black_devil Vloženo 11. Říjen 2011 Vloženo 11. Říjen 2011 Zdravím. Prosím o radu. Sehnal jsem starší fáčko, motor ještě s karbecem, když opomenu, že do něj pi dešti teče voda, tak je snad jediný problém a to ten, že při jízdě celkem cuká :-/ Nap. když se rozjíždím a plyn trochu více přidupnu, tak auto nehrábne, spíše se zadusí, začne cukat a potom se rozjede. to samé dělá při většině ostatních kvaltů při prudším sešlápnutí plynu. Moc tomu nerozumím, ale tak asi bude problém někde v nějakým střiku paliva, že to to "něco" nestíhá pobírat v tom jak dupnu na plyn. Jezdím na benál, avšak není vyloučena možnost, že kdysi se jezdilo na LPG. Děkuji za rady. Citovat
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 11. Říjen 2011 Vloženo 11. Říjen 2011 Myslím že to cukání bude mít dvě možné příčiny. První je karbec a palivový trakt jako celek - pohledej tady na fóru, někde jsem tady viděl část servisní příručky pro exportní Felicii, která kvůli určení do zemí třetího světa měla i přes vyrobení v roce 1996 karbec - a byl to ten samý Pierburg, co se montoval od roku 1988 do fáčka. V tom kousku servisky byl nastavovací popis pro ten karbec. Bude dobré ho odmontovat, kompletně rozebrat a vyčistit a pak podle popisu složit a nastavit. Jestli si na to netroufáš, nechej to udělat někomu, kdo se tím zabývá profesionálně. Takový člověk bude mít určitě k dispozici i náhradní díly, kdyby bylo potřeba něco nahradit novým, nepoškozeným. Určitě by bylo potřeba se podívat i na AC pumpu = palivové čerpadlo na boku bloku motoru, pokud ho motor ještě má (novější karbcáky dostávaly elektrickou pumpu v nádrži - díra pro pumpu na bloku byla zaslepená plechem a později už na odlitku bloku vůbec není udělaná. Motory bez čerpadla na bloku už nemusejí mít vačkový hřídel s vačkou pro pohon čerpadla - tento díl se taky u novějších motorů liší.). Může to totiž být taky způsobené tím, že membrána má dírku a čerpadlo tak-tak stíhá, takže při prudším přidání plynu akcelerační pumpička nastříkne palivo do sání - ale tím klesne hladina paliva v plovákové komoře a čerpadlo ji nestíhá doplnit. Proto možná motor cuká. Druhá příčina může být elektrická - v zapalování. Karbcový Favorit má zapalování se snímáním okamžiku zážehu pomocí magnetického čidla a čtyřpólového magnetu v rozdělovači. Zapalovací jednotka je na podběhu pravého předního kola vedle kulaté indukční cívky podobné té ze Š120 (cívka má jiné vnitřnosti = NENÍ ZÁMĚNNÁ). Od cívky vede normální vn kabel na víčko rozdělovače a od něj na jednotlivé svíce. Vem hadr, trochu benzínu a počínaje vrškem indukční cívky přes celé víčko rozdělovače zvenku i zevnitř, palec rozdělovače a kabely i s koncovkami až ke svícím to celé DOKONALE VYPUCUJ. Pokud najdeš na víčku rozdělovače černé cestičky, které nejdou utřít, musíš víčko vyměnit - ty černé cestičky jsou vypálené elektrickým výbojem a svádějí vn pryč mimo svíce. To samé i palec - stojí brutto dvacku. Kabely i koncovky radši vyměň rovnou - pokud nejsou měněné v posledních dejme tomu 2 letech. Svíce vyměň radši taky - stačí obyčejné Brisky "jednobod" s tepelnou hodnotou 15, vyvýšeným jiskřištěm a "šestnáckou" šestihranem - já kupoval ty lepší s cuproniklovou střední elektrodou. Všecko co je na zapalování ve styku s vn, musíš udržovat čisté, aby nedocházelo k výbojům mimo. Zkus nejdřív vypucovat to zapalování a vyměnit svíce. Až budeš vyndávat kabely z víčka rozdělovače, nezapomeň si pamatovat pořadí 1-3-4-2, první válec má kabel ve "zdířce" s takovou hranou na vnějším obvodu (dá se nahmátnout) a další následují po směru hodinových ručiček. Jako oprava je to rychlé a jednoduché - za půl hodiny nemáš o čem mluvit. Kdyby to nepomohlo, budeš muset pokračovat tím karbcem... Citovat
