john_radich Vloženo 8. Září 2013 Sdílet Vloženo 8. Září 2013 Ahoj, mám problém s dobíjením Fabie SDI 2002. Auto nedobíjí ani při zvýšených otáčkách. Jak jsem si tu přečet, tak jsem šel po kablíkách od altíku dál až po svazek pod vz. filtrem. U startéru jsem modrej utrhnul, ale nevim, jestli byl načatej nebo jsem moc zatáhl:). Svazek pod filtrem zoxidovanej není, ale na zkoušku jsem tam odstranil izolaci a zkoušečkou zkusil jestli není přerušen jeden nebo druhý kablík od altíku, žárovkovou zkoušečkou jsou nepřerušený po ten spoj u startéru. Napojil jsem tedy náhradní kablíky od startéru do alternátoru, ale stále nedobíjí jen svítí kontrolka dobíjení což před tím nesvítila, takže asi ten modrý kabílek byl už poškozený. Pak jsem zklusil napojit kabílek (z místa modrého na altíku) přímo na baterku a za pár vteřin se začalo zvyšovat napětí na baterce, ale až na 16,8V a pak pravidelně spadlo na nějakých 14V, ale tak 2x za sekundu zase vyletělo na 16 a spadlo na 14. Čím dýl jsem to nechal takto běžet tím se horní napětí snižovalo až na 14,6V, tedy asi jak se dobíjela baterie tak to přestávalo dělat napěťové skoky, když jsem zapnul větrák jako zátěž napěťové skoky se hned zase zvýšily. Po oddělání kablíku nedobíjí. 1. otázka: Jak je možný, že nezafungovala zbytková magnetizace po oddělání buzení z baterie ani při vysokých otáčkách? 2. Jaké hodnoty mám naměřit na alternátoru v místě připojení modrého a dvoubarevného kabílku a jaké přímo na odpojených kabíkách. (multimetr ukazuje asi 11,3V na obou (nerozsvítí ani zkoušečku asi 2W) tj. asi o volt méně než baterie.)? 3. Kde najdu další konektor zmíněných kablíků na změření jestli oddělat tu stěnu pod stěračema nebo jít rovnou do palubovky a tam místo měření najít? Kde to tam hledat? 4. Jaká je funkce dvoubarevného kablíku a musí být připojen nebo není pro dobíjení potřeba a řídí si to regulátor v altíku? 5. Modrý kablík má pojistku v pojistkovém bloku na boku palubovky? Jde přes relátko(číslo)? 6. Diody jsou v regulátoru nebo když koupím regulátor, tak to je elektronika bez výkonových diod? Díky. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 8. Září 2013 Sdílet Vloženo 8. Září 2013 Myslím že máš regulátor v prdeli. Na modrej drát se přivádí +12V od spínací skříňky, slouží k nabuzení alternátoru před roztočením - kolik se má nabudit, určuje právě regulátor. Jak se altík roztáčí víc a víc, stoupá na jeho výstupu mapětí a regulátor podle toho stoupnutí omezí buzení = výstupní napětí altíku zase klesne. Celý se to rychle opakuje (několiktisíckrát za vteřinu), takže výstupní napětí je stabilizovaný bez ohledu na rychlost otáčení a zatížení. Po zapnutí zapalování bys na konci modrýho kablíku odpojenýho od regulátoru altíku měl naměřit stejný napětí jako je na baterce. Diody pro výkonový usměrnění jsou pod víkem altíku na takovejch dvou srpkovitejch segmentech, vždycky po 3 kusech na jednom (nejběžnější provedení alternátoru je 3fázový). Segmenty jsou z hliníku, aby dobře odváděly z diod teplo vyznikající průchodem proudu. Diody jsou do nich zalisovaný kvůli dobrýmu tepelnýmu i elektrickýmu kontaktu. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
john_radich Vloženo 8. Září 2013 Sdílet Vloženo 8. Září 2013 Dík, ale to napětí tam stejný jako na baterce neni, tak budu muset asi rozrejpat kde co, abych našel místo přechodového odporu. Alternátor jsem vyndal, ale zaboha nejde povolit B1, takže se asi rozletí ten vrchní plast když zítra zaberu víc. Nechal jsem to přes noc namočený na odlehnutí, ale myslim, že něco křupne. Ten křížák taky povolit nepude. Od té spínací skříňky jde proud stále nebo se jen krátce nabudí alternátor a pak už si vyrábí jen sám sobě a na modrý už nic nejde? