovani hlavnich svetlometu,rele automaticky sepne po nastartovani,jak prida alternator proud,montaz za 5min,kdyby jsi si chtel setrit napr xenony,tak to chapu,ale takhle,i kdyz je to povolene,zbytecne drazdiz svestky,u nas jdou po tom jak po uzenym,jak vidi svitit neco jineho a jak uz te zastavi,neni to dvakrat prijemne a kdyz to pochopi,tak napr chteji videt povinnou vybavu a vytahuj ji s plneho kufru Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Zdeneek Vloženo 5. Květen 2007 Autor Sdílet Vloženo 5. Květen 2007 1. Nechtěl jsem automatické rozsvěcení světel, chtěl jsem SPDS, to je něco jiného. To že se ta SPDS rozsvěcejí automaticky je pro mě vedlejší. Prostě se mi líbí, když Felicie svítí pouze dvěma světly, které jsou umístěny místo mlhovek. 2. Už mám to auto 9 let a přední mlhovky jsem nikdy nepotřeboval. Normálně se s nimi nesmí svítit, protože oslňují a když je mlha, tak je s nimi vidět úplné hovno, stejně jako bez nich. 3. Policajti - no problem. Včera jsem jedno policejní vozidlo předjížděl a nezastavili mě. Bylo to mězi dvěma vesnicema a jeli tam 60-tkou, asi něměli co dělat, tak se jen tak projížděli po krajině. Byli to dopraváci, měli bílé košile. Škoda že mě nezastavili, jeden z těch policajtů byla pěkná blondýna, líbějí se mi ženy v uniformě. Také už se mi dříve stalo, že mě policajti zastavili 4 x za den a to jsem ještě neměl SPDS, nevidím v tom žádný problém, prostě jenom dělají svoji práci. Povinnou výbavu jim klidně ukážu, neberu to jako buzeraci, ani když mám zrovna plný kufr, je to prostě jejich práce a každý řidič je ze zákona povinen jim na jejich požádání předložit povinnou výbavu vozidla ke kontrole. Kdo si nedokáže dát povinnou výbavu vozidla do pořádku, tak by měl raději chodit pěšky. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Maverick Vloženo 5. Květen 2007 Sdílet Vloženo 5. Květen 2007 Tak s tou nahradou mlhovek souhlas. Mam Fabii a udelal bych totez, mit tak SPDS ktery by tam padly jako pr.el na hrnec - tedy stejne jako mlhovky s optikou pro SPDS. Bohuzel takova nejsou. Mlhovky u Fabie jsem za posledni dva roky pouzil dvakrat (dle predpisu) a zadnej vyraznej posun ve viditelnosti jsem skutecne nezaznamenal - sam nezavisle na jinych tvrdim, ze mlhovky jsou k nicemu. Rozdil mozna nameri pristroje, ale lidske oko sotva. A ze mam svetlejsi flek metr pred autem me fakt neuspokojuje. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
inya Vloženo 6. Květen 2007 Sdílet Vloženo 6. Květen 2007 Já bych je teda neměnil. Vidět před auto 5 metrů nebo šest je pro mě zásadní rozdíl. Už jsem zažil taky mlhu, že jsem jel jen na mlhovky, protože při potkávacích nebylo vidět vůbec. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Lewis Vloženo 7. Květen 2007 Sdílet Vloženo 7. Květen 2007 Já bych je teda neměnil. Vidět před auto 5 metrů nebo šest je pro mě zásadní rozdíl. Už jsem zažil taky mlhu, že jsem jel jen na mlhovky, protože při potkávacích nebylo vidět vůbec. souhlas... jezdim denně a po ránu a zažívám mlhu vždy na podzim i na jaře... používám je celkem často... ten metr je kolikrát markantní a kdyby měl střelit nebo nestřelit pytel tak to je hned rozdíl... SPDS není zase tak špatná věc... ale v tvém případě vyplinulo že jsi koupil takové světlo jako je mlhovka... čili předpokládám že Polské od WESEM, čili na 21W... cena je okolo 500,- třeba světla od Hella stojí asi 2,5x více ale mají žárovku jen 6W a jdou u felicie strčit vedle mlhovky do štěrbyny na chladič... bylo by jasné že nejde o mlhovky... Hlavní výhodu vidím v šetření xenonů popřípadně žárovek H7/H4 a hlavně v šetření proudem... a to jsem si počítal to je potom markantní... