Přejít na obsah

Co utáhne HTPčko - rozměr pneu


Milos

Doporučené příspěvky

Pokiaľ tie väčšie kolesá nebudú vážiť o 100 kg viacej, tak nie. Väčšie gimy (=širšie) budú mať pravdepodobne väčší valivý odpor (záleží od konštrukcie pneu, predpokladám, že hustenie bude správne) a teda auto prejde kratšiu dráhu. Predpokladom je, že zaťaženie auta bude pri oboch testoch rovnaké.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

za lezi hlavne na momentu setrvacnosti

i o dost lehci vetsi kolo muze mit vetsi moment setrvacnosti nez kolo s malym prumerem

valivej odpor zas tolik energie nesezere

to by znamenalo ze za stejnych podminek bude auto s 16" mit mensi spotrebu nez se 14"....dalsi duvod proc jsou 16" dobra volba...uz aby byly

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Kluci, můj soused má na své Fábce Ronaly 8x17 s gumama 205/4017! Ptal jsem se ho, jak mu to jede, prý úplně normálně. Trochu kecá. Mám 92 kw octu taky na 17tkách a na top speedu je váha kol znát o 20 km/h!!! Origo obuté 15" kolo váží 16,5 kg, 17" obuté do 215/45/17 váží 21 kg!! Ale zase mi to pořádně brzdí. Tak že si to přeberte.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Milan II - váha kolesa má vplyv hlavne na pruženie (čím je koleso ťažšie, tým viacej neodpruženej hmoty máš a tým menej sú tlmené rázy od vozovky. A taktiež pri prudkom zrýchľovaní by tá váha mohla zohrať nejakú rolu. Ale na maximálku ani na spotrebu by hmotnosť kolies nemala mať vplyv.

Na valivý odpor kolesa vplýva jeho šírka, konštrukcia a zmes pneumatiky, dezén a nahustenie pneu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Isteže. Ale zotrvačnosť zohráva rolu ak nejaké teleso mení smer, rýchlosť alebo polohu. A ak zrýchľuješ na maximálku, tak tých posledných 20 km/h už to zrýchlenie nie je tak výrazné a aj keby bolo (ak máš v aute raketu), tak by ti zotrvačnosť kolies v žiadnom prípade nemala brániť dosiahnuť maximálku. Možno ju dosiahneš o čosi neskôr. Ale dosiahneš.

Ak by niečo mohlo brániť v dosiahnutí vyššej maximálky, tak u kolies jedine valivý odpor.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Kluci, můj soused má na své Fábce Ronaly 8x17 s gumama 205/4017! Ptal jsem se ho, jak mu to jede, prý úplně normálně. Trochu kecá. Mám 92 kw octu taky na 17tkách a na top speedu je váha kol znát o 20 km/h!!! Origo obuté 15" kolo váží 16,5 kg, 17" obuté do 215/45/17 váží 21 kg!! Ale zase mi to pořádně brzdí. Tak že si to přeberte.

Vaha by na maximalce znat byt nemela, je tu ale aerodynamicky odpor :) Horni cast kola je ofukovana dvakrat vetsi rychlosti nez jedes. Takze pri 180 je to 360 km/h a pri tehle rychlosti je znat kazdy ctverecni centimetr povrchu navic, ktery se tou rychlosti pohybuje.

Navic tyhle kola pokud jsou treba jen o centimetr vysazena vic ven z karoserie a lemy jsou seriove, tak je to aerodynamicka katastrofa. ;)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

...máte pravdu kluci, na Fábku je nejlepší kolo 14 palců s gumou 165 nejlépe Barum OR6, můžete kdykoliv pálit gumy a potom také rychle jezdit do zatáček - nejlépe ještě na sériovém podvozku, aby jste u toho měli pohodlí...

ty 165tky na autě zatím mám, ale přijde mi že vypadají na tom autě strašně uzkoučký a vypadá to blbě a to je hlavní důvod proč chci zkusit ty 15tnáctky 195/50, ale třeba ještě se odhodlám a časem do těch 17ctek taky dorostu :D

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Prečo by mala byť horná časť ofukovaná dvojnásobnou rýchlosťou?

