Přejít na obsah

Test termostatu.


kimmi

Doporučené příspěvky

Dnes som urobil test termostatu na Fábii 1.2 12V/2004,LPG,118800km.Zdá sa mi že že je vadný,stále otvorený alebo zastudena pootvorený.Test som robil na voľnobehu,žiadna jazda.Takto som to robil aj na felde a fungovalo to,akurát to dlhšie trvá na voľnobeh.Všetko som si zaznamenával a tu sú informácie:

štart studeného motora:10.44hod

vonkajšia teplota podľa PC: 8C

dosiahnutie prev.teploty:11.00hod (ručička vo zvislej polohe)

Hmatom som zisťoval teplotu hadice čo ústi do chladiča hore.Po 3 minútach studená,4-5 min letná,od 6min začína byť teplejšia a postupne otepluje,po14min je už dosť teplá no nie horúca,po 19min je už horúca,no chladič stále studený,teplý je iba pri ústí hadice.

Potom som auto prebehol cca 1km po sídlisku rezkejšie 1,2,3 stupeň a už aj chladič začal naberať na intenzite tepla.

Neviem kedy otvoril termostat a či vôbec otvoril a či nebol stále otvorený a nedosiahlo sa teploty na zapnutie sahary.Podľa ručičky sa to nedá odsledovať,pretože po ustálený ostane v zvislej polohe a už sa nehýbe,kdežto na Felícii keď otvoril termostat bolo pekne vidieť jej pokles a zasa nábeh.

Môžem mať vadný termostat,alebo má dierku ako sa to robilo na favoritoch a pomaly prepúšťa.

Otáčky po naštartovaný cca1050ot/min.Po pám minútach klesli na 750.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dnes ráno som šiel po nočnej,teda auto riadne vychladené.Vonkajšia teplota +5,5C.

Po 2 km jazdy som zastavil,ručička na teplomery sa už pohla a vyskúšal som hornú hadicu a bola letná.No kúrilo mi to už celkom intenzívne (kúrenie naplno,vetrák na 2) a to som mal zaradenú 4 veľmi krátko,medzi 4-5 km bola dosiahnutá prevádzková teplota.Myslím si že sa hadice hrejú odovzdávaným tepla od okolitého materiálu a nie prúdením vody.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mám úplně stejný problém.Taky mi připadá,že mám pořád otevřený termostat.Trvá mi docela dlouho než se mi vůbec pohne ručička taploměru.Když se pohne,tak chladič je stále studený,ale ta hadice z termostatu do chladiče je horká.Nepřipadá mi,že je horká od okolního prostředí,protože nejblyžší plasty jsou jen vlažný.

Vyřešil jsi to nějak?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Kolega má také isté auto a robí mu to tak ako mne,tá vrchná hadica je teplá,no chladič sa začal výrazne zohrievať ak dosiahla ručička 90C,teda zvislú polohu.Pokiaľ je motor studený cirkuluje chl.kvapalina v hlave válcov bloku motora a v telese kúrenia,ostatné hadice by mali byť studené,hadice k a od chladiča k a od expanzky,pozri obrázok.Kúrenie ti ide ok?Včera som šiel večer po 22:00 hod z práce ,teplota okolo nuly na aute slabá námraza a niečo po 4 km už mala ručička na teplomery 90C,takže asi je to ok,jazda plynulá,do 2 km stupne 1,2,3 v meste ,potom 4,5.Priložil som obrázok,malý okruh som zvýraznil,ten sa zohrieva prvý až keď sa zohreje tak otvorí termostat a kvapalina cirkuluje všade.To som zabudol poznamenať že mám LPG takže do malému okruhu sú pripojené aj hadicej splyňovača aby sa čo najskôr zohrial na prevádzkovú teplotu pre dobré odparovanie plynu a ten teplo v podstate odoberá(chladí sa)takže sa to môže o niečo dlhšie zohrievať,to otestované nemám,ale tej zmesy tam zasa neni tak moc naviac,možno 0,5l,neviem.

