Přejít na obsah

Galvi

Doporučené příspěvky

Také uvažuji o této výměně, ale pořád nemohu sehnat takový volant který bych chtěl  :kol-28: .. Konektor by měl být stejný jako u staršího volantu, teda  alespoň podle fotky co mám.. Konektor jsem teda při výměně krytky přímo nefotil, takže je to jen výřez, ale trochu vidět jde..

post-35598-0-81959700-1379328403_thumb.j

Editováno: , autor: Galvi
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

V samotným pytli žádná elektronika není - tam je jen kousek odporovýho drátu, do kterýho se při aktivaci z jeho ŘJ přivede plný palubní napětí 12-14,5V. Drát se prudce ohřeje a tím odpálí "patronu" azidu sodnýho, což je termocitlivá slož generující svým chemickým rozkladem tlakovej plyn pro nafučení pytle.

 

Rychlost tý reakce se měří v desítkách milióntin sekundy.

 

Kontrolu airbagu dělá jeho řídicí jednotka tím způsobem, že do obvodu pro odpálení pouští slaboučkej proud a zjišťuje, jestli je obvod průchozí - ten testovací proud je menší než 1/1000 proudu, kterým se pytel v případě potřeby skutečně aktivuje. Proto kontrolka zůstane svítit, když je bag jen odpojenej konektorem - je tím přerušenej elektrickej odpalovací obvod a ŘJ vyhazuje chybu.

 

Správná manipulace s airbagem je podle servisky taková, že se nejdřív odpojí baterka, rozsvítí se obrysový světla, aby se určitě vybily všecky předtím nabitý filtrační kapacity, pak se vykuchá původní pytel z volantu, namontuje se novej, propojí se konektor, vypnou se obrysovky (po celou dobu manipulace s bagem se doporučuje nechat je zapnutý, i když je baterka odpojená a obrysovky nesvítí), ZAPNE SE ZAPALOVÁNÍ, VYSTOUPÍ SE Z AUTA A AŽ PAK, KDYŽ V AUTĚ NENÍ ANI NOHA SE PŘIPOJÍ ZNOVU POD KAPOTOU BATERKA. Důvodem je nebezpečí, že by bag mohl buchnout v okamžiku přivedení prvního napájení po odpojení baterky na svou ŘJ - to se může stát, kdyby se nejdřív připojila baterka a pak někdo otočil klíčkem když by chtěl nastartovat. 

 

Údajně takhle za celou dobu používání bagů umřeli 2 lidi, protože si nejdřív připojili baterku a až potom vsedě za volantem otočili poprvé po tom připojení baterie klíčkem - připomíná mi to ty profláknutý USA návody "nesušte v mikrovlnné troubě mokrá zvířata nebo obuv"

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já jsem právě jak jsem měnil bag do druhého krytu s novým znakem jel zase podle návodu co mě poradil kamarád v servise, vše jsem dělal s připojenou baterkou, protože jinak by se mě volant zamkl a je potřeba při oddělávání airbagu z volantu s ním otáčet. Samozřejmě airbag byl po celou dobu zapojený, jak byly obě spony, držící jej na volantu odjištěné, tak jsem klíč ze zapalování vytáhl, airbag odpojil a rozdělal, přehodil kryt a zase nejdříve připojil, pak zacvaknul a až poté otočil klíčem. Vyhne se tím člověk té možnosti, že by po připojení baterky se airbag mohl náhodou aktivovat. Ale i tak jsem klíčem ze strachu co kdyby náhodou otáčel ze sedadla spolujezdce.

Nicméně je samozřejmě obezřetnost na místě, není to hračka a i kdyby se nikomu při jeho bouchnutí nic nestalo, tak je to tak i tak pěkně drahá záležitost, která rozhodně nepotěší.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zámek volantu je mechanická záležitost, když odpojíš baterku, nic ti nebrání mít klíč zastrčenej v zapalování a otočit ho do polohy "Odemčeno", abys mohl s řízením manipulovat. Pokud neodpojíš baterku a jen při zapnutým zapalování rozpojíš elektrickej přívod do bagu, naskočí do ŘJ chyba "Závada bagu" a ta se pak musí vymazávat VAGem. Daleko důležitější ale je MOŽNOST, že při náhodný manipulaci v autě by mohlo nějakou závadou, rušením nebo kterým hromem v okamžiku kdy jseš nakloněnej k volantu a "rejpáš se mu ve střevech" dojít při zapojený baterce k odpálení bagu - minimálně bys vypadal jako rozmixovanej jahodovej jogurt. K odpálení bagu stačí poměrně malá energie, někde jsem čet, že do ŘJ Roomstera se přidával kondenzátor 220uF/16V kvůli tomu, že při prvních testech NCAP došlo k neodpálení bagů při nárazu zepředu, protože se mechanicky urvala baterka od přívodu kvůli posunu konstrukce při deformaci a v elektronice už nezbylo dost energie pro odpálení bagů. Ten kondík je malej, vypadá jako váleček centimetr v průměru a půl druhýho vysokej. Problém je, že takovejch kondíků a dalších, mnohdy větších, je po celým autě několik - jsou všude v elektronice, v rádiu, v centrálu, v řídicích jednotkách motoru, ABS, klimy i řízení - a všecky jsou připojený na napájení. Dohromady pak mají dostatek kapacity pro nechtěný odpálení bagů - pokud se nejdřív neodpojí baterka a rozsvícením obrysovek se tyhle filtrační kapacity nevybijou. Ono se ani s baterkou natvrdo připojenou 1 000 000x nemusí vůbec nikomu nic stát a v tom milión prvním případě bag buchne...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To se přiznám, že jsem netušil, že je to čistě mechanická záležitost, měl jsem minimálně za to, že při odemknutí tomu něco elektrického pomáhá.. No hned jsem chytřejší, dík  :kol-47:  

