MichalF Vloženo 2. Červen 2009 Sdílet Vloženo 2. Červen 2009 Zajimavej clanek : http://edition.cnn.com/2009/WORLD/americas...sing/index.html Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
wrccko Vloženo 2. Červen 2009 Sdílet Vloženo 2. Červen 2009 Tak ľudia mali hádam rýchlu smrť (je to hnusné, ale je to tak) - myslím to v zmysle, že netrpeli v dôsledku zranení, lebo to by bolo brutálne a zachrániť sa nemal šancu nikto ...ale nechcel by som a nechcem nikdy zažiť pocity ich rodín Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
baurak Vloženo 3. Červen 2009 Sdílet Vloženo 3. Červen 2009 clanek ohledne toho jestli se mohli nebo nemohli vyhnout bource. http://zpravy.idnes.cz/snimky-z-druzice-ai...111_vedatech_jw Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
SKAJA Vloženo 3. Červen 2009 Sdílet Vloženo 3. Červen 2009 Tak a je to jasný, můžou za to Passáty ...no vypadá to, že to teda asi bude tou bouřkou, do které vletěli možná kvůli výpadku polubní meteorologické stanice, nebo jak se to menuje. Je to celkem smůla, ale podle všeho se to může stát kdykoliv znovu a nikdo s tím nic nenadělá. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Romariooo Vloženo 3. Červen 2009 Autor Sdílet Vloženo 3. Červen 2009 S tou teplotou vody bych to nikdy neřekl že tam ta teplota dosahuje až 24 stupnu. Ted běži lhůta těch 30 dnů co se týče té černé skřinky. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Michal K. Vloženo 3. Červen 2009 Sdílet Vloženo 3. Červen 2009 zajimavy clanek s docela novymi informacemi http://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/1...upina-lodi.html Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Sejis Vloženo 3. Červen 2009 Sdílet Vloženo 3. Červen 2009 Ježiši...pardon!!!!!!!!!!!!! Však Skájo víš jak to myslim!!! Na dně!!! ....když jsem lítal,tak jsme odpovídali na tyto otázky,zda můžeme spadnout??.......ještě žádné letadlo ve vzduchu nezůstalo ....... .....je to kruté,ale je to tak Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Romariooo Vloženo 3. Červen 2009 Autor Sdílet Vloženo 3. Červen 2009 Každopádně jestli najdou tu černou skřinku tak to budou borci...fakt že jo.Jak psal Žitny... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
P.T. Vloženo 3. Červen 2009 Sdílet Vloženo 3. Červen 2009 Jojo, snad ty zapisovace najdou.. Co jsem zatim cetl na netu, tak se mi nejpravdepodobnejsi zda nejaky zkrat kvuli blesku, zrejme ?docasna? ztrata elektriny, tudiz vypadek i meteo radaru. No a stacilo vlitnout do jadra bourky s opravdu silnou turbulenci a bylo.. Podle Brazilcu pry doslo na palube take k dekompresi (to odeslala automaticka zprava, stejne jako udaje o zkratech). To by nejspis znamelo silne poskozeni trupu.. Jen se obavam, ze zapisovace stejne nenajdou, maji na to jen tech 30 dni (a to za podminky, ze baterky v nich byly uplne nove, plne nabite atd...). Z te hloubky je potreba, aby lode se sonary byly dostatecne blizko... No a bez zapisovacu se nejspis nepodari zjistit, co se ve skutecnosti stalo.. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
baurak Vloženo 3. Červen 2009 Sdílet Vloženo 3. Červen 2009 no budou to mit hodne tezky, jestli to je skutecne tak hluboko tak tomu moc neverim. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
P.T. Vloženo 3. Červen 2009 Sdílet Vloženo 3. Červen 2009 ne ne dneska jsme se dival na nejakej porad a lita se nad bourkou ale doslo k selhani nekolika systemu zaraz aby se toto vubec mohlo stat .. no co se da delat stoji to zahovno ale stalo se to ... No ne vzdy se da letet nad bourkou... Treba turbovrtulova letadla vystoupaji do vysky kolem 25000 stop (cca 7,5km), coz na preleteni bourky zdaleka nestaci. V tom maji vyhodu proudova letadla, ktera jsou schopna vystoupat do hladin kolem FL350-FL400 (35000-40000 stop, 10,5-12km). Ale ani tam to neni tak jednoduche. Jednak bourky mohou dosahovat vysokych vysek, treba az 16-18km v rovnikovych oblastech. Navic i kdyz ma letadlo psany nejvyssi dostup treba 12km, neznamena to automaticky, ze do teto vysky vystoupa vzdy a za vsech okolnosti. Zalezi na hmotnosti letadla, na meteorologickych podminkach (cim je vzduch teplejsi, tim hure letadlo stoupa). Zajimavy clanek ohledne preletani bourek ... tady Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Romariooo Vloženo 3. Červen 2009 Autor Sdílet Vloženo 3. Červen 2009 Tak to je supr vysvětlení Pavle! Tys mi tady chyběl.Je vidět že jsi člověk na svém mistě Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