post-43820-044769700 1288253046_thumb.jp

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je to tak, Fábie (a Roomy taky - nevím jestli i Octy, Supové a Yetiové) má stáleprůtočný radiátor topení a teplota vzduchu "do kabiny" se reguluje jen polohou klapek, regulujících proud vzduchu. Takže nejdříve se ohřívá motor a tenhle "malý" topný okruh a teprve když teplota dosáhne 90°, začne se otevírat termostat. Jenže - jak do kanálů v motoru "šplejchne" studená kapalina z chladiče, termostat se zase zavře a "malý okruh" se zase dohřívá na 90°C. Než se ohřeje celá náplň, trvá to minimálně 10 minut, v případě dodatečného ohřevu LPG ještě déle. Opravdu vyzkoušet termostat se dá jen "vařením v hrnci" - vymontovaný z motoru a vhozený do nádoby s vodou a teploměrem + to celé na vařič. Otevírání je dobře vidět, kolem uzavírací planžety se vytvoří dobře patrná mezera - ta teplota je vyznačená vyražením na těleso termostatu a přesnost otevírání je v rozsahu cca ±2°C, takže se nedá říct naprosto přesně, že zrovna ten jeden kus se otevírá při 90°C - bez předchozího vyzkoušení.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo a autí by minimálně 5km netopilo - chovalo by se podobně jako stará šáde 120. Celý motor by se ohříval pomalu a třeba volnoběžná okamžitá spotřeba, indikovaná na PP, by klesala mnohem pomalejším tempem - ŘJ si ji reguluje zhruba v rozmezí 10l/h těsně po ledovém startu až po běžnách 0,6-0,7l/h při zcela ohřátém motoru - běžně ŘJ za tuto hranici považuje kapalinu na 45-50°C. Při dobře fungujícím termostatu má v motoru tuhle teplotu už za nějakou půl minutu až minutu chodu (a z topení je cítit teplejší vzduch) - když nezavírá termostat, trvá to klidně 5 i víc minut, než takový stav nastane.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Presne tak,komplet obsah chladiacej kvapaliny by sa zohrieval naraz a slabo by to aj kúrilo.Na Felícii keď otvoril termostat bolo to vidieť na ručičke ako klesla a potom zasa stúpala,ale vo fábii to tak nefunguje,ručička sa ustáli na 90C (zvislá poloha) a už som nebadal žiadnu zmenu a to ani vtedy keď sa mi v lete v kolóne pustila sahara /ventilátor na chladiči)Zdá sa mi ako keby tam bola iba na okrasu,neverím že ukazuje skutočné stavy teploty chladiacej kvapaliny,normál 90C,zapnutie sahary v kolóne 90C.Mám Fábiu Combi 9. mesiac a iný pohyb ručičky ako od 50C (kľudová poloha vychladnutý motor)cez 75C,prvá palička až dosiahnutie prevádzkovej teploty 90C (zvyslá poloha)som nikdy nebadal.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mám ze spolehlivého zdroje přímo od výrobce - elektronický DIGITÁLNÍ transport údajů na palubní desku u moderních vozidel je spojen s promyšlenou "filtrací" informace směřující k řidiči. Neboli procesor transformující digitální data vedená po CAN-busu do polohy rafiček na stupnicích řidiči "striktně a vědomně kecá" - právě u té teploty je rafika na "optimu" už při skutečné teplotě v motoru kolem 45°C a drží se tam minimálně až do téměř dosažení bodu varu - tedy do nějakých 96-98°C. Stejně je "digitálně filtrovaný" údaj palivoměru - zkuste si nechat zapnuté zapalování u pumpy a dívejte se, jak rychle se zvedá rafika nebo bargraf na displeji. Nebo si vzpomeňte, jak se kývala ručka palivoměru ve staré šáde nebo i Fávu/Felicii. Dnešní plíživé pohyby ruček a jejich setrvávání na pozici jsou výsledkem úvahy výrobce - uživatel přesnou a okamžitou informaci NEPOTŘEBUJE, stačí když se doví orientační hodnotu. Fertig...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak se s váma podělím o pár zkušeností.Koupil jsem nový termostat,komplet i se skříní (originál),čekal jsem až se bude motor zahřívat a bylo to uplně stejný.Když se ručička začala odlepovat z výchozí polohy,chladič už byl teplej.Znovu jsem ho vyndal jel na zpět do značkové prodejny,kde mi řekly,že se může stát že nový díl je vadný.Vyměnily mi ho,namontoval jsem ho na zpět a zase to samé.Teď mne napadají dvě otázky.

Mám opravdu takovou smůlu na díly,nebo to tak má být...