 

Teď trochu odbočím, ale jak je to s ESP a podobnýma systémama po odpojení baterie, někde jsem to tady viděl, jen to nemohu teď za boha najít.. Někdo tam psal, že se pak musí vše nějak nastavit a provádí se snad jizdní test nebo co to bylo, je to i u Fabii II?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tyhle systémy mají jednak "tvrdou" paměť (dřív to bylo jen typu PROM, dnes jsou to všechno EEPROM nebo EPEROM = nevyžadující k uchování dat trvalý napájení) - kde je uložený tovární nastavení a u dnešních systémů i seznam závažnejch chyb; 

 

a druhak paměť "dočasnou", která se vymaže každým vypnutím trvalýho napájení od baterky a ve který jsou uložený jen hodnoty "přizpůsobení se k řidiči" - ty se obnoví po novým připojení napájení během prvních cca 20 ujetejch km.

 

Po nastartování se načtou hodnoty z tý "hlavní tvrdý" paměti (protože ta "měkká" je prázdná = vymazaná vypnutím napájení) a systém funguje na základní tovární nastavení - to "přizpůsobení se" si udělá systém sám na základě programu, kterej je taky v tý "tvrdý" paměti a podle kterýho se postupně upravujou reakce systému podle chování auta a řidiče. Takže dnes už žádný nastavování po odpojení baterky, jednoduše nastartuješ a vyjedeš - pokud se neměnila některá ŘJ, všecko funguje a řidič sám by nic neměl zaznamenat. Ty "přizpůsobovací" odchylky jsou moc malý na to, aby je člověk už po několikahodinový pauze v používání toho samýho auta jednoduše rozpoznal...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak jsem se konečně psychicky připravil na výměnu volantu, ale byl jsem po sundání bagu sklamán :(, jak jste to řešili výše, mam starý velký konektor, na novém bagu je malý, tak že se výměna nekonala.

Teď otázka co stím? Lze konektor vyměnit? Jde přehodit i celá kabeláž, nebo je to na tom bagu nějak přilepený?

Editováno: , autor: SOLTEK
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jasně nahoď fotky  ;) . To je pěkně ale na nic, že to ti *** změnili, Kupoval si volant z F/R, nebo pro Rapida?  . Ale viděl jsem tady u někoho ve Fabii už ten nový volant, tak by ti mohl poradit, jak to přepinovat do staršího konektoru.

 

Ale možná by mohlo stačit jen jiný kabel, ale nedivil bych se, kdyby to bylo nějak přepinováno. Kabel přímo od airbagu oddělat jde, je tam normální konektor.

 

Kde si vůbec koupil volant a bag, jestli to není tajné, případně i za kolik?

 

EDIT: už jsem ho našel, ale byla to FI.. Lukason TADY

Editováno: , autor: Galvi
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahaaa, tak TOHLE si byl zřejmě ty  :D .. Také jsem se na něho díval, ale pak mě ho někdo vyfouknul.

 

Teoreticky by ten kabel měl jít v pohodě, jen si zkontroluj, jestli sedí piny ve svorkovnici se starým kabelem, aby sis to pak omylem neodpálil. Konektor na airbagu vypadá stejně.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak teď jsem si psal s Lukasonem a opravdu hodně mi poradil! :)

Tak že jsem s jeho pomocí na novém bagu odpojil tu žlutou svorkovnici a prý tam normálně mam zapojit tu starou :) Takže snad vše bude vph. Jen ted jsem si všiml že mi na novém bagu chybý pružinky :D to je asi problém že? Jsou tam odhaduji kvůli klaksonu, myslíte že tam pujdou dát staré?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak pak se tady rozepiš co a jak bylo potřeba a co si dělal, určitě to nám dalším pomůže  :kol-47: .

Pružiny jsou tam kvůli klaksonu, když tam nebudou, bude ti airbag na volantu "hrkat". Podle fotek ale vypadá, že má i nový airbag 2 pružinky, tak by to mohlo jít přehodit  ;) .

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...