Přejít na obsah

Co utáhne HTPčko - rozměr pneu


Milos

Doporučené příspěvky

Já mám taky firefox... mě je to jedno... já ti věřim... jen prostě bych chtěl vědět tu ibizu... jen jí prostě nemůžu nikde najít... už jsem našel takový prkotiny jako poloměr zatáčení a podobně ale koeficient ne-e...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No tak mi to nedalo.... Počítal jsem si... Odpor vzduchu v rychlosti 180 je zhruba 1231N to znamená že na auto působí zhruba 125kg... jako by bylo těžší... a to je jenom odpor vzduchu... no a u ibizi je to zhruba o 8kg mín... rozdíl odporu vzduchu činí asi 6,1%... není tolik kolik jsem si představoval... ale myslím že je to jedno s druhým... odpor valení zase závysí na tíze vozidla a to je zase o něco lechčí než fabie a potom další odpor v setrvačných hmotách a to závisí na poloměru a tíze kola...ale toto je diskoutabilní protože se to převážně projeví na akceleraci a deceleraci... no a jak bylo řečeno... na čem je rychlost testována... kupříkladu na asfaltu a na betonu... tam může být rozdíl markantní... kupříkladu beton může mít až o 1/3 vyšší odpor valení než asfalt... u běžnáho auta to pak činí zhruba 115N-300N což je s odporem vzduchu při rychlosti 180km/h nepatrne... dejme tomu desetinové... ovšem do rychlosti 80km/h to výrazně ovlivnuje odpor... potom začne převažovat odpor vzduchu... jen tak zhruba...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ale nejde to tak napsat jak jsem to napsal... že je to o 125kg těžší... ale ty síly 1231N a 300N a další odpory které na auto působí působí proti tažné síle motoru... no a z toho jde zhruba vypočítat maximální rychlost... pokusím se aspon z těchto údajů vypočítat přibližnou maximální rychlost dosažitelnou v autě... ale už ted vim že dle kalkulačky je 180 blbost... ovsem vim co vidim na tachometru... leda že vždy když jedu na dálnici by se sešla souhra náhod jako vítr v zádech a podobně... a ty součinitele odporu jsem vzal zhruba tabulkové...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Takže jsem to hodil do mathcadu...(musel jsem si zopakovat jak se tam počítá... :smich: ) počítal jsem maximální dosažitelnou rychlost auta o výkonu 47kW koeficientu odporu 0,31, čelní ploše 1,7277m2 hustotě vzduchu 1,25kg/m3 koeficientu odporu valení pneumatiky 0,01 a hmotnosti vozidla 1150kg a teoretická rychlost vozidla mi vyšla 179,334km/h

docela dost tu rychlost ovlivnuje čelní plocha vozidla... při ploše 2,388m2 byla maximální rychlost 161,69km/h... a zde vznikla ta první domněnka že je to chybně... ale po zralé úvaze jsem plochu snížil... protože čelní plocha je snížena o výšku předního nárazníku od země a úkosy které jsou žřetelné... auto se od spodu nahoru zužuje... původně jsem počítal pouze s obdelníkovou plochou šířka vozidla a výška vozidla...

(Pro rejpalce jsem tedy vypočítal teoretickou rychlost při ploše 2m2 činí 171,14km/h)

(ovšem tu první plochu jsem dělal aniž bych věděl jaký výjde výsledek... to že mi vyšlo zrovna číslo blížící se 180 je jen náhoda a myslím že plocha 1,73m2 se blíží nejvíve realu...)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Lewis - Ako si došiel na to, že odpor vzduchu je ako keby bolo auto ťažšie?

Inak výpočty máš pekné, len mi tam chýba jedna maločkosť. A to dosť podstatná. Rátal si síce odpor vzduchu, čo je chvályhodné. Ale pozabudol si na straty v prevodovke, rozvodovke a na kolesách. Z praxe viem, že autá koncernu VW veľkosti Fabie s predným pohonom majú straty v pohonnom ústrojenstve približne 15-17 kW. To je reálne zmeraný údaj. Takže si od 47 kW odrátaj povezme tých 16 kW a potom rátaj, odpor vzduchu.

