Prosinec 5, 20168 r S tim vybitim a nabitim baterie me to taky napadlo a mozna to zkusim. Hledal jsem o tom nejake informace a je doporucene baterii nabijet pulzne proudem cca 1 A a soucasne ji vybijet proudem cca 0,1 A. Tim dojde k desulfataci. Mozna se pustim do vyroby nejakeho bastlu. Melo by stacit trafo, nejake zarovky a diody. Ale nejprve chci zjistit, jestli to vybijeni neni zpusobene zvysenym klidovym odberem. Takze dnes po prijezdu do prace jsem odpojil to me zarizeni se spotrebou cca 15 mA. Po 7 hodinach jsem auto odemkl a zmeril napeti baterie. Nameril jsem 12,37 V. Potom jsem me zarizeni znovu zapojil (aby se vsechny RJ stihly uspat a neovlivnily mereni). Po dalsi hodine (celkem tedy po 8 hodinach) ma baterie 12,44 V. Zitra zkusim to same, jen me zarizeni bude pripojene celych 8 hodin.
Prosinec 5, 20168 r Jestli chceš bastlit nabíječku, tak v příloze jsou nějaké návody. Já mám kondenzátorovou a kondiční se stabilizátorem LM 317. Nabíječky-a-nabíjení.pdf
Prosinec 6, 20168 r Diky, stahl jsem si to a casem na to mrknu. Dnes jsem udelal druhe mereni. Takze jsem opet po 7 hodinach od prijezdu do prace auto odemkl a zmeril napeti baterie. Tentokrat ale bylo po celou dobu pripojeno to me zarizeni. Nameril jsem 12,26 V, takze cca o 0,1 V mene nez vcera. Po dalsi hodine jsem bez odemykani auta nameril 12,38 V, coz je o 0,06 V mene nez vcera. Takze ten klidovy odber zvyseny o priblizne 15 mA na to nejaky vliv ma. Je otazka, jestli je to nejak zasadni, protoze napeti baterie klesalo dost rychle i vcera.
Prosinec 7, 20168 r Mně se baterie taky hodně rychle vybíjí, předpokládám že již dlouho nevydrží. Je necelé 4 roky stará, po jízdě 90 km a dvou dnech stání mám napětí při zapnutém zapalování 11.8, startuji s poklesem na 9.1. Dnes jsem ujel 1 km do obchodu, při opětovném startování již 12.1 s poklesem napětí k 9.4. Stačí tedy ujet i 1 km a baterie se trochu dobije, což mě překvapilo.
Prosinec 17, 20168 r Dnes jsem zkusil mimo auto baterii nabit a nasledne vybit 55W zarovkou. Vybila se za cca 6 hodin (napeti pri zatizeni 10,8 V), coz odpovida kapacite cca 27 Ah. Na to ze by mela mit 77 Ah je to celkem bida. Brzy zkusim desulfataci podle tohoto navodu. Treba z te baterky jeste neco vymacknu...
Prosinec 17, 20168 r Je dobrý dnešní typy akumulátorů vymlátit? Co bych měl čekat s cestou 1km do obchodu a zpět? Jak se nabije aku po 90km jízdy a po cca 24h na nabíječce? Nejsou spojeny "problémy" s aku v dnešním stylu používání a náročnosti auta na spotřebu energie?
Prosinec 18, 20168 r Podle toho, že se vlastně již oživí aku po 1 km jízdě bych řekl, že největší vliv na životnost mají zapnuté spotřebiče. Mám v autě voltmetr a při těchto teplotách mi klesá napětí při startu téměř vždy k 9V a někdy i níže. To zatížení 55W žárovkou by mělo spotřebovat asi 30Ah, tedy necelou polovinu aku.