Editováno: , autor: vitezslav2
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Taký malý detai,kúpil si dobrý termostat (aj taksi myslím že áno),pretože ich je viac druhov.stane sa že už v predajni majú vadný náhradný diel,no žeby dva za sebou?,žeby vadná séria?Mne na HTP dosiahlo prevádzkovej teploty na voľnobehu po 16-tych minútach at´d,viď prvý článok.Motor 1.4MPi je odvodený z feldy no neviem ako tam ukazuje ručička,no myslím si že pri situácii ako si popísal by mal byť chladič ešte studený.Ako kúri?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ako som písal v prvom príspevku,po 16 min bola dosiahnutá prevádzková teplota,ručka v zvislej polohe a chladič bol stále studený,ani po 19 min nebol ešte teplý až som auto prebehol po sídlisku tak bol chladič už teplý,čo z toho vyplýva že pri jazde po sídlisku musel otvoriť termostat.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nejdřív je potřeba zjistit klidně i dotazem na technické podpoře Škoda Auto (mail k nalezení na webu ŠA), jakou otevírací teplotu má mít termostat pro daný typ motoru - je to odstupňované tuším po dvou °C a prodavači mnohdy ani nevědí, jakou verzi prodávají - anebo jim dodají jednou takovou a podruhé makovou verzi. Ve Formanu mi skoro rok trvalo, než jsem zjistil, proč mi málo topí - byl v něm termostat s otevírací teplotou 82°C. Když jsem podle doporučení znalé osoby koupil 90°C verzi, zfleku auto topilo o 100% líp a co víc, bylo rychleji dobře prohřáté a tím i získalo na živosti - takže mi klesla spotřeba po městě v průměru cca o půl litru! Ano, mimo město nesmělo mít zakrytý chladič, jinak rafika v červeném, ale jezdilo a topilo jak má. Takže bacha na tu teplotu otevírání...!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Předpokládám že je to správný tip (podle VIN).Je to komplet skříň i s termostatem.Samotný termostat nemají.Je mi to divný,ale kdybych ho šel znovu reklamovat,připadal bych si jako blbec.Je to značková prodejna i se značkovým servisem.V pondělí jim to půjdu předvést,ať se mi k tomu vyjádří.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ještě mne napadla jedna věc.Není to náhodou tak,že při určité teplotě začne pomalu otvírat a v 90°C je naplno otevřenej?To by vysvětlovalo ten vlažnej chladič u ručičky v 1/4 polohy.Jinak chladič je vlažnej jen nahoře,zbytek je studenej.Celej horkej začne být až když ručička dosáhne provozní polohy.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nevím jak ty nejmodernější, ale když jsem takhle "vařil" termostat do šáde, otevírat se začal až téměř při dosažení vyražené teploty, žádných 5°C pod. V principu to bylo to samé co dnes, vosková dilatační patrona. On ale může být nejen zaseknutý v pootevřené poloze, ale může být i jinak netěsný po obvodě té lamely a prostě "voda kolem něj teče furt". U starých šádynek jsme dokonce úmyslně vrtali do tělesa termostatu cca 3mm dírku, aby skrz něj mohla teplá voda z motoru neustále protékat, byť minimálním čůrkem. Důvodem bylo to, že termostat do nich namontovaný byl konstruovaný obráceně, tepelně citlivým tělesem "od motoru", takže se otevíral až po dosažení hlídané teploty "za sebou" = v potrubí dopředu k chladiči, ne "před sebou" v malém okruhu. Výsledkem byla pověst šádyn jako "vařičů", které se přehřejou jako nic a to i v zimě. Přitom skutečnou příčinou těchto problémů byla jen a výhradně špatná konstrukce dílu od subdodavatele - tenkrát se jednalo o RVHP kooperaci s kýmsi v Pšonsku a ten "kdosi" dodal termostaty "inovované" konstrukce... Spousta automobilistů to řešila vyhozením termostatu v létě a jezděním bez něho.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zrovna řeším úplně stejnou věc jako vitezslav2. Po koupi Fabie 1,4 44kW, r.v.2000 auto krásně topilo a dostalo se v pohodě na provozní teplotu i v zimě po pár minutách běhu na volnoběh. Dnes už tomu tak bohužel není. Jakmile se rafička jen nepatrně odlepí od zarážky hadice ke chladiči a i malá část chladiče se začnou zahřívat. Koupil jsem nový originál termostat a po namontování se vůbec nic nezměnilo. Tak teď řeším zda je to normální, ale pak nechápu proč už to netopí jako dřív, nebo kde je problém. Měl jsem rozebraný ten termostat který jsem vymontoval z auta a je v úplně perfektním stavu a šlape jak má, ale zjistil jsem, že krom toho velkého ventilu který ovládá ta vosková patrona je tam ještě jeden malinký, který jestli jsem dobře pochopil bude sloužit na odvzdušnění a při nastartovaném motoru poté co čerpadlo vytvoří tlak by se měl tím tlakem sám uzavřít. To uzavření se u mě ale evidentně nekoná protože to množství kapaliny co proteče tímto otvorem by tak odpovídalo té teplotě chladiče. Teď jen mám obavy aby nemohla být třeba před smrtí vodní pumpa, že by byl malý tlak, ale jinak tomu nic nenasvědšuje - motor se v létě nepřehřívá ani žádné zvuky se z pumpy nelinou. Tak nevím. Pokud se mi podaří na něco přijít dám vědět. A pokud někdo budete vědět co a jak, tak předem díky za případnou radu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...