Listopad 10, 201311 r Pokusím se ti to přeložit... Podle všeho je to sada "modelový" železnice, původně určená pro ruskou síť s napětím 127V . Ten červenej bubínek je "Regulator skorosti" = regulátor rychlosti. Mosaznej štítek nese údaje o vstupním a výstupním napětí - vstup 127V a výstup regulovatelnej od 5 do 13V, výrobce "MRZ", model "TNN 250", výkon 75Vt (= Wattů) při frekvenci sítě 50Hz, stát produkce (CCCP) a výrobní číslo (604). Horní deska nese nápisy (zleva) SIGN.(alnaja) LAMPA = "kontrolka" (kolem červenýho kloboučku, kontrolka buď funkce, nebo nějakýho druhu jištění před přetížením), dál nad černou šipkou pod stupnicí je právě nápis REGULJATOR SKOROSTI, napravo nad černým tlačítkem je PUSK.(ovaja) KNOPKA = spouštěcí tlačítko. MŮŽE se jednat o vybavovací tlačítko nějakýho jističe, bez znalosti zapojení nebo oměření funkce ale nedokážu přesně určit funkci. Níž je nápis PULT UPRAVL.(jenija) = pult řízení a pod ním je ELEKTRIČESKAJA ŽEL.(eznaja) DOR.(oga) = elektrická železnice. Slovíčko úplně dole je MOSKVA - snad překládat netřeba. Ta černá škatule je stabilizátor napětí 220V, podle všeho realizovanej ferorezonančním principem - a s tou modelovou železnicí asi nesouvisí. Běžně se takový věci používaly pro napájení televizorů v místech, kde napájení kolísalo o víc voltů, než byl ochotnej televizor tolerovat - dnešní spínaný zdroje zvládnou větší poklesy, ale lampový televize s obyčejným trafem neměly rády pokles o víc jak 5%, když napětí kolísalo víc, měnil se spolu s ním jak jas obrazu, tak i rozměr - obraz se zmenšoval. Nápisy zní: pod červeným knoflíkem "STABILNO 220V", nad páčkovým vypínačem napravo je VKL - VYKL = zap - vyp. zbytek textu je: MEP ZTZ SSSR Zaporožskij transformatornyj zavod (výrobce) Stabilizator naprjaženija (výrobek = stabilizátor napětí) Tip SN-250 Moščn. 250v.a (výkon 250VA) g.Zaporožije (górod = město Záporoží) 1957 g. (rok výroby) Nápisy na zástrčkách jsou 6 Ampérů a 127 (u regulátoru mašinek) případně 250 voltů (u toho stabilizátoru). Vzhledem k tomu, že stabilizátor dává na výstupu 220V a regulátor mašinek je jen na 127V, nedoporučuju to bez přeměření zapojovat do sebe - hrozí přechod do režimu generátor dýmu a vznik další funkce neschonýho smradistoru... Upraveno Listopad 10, 201311 r od Ekkar_z_Bastlírny
Listopad 10, 201311 r hrozí přechod do režimu generátor dýmu a vznik další funkce neschonýho smradistoru... :D
Listopad 10, 201311 r Díky moc za 100% info. Tak fakt nevím jak ty mašiny tenkrát pouštěli Nic jiného u toho nebylo. Žádný měnič napětí z 220V na 130V. Černá bedna byla společně s mašinama u sebe, tak jsem si myslel, že to tak fungovalo. Ale zkoušet to nebudu, páč podle voltmetru jde z černé bedny 240V.
