Luďa Vloženo 4. Duben 2008 Sdílet Vloženo 4. Duben 2008 (editace) Slavná "vejtřaska" slaví 55. narozeniny: Kdo z vás si vzpoměl a připil na slavnou "VéeSku,kterou stále občas potkáváte na silnicích? Z bran továrny Praga v pražských Vysočanech vyjela před 55 lety, 2. dubna 1953, první sériově vyrobená "vejtřaska". Terénní nákladní automobil s oficiálním označením Praga V3S (vojenský třítunový speciál) vznikl za necelé dva roky od zadání vývoje pro československou armádu. Československá armáda v té době postrádala lehké vozidlo, schopné poradit si i v tom nejtěžším terénu. Konstruktéři tehdy asi netušili, že jejich výtvor bude ve vojenských garážích i po půlstoletí - na nástupce populární "vejdy" totiž Armáda ČR stále čeká. Konstrukce "véesky", jak se autu také přezdívá, sice vycházela ze sovětských zilů či amerických studebakerů, český konstrukční tým ale navrhl řadu vlastních vylepšení. Důležité jsou třeba redukce v nábojích kol, které zvyšují světlou výšku vozu a tedy jeho průchodnost terénem. Brodivost vodou byla například jeden metr. Daní za výborné terénní vlastnosti je ale pohodlí. Automobil je hlučný a jeho řízení vyžaduje "celého muže" - pragovka má sice poměrně výkonné vzduchové brzdy, chybí jí ale posilovač řízení a další komfortní prvky,které jsou dnes již standartní výbavou. Editováno: 11. Říjen 2009, autor: Luďa Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Petr Vloženo 4. Duben 2008 Sdílet Vloženo 4. Duben 2008 Viděl jsu starý filmový týdeník a tam legendární "vejtřaska" zdolala vrchol SNĚŽKY (1.602 m) Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
rolbař Vloženo 4. Duben 2008 Sdílet Vloženo 4. Duben 2008 (editace) Viděl jsu starý filmový týdeník a tam legendární "vejtřaska" zdolala vrchol SNĚŽKY (1.602 m) tam ti dojedu i 4x4 jo, když se stavěla lanovka na Zobor v Nitře, to byly šplhačky - říkal táta, holka to makala výsekem lanovky tohle auto vyjede asi všechno, když stavěli lanovku na Bramber v Peci, tak to jezdilo průsekem až nahoru a to i jeřábová nástavba Editováno: 4. Duben 2008, autor: rolbar Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
murder Vloženo 5. Duben 2008 Sdílet Vloženo 5. Duben 2008 (editace) Ale ta "vejtřaska" to jela taky výsekem mimo komunikace, na ten týdeník pamatuju, jak se tam lámala v krutu na skalách, ale vyjela. Tam co jela nahoru to s neupravenou 4x4 nevyjedeš ani dnes, jde o světlou výšku a právě o "kroucení" konstrukce (vepředu pravé kolo na šutru a vzadu levé např.) Jo a a lanovka na Zobor, bohužel ji nechali chátrat a nepremáva, byl jsem tam několikrát a domorodci radili ať přijedu s Gazem a nahoru vyjedu nebo po svých. Editováno: 5. Duben 2008, autor: murder Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Petr Vloženo 5. Duben 2008 Sdílet Vloženo 5. Duben 2008 tam ti dojedu i 4x4 jo, když se stavěla lanovka na Zobor v Nitře, to byly šplhačky - říkal táta, holka to makala výsekem lanovky tohle auto vyjede asi všechno, když stavěli lanovku na Bramber v Peci, tak to jezdilo průsekem až nahoru a to i jeřábová nástavba jasně, dnes dnes jo, ale tohle bylo v šedesátých letech Takže opravdu legenda. Ne nadarmo se říkalo, že co nevyjede vejtřaska, nezdolá ani tank. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
mischicka Vloženo 5. Duben 2008 Sdílet Vloženo 5. Duben 2008 Když viděli Američani vejtřasky při první válce v zálivu, byli z nich paf. Zkoušeli počítat převody, atd. a vyšlo jim, že to nemůže ani jezdit Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Luďa Vloženo 6. Duben 2008 Autor Sdílet Vloženo 6. Duben 2008 Když viděli Američani vejtřasky při první válce v zálivu, byli z nich paf. Zkoušeli počítat převody, atd. a vyšlo jim, že to nemůže ani jezdit Jo jo. A pak přišel první větřík a písek jim zanesl eletroniku a byli v pr.... . Češi vzali lopatu,vyházeli z kabiny písek a jeli dál. Holt to je nezmar a "BLBUvzdorný" auto. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Mi-rek1,8T Vloženo 6. Duben 2008 Sdílet Vloženo 6. Duben 2008 Jo copak stará dobrá " Vejtřaska ", měl jsem tu čest na vojně, pak i v civilu, byl to fakt nezmar, vadilo mi pouze že neměla posilovač řízení ! Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Luďa Vloženo 6. Duben 2008 Autor Sdílet Vloženo 6. Duben 2008 Jo copak stará dobrá " Vejtřaska ", měl jsem tu čest na vojně, pak i v civilu, byl to fakt nezmar, vadilo mi pouze že neměla posilovač řízení ! Ale zas nemusels do posilovny. Ono to mělo svoje +. Cejtils co se děje pěkně z první ruky-kola. :) Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Jar_da Vloženo 6. Duben 2008 Sdílet Vloženo 6. Duben 2008 Jo copak stará dobrá " Vejtřaska ", měl jsem tu čest na vojně, pak i v civilu, byl to fakt nezmar, vadilo mi pouze že neměla posilovač řízení ! ideální auto pro autoškolu, jedině s ním se naučili všichni správně si nadjíždět, k nezaplacení u návěsu Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Jar_da Vloženo 6. Duben 2008 Sdílet Vloženo 6. Duben 2008 Když viděli Američani vejtřasky při první válce v zálivu, byli z nich paf. Zkoušeli počítat převody, atd. a vyšlo jim, že to nemůže ani jezdit měl jsem kdysi kolegu, který dělal vrty v Africe a V3S bylo jediný bezproblémový auto, ikdyž ráno bylo na teploměru motoru 80, za chvilku se ručička prý opřela o doraz, ale auto fungovalo Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
