amogh Vloženo 16. Srpen 2005 Sdílet Vloženo 16. Srpen 2005 @lech - ty delas jak kdyby aerodynamickej odpor byl jedinej odpor co zhorsuje dynamiku v navaznosti na kola @coyote - enchtel by si zacit psat trochu vecnejsi a min vysmesne prispevky ? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Diamant Vloženo 16. Srpen 2005 Sdílet Vloženo 16. Srpen 2005 Tak tak! Ale tomu svojmu tvrdeniu, že rýchlo sa otáčajúce koleso má väčší odpor vzduchu ako to isté koleso, ktoré stojí sa Lech elegantne vyhol. Tú teóriu, čo si nám napísal snáď všetci poznáme. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Coyote Vloženo 16. Srpen 2005 Sdílet Vloženo 16. Srpen 2005 ok, beru zpet ja to myslel akorat tak, ze kdyz u nas jsou limity 50/90/130, tak pri tehle rychlostech ty odpory nejsou zase az tak drasticky. Do 60km/h ji nema cenu vubec resit. Neco jineho je, kdyz kola vylezaji z lemu! to se me jednak nelibi a hlavne to dost vadi policii. Kdyz je kolo schovane v blatniku, tak je vse ok a vydelas vetsim kolem (myslim ale nizkou gumu) na jizdnich vlastnostech auta vic, nez ztratis vsema odporama, ktery velky kola prinesou. A hlavne je to "pocitu bezpeci", protoze to auto na stavitelnym podvozku a nizkych pneu reaguje presne tak, jak mu reknete. A v dnesnim provozu (nebo spis dzungli) je to dost dulezity vcas reagovat - seriovy auto se napred nakloni, pak se zlomi vysoka guma a pak teprve mozna zatoci, zato upraveny to udela okamzite a bez odmlouvani:-) Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
amogh Vloženo 16. Srpen 2005 Sdílet Vloženo 16. Srpen 2005 no nicmene dosti lidi uz zpochybnuje nizkoprofilove pneu i to je udajne pouze machrovinou a pneu s vetsim profilovym cislem pry sedi lepe Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
laky Vloženo 16. Srpen 2005 Sdílet Vloženo 16. Srpen 2005 Amogh: tak takovyho borce bych chtel videt ale je to otazka nazoru. Nicmene kdyz vidis 4kovyho golfa s kolama na kterejch ma 205/65 tak je to fakt nechutne osklivy. A vazne bych chtel videt jak budes mit lepsi jizdni vlastnosti mozna kofort ale jizdni vlastnosti to se mi opravdu nezda. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
amogh Vloženo 16. Srpen 2005 Sdílet Vloženo 16. Srpen 2005 neni to otazka nazoru, je to otazka fyzikalnich zakonu - ty jsou jednoznacne danny, bohuzel vetsine lidi ne jasny ja to sem zkopiruju moment daval sjem sem odkaz na celej thread ale nikdo nic Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
amogh Vloženo 16. Srpen 2005 Sdílet Vloženo 16. Srpen 2005 Velke kola se na DTM anebo touring vozech pouzivaji jen proto, ze by se do mensich kol nevlezly jejich velke brzdove kotouce. V dnesni dobe si ale kazdy mysli, ze je velky zavodnik a jeho pomale prditko je DTM special bez toho, aby si uvedomoval, ze velke kola delaji jeho auto jeste pomalejsim, zhorsuji jeho jizdni vlastnosti a s tovarnimi brzdami taky zvysuji jeho brzdnou drahu, takze to auto delaji vpodstate nebezpecnejsi, ale jak riceboys s oblibou tvrdi, "kola delaji auto" - a image is everything ... Pneumatiky s vyssim profilem lepe absorbuji odstredive sily v zatackach (a proto si clovek muze povsimnout te uplne nehorazne "camber" na tech DTM a touring vozech, ktere se tak snazi kompenzovat za ten nizky profil pneumatik) a ve vetsine pripadu (coz je ale vice-mene otazka rozlozeni vahy) mensi kola jsou obecne snadnejsi akcelerovat a naopak zpomalovat. cela diskuze zde, doporucuji precist http://www.tuning-forum.org/viewtopic.php?t=19085&start=0 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
thomasino Vloženo 16. Srpen 2005 Sdílet Vloženo 16. Srpen 2005 Uz jsem cetl predtim, pro me zajimave hlavne ten profil. Rekl bych, ze nizsi profil se mene deformuje a proto pneu drzi lepe v zatacce a hle ono je to naopak, a kdyz se nad tim lepe zamyslim, tak i logicke. Kdo necetl, doporucuji! Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
amogh Vloženo 16. Srpen 2005 Sdílet Vloženo 16. Srpen 2005 no prave a ja kdyz zrovnam lonske 195/45/16 a letosni 205/40/17 tak to tak proste je Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