Listopad 10, 201311 r Stačilo by mi toto na napájení toho červeného regulátoru? http://www.elektro-hofman.cz/cz-detail-656496-adapter-230v-ac-us-pristroje-na-110v-100w.html
Listopad 10, 201311 r Nestačilo, protože ten "adaptér" je něco jako stmívač = elektronickej regulátor, kterej pomocí polovodičový spínací součástky zvaný triak "usekne" část sinusovky síťovýho napětí tak, aby to co projde do zátěže bylo odpovídající výkonu, kterej by tam protekl při napájení ze sítě 110/127V. Bohužel ty impulsy jsou "hranatý" a vyhovujou jen žárovkám a podobnejm spotřebičům, motorky a trafa je moc nemilujou - jejich špičkový napětí je totiž ne 180V, jako když se používá ta síť 120V, ale skoro plný špičkový napětí sítě s 230 voltama - do zátěže se pouští proud jen poloviční dobu než když se napájí z tý 120V sítě, takže spotřebičům s větší setrvačností to vyhoví, ale tam kde jsou třeba trafa a spínaný zdroje se to napětí přetransformuje v plný vejšce a třeba právě u tohohle napáječe by to mohlo dávat na výstupu pro tu mašinku až dvojnásobný napětí - zhruba 24-25V, což by se jí asi moc nelíbilo. Minimálně by to ohrozilo stav izolace na vinutí jak trafa, tak motorku mašinky. To co potřebuješ je PŘEVODNÍ TRAFO - a musí bejt opravdu "se železem" neboli ne nějaká polovodičová náhražka, ale opravdický trafo s vinutím z lakovanýho Cu drátu a feromagnetickým jádrem. Zkusím pohledat, kde by se něco takovýho dalo koupit a dám sem link. EDIT: Tak potřebuješ něco jako je tohle: http://www.tme.eu/cz/details/58-0100-115-s/toroidni-transformatory/talema/#%C2%A0 Upraveno Listopad 10, 201311 r od Pawouk Uprvil jsem ten link.
Listopad 10, 201311 r Moc pěkně napsané a teda rozumíš tomu suprově. Nicméně já pochopil jen pár % toho textu Na 2 dráty přivedu 220 a na ty další 2 napojím ten červený regulátor a je to ?
Listopad 10, 201311 r Jop, to trafo má 4 vývody, dva jsou na 230V = do zásuvky, radši bych tam dal ještě pojistku s označením T 1A 230V, co kdyby náhodou - a na ty druhý dáš klidně i přímo bez spoje zásuvkou ten červenej ruskej regec. Musíš to samozřejmě zapojit správně, aby z toho nebylo zvyšovací trafo - kdyby s to zapojil obráceně, tak to nebude dávat na výstupu polovičku, ale dvojnásobek a na 460V už by ten regec asi nereagoval dobře... Jestli se nemejlím, tak na tom obrázku jsou primární vývody = na 230V označený žlutou bužírkou - jinak mají modrou a hnědou izolaci. Zbejvající = zelenej a bílej (šedej??) jsou vývod sekundáru = 115V pro ten ruskej bubínek...
Listopad 10, 201311 r Je to jako každá elektrika - jednoduchý. Dyť to jsou jen dva drátky - jeden tam a druhej zpátky...
Listopad 10, 201311 r Pánové, nepřehánějte - tohle je opravdu BASIC, kdybyste měli z diskrétních součástek bastlit něco jako ekvivalent operačního zesilovače, stejně jako to v dřevních dobách elektroniky a analogovejch "počítačů" museli dělat jejich konstruktéři, to by teprve byl ten pravej masakr... A speciálně pokud by to bylo ještě z elektronek...
Listopad 12, 201311 r No tak si někde najděte obrázky, jak ve 40. letech minulýho století vypadal ENIAC a pak si s těma obrázkama dejte dohromady, že dnešní kalkulačka za stovku od Číňana toho umí víc, než tenkrát ten ENIAC....
Listopad 15, 201311 r dotaz pre všetkých - 120 000 prehliadka, čo to môže stáť? koľko bubákov si pripraviť?
Listopad 16, 201311 r prečo rozvody? tie nemajú predpísaný výmenný interval..pochybujem,že mu pri 120tkm na haťapke budú meniť rozvody
Listopad 16, 201311 r neviem. ale niečo sa mi marí, že menené už boli. nemám pri sebe servisnú knihu, ostala v aute
Listopad 16, 201311 r Libero - pravdu máš a nemáš. Mají předepsanou KONTROLU v 90tkm a pak ZNOVU KONTROLOVAT každejch 30tkm s případnou výměnou podle potřeby. Jenže kdo řekne co ještě rozvod skousne a co už ne? Radši bych se držel tý preventivní výměny už v těch 90tkm a cejtil bych se v klidu a relativním bezpečí - jasně že jako s Always-kou to nebude...
Listopad 16, 201311 r KONTROLU ano. Stejně jako řemen. Mění se podle potřeby. Akorát nechápu, kdo a jak určí ten moment, kdy to opravdu JE POTŘEBA.
Připojte se k diskuzi
Můžete publikovat nyní a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a publikujte s vaším účtem.