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 8. Září 2013 Sdílet Vloženo 8. Září 2013 Pokud je altík 9-diodovej, tak si pomocí těch 3 diod "navíc" budí regulátor sám a modrej drát "od klíčku" jen povoluje funkci buzení. Pokud je altík 6-diodovej, teče tím modrým drátem celej budicí proud - velikost upravuje regulátor. Výstupní proud teče z výstupu altíku přímo na kladnej vývod baterky, kde se celej rozvod větví přes pojistky do všech jednotlivejch obvodů. U starších aut ten budicí proud tekl přes žárovku na palubce - jak přesáhnul určitou hodnotu (regulátor se snažil udržet výstupní napětí a výstup přitom to napětí nestíhal udržet = regec chtěl nabudit altík víc než bylo možno), žárovka se rozsvítila. Za běžný funkce skrz tu žárovečku tekl tak malej proud, že ji nestačil nažhavit - proto byla její hodnota kritická a vyměnit se mohla jen za stejně dimenzovanou - pokud tam někdo nacpal třeba slabší žárovku nebo LEDku, přestalo mu to dobíjet. Každopádně - DO modrýho drátu regulátor nic neposílá, jen z něj ODEBÍRÁ určitej proud. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Petr L. Vloženo 9. Září 2013 Sdílet Vloženo 9. Září 2013 Podle elektrickych schemat je modry drat pripojeny z centralni ridici jednotky. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 9. Září 2013 Sdílet Vloženo 9. Září 2013 Ano, u aut počínaje Octou, kde je centrální řídicí jednotka už buzení do altíku nejde přes žárovku, ale přes tu ŘJ - a ta sama detekuje jestli regulátor altíku odebírá proud pro buzení nebo ne - a podle toho rozsvěcuje příslušnou kontrolku na palubce. Buzení aternátoru pak není závislý na druhu a provedení kontrolky - může to bejt žárovka o libovolným příkonu nebo LEDka - a alternátor pořád dostává "to svoje". Vždycky je ale základní povel pro "posílání budicího proudu do modrýho drátu" podanej spínací skříňkou - u starších aut to bylo přímo přes kontrolní žárovku, u novějších ten povel nejdřív "přechroustá" centrální ŘJ. Ta taky potom kontroluje velikost odběru. V obou případech by ale měl po zapnutí zapalování na konci modrýho drátu u alternátoru naměřit napětí buď stejný jako je na baterii, nebo o minimální rozdíl snížený - ne o víc než o 0,5V. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
john_radich Vloženo 9. Září 2013 Sdílet Vloženo 9. Září 2013 Podařilo se povolit všechny šroubky, ikdyž plast trochu prasknul, ale dá se ještě použít. Napočítal jsem 6diod. Alternátor je Bosch 14V 120A 023 903 028E bez záruky, jelikož je to označení dost odřené. Regulátor Bosch BR14-HO, F OOM 145 261. Existuje replika nebo se musí objednat origo Bosch? Ta řídící jednotka posílá budící napětí na altík přímo nebo přes relé? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Petr L. Vloženo 9. Září 2013 Sdílet Vloženo 9. Září 2013 Pokud me pamet neklame, tak v nejake diskuzi se resilo, ze nekdo chtel napojit na modry drat svetla pro denni sviceni a napeti padalo, takze tam asi bude nejaky elektronicky spinaci prvek + mozna jeste neco jineho. Pokud mas moznost tak zmerit prubeh napeti na osciloskopu jestli nahodou neni vadna dioda, ale spis bych to tipoval na vadny regler v alternatoru. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
john_radich Vloženo 9. Září 2013 Sdílet Vloženo 9. Září 2013 Pokud me pamet neklame, tak v nejake diskuzi se resilo, ze nekdo chtel napojit na modry drat svetla pro denni sviceni a napeti padalo, takze tam asi bude nejaky elektronicky spinaci prvek + mozna jeste neco jineho. Pokud mas moznost tak zmerit prubeh napeti na osciloskopu jestli nahodou neni vadna dioda, ale spis bych to tipoval na vadny regler v alternatoru. Osciloskop nemám, ale pokusím se to dohledat nějak vizuálně nebo multimetrem. Auto stojí na dešti, tak to vázne:). Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