baurak Vloženo 3. Červen 2009 Sdílet Vloženo 3. Červen 2009 No ne vzdy se da letet nad bourkou...Treba turbovrtulova letadla vystoupaji do vysky kolem 25000 stop (cca 7,5km), coz na preleteni bourky zdaleka nestaci. V tom maji vyhodu proudova letadla, ktera jsou schopna vystoupat do hladin kolem FL350-FL400 (35000-40000 stop, 10,5-12km). Ale ani tam to neni tak jednoduche. Jednak bourky mohou dosahovat vysokych vysek, treba az 16-18km v rovnikovych oblastech. Navic i kdyz ma letadlo psany nejvyssi dostup treba 12km, neznamena to automaticky, ze do teto vysky vystoupa vzdy a za vsech okolnosti. Zalezi na hmotnosti letadla, na meteorologickych podminkach (cim je vzduch teplejsi, tim hure letadlo stoupa). Zajimavy clanek ohledne preletani bourek ... tady jojo ten clanek jsem sem uz daval rano, je to tam celkem jasne napsane Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Sejis Vloženo 3. Červen 2009 Sdílet Vloženo 3. Červen 2009 No ne vzdy se da letet nad bourkou...Treba turbovrtulova letadla vystoupaji do vysky kolem 25000 stop (cca 7,5km), coz na preleteni bourky zdaleka nestaci. V tom maji vyhodu proudova letadla, ktera jsou schopna vystoupat do hladin kolem FL350-FL400 (35000-40000 stop, 10,5-12km). Ale ani tam to neni tak jednoduche. Jednak bourky mohou dosahovat vysokych vysek, treba az 16-18km v rovnikovych oblastech. Navic i kdyz ma letadlo psany nejvyssi dostup treba 12km, neznamena to automaticky, ze do teto vysky vystoupa vzdy a za vsech okolnosti. Zalezi na hmotnosti letadla, na meteorologickych podminkach (cim je vzduch teplejsi, tim hure letadlo stoupa). Zajimavy clanek ohledne preletani bourek ... tady ......a pak jsi nejklidnější,když už jsi na ILESU 3 000 ft a za chvilku slyšiš sierra brava,nebo delta brava . dobrý den pane Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Standis Vloženo 3. Červen 2009 Sdílet Vloženo 3. Červen 2009 myslím, že je kolem toho takovej povyk, jen proto, že se ztratil z ničeho nic z radarů a že ho nemohli dlouho najít, když vemete kolik letadel spadlo a o žádném se tak dlouho nepovídalo Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
P.T. Vloženo 3. Červen 2009 Sdílet Vloženo 3. Červen 2009 Par dalsich informaci k bourkam (kouknul jsem do svych ucebnic ) Bourky jsou celkove hodne nebezpecny meteorologicky jev, hrozi zde velka rada jevu: 1) Turbulence - v jadrech opravdu silnych bourek jsou obrovske strihy vetru (zmeny rychlosti a smeru). Uprostred bourkoveho oblaku vzduch stoupa, kdezto v zadni casti bourky naopak klesa. Ve strednich vyskach jsou stoupave proudy az 10000 stop za minutu (50 m/s, 180 km/h), kolem vrcholku oblaku mohou stale zustavat proudy o vertikalni rychlosti 5000 ft/min (25 m/s, 90 km/h). Naopak klesave proudy mohou dosahovat rychlosti az 2500 ft/min (12 m/s, 45km/h). Pro predstavu - normalni stoupaci/klesaci rychlost dopravnich letadel je mezi 500-2000 ft/min!. Tato obrovska zmena ve vertikalni rychlosti pritom probehne na velmi kratke vzdalenosti. Dovedete si predstavit, co to musi delat s letadlem. Opravdu extremni bourky pry dokazi prevratit i velka dopravni letadla. 