MirekV Vloženo 1. Červen 2010 Sdílet Vloženo 1. Červen 2010 (editace) Jsem uživatelem vozu Škoda Felicia 1.3 MPi, od najetí 35 000 s přečipovanou stříkačkou u CIMBU Motorsport. Co se motoru týká, spokojenost nejvyšší, nikde mne nenechala a dnes už má 230 000 za sebou a pomalu uvažuji o přeměření tlaků a případné záměně některých pohyblivých částí motoru, například celý motor , převodovka byla obměněna ve 205 000 km (ta původní totiž odmítla mít ve své inventůře i nadále pátý rychlostní stupeň a ve 150 km/hod vyplivla aretaci mezi zuby a se sebevražednými úmysly se sama očesala. Štěstí, že pětka tam byla dofařena na prodloužené hřídeli v původní 120 převodovce a v extra přihradě, mimo další rychl. stupně, jinak to mohlo dopadnout všelijak ). Ale proč jsem se rozhodl také sem přispět. Protože nevlastním ani garáž ani nemám možnost jiného místa k opravám a sebemenší malichernost, kterou bych normálně sešmoulil v garáži pak téměř zbytečně končí v servisu. No a tak jsem se rozhodl se i částečně zviditelnit s jednou záludnou závadou na elektroinstalaci vozu, kterou jsem několikrát zjistil a jak na tuto závadu velice rychle vyzrát - jak na ní a co s ní ... Jde o to, že tato Filcka s vytaženým ksichtíkem (New Face, model 2000) používá stejný typ brzdového spínače jako legendární Škoda 120/125 M (u starších typů nevím, nemohu posoudit). Kamenem celého úrazu je i přifařené třetí brzdové světlo, které, i když watáží žárovek celkově nízkou spotřebou, přeciž jen tak trochu zatěžuje spínací kontakt zvýšeným odběrem např. při stání v koloně (přiznávám, že povytahování ruční brzdy pod rameno mě nějak nebaví :pkol5 ), což ve špičce v Hl. m. Praze nic vyjímečného rozhodně není. Předesílám, že se tato závada projeví až po určitých pár tisíc najetých kilometrech. A tak tento malý detail kolikrát může stát za tím, že brzdové světlo buď svítí trvale (zaznamenal jsem 1x) a příčinou byla patrně nadměrně zahřátá kontaktnice, která se následně sekla dole v plastovém korpusu a podle světel jsem neustále brzdil, anebo naopak spínač nějak odešel k Brdičkům na jedno točené a prostě nespínal, i dyž palec pod pružinou vesele jezdil sem tam, ale nedojel až dolů, aby sepnul (zaznamenáno 3x) - v cestě mu stála hrouda časem nahoblovaných kusů umělé hmoty tělesa spínače. Pokaždé na odstranění závady a následně tuto opravu postačilo nasoukat tílko pod volant, odpojit dráty (dva izolované konektory), vysunout celé těleso spínače z bajonetu ven a v "teplých" na ulici rozebrat a proškrábnout vnitřní dráhu, očistit kontakty můstku a lehce stříknout WD40 dovnitř a hotovo, jezdí, hraje svítí, troubí, nemůžu si stěžovat. Ti zdatnější z vás by mohli uvažovat o přemostění kontaktu pomocí tranzistoru a jazýčkového relé, což by učinilo z této součásti součást stejně nesmrtelnou, jakou je i klika tohoto 45 let starého typu motoru . Možná vás to bude inspirovat a pomůže vám se rozhodnout zda servis nebo pokus samostatné tvořivosti. Tak a zdar. Editováno: 1. Červen 2010, autor: MirekV Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
MirekV Vloženo 1. Červen 2010 Autor Sdílet Vloženo 1. Červen 2010 (editace) Dovolím si popsat ještě další běžnou a poměrně lehce odstranitelnou závadu i bez servisu u Škodovek a to od legend Š 1000/100/110/105/120, přes Fáva a naposledy i u Felicie s českým OHV čtyřválcem s natřikrát uloženou, kovanou klikou. Jde o odešlý spínač zadních světel. Co teď - servis nebo sám? No není to zas až tak složité, jak to na první pohled vypadá, ani na ulici nemusíme pod auto, ačkoliv je právě tato poloha ležícího střelce nazad patrně konstruktéry hnacího agregátu považována za jedinou a správnou . Jde o opravu, kterou zvládne opravdu každý, tedy ten, kdo aspoň ví, kde vadný spínač hledat, aby nerozebral půl motoru a pak zjistí, že ta mrcha je umístěna na převodovce a proč ?? . Potřebujeme si k tomu ale pár věcí připravit předem. Tak zaprvé potřebujeme ssavý hadr na unikající převodový olej po dobu bleskurychlé výměny spínačů, dále plastový kalíšek cca 200 ml (malý starší dětský hrneček na čaj) a plastový trychtýř na dolévání uniklé olejové náplně