laky Vloženo 16. Srpen 2005 Sdílet Vloženo 16. Srpen 2005 Tak sem si to precet a neco sem tam napsal . Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Coyote Vloženo 16. Srpen 2005 Sdílet Vloženo 16. Srpen 2005 @Amogh: co je ted horsi? ze to min jede, nebo ze to hur sedi? ke kazdej vysce pneu musi byt naladeny podvozek. Pokud vim, mas zatim pruziny. Ty byly dobry k tem 16". Az casem das podvozek (vim ze je to o penizich v prvni rade, bohuzel:-(( ) tak to bude o poznani lepsi. co se tyka toho DTM, tak to uz je auto za sileny penize, takze kdyby chteli tam vyvinout brzdy mesi se stejnou ucinnosti aby mohli jet Off-roadovou gumu, tak by je udelali... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
laky Vloženo 16. Srpen 2005 Sdílet Vloženo 16. Srpen 2005 Coyote: jasny presne tak proste je to tak, nen prible tu brzdu vyvinou a udelat to uz se v cene toho auto ani nepozna, protoze vyvoj podvozku by byl mnohokrat vysi nez ty brzdy. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Milos Vloženo 16. Srpen 2005 Autor Sdílet Vloženo 16. Srpen 2005 ...Dalsi brutalni faktory jsou tvarovani paprsku litych kol. Dalsim muze byt zmensena mezera mezi kolem a podbehem kde pak vznika oblast mensiho tlaku, jakysi difuzor a je tam prisavan vzduch, ktery se pak dere ven na nejnemoznejsich mistech. Ale to uz je jenom takove moje blaboleni. ... Teď jsi nakous celkem zajímavý téma, tvar a množství parsků těch litých kol, pokud je kolo například alessio sprint a má těch parspků pár znamená to, že u podběhů bude vznikat oblast s menším tlakem Zase nadruhou stranu tu probíráme úplný hlouposti, bavíme se přece o téměř sériových (i když v některých případech trochu upravených) fábiích a né o F1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Lech Vloženo 16. Srpen 2005 Sdílet Vloženo 16. Srpen 2005 ...Dalsi brutalni faktory jsou tvarovani paprsku litych kol. Dalsim muze byt zmensena mezera mezi kolem a podbehem kde pak vznika oblast mensiho tlaku, jakysi difuzor a je tam prisavan vzduch, ktery se pak dere ven na nejnemoznejsich mistech. Ale to uz je jenom takove moje blaboleni. ... Teď jsi nakous celkem zajímavý téma, tvar a množství parsků těch litých kol, pokud je kolo například alessio sprint a má těch parspků pár znamená to, že u podběhů bude vznikat oblast s menším tlakem Zase nadruhou stranu tu probíráme úplný hlouposti, bavíme se přece o téměř sériových (i když v některých případech trochu upravených) fábiích a né o F1 Jo probirame tu pekny hovadiny ale je okurkova sezona ne? Ten problem u podbehu souvisi s vetsim prumerem kol, ne s paprsky. Pokud zmensis mezeru mezi otacejici se pneumatikou a podbehem tak diky vetsi vzajemne rychlosti se tam vzduch bude pohybovat rychleji = oblast mensiho dynamickeho tlaku. Z toho plyne ze se mezi podbeh a gumu bude prisavat vzduch a ten se pak musi nekudy dostat zase ven (a asi ne tam kde to puvodni designeri fabky zamysleli). A tady centimetry muzou hrat drastickou roli. Co se paprsku tyka tak ty vytvareji diky vireni vzduchu znacny indukovany odpor. Ale ten je u vsech kol vcelku podobny. Co si vetsina lidi neuvedomuje tak uz pri rychlosti 60 km/h tvori hlavni slozku aerodynamickyho odporu prave otacejici se casti kol protoze ty se vyznamnou casti pohybuji rychlosti nad 100 km/h. A jak to vypada pri 160 km/h uz neni treba dodavat. Jinak samozrejme aerodynamika neni jediny jizdni odpor. Ale v pripade maximalky pokud je jedinym rozdilem velikost kola, budou ostatni jizdni odpory podobne (zanedbatelne rozdily) a tak bude prave pokazena aerodynamika tim hlavnim rozdilem proc ta skvela kara s 17' nechce jet tech 160 co jede ta kraksna na 14'. (a taky proc vic zere) Jak tu nekdo trefne poznamenal, velka kola na zavodnich autech nejsou kvuli tomu ze by s nima auto bylo jednoduse rychlejsi. Krome vetsich prumeru brzd se to dela take kvuli vetsi stycne plose s povrchem trate. Ta je u vetsiho kola pri spravnem husteni vetsi. Mensi kolo by na stejnou stycnou plochu muselo byt podhustene a pak by zase vzrostl valivy odpor. A stycna plocha je klicova pro mechanickou prilnavost. (ale to sou veci nepodstatne protoze s civilnim autem se nedostanete ani k limitum normalnich gum a nez by auto odklouzalo ze suche silnice bokem tak se spis prekoti na budku kvuli vysokemu tezisti) To Diamant: Obnazene (ne seshora kryte kolo) otacejici se bude mit mnohem vetsi odpor vzduchu nez kolo stojici, rozdil bude s rychlosti stoupat. U shora zakrytych kol to neni tak jednoznacne. Ale nikdo krome tebe se tu asi nechce bavit o spotrebe a dynamice aut ktere se vezou na plosine. (no offense jenom diskutujeme) Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Milos Vloženo 16. Srpen 2005 Autor Sdílet Vloženo 16. Srpen 2005 se to tu pěkně zamotalo... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