2) Srazky - v bourkach je srazkova cinnost opravdu silna, vyskytuje se jak prudky dest, tak predevsim kroupy. A pokud pisu kroupy, nemyslim tim to, co se objevuje na zemi, kdyz padaji kroupy. Princip vsech srazek je v tom, ze v mraku vznikaji ledove krystalky, ktere kdyz jsou dostatecne velke (=tezke), stoupajici vzduch uz je nedokaze udrzet a krystalky zacnou padat. Nabiraji rychlost, tim se ohrivaji, taji, a od urcite vysky se pak meni v destove kapky. Stejne je to s kroupami, jenze v podstatne vetsim meritku. Takze si zase dovedete predstavit, jak velke musi byt kroupy ve vysce, kdyz na zem dopadou stale jako ledova zrna. Samozrejme takove kusy ledu letadlum nesvedci A takoveto krupobiti se muze vyskytovat az do vysek 45000 stop (13,5km). Ale ani samotny dest neni nic prijemneho. To se tyka spis bourek kolem letist, kdy letadla uz jsou dost nizko. Pokud je dest opravdu silny (spis hodne poradny lijak), muze byt mnozstvi vody ve vzduchu takove, ze zahlti motory, ktere mohou zhasnout nebo se dokonce poskodit. Samozrejme i hodne silny dest motory normalne vydrzi, mluvim o extremnich pripadech. Krom toho se muze v takovem extremnim pripade dostat voda do snimacu tlaku, takze posadka prijde o udaje o rychlosti a vysce. 3) Blesky - jak uz jsem psal, blesk sam o sobe neni tolik nebezpecny. Pokud ho vsak piloti necekaji, mohou jim byt docasne oslepeni. Diky silnemu elektromagnetickemu poli muze byt ovlivnen kompas (i kdyz to je take vec docasna, spis chvilkova). Pokud se jedna o kulovy blesk, muze dojit i k poskozeni letadla (ruzne prohnuti apod). 4) Namraza - se srazkami jeste souvisi jeden jev, a to namraza. Letadla jsou samozrejme proti namraze chranena - kridla jsou vyhrivana, pripadne maji nafukovaci gumove "polstarky" na nabeznych hranach, kterymi porusi namrazu a ta odpadne, snimace tlaku jsou vyhrivane atd. V silnych bourkach ale muze byt rychlost namrzani takova, ze ani vyse uvedena opatreni nemusi byt dostatecne vykonna. Namrzle kridlo je pak dost neprijemna vec - namraza ma velky odpor, porusi se aerodynamicnost, tudiz letadlo ma nizsi vztlak, muze dojit k zamrznuti ovladacich ploch atd. 5) Staticka elektrina - sama o sobe neni nebezpecna, muze rusit vysilani a radionavigaci. 6) Rychle zmeny tlaku - v bourkach se hodne meni tlak, objevuji se mista o malem horizontalnim rozsahu s velkymi rozdily tlaku. Ty mohou zpusobit chybnou indikaci vysky letadla az o 1000 stom (300m). To je opet nebezpecne predevsim v nizkych vyskach, tj pri vzletu nebo pristani. Z toho, co jsem napsal, je videt, ze bourky jsou opravdu nebezpecne, proto se jim pokud to jde vyhybame. Hlavni zbrani je meteoradar, ktery dokaze zobrazovat mnozstvi srazek. Tam, kde je hodne srazek, je velka pravdepodobnost turbulenci a/nebo bourek. Diky radaru jsme schopni bourku lokalizovat a take obletet. Ve dne samozrejme koukame i z oken Take je pravda, ze konstrukteri letadel s vyse uvedenymi jevy pocitaji a navrhuji letadla tak, aby jim byla co nejvic odolna. Proto se toho vseho, co jsem napsal, nemusite bat. Popsal jsem nejhorsi mozne nasledky, vetsinou se tyto jevy v takovem roszahu nevyskytuji, jedna se o extremy. V Evrope jsou bourky malokdy takto extremni, spise se vyskytuji prave v oblastech kolem rovniku, kde jsou meteorologicke podminky hodne "zajimave" Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
P.T. Vloženo 3. Červen 2009 Sdílet Vloženo 3. Červen 2009 ......a pak jsi nejklidnější,když už jsi na ILESU 3 000 ft a za chvilku slyšiš sierra brava,nebo delta brava . dobrý den pane No spis kdyz jsem na zemi a slysim "pojizdejte po Delta, Lima..." Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Romariooo Vloženo 3. Červen 2009 Autor Sdílet Vloženo 3. Červen 2009 Pavle: když letím letadlem tak si to vůbec neuvědomuju ale ono možná to je lepši...nevědět to... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
