Leden 26, 201213 r Říkám, že v ideálním případě se nemění, ale že se někdy i zvětšuje. Takže se za studena seřizuje určitá základní hodnota. Tady přikládám obrázek s popisem z učebnice, kterou jsem ještě našel v PC. Jinak pokud jde o fyziku, tak je to tak, že součást, která má větší rozměr (hlava) se zákonitě roztahuje více než součást menší (tyčky). Upraveno Leden 26, 201213 r od Hagrid_cZ
Leden 27, 201213 r Jak tak na to koukám, asi půjdu vrátit všecky vysvědčení ze školy včetně maturitního. Protože jsem asi zameškal nejenom fyziku, ale i geometrii.
Leden 27, 201213 r Nevím co za školy máte, ale u ventilového rozvodu OHV je to takto . A pokud si myslíte že hmoty rozměrné se teplotou roztahují o stejný rozměr jako hmoty méně rozměrné, tak už opravdu nevím. A je mi jedno co si o tom myslíte vy důležité je jak je to skutečně. Doporučuji si o tom něco přečíst. :-)
Leden 27, 201213 r No já že právě ve směru roztažení jsou ty tyčky několikrát delší než je rozměr ve stejném směru u hlavy - takže výsledné roztažení bude stejněkrát větší... Plus délka dříků ventilů... To je právě ta geometrie...
Leden 27, 201213 r Já vám nepovím čím je to docíleno, zda se používá jiná slitina na tyčky a jiná na hlavu, ale i ve studijních materiálech co jsme dostávali ve škole to tak bylo a u závěrečných zkoušek byla správná odpověď > zvětšuje se či nemění. Je to z bezpečnostních důvodů konstruováno takto, aby nedošlo k podpálení ventilů. Navíc hlava má daleko větší teplotu než tyčky Upraveno Leden 27, 201213 r od Hagrid_cZ
Říjen 8, 201311 r Škoda Felicia 1,3 - Seřízení ventilové vůle (PDF - 0,45 MB) U upraveného motoru se vůle seřizují za tepla, na hodnoty doporučené úpravcem. Například tedy, sání: 0,40 mm / výfuk: 0,45. Upraveno Říjen 8, 201311 r od alfox
Říjen 8, 201311 r Že se vám do toho pletu. Hagrid_cZ má pravdu. Jde o to, že blok motoru je hliníkový a tyčky jsou (bývaly) ocelové. U bloku je největší délka a proto největší roztažnost. Hliník má větší roztažnost než ocel. Vůle se nastavuje proto, aby ventily u promrzlého motoru nezůstaly pootevřené, pak by nešel ani nastartovat. Provozní vůlu při provozní teplotě je okolo 0,4 mm.
Říjen 9, 201311 r Je to sice postarší téma, ale nejsou tyčky hliníkové a jen jejich konce ocelové? Mám za to, že takhle to bylo u motorů Š100/130, proč by to nemělo být i u Felicií a Favoritů když to jsou pořád stejné motory, nevím. Myslím i, že celá ocelová tyčka by byla zbytečně těžká.
Říjen 9, 201311 r Ano jsou hliníkové s ocelovými konci. O tom se píše už v příloze předchozího příspěvku. Na ulož to jsem našel dvě knihy o Favoritovi (na Felicii to bude podobné). V jedné se píše, že když je velký mráz, mohly by při malé vůli zůstat ventily nedovřené a ve druhé je tabulka s teplotami a vůlemi a pro teploty do 57 st. je vůle 0,35 mm. Takže je zřejmé, že se zvyšující se teplotou se vůle zvětšuje a naopak. Na vůli za studena bude mít vlit tvar i vačky. Na té části, kde je vůle a zdvihátko se vačky nedotýká, je jedno, jestli bude vůle 0,2 mm nebo 2 mm. Když bude zkonstruhovaná na 2 mm a dobře seřízená na 2 mm, tak to na funkci nebude mít vliv. To píšu proto, aby jste se nepozastavovali nad tím, proč je u hliníkové tyčky stejná vůle jako u ocelové. Proto, že vačka pro hliníkovou tyčku má ve volné části menší průměr. seřizování ventilů.pdf seřizování ventilů_2.pdf
Říjen 9, 201311 r No, já hlavně reagoval na tuto větu: ...Jde o to, že blok motoru je hliníkový a tyčky jsou (bývaly) ocelové..... Jsem ji pochopil tak, že tyčky mají být ocelové celé.
Říjen 9, 201311 r Ano, jak správně píšeš ve svém příspěvku 6:36. Na starších typech Š 100, možná i 1000 MB byly všechny celé ocelové. Od Favoritů nebo Felicií byla sací hliníková s ocelovými konci, výfuková celá ocelová. (viz přílohy výše)
Říjen 9, 201311 r Ještě tady chybí údaj, o kolik ° se ohřeje zvedací tyčka za provozu a o kolik desetin mm se tím pádem roztáhne do dýlky a o kolik ° se ohřeje dřík ventilu a o kolik se tím pádem do dýlky roztáhne ten. Já si myslím, že ta dilatace bude vždycky větší u ventilu (minimálně v % dýlky, možná ne v absolutních mm), protože ventil se ohřívá na daleko vyšší teplotu než tyčka = je daleko blíž ke spalovacímu prostoru než tyčka a kolem vejfukáče krom toho letí plyn žhavej cca 800-1200°C. A jak to potom je s ventilovou vůlej u motoru, kterej zvedací tyčku ve ventilovým rozvodu vůbec nemá = rozvod SV nebo (X krát)OHC? U těch se taky vůle za provozu s ohřevem ZVĚTŠUJE, jak se tady někdo neustále pokouší tvrdit o rozvodu OHV?
Připojte se k diskuzi
Můžete publikovat nyní a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a publikujte s vaším účtem.