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 12. Říjen 2011 Vloženo 12. Říjen 2011 Ahoj, mohl by si mi prosím nějak podrobněji napsat, jak mám postupovat v čištění toho zapalování? Nikdy jsem se v autě takhle nehrabal. Díky moc. Je to jednoduchý - vezmeš si benzín, stačí technický nebo i ten, co nalíváš u pumpy do kanystru nebo do nádrže a k němu čistý hadr nebo cca půllitrovou nádobku a čistý štětec. Otevřeš "haubnu" čili kapotu a začneš demontáží - vytáhneš ze střední vývodové jímky na rozdělovači vysokonapěťový kabel, který vede od indukční cívky. Stejně tak ho opatrně vytáhni z indukční cívky - je tam trochu jiná koncovka. Kabel si odlož na čistou podložku a pokračuj odděláním koncovek samotných zapalovacích kabelů od víčka rozdělovače. Jak už jsem napsal, k prvnímu válci vede nejkratší kabel a je zasunutý do jímky, která má na boku takový výstupek - hranu, jako by měla na boku přilepený drát nebo něco takového - je to souběžné s koncovkou kabelu zastrčenou do víčka. Podle toho se pozná, že to je jímka pro kabel 1. válce = válce nejblíž k rozdělovači. Jestli si to dobře pamatuju, tak když stojíš před maskou auta a čučíš do motoru na rozdělovač, jímka pro 1. válec je na tom víčku "vpravo nahoře" - když si ten rozdělovač představíš jako "dominovou pětku". Střed je kabel od cívky. Další postupně po směru hodinových ručiček následují 3. - 4. - 2. Postupně je vytahej a druhé konce zatím nechej viset na svíčkách. Víčko rozdělovače drží na spodku dvě svisle umístěná plochá pera, která musíš oddělat odpáčením - jsou po stranách mezi 1. a 3. a naproti mezi 4. a 2. jímkou. Je na to potřeba trochu cviku, aby se neodštíply ozuby na víčku, za které péra drží. Víčko se potom sejme tahem směrem nahoru. A začíná "durchpucung". Navlhčíš si hadr benzínem, nebo si benzín naleješ do nějaké nádobky a buď tím hadrem, nebo čistým štětcem v nádobce omýváš celé víčko zvenku i zevnitř od nečistot. Připrav se na to, že toho bordelu bude dost - je to prach ze všeho možného, který tam nalítá přitahován poměrně silným elektrickým polem, protože zapalování u fáčka má za provozu napětí klidně 10-12 TISÍC voltů. Stejným způsobem umyješ i vršek indukční cívky - nemusíš ji demontovat z auta, stačí ji omýt na místě, a palec rozdělovače. Ten jde vytáhnout směrem vzhůru - dej si pozor, jak je otočený, abys ho nasazoval správným směrem. Skrz hadr namočený do benzínu protáhneš a tím očistíš i celý kabel od indukčky k rozdělovači. Všecko necháš oschnout a v opačném pořadí začneš montovat - nejdřív palec na osu - zatlačit na doraz. Pak víčko rozdělovače - pozor, na obvodu rozdělovače jsou v kovu výstupky a víčko má na ně prolisy, aby sedělo naprosto přesně. Když ho posuneš, nepůjde to natočit. Usazené víčko přicvakni zpátky k tělu rozdělovače těmi plochými pružinami - dá to trochu práce je tam nasadit správně. Do cívky a do víčka rozdělovače nasaď spojovací vn kabel. A jako poslední dělej jednotlivé kabely ke svíčkám - aby se nepomotaly. Od svíček je sundáš stažením, jsou tam nasazené přes pružné svěrací drátky a je cítit, jak to drhne. Dělej to postupně - každý válec zvlášť. Po sundání koncovky ze svíčky jde koncovka odšroubovat od kabelu - má uvnitř trn se spirálkou podobný vývrtce. Zase všecko očisti hadrem namočeným v benzínu - a kabel po oschnutí nasaď do patřičného místa na rozdělovači i na svíčce. Ty můžeš vyměnit taky - postupně jak budeš sundávat kabely vyndávej i svíčky a nahrazuj novými - pozor, nové svíčky nemívají vždycky správnou mezeru na jiskřišti, je potřeba je kontrolovat - pro Favorit jsou doporučované mezery 0,8 až 0,9mm. Novou svíčku vždycky do závitu šroubuj rukou, případně nasazeným trubkovým klíčem - ale zase jen rukou, bez jakékoliv páky. Kdyby se ti totiž podařilo nasadit ji přes závit, rukou to poznáš - klíčem ne a zmrvíš si zbytečně závit v hlavě. Svíčka se rukou došroubuje nadoraz a pak se klíčem dotahuje nejvýš o 90° - pokud to je svíčka s pružným těsněním. Na Favority se původně dávaly svíčky těsněné jen kuželovou plochou, které se musely dotahovat předepsaným momentem pomocí momentového klíče. Ty myslím už dnes neseženeš a dávají se obyčejné s těsnicí podložkou. Všecko nakonec ještě jednou překontroluj, jestli někde nevisí zapomenutý nenasazený kabel nebo jestli nemáš kabely přehozené mezi sebou - a můžeš to zkusit natočit a případně i projet. Nové svíčky se trochu povolují, takže je dobré je po ujetí cca 50-100km překontrolovat a OPATRNĚ dotáhnout - VŽDYCKY VE STUDENÉM STAVU. Kdybys je utáhnul teplé, v lepším případě je následně budeš povolovat metrovou trubkou na klíči nebo se ti přetrhnou smršťováním při chladnutí - a samozřejmě kusy spadnou dovnitř do válce. Co se pak stane, když zkusíš nastartovat, si myslím umíš představit... Citovat
Doporučené příspěvky
Zapojit se do konverzace
Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.