Čelnú plochu nemôžeš zmenšiť. Čelná plocha je daná a tie úkosy sú zohľadnené v koeficiente odporu vzduchu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Lewis - Ako si došiel na to, že odpor vzduchu je ako keby bolo auto ťažšie?

Inak výpočty máš pekné, len mi tam chýba jedna maločkosť. A to dosť podstatná. Rátal si síce odpor vzduchu, čo je chvályhodné. Ale pozabudol si na straty v prevodovke, rozvodovke a na kolesách. Z praxe viem, že autá koncernu VW veľkosti Fabie s predným pohonom majú straty v pohonnom ústrojenstve približne 15-17 kW. To je reálne zmeraný údaj. Takže si od 47 kW odrátaj povezme tých 16 kW a potom rátaj, odpor vzduchu.

Čelnú plochu nemôžeš zmenšiť. Čelná plocha je daná a tie úkosy sú zohľadnené v koeficiente odporu vzduchu.

To jsem se špatně vyjádřil s tou tíhou... působí na to taková síla... chtěl jsem jim tu sílu převést na hmotnost aby si lidi tady představili jaká to je síla...

Na převodovku jsem zapomněl umyslně... moc dobře vim že tam jsou ztráty... ale ty ztráty se projeví při akceleraci... zrovna tak jako velikost kol a jejich tíha... ale když už to jede tak se třeba tíha kol moc neprojeví... potom zase až při brždění... nějaký ztráty vlivem tření tam budou... v té převodovce jako... ale představme si že budu mít převodovku dejme tomu zpřevodovanou tak aby využívala co největšího kroutáku... jako tady byl argument myslim že tvůj že maximální rychlost pujde do maximálního kroutáku a potom už ne... asi něco takovýho pravda bude... zastaví se to zhruba na 5000ot??? dejme tomu... ale tam je rychlost zhruba 168... takže z5 k té převodovce... imaginárně tam je 7 převodových stupnů... a využívá maximální točivý moment a teoretická maximálka bude 250km/h ale tu nedosáhnu... dosáhnu stejně jen těch 179 protože potom přesáhne odpor vzduchu sílu kterou může motor maximálně vynaložit... proto tam není započítaná...

nebo jak jsi to myslel???

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je to tak, ztrátový výkon u HTP je 17-18kW, změřeno na mém.

motor od motoru... mohlo se na tvém motoru sejít špatný tolerance a nemusíš mít ani na motoru výkon 47 ale třeba 40... potom budeš mít ztrátu na kolech 8-10... třeba...

zrovna tak při jakých podmínkách je to měřeno...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Omyl, tie straty sú tam stále. Nie len pri akcelerácii. Je to závislé hlavne od otáčok. Navyše stav akcelerácie sa už veľmi neodlišuje od stavu maximálnej rýchlosti, nakoľko prevodovka prenáša maximálny výkon.

A čo sa týka výšky tých strát, tak som sa prehraboval v pomerne veľkej kope výsledkov, takže to ber ako fakt, nejaké extrémy sa tam nevyskytovali. Iba iné značky, resp. 4x4. Ale to je iná liga, to tu neriešime.

Motory obvykle nemajú menší, ale väčší výkon.

S tým točivým momentom si to netrafil. Na prekonanie odporu vuduchu a iných jazdných odporov potrebuješ totiž výkon. Nie točivý moment. A dokonca ešte ani u turbo motorov nemáš maximum výkonu v rovnakých otáčkach ako maximum točivého momentu. A keby si auto sprevodoval tak, že by si dosahoval maximálku pri maxime točivého momentu, tak by si na tú ýchlosť nemal dostatok výkonu.