Prosinec 18, 20168 r před 9 hodinami, šulda napsal: Je dobrý dnešní typy akumulátorů vymlátit? Co bych měl čekat s cestou 1km do obchodu a zpět? Jak se nabije aku po 90km jízdy a po cca 24h na nabíječce? Nejsou spojeny "problémy" s aku v dnešním stylu používání a náročnosti auta na spotřebu energie? Myslim si, ze dnesni auta jsou na spotrebu energie z baterie pomerne setrne. Vzdyt po uspani ridicich jednotek cele auto bere do 10 mA (pokud ma alarm, tak mozna o neco malo vice). Pri jizde by mel veskerou spotrebu pokryt alternator. Vymlatit autobaterii urcite dobre neni, idealne by mela byt porad plne nabita. Vyjimecne uplne vybiti a temer okamzite nabiti ji ale podle me nemuze ublizit. Pri jizdach dlouhych 1 km se baterie nemuze stihat dobijet. 90 km ji nabije urcite solidne, ale zalezi, jak moc byla vybita. S tou nabijeckou taky tezko rict. Co je to za nabijecku a baterii? Mne se ta uplne vybita baterie stihla nabit pres noc (max 10 hodin).
Prosinec 18, 20168 r Já mám provoz právě smíšený, někdy třeba 2-3 tejdny mi vychází jen kratší trasy a je to na tý baterii poznat nejen při měření a pak třeba jedu xkrát 100km a ta baterka aby se našťavila potřebuje takovejch cest několik za sebou, proto ji dávám na nabíječku když mám delší období kratších tras a jen na nabíječce z Lidlu se dobije na + - 12,8V a trvá to dýl než 10h jak píšeš. Ona už sice rozsvítí zelenou diodu třeba po 6-10hod ale to má "jen" 12,6V což už je (podle toho co sem vyčuchal) bráno jako 100% ale nechávám ji dál přes noc a několik hodin po odpojení má těch 12,8V. Klidovej odběr mám OK, altík dobíjí taky OK a vychází mi z toho že je to tedy hlavně o provozu a nezachrání to ani jedna nebo dvě dlouhý trasy ale buď nabíječka nebo dlouhodobý delší trasy. U předchozí baterie Banner sem taky řešil vybíjení. Měřil sem a přišlo se na to že ta mrcha je v řiti a to měla necelý 3roky se stejnou péči jako nynější Yuasa která už frčí 4. zimu a stála polovinu Kua já tady plácám a vlastně sem jen chtěl říct že spousta lidí hledá problém v baterii a přitom, je to mnohdy jen o provozu
Prosinec 18, 20168 r Taky jsem nabijel nabijeckou z Lidlu, ale nevim, jestli stejnou. Ta moje vypina nejak mezi 14,0 a 14,5 V, nevim presne. Po vypnuti se rozsviti zelena dioda a napeti okamzite zacne klesat a udrzuje ho to na nejakych 12,8 V. To uz ale nabijecka prakticky nedobiji... Jinak ta delka nabijeni je samozrejme zavisla na kapacite baterie. Pokud ma ta moje baterka uz jen nejakych 30 Ah, tak by ji to melo v pohode stihnout dobit do 10 hodin. Kdyby mela puvodnich 77 Ah, vychazelo by to na cca 24 hodin.
Prosinec 20, 20168 r Přikládám pro zajímavost nahrávku poklesu napětí při startování u mé baterie. VID_20161220_093255.3gp
Prosinec 20, 20168 r To vypadá naprosto normálně. Baterie zatížená i třeba jen zapnutým zapalováním a podobně může mít méně než 12 V. Napětí baterie po dobíjení (po jízdě) se musí vyhodnocovat po nějaké době, cca 10 minutách, až se chemické procesy v baterii ustálí. Jinak tě to nalže strašné věci. :-) Každopádně vyrovnávacím dobíjením mimo auto malým proudem se nic nezkazí = může jen prospět.
Prosinec 20, 20168 r Zapnuté bylo zapalování a parkovačky, úbytek napětí odhaduji do 0.4 V. Napětí pokleslo na chvíli až na 9.1 V. Když se vypne motor, tak to pak rychle klesá. Až se trochu oteplí, tak ji zkusím dobít. Naposledy jsem ji dobíjel někdy ke konci minulé zimy, ale protože celkem jezdím, tak byla do hodiny nabitá.
Prosinec 20, 20168 r před 1 hodinou, psurn napsal: byla do hodiny nabitá. Nebo ta nabíječka není tak chytrá jak si myslíš. Já raději používám hloupou nabíječku a vlastní rozum.
