Přejít na obsah

Další malý výročí


Luďa

Doporučené příspěvky

Česká klasika přežije snad všechno - Škoda 1203 slaví čtyřicítku a stojí 283 000 korun!

Je to auto, kterým mnozí z nás jeli v maminčině břiše do porodnice, které přiváželo podpultové banány do prodejen ovoce–zelenina a které odváželo na poslední cestu naše blízké. Škoda 1203, které se lidově říká »dvanáctsettrojka« a někdy také trochu hanlivě »dvanáctsettroska«, poprvé sjela z výrobního pásu před 40 lety, a i když jste to možná vůbec netušili, pořád se vyrábí!

Desítky let beze změny

Během desetiletí zůstal tvar karoserie prakticky pořád stejný. Měnily se jen detaily jako mřížka chladiče, tvar světlometů, při poslední modernizaci v roce 1997 přibyly například posuvné boční dveře. Protože v té době se už auto vyrábělo v Trnavě, nejmenovala se tahle dodávka již Škoda 1203, ale Škoda TAZ, později TAZ 1500. To proto, že objem motoru se z původních 1221 zvýšil na 1433 cm³. Díky tomu se také zvýšila maximální rychlost vždy poněkud dýchavičné »dvanáctsettrojky«.

Ročně jen dvacítka aut

Prvních třináct let svého života (1968–1981) se vyráběla v závodě Škodovky ve Vrchlabí a vzniklo jí skoro 70 000 kusů. Zákazníci si mohli vybírat z verzí dodávka, valník či osmimístný mikrobus. Po trnavské epizodě se v roce 1999 výroba vrátila zpátky do Česka – konkrétně do Žacléře, kde sídlí firma podnikatele Romana Jirouše. Ročně z jeho dílen vyjede mezi desítkou a dvacítkou kusů aut. Zájem je podle Jirouše zejména o verze v sanitní úpravě. Takové auto dnes stojí 283 000 korun bez DPH.

Technické údaje Škody 1203

Délka: 4520 mm

Šířka: 1800 mm

Výška: 1900 mm

Objem motoru: 1221–1433 cm³

Výkon: 47–51 koníMax. rychlost: 95–115 km/h

post-5139-1226231427_thumb.jpg

post-5139-1226231438_thumb.jpg

post-5139-1226232005_thumb.jpg

post-5139-1226232035_thumb.jpg

post-5139-1226232064_thumb.jpg

post-5139-1226232090_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zabiak: Bohužiaľ sa to u nás už nerobí, výroba v Trnave skončila ešte v roku 1999 alebo 2000.

Pamätám si, keď som bol malý, mali sme doma 2 valníky. Oba boli zelené, mali rovnaké číslo karosérie, aj motora a otec vždy prehadzoval ŠPZ podľa potreby. Jedna bola vo vynikajúcom stave po "facelifte", druhá bola úplne zhumplovaná, keďže sa používala ako multifunkčné vozidlo na stavbe domu. Tá bola ešte "predfacelift", s chrómovanými lištami medzi svetlami a chrómovými nárazníkmi (úplne prvý model) a bola desne hrdzavá. Raz sme počas jazdy dokonca stratili palivovú nádrž :rolleyes: Ach jo, kde sú tie časy...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zabiak, áno vyrábajú, ale v CZ, potom čo odkúpili v 99tom kompletné know-how od TAZu:

"Po nemalém úsilí v jednání o odkoupení výroby z TAZu získala firma Roman Jirouš - OCELOT na základě delimitace výroby č. A675/1999 duševní majetek včetně výroby z Trnavy a tak se bezmála po 30 letech vrátila výroba zpět do České republiky, do místa 16 km vzdáleného od Vrchlabí, kde v 60. letech začala."

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...