amogh Vloženo 16. Srpen 2005 Sdílet Vloženo 16. Srpen 2005 Jinak samozrejme aerodynamika neni jediny jizdni odpor. Ale v pripade maximalky pokud je jedinym rozdilem velikost kola, budou ostatni jizdni odpory podobne (zanedbatelne rozdily) a tak bude prave pokazena aerodynamika tim hlavnim rozdilem proc ta skvela kara s 17' nechce jet tech 160 co jede ta kraksna na 14'. (a taky proc vic zere) to nemusi platit i pokud bude obvod kola stejny tak stale hraje ulohu jakou mas velikost rafku, cim vetsi rafek tim krome vetsi hmotnosti je tu predevsim fakt ze je hmota soustredena blize obvodu coz znamena celkem raznatni zvetseni momentu setrvacnosti protoze roste se ctvercem vzdalenosti od stredu otaceni takze ja dosti nesouhlasim ze aerodynamika je tou hlavni pricinou krom toho malokdo tu ma zvetseny obvod kola oproti serii i pri pouziti jiz extremnejsiho rozmeru 205/40/17 je obvod vetsi pouze cca o 3% coz je prd Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Lech Vloženo 16. Srpen 2005 Sdílet Vloženo 16. Srpen 2005 to nemusi platit i pokud bude obvod kola stejny tak stale hraje ulohu jakou mas velikost rafku, cim vetsi rafek tim krome vetsi hmotnosti je tu predevsim fakt ze je hmota soustredena blize obvodu coz znamena celkem raznatni zvetseni momentu setrvacnosti protoze roste se ctvercem vzdalenosti od stredu otacenitakze ja dosti nesouhlasim ze aerodynamika je tou hlavni pricinou krom toho malokdo tu ma zvetseny obvod kola oproti serii i pri pouziti jiz extremnejsiho rozmeru 205/40/17 je obvod vetsi pouze cca o 3% coz je prd Ok. Ale rotacni hmota a setrvacnost by nemela mit na maximalku vliv. Na zrychleni ano, ale na maximalku ne. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
amogh Vloženo 16. Srpen 2005 Sdílet Vloženo 16. Srpen 2005 pokud mluvis ciste pouze o maximalce tak ano Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
kláca Vloženo 22. Srpen 2005 Sdílet Vloženo 22. Srpen 2005 ty krááávo tady to je nějaký moc chytrý na moji hlavu Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Milos Vloženo 22. Srpen 2005 Autor Sdílet Vloženo 22. Srpen 2005 ty krááávo tady to je nějaký moc chytrý na moji hlavu To je hodina fyziky Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Host Guest Vloženo 22. Srpen 2005 Sdílet Vloženo 22. Srpen 2005 ty krááávo tady to je nějaký moc chytrý na moji hlavu Normálně je mi z té vaší fyziky špatně!! Nakoupíte si 40 kw kozidechy, a pak nevíte co s tím!! Kdo chce pořádný kolca, tak ať si je na svou káru dá. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Host eric Vloženo 22. Srpen 2005 Sdílet Vloženo 22. Srpen 2005 Jestli můžu taky přispět do debaty,na Fabce mám 215/40/17 (1.4mpi 44kw), ale nepozoruju nějaký drastický úbytek výkonu.Maximálka bude možná o něco menší,možná tak o 5km/h,ale zase se to nedá srovnat jízdníma vlastnostma s těma 14-tkama,to je nebe a dudy.V zatáčkách to sedí mnohem lépe,zadek se nevlní a na brzdném účinku jsem taky nepozoroval nějaký rozdíl.Mám to ještě teda se sníženejma pruž. 35/35mm,ale i bez nich by to sedělo líp.Myslím si,že u tý Fabky nemá zase cenu řešit,jestli to pojede z kopce 185km/h nebo 180km/h,spíš jak to třeba bude v těch 120km/h sedět v zatáčce,není to ale žádnej závoďák,takže z 50% tady hraje roli taky estetičnost,že?!:-) Prostě na těch 17-tkách to vypadá jako úplně jiný auto a myslím,že když má někdo zbytečný love,tak je to dobrá investice. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Milos Vloženo 4. Září 2005 Autor Sdílet Vloženo 4. Září 2005 Tak jsem prakticky pokřtil svojí fabku novejma kolečkama, nakonec jsem koupil Borbety SH 7x15 na 195/50 a musím říct že jsem fakt spokojenej. Jenom doufám že mi je teďka někdo hned před barákem přez noc z auta nelohne. No koupil jsem si pojistný šrouby od OZ tak snad to odradí. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Milos Vloženo 4. Září 2005 Autor Sdílet Vloženo 4. Září 2005 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Milos Vloženo 4. Září 2005 Autor Sdílet Vloženo 4. Září 2005 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Zapojit se do konverzace
Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.