P.T. Vloženo 3. Červen 2009 Sdílet Vloženo 3. Červen 2009 myslím, že je kolem toho takovej povyk, jen proto, že se ztratil z ničeho nic z radarů a že ho nemohli dlouho najít, když vemete kolik letadel spadlo a o žádném se tak dlouho nepovídalo Mala poznamka - vsude v mediich to prezentuji jako "letadlo se ztratilo z radaru" To je docela usmevne hlavne z toho duvodu, ze nad Atlantikem samozrejme radarove pokryti neni To je jen do nejake vzdalenosti myslim 300km od pobrezi, dal radary "nedosahnou". Takze nas mily airbus zmizel z radaru uplne regulerne, jen se proste neobjevil u druheho pobrezi Nad oceany (a taky treba nad poustemi) funguje sledovani letadla tak, ze sami piloti hlasi nad urcenymi body cas, kdy ho preleteli. Ridici ("dispeceri", Zitny promine) pak upravuji pilotum rychlosti tak, aby na urcitem bode v urcite vysce mela po sobe letici letadla urcity casovy rozestup, rekneme 15min. Takze piloti doleti nad urcity bod, zapisi si cas a letouvou hladinu, spocitaji v kolik budou nad dalsim bodem, a tohle vsechno ohlasi ridicimu. Navic je to o to zajimavejsi, ze v techto oblastech neni pokryti VKV (VHF) radiem, ktere se normalne pouziva pro komunikaci (klasicke vysilacky). Zde se pouziva kratkovlnne vysilani (KV, HF). Vtipne je to v tom, ze zatimco na VHF komunikuji piloti primo s ridicimi, na HF mluvi jen s operatorem. Ten zapise zpravu/pozadavek pilotu a preda ho ridicim. Ti na to nejak reaguji (povoli pozadavek apod), svoji odpoved predaji operatorovi a ten ho vysila zpatky pilotum. Nevyhodou HF spojeni je i to, ze nejsou pouzivany stale stejne frekvence, zavisi na tom, jestli je den, noc, zima, leto... To totiz ovlivnuje dosah a kvalitu vysilani na ruznych frekvencich. HF spojeni je jeste neprijemne v tom, ze hodne sumi, takze v praxi maji piloti vysilacku vypnutou, zapinaji ji jen kdyz chteji neco vysilat. A pokud jim neco chce sdelit ridici pres operatora, ten vysle pres HF urcity signal ("adresu"), ktery systemy v danem letadle vyhodnoti. Pokud je urcen tomuto letadlu, objevi se na pristrojich upozorneni, ze jsou piloti volani na HF Ti pak zapnou vysilacku a operator jim preda zpravu. V soucasne dobe se stale vice zacina prosazovat system satelitnich telefonu a datoveho spojeni (coz mel i zmineny airbus), kdy udaje o poloze letadla nad danymi body, pozadavky pilotu atd se mohou prenaset ve forme datove zpravy pres satelit. Takto byly odeslany zpravy o tom, ze doslo k dekompresi nebo ze doslo ke zkratu.. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
P.T. Vloženo 3. Červen 2009 Sdílet Vloženo 3. Červen 2009 (editace) Pavle: když letím letadlem tak si to vůbec neuvědomuju ale ono možná to je lepši...nevědět to... No tak ja to zase smazu Dulezite je ze to vime my, piloti, a ze se podle toho chovame Editováno: 3. Červen 2009, autor: P.T. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
P.T. Vloženo 3. Červen 2009 Sdílet Vloženo 3. Červen 2009 jojo ten clanek jsem sem uz daval rano, je to tam celkem jasne napsane Tak to jsem nejak prehlidnul Dostal jsem se k tomuhle tematu zase az ted, a to od presunuti od Romaria pribyly asi tri stranky, tak jsem odkazy moc necetl Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Sejis Vloženo 3. Červen 2009 Sdílet Vloženo 3. Červen 2009 No spis kdyz jsem na zemi a slysim "pojizdejte po Delta, Lima..." ...a co ten krásný pohled na "ranvej s přebíhajícíma flešema" ,která je vidět už na začátku Prahy ,myšleno večer,to je pohled ,co pane Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Romariooo Vloženo 3. Červen 2009 Autor Sdílet Vloženo 3. Červen 2009 Muselo to být strašny když se ten stroj díky dekompresi musel už rozlomit ve vzduchu...když vezmu jaká je telota vzduchu v deseti kilometrové výšce... Zas tak rychlá smrt to asi nebyla co? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
P.T. Vloženo 3. Červen 2009 Sdílet Vloženo 3. Červen 2009 ...a co ten krásný pohled na "ranvej s přebíhajícíma flešema" ,která je vidět už na začátku Prahy ,myšleno večer,to je pohled ,co pane No tak to samozrejme Spis v takovem pocasi bych byl radsi uz na zemi Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Romariooo Vloženo 3. Červen 2009 Autor Sdílet Vloženo 3. Červen 2009 Hele a takovej dotaz na ulehčení situace... Co si myslite o tleskání v letadle když uspěšně přistane na letišti? P.T Tobě taky zatleskaji? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Zapojit se do konverzace
Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.