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Zdeneek Vloženo 8. Květen 2007 Autor Sdílet Vloženo 8. Květen 2007 (editace) Za těch 5 dní, co SPDS mám, jsem je použil účelně častěji, než ty přední mlhovky za celých 9 let co tu Felicii mám. Za mlhy a v noci se mi ta mlha zdála s rozsvícenými předními mlhovkami snad ještě hustší, než bez nich, tak jsem je ani nepoužíval. Nepřinášeli žádné zlepšení, jediný výsledek byl, že mlha byla ještě bělejší. Ale je možné, že někdo má s předními mlhovkami jinou zkušenost. Jinak jsou to opravdu SPDS od Wesemu, katalogové číslo 23800: http://wesem.pl/halogen.php?halogen=4hm&pl , stáli mě 600 Kč i s poštovným. Předražené SPDS od Helly jsou pro mě zbytečné, za chvíli by byly dražší, než celý zbytek mého vozidla. Já vidím hlavní výhodu v tom, že svítím ve dne pouze dvěma světly, které jsou k tomu přímo určeny a šetřím si tak hlavní světlomety, které k dennímu svícení nebyly výrobcem původně určeny. Hlavní světlomety nejvíce trpí, když jsou rozsvíceny v létě v popojíždějící a stojící koloně vozidel, kdy se nad vozovkou může na slunci vyskytovat teplota klidně 50 °C a to světlometům nesvědčí, protože ty nejsou v tomto okamžiku dostatečně chlazeny a mohou se nenávratně poškodit. Hlavní světlomety jsou dostatečně chlazeny pouze vzduchem za jízdy a výrobce přímo v návodu upozorňuje, že by neměli zůstat rozsvíceny při zastavení vozidla z důvodu přehřátí. SPDS jsou určeny i do takových extrémních podmínek, jako je normální popojíždění v koloně vozidel. Dále asi šetřím alternátor, protože mi s rozsvícenými potkávacími světly asi nestíhá dobíjet (palubní napětí 13,7 V), pokud mám rozsvícena jen SPDS, tak je to rozdíl o + 0,2 V v palubním napětí (měřeno palubním počítačem). Dále asi šetřím palivo, ale to je minimální částka, protože jezdím na LPG. A pokud se mi ty zbytečné přední mlhovky podaří navíc prodat alespoň za 700 Kč, tak na tom ještě okamžitě vydělám. Editováno: 9. Květen 2007, autor: Zdeneek Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Lewis Vloženo 9. Květen 2007 Sdílet Vloženo 9. Květen 2007 to šetření těch světlometů a té energie je fajn... taky by se mi libily SPDS ale jak jsem už psal... nejsou kam dát... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
inya Vloženo 9. Květen 2007 Sdílet Vloženo 9. Květen 2007 Tak to šetření světel je dobrý, to máš pravdu. Ale s tou energií to nebude zas tak horký. Jestli jsem počítal dobře, tak třeba při 90 potřebuješ tak 11kW a spotřebuješ 5l/100km, při potkávačkách odebíráš tak 250W, při SPDS 40W (?) - tj rozdíl asi 200W. Tzn. že na světla potřebuješ zhruba 2% výkonu, což je 0,1l/100km. To stylem jízdy se spotřeba dá ovlivnit víc. Ale je pravda, že altík si užije (cca 20A stálej odběr je docela dost...), a kdo jezdí couračky, tak baterii těžko dobije (i když proti 120...) Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Majklta Vloženo 21. leden 2008 Sdílet Vloženo 21. leden 2008 souhlas... jezdim denně a po ránu a zažívám mlhu vždy na podzim i na jaře... používám je celkem často... ten metr je kolikrát markantní a kdyby měl střelit nebo nestřelit pytel tak to je hned rozdíl... SPDS není zase tak špatná věc... ale v tvém případě vyplinulo že jsi koupil takové světlo jako je mlhovka... čili předpokládám že Polské od WESEM, čili na 21W... cena je okolo 500,- třeba světla od Hella stojí asi 2,5x více ale mají žárovku jen 6W a jdou u felicie strčit vedle mlhovky do štěrbyny na chladič... bylo by jasné že nejde o mlhovky... Hlavní výhodu vidím v šetření xenonů popřípadně žárovek H7/H4 a hlavně v šetření proudem... a to jsem si počítal to je potom markantní... Chci si ty oválné od Helly dát na Feldu s novym xichtem. Je nějaká šance zachovat původní kulaté mlhovky? Štěrbina na chladič - to jako ta pod SPZ? Tam už být SPDS nemohou, protože vzdálenost mezinimi musí být větší než 60cm. Bylo by foto? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Majklta Vloženo 28. leden 2008 Sdílet Vloženo 28. leden 2008 Chci si ty oválné od Helly dát na Feldu s novym xichtem. Je nějaká šance zachovat původní kulaté mlhovky? Štěrbina na chladič - to jako ta pod SPZ? Tam už být SPDS nemohou, protože vzdálenost mezinimi musí být větší než 60cm. Bylo by foto? Taxi odpovím sám. Namontoval jsem je do auta. Mlhovky museli nakonec ve. SNad se to bude někomu hodit. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Zapojit se do konverzace
Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.