john_radich Vloženo 20. Říjen 2013 Sdílet Vloženo 20. Říjen 2013 Pokračování. Po delší době jsem vyměnil regulátor alternátoru za náhradu od Huco 303 130573 14V. Dobíjení funguje hned po startu s tím, že auto dobíjí tak 14,1V +- 0,1V. Je to dobře nebo má dobíjet stále na 14,4V ? Tak to dobíjelo, když ještě fungovala samoindukce při zvýšených otáčkách. Budící kabel jsem vystřihl a naletoval nový, takže mi odpadl spoj na startéru, protože jsem ho naletoval až za ním. To napětí v buzení 11,3V jsem dál neřešil, když to začlo dobíjet, tak kdo to změřil u sebe a má to vpořádku, může to tady napsat, aby se vidělo jak to mají ostatní. Díky za rady. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 20. Říjen 2013 Sdílet Vloženo 20. Říjen 2013 Napětí na budicím drátu není kritický, magnetický pole rotoru odpovídající za velikost nabuzení není primárně určený napětím, ale PROUDEM tekoucím přes regulátor nabíjení do rotorovejch cívek. Ano, podle ohmova zákona je proud závislej na napětí, jenže v cestě proudu je regulátor, kterej se pro budicí proud chová jako odpor, průběžně se měnící podle výstupního napětí alternátoru - s "logikou změny" ve smyslu pokles napětí na altíku vede k poklesu ZDÁNLIVÉHO odporu regulátoru, čímž se ZVÝŠÍ proud do budicích cívek a tím se navýší i napětí altíku. Obráceně, když se napětí zvedne nad žádoucí mez, vnitřní odpor regulátoru STOUPNE = sníží se buzení altíku atd... Hodnota napětí přiváděnýho na "budicí drát" od spínací skříňky nebo od řídicí jednotky je určující jen pro maximální hodnotu budicího proudu. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
john_radich Vloženo 20. Říjen 2013 Sdílet Vloženo 20. Říjen 2013 Jde o to, že třeba při otočení klíčku na zapnutí přístrojů, ale ne ještě startování by všichni měli mít od řídící jednotky maximální buzení (Volty) zhruba na stejné úrovni, když ještě alternátor nedobíjí. A to je ta chvíle, kde by se dalo měřit jestli to lidem správně funguje. Mně to budící napětí nerozsvítí ani žárovku 2W nebo kolik je ve zkoušečce, ale dobíjení funguje hned od malých otáček po nastartování. Takže mi z toho vychází, že regulátor v altíku, je řízen přes ten modrý drát jen změnou napětí co nemá žádný výkonový potenciál, takže minimum ampér a jen změna napětí, tak jak vyhodnotí ŘJ. Ten silový proud co reálně pustí regulátor do budícího vinutí si vezme ze svorky, která je přímo napojená na Akumulátor. To jsem byl trochu vedle, protože jsem pořád chtěl budící silový proud po modrým drátu a ono to je jen takový povídátko mezi ŘJ a regulátorem a ten si už cucne šťávu z B+. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 20. Říjen 2013 Sdílet Vloženo 20. Říjen 2013 V takovým případě ŘJ tím napětím jen řekne regulátoru "Makej!" - ona sama pro regec nevyhodnocuje nic, ona jen předá povel od spínačky právě tím napětím po "modrým" drátu. Úroveň napětí na výstupu altíku pak zjišťuje ten regulátor sám - má v sobě zdroj referenčního napětí a porovnávací obvod, pomocí kterýho porovnává napětí na výstupu altíku s tím referenčním. A pokud zjistí odchylku na jednu nebo na druhou stranu, podle "směru" odchylky upraví budicí proud. U starších aut ten budicí proud procházel přímo kontrolkou na palubce, takže když altík z nejrůznějších příčin přestal dobíjet (stačil prasklej klíňák) a napětí v palubní síti při absenci dobíjení padlo pod 12,5V, regulátor začal ve snaze maximálně nabudit altík odebírat větší proud - a tím rozsvítil žárovku. Dnes žárovku rozsvěcí obyčejnej komparátor při poklesu napětí pod nastavenou mez... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