Prosinec 21, 20168 r Asi se nesnaží dobít na max., ale jinak zřejmě funguje dobře, u mě auto dobije do hodiny a u partnerky, která po odstavení auta na zimu na jaře nehnula startérem nebyla nabitá ani po 10 hod a tak jsem ji nechal přes noc a ráno byla. A já pravidelně jezdím, tak se vlastně ani nemůže vybít. Pamatuji, že když byla nová před 4 lety, tak napětí bylo podstatně vyšší, před startem 12.8-12.5V. Nyní v létě jsem měl ještě i 12.2 V před startem, ale teď v zimě je to stále pod 12V.
Prosinec 21, 20168 r To se nesnaží, 14,4 V (nebo kdy to ukončí) není 100 % nabitá baterie. To je nabitá stejně jako v autě, tam je regulátor taky na 14,4 V. Podle mého názoru, problém je v tom, že v baterii je zapojeno 6 článků v sérii a 14,4 = 6 x 2,4 nebo taky 5 x 2,45+ 1 x 2,15. A 6 x 2,4 V funguje jen teoreticky na papíře, prakticky jsou články nabité různě a na ten jeden nejhůř nabitý pak umře celá baterka. Takže baterku to chce nabíjet pomalu malý proudem, protože ten nejmíň nabitý článek se bude nabíjet o něco rychleji než ty víc nabité a časem se nabití srovná. Nebo (klasický akumulátor s tekutým elektrolytem) nabíjet jako za starých dobrých časů do znaků plného nabití, tj. všechny články plynují a napětí 2 hodiny neroste.
Prosinec 21, 20168 r Zajímalo by mě, na co potřebuješ mít baterku nabitou na přesně 100% a nestačí ti něco přes 95%, na což ji nabíjejí běžné nabíječky i auto samotné (což je kolem těch 14,5V). Stejně je v autě její hlavní úloha dodat proud na roztočení startéru a nastartování, a ten proud se při 90 nebo 100% nabití neliší (nebo liší pouze zanedbatelně ve srovnání s vlivem teploty, opotřebování akumulátoru, sulfatace elektrod atd.).
Prosinec 21, 20168 r On to McMatej myslí asi tak, že postupným nabíjením se srovná i případně vadný článek, který jinak způsobí konec aku. Na tom zřejmě něco bude, protože mé dva poslední aku odešly zcela nečekaně a proto jsem si pořídil voltmetr do auta.
Prosinec 21, 20168 r Tak to jo, ale to už jsem psal na předchozí stránce, že baterce v jakymkoli stavu prospěje kontrolovaný vybití mimo auto a následný dobíjení malym proudem...
Prosinec 28, 20168 r Tak jsem zkusil tu desulfataci podle navodu, na ktery jsem daval odkaz. A vysledek je takovy, ze to baterce vubec nepomohlo. Priste uz to ani nebudu zkouset. Dale jsem meril ubytek napeti mezi alternatorem a baterii. Na kostre mam ubytek 0,15 V a na plusu dokonce 0,30 V. Zkousel jsem to zmerit i na otcove aute (VW Golf Plus) a ten ma ubytky tak 10x nizsi. Takze jsem vycistil vetsinu spoju a zitra to zkusim zmerit znova. Jeste potrebuju vycistit ukostreni motoru. Nevite nekdo, kde je motor ukostreny? A nema treba i vice ukostreni? A taky jsem si vsiml, ze mi po nastartovani trochu blikaji LEDky v interieru. Takze me napadlo, ze by v alternatoru mohla byt spatna dioda. Napeti ale alternator dava dobre, coz nevim, jestli by se spatnou diodou zvladal. Nebyl by nekdo s osciloskopem ochotny mi to zmerit? (Brno nebo Zlin).
Listopad 14, 20195 r Alternátor mal nabíjacie napätie na akumulátore 12,5 V Kúpil som repas, teraz mám 15,5 V. Je to v poriadku ?
Připojte se k diskuzi
Můžete publikovat nyní a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a publikujte s vaším účtem.