mischicka Vloženo 6. Duben 2008 Sdílet Vloženo 6. Duben 2008 Jj, ukázka českého umu myslím, že nová T810 se jim nikdy nevyrovná. A pokud bude jak většina nových věcí zaváděných do armády, tak bude úplně ble... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Jar_da Vloženo 7. Duben 2008 Sdílet Vloženo 7. Duben 2008 Jj, ukázka českého umu myslím, že nová T810 se jim nikdy nevyrovná. A pokud bude jak většina nových věcí zaváděných do armády, tak bude úplně ble... ono už se taky asi bojuje jinak Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
mischicka Vloženo 19. Září 2008 Sdílet Vloženo 19. Září 2008 Střet dvou generací, předchůdkyně nástupkyně, nebo jak chcete... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
MichalF Vloženo 19. Září 2008 Sdílet Vloženo 19. Září 2008 Ta vlevo ... presne jako ta moje ... proste zlaticko, co me nikdy nenechalo ve stichu Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
mischicka Vloženo 20. Září 2008 Sdílet Vloženo 20. Září 2008 Jj, já s ní moc nenajezdil, jsem tatrovák, ale myslím, že jí nikdy nic nepřekoná (tam má být znak Praga ) Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Luďa Vloženo 20. Září 2008 Autor Sdílet Vloženo 20. Září 2008 Myslíš tohle logo? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Peterer Vloženo 20. Září 2008 Sdílet Vloženo 20. Září 2008 Ach jo, já na V3S a S5 dělal řidičák. No a v kabině V3S jsem prožil krásnou noc po maturitním večírku...., to by chtělo stroj času. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Luďa Vloženo 20. Září 2008 Autor Sdílet Vloženo 20. Září 2008 (editace) Praga V3S versus Tatra T-810 Srovnání parametrů:........... Praga V3S........................Tatra T-810 délka vozidla (mm)...............................6 910..............................7 490 šířka vozidla (mm)................................2 300..............................2 550 výška vozidla (mm)...............................2 970..............................3 320 světlá výška (mm)..................................400.................................460 délka korby (mm)..................................4 010..............................4 660 šířka korby (mm)...................................2 100..............................2 470 pohotovostní hmotnost (kg)....................5 550..............................7 300 užitečná hmotnost (kg)...........................5 510..............................5 700 .......................................................(3000 v terénu) celková hmotnost (kg).............................11 600...........................13 000 rozvor (mm)......................................3 580+1 120..................3 150+1 200 nájezdový úhel vpředu/vzadu (stupně).........................72/32...........................37/38 spotřeba paliva l/100km..............................32..................................28,5 objem nádrže + kanystry (litry)..............120 + 4x20...........................320 ..........................................................(někdy 6x20) dojezd (km)..............................................600........................800 maximální rychlost (km/h)............................60..................................106 ...........................................................(verze M2 75) hloubka brodu (mm)....................................1000..............................1 200 typ motoru..............................................Tatra 912......................Renault Dxi7 počet válců...............................................6 v řadě..........................6 v řadě objem motoru (cm3)...................................7 412..............................6 177 maximální výkon (kW)..................................70..................................177 maximální moment (Nm)..............................353.................................920 napětí v síti (Volty) .......................................12...................................24 .............................................................(ukostřen - pól) Editováno: 20. Září 2008, autor: Luďa Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