převodové skříně. Dále nejlépe buď celou sadu Gola střední řady (ne jemnou ani hodně hrubou - nemontujeme hodinky nebo mech. hračku ani tank nebo bagr) hlavně musí obsahovat "ořechy" 10, 13, 17, 19 a malé prodložení (to je taková ta cca 7cm dlouhá tyčka) + redukci na desítkový ořech, který používá jiný, jemnější čtyřhran. Samozřejmě i nový spínač s fíbrovým kroužkem na dotěsnění samotěsníícího závitu (je v serviskách ) - kroužek se prodává samostatně a není součástí nového spínače !! Tak a vlastní výměna bude velice rychlá. Nejprve s klíčem č. 10 odpojíme baterii v pořadí -, + pól a oka zajistíme tak, aby se nemohla ani náhodně dotknout kolíků baterie během výměny. Nyní se budeme věnovat startéru, protože při opravě shora nám bude překážet. Posuneme pryžovou prachovku po přívodním kabelu od baterie (silný černý drát). Pomocí klíče č. 13 jej odšroubujeme a matici s podložkou pečlivě uschováme na JEDNO bezpečné místo proti náhodným šáhnutí si tam!! Vím, proč to píšu . Odpojíme vytažením konektoru i ovládací drát elektromagnetu startéru (žlutý drát). Nástavcem č. 17 odšroubujeme tři šrouby startéru a odložíme je také tam. Opatrně vykýveme startér ven z lože na věnci převodovky. Startér odložíme na bezpečné místo, nejlépe na igelitku na zemi, aby neměl kam spadnout. Teď máme přímo před sebou spínač zpětných světel jako na dlani - pravda poněkud stočený šikmo dolů, pod převodovku. Nyní pozor - po jeho vyjmutí ven bude (pokud v převodovce ale vůbec je), velmi hbitě prýštit asi tak deci oleje, které odchytneme do připraveného kalíšku a část skápne do připraveného hadru. Proto již teď nacpeme hadr pod spínač mezi plech a převodovku a přistrčíme si poblíž "k ruce" i plastový kalíšek na olej. Pomocí klíče č. 19 (popisuji po paměti, ale myslím, že rozměr sedí ) povolujeme a opatrně šroubujeme spínačem ven ze závitu. Je dobré, když už jede volně v závitu, vyjmout tyčku i s ořechem z ráčny a točit opatrně jen rukou a neustále zkoušet, jestli už není ze závitu venku. jestli cítíme, že se se spínačem dá volně posunout ven, přimáčkneme jej zpět na závit, pod místo montážního otvoru nacpeme kalíšek a do volné ruky uchopíme nový díl s nasazeným fíbrovým kroužkem. Provedeme co nejrychleji výměnu, abychom ztratili co nejméně oleje z převodové skříně. Nový spínač dotáhneme opět klíčem č. 19. Není třeba již nijak tento vyměněný díl seřizovat a pomocí kontramatice zajišťovat v polože "jen zpátečka, ne jednička a také trojka", jak bylo dříve dobrým zvykem u Š105/120 a Fáva. Pokud nám jaksi uniklo více jak půl deci převodového oleje, musíme ještě provést jeho doplnění. To se provede tak, že dlouhou tyčkou nástavce, redukcí a oříškem č.10 povolíme šroub vlevo od náhonu tachometru (pohled zpředu a hodně shora ), po uvolnění celou čast vyjmeme vytažením vzhůru a doprava od otvoru, do otvoru vložíme připravený plastový trychtýř a uniklý a zachycený olej dolijeme zpět do převodovky. Znovu vložíme celou část náhonu bez zbytečného násilí, jen pomocí lehkého posuvu, aby bez odporu zapadla zpět. Zajistíme šroubem a jdeme na zpětnou montáž startéru. Tady je třeba věnovat pozornost jeho nasunutí zpět, kdy musí "zajet" do stejného místa a nesmí být svěšen k podélné ose otvoru jako bernardýní uši. Opět jej zajistíme třemi odloženými šrouby a dotahujeme s citem, ale pevně a pokud možno stejnoměrně. Připojíme konektor ovládání elektromagnetu startéru (žlutý drát s plochým konektorem), nasadíme oko přívodu napájení vlastního stratéru (tlustý černý drát) a maticí s podložkou opět dotáhneme. Přetlačíme prachovku a naposledy připojíme baterii. První bude + pól a potom -. Pokud jsme vše provedli s pečlivostí amatéra, trvalo to maximálně do hodiny a na zemi po nás by neměla být ani stopa. Jo a auto by mělo taky chytat zase normálně, stejně jako před naší demontáží ... Tak zdarec - kdo si netroufáte, dejte to mechanikovi, ten to bude mít rychleji, ale podle jeho vybavenosti bude i cena opravy úměrná Editováno: 1. Červen 2010, autor: MirekV Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Zapojit se do konverzace
Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.