johnymt Vloženo 1. Duben 2014 Sdílet Vloženo 1. Duben 2014 skúsim sa opýtať aj tu, kedže je to veľmi podobný, ak nie úplne rovnaký problém ako u "anglického" kamaráta z prvého príspevku... často, hlavne v zime a po chladných nociach sa mi stáva, že naštartujem a idem oškrabať okná a keď idem vycúvať z miesta nefunguje servo, s volantom sa dá točiť no bez posilovača, a to nie je všetko lebo ak idem ďalej, postupne sa mi rozsvieti celá palubovka, vypne rádio a to už radšej zastavujem.nejako som to neriešil, lebo stačilo po nejakej dobe jazdy zastaviť, preštartovať a bolo ok, odsledoval som, že ked ten problém nastane mám pociť, že podsvietenie budíkov je slabšie a po nejakom čase sa normálne rozsvietia. ked sa nad tým logicky zamyslím, povedal by som že odchádza alternátor, no neviem, či alternátor odchádza pol roka a navyše kontrolka dobíjania sa nerozsvieti...v poslednej dobe vždy ráno štartujem tak, že naštartujem, naprázdno zodvakrát pridám, čo vlastne akokeby roztočilo alternátor (to je len moja amatérska domnienka ) a auto normálne dobíja. stáva sa hlavne žene, že ked príde z roboty a do rána už auto nejdeme nikam, tak ráno ani nenaštartujeme, lebo baterka je vytrieskana...hádam som to popísal dostatočne rozumne, lebo ťažko sa to opisuje...čo poviete, je moje podozrenie správne?baterka je druhá, takže tou to nie je... ešte dodám, že mám dorábané denné svietenie v hmlovkách formou takej skrinky, ktorá tie hmlovky automaticky rozsvieti na 30% svietivosti, no neviem ako je to pozapájané, môže to byť aj niečo s nimi?že sa tam niečo bije? ďakujem Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 1. Duben 2014 Sdílet Vloženo 1. Duben 2014 Jsou to nejspíš dvě závady, pravděpodobně jedna způsobená druhou. První a závažnější je vysoce pravděpodobná závada alternátoru, podle všeho nedává hned po natočení dost, aby začal nabíjet. Hledal bych v oblasti regulátor, kroužky budicího okruhu a uhlíky k nim přiléhající a pro sichr bych nechal i zkontrolovat všechny usměrňovací diody. Když se tahle práce dělá, je lepší už celej altík vykuchat ven z auta, celej ho vyčistit, namazat nebo rovnou vyměnit ložiska, překontrolovat jak volně se točí napínací rolny drážkovýo řemene a i samotnej řemen. Odborná dílna může na altíku i přesoustružit ty kroužky, pokud jsou "oskákaný". Při zpětný montáži bych překontroloval všecky spoje na cestě od altíku na kostru i na + pól baterie a od baterky k dalším obvodům. A těsně před zapojením baterky se musí změřit klidovej odběr zamčenýho i odemčenýho auta - jak se to dělá "podomácku" a zároveň tak, aby se nic neodpálilo jsem tady několikrát popisoval. Je totiž možný, že ta "černá škatulka" může odebírat i v klidu tolik proudu, že vyšťaví baterku, předtím už nedostatečně dobitou mizerně dobíjejícím altíkem a ještě zatíženou startérem. Řídicí elektronika serva pak vyhodnotí, že napětí na baterii je moc nízký a vypne čerpadlo = proto nejde servo. Proto taky po několikerým "prohrábnutí roštů" nebo po zastavení a novým startu, když už se altík "chytil" a začal dávat potřebnej proud servo normálně jede. Možný ale je i to, že "škatulka" za to nemůže a všecko způsobuje jen ten nedostatečně nabíjející altík. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
johnymt Vloženo 6. Duben 2014 Sdílet Vloženo 6. Duben 2014 dakujem za naozaj obsiahlu odpoved no moj problem bol zrejme ovela prozaickejsi...zrejme bola zla aj druha pouzita baterka pretoze po namontovani tretej je opat vsetko v poriadku...dufam ze to tak ostane a problem sa nezopakuje Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 6. Duben 2014 Sdílet Vloženo 6. Duben 2014 Nechci strašit, ale bojím se, že to nová baterka na příliš dlouho nevyřeší - až se z ní vyčerpá náboj, kterej stávající alternátor a celá dobíjecí soustava nebude schopná trvale doplňovat, potíže se zase vrátí. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
johnymt Vloženo 7. Duben 2014 Sdílet Vloženo 7. Duben 2014 jj, samozrejme to dám ešte premerať, teraz som hlavne potreboval mať auto v štartuschopnom stave, lebo by som nerád išiel do porodnice po svojich Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