MichalF Vloženo 20. Září 2008 Sdílet Vloženo 20. Září 2008 Jeste bych tam dodal od ktereho roku se ktere z tech aut vyrabi/vyrabelo Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Luďa Vloženo 20. Září 2008 Autor Sdílet Vloženo 20. Září 2008 (editace) A něco o autě, ze kterýho TATRA 810 vychází a měl být nástupcem vétřiesky: ROSS R210.12 VV 6x6 Valníkový automobil. Byl vybrán ve výběrovém řízení v roce 1996 jako nástupce zastaralých PV3S. V roce 1997 bylo v rámci ověřovací série pro potřeby AČR dodáno 16 vozidel ve verzi vojenský valník. V řadách české armády je používán pouze ve velmi malém počtu (mezi roky 1997 až 1999 mělo být pro armádu vyrobeno 21 vozů, patrně všech verzí), protože jeho výrobce, společnost ROSS (Roudnické strojírny a slévárny), zkrachoval. Konstrukční dokumentaci a duševní práva k výrobě zakoupila na konci roku 2002 kopřivnická Tatra - blíže viz zde. Technicko-taktická data: Pohotovostní hmotnost.............................6 710 kg Užitečné zatížení (včetně osádky): ...........5 290 kg Přípojná hmotnost - v terénu...............................................8 000 kg - na komunikaci.....................................10 000 kg Celková hmotnost..................................12 000 kg Rozměry: délka......................................................7 095 mm šířka.......................................................2 490 mm výška.....................................................3 250 mm světlá výška nezatíženého automobilu..........420 mm Rozměry ložné plochy: vnitřní délka............................................4 740 mm vnitřní šířka.............................................2 400 mm Pohonná jednotka: typ: Renault MIDR 06.02.26 W 4 EURO 2 charakteristika: vznětový, přeplňovaný, s přímým vstřikem paliva, kapalinou chlazený čistý výkon...............................................154 kW počet válců..................................................6 zdvihový objem.......................................6 177 cm3 Maximální rychlost.......................................90 km/h Jízdní dosah...............................................865 km Editováno: 21. Září 2008, autor: Luďa Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
maros Vloženo 20. Září 2008 Sdílet Vloženo 20. Září 2008 to jsem zvedav jak se jim ta elektronika posere ,co budou na bojisti a v terenu delat zlata Vejda. Proc tam jsou veci z Rencka a ne Tatrovacke ? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Luďa Vloženo 21. Září 2008 Autor Sdílet Vloženo 21. Září 2008 (editace) Protože TATRA 810 je modernizovanej ROSS R210.12 VV 6x6. Původní plány byli: Kabina a motor z RENAULTu Midlum a podvozek TATRA. V roce 1994 vznikla společnost ROSS (Roudnické Strojírny a Slévárny) spřažená s francouzskou automobilkou Renault (divize Renault Trucks). Firma se zaměřila na lehké nákladní vozy a kolem roku 1995 vznikají plány na obnovu vozového parku české armády právě vozidly Ross. V roce 1996 jedná ROSS s vládou o uzavření kontraktu na nákladní terénní vozy. Armádě nabízí model R210, který měl nahradit zastaralé Pragy V3S. Společnost ROSS ale roku 1998 zkrachovala. Model R210 se nakrátko zcela vytratil a až v roce 2002 celý projekt vozidla pro armádu koupila kopřivnická Tatra. V roce 2005 je pak poprvé představeno veřejnosti vozidlo s označením Tatra R.210 12.VV 6x6. O Tatře R.210 12.VV 6x6 - modernizovaném ROSSu R210.12 VV 6x6 článek z časopisu TRUCKER 08/2004: Editováno: 21. Září 2008, autor: Luďa Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
mischicka Vloženo 21. Září 2008 Sdílet Vloženo 21. Září 2008 No z Tatry tam krom loga moc není, což je podle mě škoda. A s tou elektronikou, která je na motoru kvůli EURO normě, uvidíme. Opět musím říct, že škoda, že tam nevije vzduchem chlazená TATRA, které umí EURO 4 i bez elektroniky. Ale komfort svezení je s V3S nesrovnatelný, to se prostě musí nechat. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Luďa Vloženo 21. Září 2008 Autor Sdílet Vloženo 21. Září 2008 (editace) už umí i euro 5. Motor TATRA ON AIR T3D-928 EURO 5 Motory TATRA ON AIR řady T3D-928 EURO 5 SCR jsou originální vidlicové osmiválce přímo chlazené vzduchem, vybavené mechanickým vstřikováním paliva, přeplňované jedním výfukovým turbodmychadlem s regulací plnicího tlaku obtokem turbiny a chlazením plnicího vzduchu. Byl zachován zdvihový objem motoru 12.667 cm3 i konstrukce motoru s valivě uloženým klikovým hřídelem, samostatnými litinovými válci, hliníkovými hlavami a rozvodem OHV. Přímo na motoru je uložen chladicí ventilátor i chladiče oleje a plnicího vzduchu, takže motor s chladicí soupravou tvoří jediný kompaktní celek. Společnost TATRA, a.s. je jediným výrobcem na světě, který je schopen nabídnout vlastní, vzduchem přímo chlazené motory emisní specifikace EURO 5 s mechanickým vstřikováním paliva.Dle názoru mnoha odborníků nebylo možné postavit vzduchem přímo chlazený motor s mechanickým vstřikováním paliva se specifikací EURO 4. TATRA takový motor nejen postavila, ale dosáhla dokonce až na specifikaci EURO 5. Editováno: 21. Září 2008, autor: Luďa Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Zapojit se do konverzace
Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.