Přejít na obsah

Praga V3S


Luďa

Doporučené příspěvky

Slavná "vejtřaska" slaví 55. narozeniny:

Kdo z vás si vzpoměl a připil na slavnou "VéeSku,kterou stále občas potkáváte na silnicích?

Z bran továrny Praga v pražských Vysočanech vyjela před 55 lety, 2. dubna 1953, první sériově vyrobená "vejtřaska". Terénní nákladní automobil s oficiálním označením Praga V3S (vojenský třítunový speciál) vznikl za necelé dva roky od zadání vývoje pro československou armádu.

Československá armáda v té době postrádala lehké vozidlo, schopné poradit si i v tom nejtěžším terénu. Konstruktéři tehdy asi netušili, že jejich výtvor bude ve vojenských garážích i po půlstoletí - na nástupce populární "vejdy" totiž Armáda ČR stále čeká.

Konstrukce "véesky", jak se autu také přezdívá, sice vycházela ze sovětských zilů či amerických studebakerů, český konstrukční tým ale navrhl řadu vlastních vylepšení. Důležité jsou třeba redukce v nábojích kol, které zvyšují světlou výšku vozu a tedy jeho průchodnost terénem. Brodivost vodou byla například jeden metr.

Daní za výborné terénní vlastnosti je ale pohodlí. Automobil je hlučný a jeho řízení vyžaduje "celého muže" - pragovka má sice poměrně výkonné vzduchové brzdy, chybí jí ale posilovač řízení a další komfortní prvky,které jsou dnes již standartní výbavou.

post-5139-1207311065_thumb.jpg

post-5139-1207311079_thumb.jpg

post-5139-1207311150_thumb.jpg

post-5139-1207311245_thumb.jpg

Editováno: , autor: Luďa
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Viděl jsu starý filmový týdeník a tam legendární "vejtřaska" zdolala vrchol SNĚŽKY (1.602 m) :palec2:

:smich: tam ti dojedu i 4x4 lol

jo, když se stavěla lanovka na Zobor v Nitře, to byly šplhačky - říkal táta, holka to makala výsekem lanovky

tohle auto vyjede asi všechno, když stavěli lanovku na Bramber v Peci, tak to jezdilo průsekem až nahoru a to i jeřábová nástavba :palec2:

Editováno: , autor: rolbar
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ale ta "vejtřaska" to jela taky výsekem mimo komunikace, na ten týdeník pamatuju, jak se tam lámala v krutu na skalách, ale vyjela. Tam co jela nahoru to s neupravenou 4x4 nevyjedeš ani dnes, jde o světlou výšku a právě o "kroucení" konstrukce (vepředu pravé kolo na šutru a vzadu levé např.)

Jo a a lanovka na Zobor, bohužel ji nechali chátrat a nepremáva, byl jsem tam několikrát a domorodci radili ať přijedu s Gazem a nahoru vyjedu nebo po svých.

Editováno: , autor: murder
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

:smich: tam ti dojedu i 4x4 lol

jo, když se stavěla lanovka na Zobor v Nitře, to byly šplhačky - říkal táta, holka to makala výsekem lanovky

tohle auto vyjede asi všechno, když stavěli lanovku na Bramber v Peci, tak to jezdilo průsekem až nahoru a to i jeřábová nástavba :palec2:

:palec2: jasně, dnes dnes jo, ale tohle bylo v šedesátých letech lol

Takže opravdu legenda. Ne nadarmo se říkalo, že co nevyjede vejtřaska, nezdolá ani tank.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Když viděli Američani vejtřasky při první válce v zálivu, byli z nich paf. Zkoušeli počítat převody, atd. a vyšlo jim, že to nemůže ani jezdit :doh

Jo jo. A pak přišel první větřík a písek jim zanesl eletroniku a byli v pr.... . Češi vzali lopatu,vyházeli z kabiny písek a jeli dál. Holt to je nezmar a "BLBUvzdorný" auto.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo copak stará dobrá " Vejtřaska ", měl jsem tu čest na vojně, pak i v civilu, byl to fakt nezmar, vadilo mi pouze že neměla posilovač řízení !