johnymt Vloženo 9. Duben 2014 Sdílet Vloženo 9. Duben 2014 (editace) len pre informáciu, napichli sme fabku na pc a hlási: 1 Nalezeny chyby:01117 - Signal zatizeni pro svorku DF alternatoru27-00 - nesmyslny signal hlásila aj nízke napatie na baterke ale to bola zrejme stará chyba ešte s pred obdobia ked tam bola stará baterka lebo po vymazaní sa už neobjavila našiel som o tom niečo priamo tu na fore, no nič konkretne, zrejme to ale vyzera na nejaku chybu s regulatorom... na dieselpower foru som našiel ako riešenie toto (vedel by mi to niekto preložiť do slovenčiny ): "ahoj, tak už jsem zoufalý!! odstranil jsem chybu DF svorky, hned naproti hladiči to bylo prodřený, hned u štekru (krásně se to letovalo). " Editováno: 9. Duben 2014, autor: johnymt Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 9. Duben 2014 Sdílet Vloženo 9. Duben 2014 (editace) Svorka DF je "diferenciální" neboli něco jako "odchylková" = její pomocí regulátor zjišťuje odchylku napětí na baterii a vůbec v palubním rozvodu od napětí, který má sám v sobě nastavený. Když je její přívod přerušenej = "upadlej drát", tak regulátor neumí zjistit odchylku a tím pádem nenabíjí nebo málo nabíjí. Baterka dostává málo šťávy a brzo lehne - i když je nová. A ten citát z dýzlpovéru by sa dal do SPISOVNEJ SLOVENČINY preložiť asi takto: "ahoj, tak už som zúfalý!!, odstránil som chybu svorky DF, bolo to prodreté rovno oproti chladiču, priamo u konektora (veľmi pekne sa to spájkovalo)...." A ještě doplním, že ta chyba regleru dokonale zapadá do toho co jsem napsal předtím - že je závada v dobíjení, takže baterka přestává stíhat a nakonec klekne... Editováno: 9. Duben 2014, autor: Ekkar_z_Bastlírny Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
johnymt Vloženo 11. Duben 2014 Sdílet Vloženo 11. Duben 2014 dakujem,samozrejme som všetkemu v tej citacii rozumel, len ten "štekr" mi tam akosi nepasoval Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 11. Duben 2014 Sdílet Vloženo 11. Duben 2014 Myslím že to je z Dojčoviny - der STECKER je dojčsky "zástrčka", dá se to přeložit i jako "konektor"... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
KubaCZ Vloženo 9. Červen 2014 Sdílet Vloženo 9. Červen 2014 Zdravím.Prosím o radu, mám takový problém u své fabie 1.9 TDI r.v 2001 a začalo to tím že když startuji tak bliká kontrolka baterie je to normální?Ujel jsem asi 20km a na autě se rozvítili kontrolky ABS, ARS, přestalo fungovat servo pořád se vypínalo radio zachvilku to zmizelo a asi po minutě auto chcíplo. Startovacíma kabelama jsme auto nastartovali a jel jsem to projet asi 30km a auto stálo furt nastartované a najednou znova chcíplo.Myslel jsem že auto dobijí ikdyž jen běží motor neo se pletu?Znovu jsme použili kabeli a jel domu.Druhý den auto chytlo okamžitě dojel jsem na mácháč a opět stejná chyba.Myslel jsem si že když jedu tak auto nemuže chcípnout neboli aby to byla chyba baterky ne?..Ještě takový dodatek spotřeba na volnoběh byla o,4 když bylo vše vypnuté.když světla a větrák tak 0,5...nemá to být víc když se dobíjí baterka?..Také poprvé klima fungovala a cestou domu už nechtěla ani sepnout.Prosím o rady jelikož to vubec nechápu..Děkuji Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 9. Červen 2014 Sdílet Vloženo 9. Červen 2014 Udělat zátěžový měření baterky a dobíjení, pak se dá něco hádat. Jinak vypínání motoru i u dieselu může způsobovat snížený napětí pro ŘJ, která usoudí, že je málo a vypne elektromagnetickej ventil na přívodu nafty - motor okamžitě zdechne... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Karel z HK Vloženo 10. Červen 2014 Sdílet Vloženo 10. Červen 2014 Ahoj! Možná to málo dobíjí možná je špatná baterka. Půjčil bych si baterku a uvidíš. Pak bych po nastartování vytáhnul pojistku žhavení a serva ty hlavní. Při jízdě to nevadí ale pokud to má stále odběr tak to může takhle zlobit. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Zapojit se do konverzace
Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.