Protoze takhle funguje kolo uz par tisic let ;)

Spodni cast pneumatiky co se dotyka zeme se pohybuje 0 km/h vuci okolnimu prostredi.

Stred kola se pohybuje stejnou rychlosti jako zbytek karoserie.

Vrchol kola se vuci okoli pohybuje 2x vetsi rychlosti.

To plati i pro ofukovane bocni plochy kol. Je zrejme ze u vetsiho kola se vysokou rychlosti pohybuje vetsi ofukovany povrch.

Je mi lito, ale nenapada me zadne na prvni pohled zrejme doplnujici vysvetleni pro tuto elementarni zalezitost.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

nejen vypadaj ale ja s temahle kolama vubec nebyl spokojenej kdyz sjem pak presedl ze sluzebaku do moji ktera mela od vyroby 195/50/15 tak to bylo nebe a dudy

a jaký hliníky vlastně používáš ty...na tý fotce vypadaj ty parsky celkem měkně, asi se uchýlim spíš taky k něčemu papskovytýmu než takový ty honě plný kola... :D

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Lech - toto mi je jasné, že nejaký bod na plášti sa takto pohybuje. Ale ešte stále mi nie je jasné, čo si tým chcel povedať? Keby sme mali nejaké auto a viezli by sme ho na plošine, tak chceš povedať, že ak by sa jeho kolesá otáčali otáčkami zodpovedajúcimi trebárs rýchlosti 100 km/h, tak by bol odpor vzduchu tých kolies diametrálne odlišný, než keby sa tie kolesá netočili?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Lech - toto mi je jasné, že nejaký bod na plášti sa takto pohybuje. Ale ešte stále mi nie je jasné, čo si tým chcel povedať? Keby sme mali nejaké auto a viezli by sme ho na plošine, tak chceš povedať, že ak by sa jeho kolesá otáčali otáčkami zodpovedajúcimi trebárs rýchlosti 100 km/h, tak by bol odpor vzduchu tých kolies diametrálne odlišný, než keby sa tie kolesá netočili?

Chci tim rict, ze vetsi kola maji pri otaceni vetsi aerodynamicky odpor. U aut ktere nemaji prebytek vykonu to vyusti ve snizeni maximalky. A proc je slabe auto na velkych kolech jeste pomalejsi je to o cem je cely tenhle thread jesti sem to dobre pochopil.

Aerodynamicky odpor roste s druhou mocninou rychlosti a vykon potrebny na jeho prekonani s treti mocninou, kazdy vzduchovym proudem "omoceny" centimetr ctverecni pohybujici se rychle, hraje roli.

Vetsi kolo ma z boku tech osklive ofukovanych ctverecnich centimetru vic nez kolo mensi. Rozdil je druhou mocninou rozmeru kola (plocha).

O aute stojicim na plosine oproti autu jedoucimu je pro me jako laika tezky se vyjadrit. Roli tu hraje tvarovy a indukovany odpor mista kde se stojici pneumatika dotyka povrchu.

Mluvim o tom ze v civilnim vozidle jakym je Fabia, kde jsou kola ofukovana prevazne z boku, hraje roli rozdil otacejici se bocni plochy mezi napriklad 14' a 17'. A tento odpor se muze vyznamne podilet na snizeni maximalky takoveho vozidla s motorem, ktery jaksi nedisponuje prebytkem vykonu k vyuziti vetsiho staleho prevodoveho pomeru vznikleho namontovanim kol s vetsim prumerem.

Jeste vetsi legrace je kdyz je sirsi kolo vysazeno z karoserie bez upravy lemu blatniku, coz je casto k videni.

Dalsi brutalni faktory jsou tvarovani paprsku litych kol. Dalsim muze byt zmensena mezera mezi kolem a podbehem kde pak vznika oblast mensiho tlaku, jakysi difuzor a je tam prisavan vzduch, ktery se pak dere ven na nejnemoznejsich mistech. Ale to uz je jenom takove moje blaboleni.

Proti gustu zadnej disputat, velky kola obvykle vypadaji dobre a nalepka HTP se da sundat :) A kdyz vas bude predjizdet Fabia Junior tak si nasadite cerny brejle a pustite vic nahlas radio.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...