Ale zas nemusels do posilovny. :p Ono to mělo svoje +. Cejtils co se děje pěkně z první ruky-kola. :) :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo copak stará dobrá " Vejtřaska ", měl jsem tu čest na vojně, pak i v civilu, byl to fakt nezmar, vadilo mi pouze že neměla posilovač řízení !

ideální auto pro autoškolu, jedině s ním se naučili všichni správně si nadjíždět, k nezaplacení u návěsu

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Když viděli Američani vejtřasky při první válce v zálivu, byli z nich paf. Zkoušeli počítat převody, atd. a vyšlo jim, že to nemůže ani jezdit :doh

měl jsem kdysi kolegu, který dělal vrty v Africe a V3S bylo jediný bezproblémový auto, ikdyž ráno bylo na teploměru motoru 80, za chvilku se ručička prý opřela o doraz, ale auto fungovalo

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 5 měsíců později...

Praga V3S versus Tatra T-810

Srovnání parametrů:........... Praga V3S........................Tatra T-810

délka vozidla (mm)...............................6 910..............................7 490

šířka vozidla (mm)................................2 300..............................2 550

výška vozidla (mm)...............................2 970..............................3 320

světlá výška (mm)..................................400.................................460

délka korby (mm)..................................4 010..............................4 660

šířka korby (mm)...................................2 100..............................2 470

pohotovostní hmotnost (kg)....................5 550..............................7 300

užitečná hmotnost (kg)...........................5 510..............................5 700

.......................................................(3000 v terénu)

celková hmotnost (kg).............................11 600...........................13 000

rozvor (mm)......................................3 580+1 120..................3 150+1 200

nájezdový úhel

vpředu/vzadu (stupně).........................72/32...........................37/38

spotřeba paliva l/100km..............................32..................................28,5

objem nádrže + kanystry (litry)..............120 + 4x20...........................320

..........................................................(někdy 6x20)

dojezd (km)..............................................600........................800

maximální rychlost (km/h)............................60..................................106

...........................................................(verze M2 75)

hloubka brodu (mm)....................................1000..............................1 200

typ motoru..............................................Tatra 912......................Renault Dxi7

počet válců...............................................6 v řadě..........................6 v řadě

objem motoru (cm3)...................................7 412..............................6 177

maximální výkon (kW)..................................70..................................177

maximální moment (Nm)..............................353.................................920

napětí v síti (Volty) .......................................12...................................24

.............................................................(ukostřen - pól)

post-5139-1221938169_thumb.jpg

post-5139-1221938187_thumb.jpg

post-5139-1221938331_thumb.jpg

post-5139-1221938342_thumb.jpg

post-5139-1221938388_thumb.jpg

Editováno: , autor: Luďa
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A něco o autě, ze kterýho TATRA 810 vychází a měl být nástupcem vétřiesky:

ROSS R210.12 VV 6x6

Valníkový automobil.

Byl vybrán ve výběrovém řízení v roce 1996 jako nástupce zastaralých PV3S. V roce 1997 bylo v rámci ověřovací série pro potřeby AČR dodáno 16 vozidel ve verzi vojenský valník. V řadách české armády je používán pouze ve velmi malém počtu (mezi roky 1997 až 1999 mělo být pro armádu vyrobeno 21 vozů, patrně všech verzí), protože jeho výrobce, společnost ROSS (Roudnické strojírny a slévárny), zkrachoval. Konstrukční dokumentaci a duševní práva k výrobě zakoupila na konci roku 2002 kopřivnická Tatra - blíže viz zde.