Takže to spočítaj ešte raz. Vezmime, že máš 47 kW HTP, ktorému namerajú na brzde napr. 51 kW. Odrátajme od toho 16 kW, takže máme k dispozícii 35 kW. A teraz spočítaj odpor vzduchu, ktorý prislúcha rýchlosti povedzme 170 km/h. Lebo podľa mojich skúseností je to maximum, čo sa dá dosiahnuť s motorom o výkone okolo 50 kW. A myslím, že to určite výde. A ak nie, tak je niekde chyba, resp. sa na niečo zabudlo. Ale táto rýchlosť bude dosiahnuteľná len ak bude auto dobre sprevodované, teda táto rýchlosť sa dosiahne v otáčkach, kedy má motor najvyšší výkon!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Omyl, tie straty sú tam stále. Nie len pri akcelerácii. Je to závislé hlavne od otáčok. Navyše stav akcelerácie sa už veľmi neodlišuje od stavu maximálnej rýchlosti, nakoľko prevodovka prenáša maximálny výkon.

A čo sa týka výšky tých strát, tak som sa prehraboval v pomerne veľkej kope výsledkov, takže to ber ako fakt, nejaké extrémy sa tam nevyskytovali. Iba iné značky, resp. 4x4. Ale to je iná liga, to tu neriešime.

Motory obvykle nemajú menší, ale väčší výkon.

S tým točivým momentom si to netrafil. Na prekonanie odporu vuduchu a iných jazdných odporov potrebuješ totiž výkon. Nie točivý moment. A dokonca ešte ani u turbo motorov nemáš maximum výkonu v rovnakých otáčkach ako maximum točivého momentu. A keby si auto sprevodoval tak, že by si dosahoval maximálku pri maxime točivého momentu, tak by si na tú ýchlosť nemal dostatok výkonu.

Takže to spočítaj ešte raz. Vezmime, že máš 47 kW HTP, ktorému namerajú na brzde napr. 51 kW. Odrátajme od toho 16 kW, takže máme k dispozícii 35 kW. A teraz spočítaj odpor vzduchu, ktorý prislúcha rýchlosti povedzme 170 km/h. Lebo podľa mojich skúseností je to maximum, čo sa dá dosiahnuť s motorom o výkone okolo 50 kW. A myslím, že to určite výde. A ak nie, tak je niekde chyba, resp. sa na niečo zabudlo. Ale táto rýchlosť bude dosiahnuteľná len ak bude auto dobre sprevodované, teda táto rýchlosť sa dosiahne v otáčkach, kedy má motor najvyšší výkon!

161km/h

jak je libo... ale... nevěřte mi ale třeba ted jsem dorazil z Prahy ze Strahova 180 dala na dálnici v pohodě... to jsem jel jednou za cestu potom se blížil most tak jsem zvolnil a potom jsem ještě jednou za ní vzal na mostě kde nemůžou postavit radar a asi 172...

kola 16"

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

http://forum.skodahome.cz/index.php?showtopic=10224&st=75

měřeno na brzdě, na IV rychlost do omezovače, vyšlápnout spojku a nechat klesat rychlost, takto se načítá ztratný výkon.

jo proto mi tam tenkrát neseděla ta maximálka... ono to je na IV. no takže do omezovače na 4 148... a mě tacho ukázal 155 takže kecá při takovýto rychlosti zhruba o 7 o kolik může kecat při 180??? o 10?

keca docela hodně... felda mi ukazovala s odchylkou 1km... ukazovala 175 a policie naměřila 174... a maximálku jsem měl z kopečka 190... jinak po rovině šla až na těch 175...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Felicia aj mne ukazovala rýchlosť presnejšie, než Fabia. Tacho Fabie kecal pomerne dosť. Navyše to nie je rovnaké u každého auta a s každými pneumatikami. Pritom rozmer pneu sme mali rovnaký a išli sme s kamošom vedľa seba, tak mne to ukazovalo 205 a kamošovi 215 (spolujazdci spolu telefonovali).

Reálne ti môže tacho ukazovať o tých minimálne 10 kmh viacej, takže to perfektne sedí na reálnu rýchlosť do 170 kmh. Tých 161 kmh si spočítal odpor vzduchu pre ten výkon 35 kW?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Pawouk odbral (a) toto téma

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...