Technicko-taktická data:

Pohotovostní hmotnost.............................6 710 kg

Užitečné zatížení (včetně osádky): ...........5 290 kg

Přípojná hmotnost

- v terénu...............................................8 000 kg

- na komunikaci.....................................10 000 kg

Celková hmotnost..................................12 000 kg

Rozměry:

délka......................................................7 095 mm

šířka.......................................................2 490 mm

výška.....................................................3 250 mm

světlá výška nezatíženého automobilu..........420 mm

Rozměry ložné plochy:

vnitřní délka............................................4 740 mm

vnitřní šířka.............................................2 400 mm

Pohonná jednotka:

typ: Renault MIDR 06.02.26 W 4 EURO 2

charakteristika: vznětový, přeplňovaný, s přímým vstřikem paliva, kapalinou chlazený

čistý výkon...............................................154 kW

počet válců..................................................6

zdvihový objem.......................................6 177 cm3

Maximální rychlost.......................................90 km/h

Jízdní dosah...............................................865 km

post-5139-1221941355_thumb.jpg

post-5139-1221941899_thumb.jpg

Editováno: , autor: Luďa
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Protože TATRA 810 je modernizovanej ROSS R210.12 VV 6x6.

Původní plány byli: Kabina a motor z RENAULTu Midlum a podvozek TATRA.

V roce 1994 vznikla společnost ROSS (Roudnické Strojírny a Slévárny) spřažená s francouzskou automobilkou Renault (divize Renault Trucks). Firma se zaměřila na lehké nákladní vozy a kolem roku 1995 vznikají plány na obnovu vozového parku české armády právě vozidly Ross.

V roce 1996 jedná ROSS s vládou o uzavření kontraktu na nákladní terénní vozy. Armádě nabízí model R210, který měl nahradit zastaralé Pragy V3S.

Společnost ROSS ale roku 1998 zkrachovala. Model R210 se nakrátko zcela vytratil a až v roce 2002 celý projekt vozidla pro armádu koupila kopřivnická Tatra. V roce 2005 je pak poprvé představeno veřejnosti vozidlo s označením Tatra R.210 12.VV 6x6.

O Tatře R.210 12.VV 6x6 - modernizovaném ROSSu R210.12 VV 6x6 článek z časopisu TRUCKER 08/2004:

post-5139-1221994188_thumb.jpg

post-5139-1221994305_thumb.jpg

post-5139-1221994320_thumb.jpg

Editováno: , autor: Luďa
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No z Tatry tam krom loga moc není, což je podle mě škoda.

A s tou elektronikou, která je na motoru kvůli EURO normě, uvidíme. Opět musím říct, že škoda, že tam nevije vzduchem chlazená TATRA, které umí EURO 4 i bez elektroniky.

Ale komfort svezení je s V3S nesrovnatelný, to se prostě musí nechat.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

už umí i euro 5. Motor TATRA ON AIR T3D-928 EURO 5 :palec2:

Motory TATRA ON AIR řady T3D-928 EURO 5 SCR jsou originální vidlicové osmiválce přímo chlazené vzduchem, vybavené mechanickým vstřikováním paliva, přeplňované jedním výfukovým turbodmychadlem s regulací plnicího tlaku obtokem turbiny a chlazením plnicího vzduchu. Byl zachován zdvihový objem motoru 12.667 cm3 i konstrukce motoru s valivě uloženým klikovým hřídelem, samostatnými litinovými válci, hliníkovými hlavami a rozvodem OHV. Přímo na motoru je uložen chladicí ventilátor i chladiče oleje a plnicího vzduchu, takže motor s chladicí soupravou tvoří jediný kompaktní celek.

Společnost TATRA, a.s. je jediným výrobcem na světě, který je schopen nabídnout vlastní, vzduchem přímo chlazené motory emisní specifikace EURO 5 s mechanickým vstřikováním paliva.Dle názoru mnoha odborníků nebylo možné postavit vzduchem přímo chlazený motor s mechanickým vstřikováním paliva se specifikací EURO 4. TATRA takový motor nejen postavila, ale dosáhla dokonce až na specifikaci EURO 5.

Editováno: , autor: Luďa
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...