Přejít na obsah

Výměna manuální klimatizace za Climatic


Dozbec

Doporučené příspěvky

Ahoj chtěl bych se zeptat jestli někdo řešil výměnu manuální klimatizace za climatic u fabie 2 FL co je vše potřeba? (panel a je tam i nějaké čidlo teploty vzduchu jen nevím  kde)

Děkuji za každou radu díky

Editováno: , autor: Dozbec
Upraven název tématu a přesunuto do správné sekce.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 6 měsíců později...

Také to řeším... Z různých roztříštěných zdrojů jsem dal dokupy, co by obnášelo přestavět FII (2014) s manuální klimatizací (např. mou 2014) na Climatic. Předně by to obnášelo pořídit původní panel Climaticu z po-FL verzí z roku 2010 (5J0820045B) - vzhledem k odlišné elektroinstalaci po-FL verzí nelze použít panel z před-FL... Dále pak teplotní čidla do interiéru a jako bonus servomotor v68 pro ovládání mísící klapky. Tedy pokud jen stačí doplnit ten servomotor na stávající mísící klapku - alternativně tedy vyměnit komplet mísící klapku se servomotorem... A samozřejmě kabeláž.
     Mísící klapka je u manuální klimatizace u FII podle dílenské příručky ovládána čistě manuálně pomocí bowdenu vedoucího z otočného knoflíku teploty panelu manuální klimatizace. U Climaticu je tedy toto propojení elektronicky přes kabely...
     Otázky, na které se mi nepodařilo najít odpověď:

  1. Jaké číslo má servomotor ovládající mísící klapku? Případně komplet klapka + servomotor? Je číslo stejné jako u modelu před FL, tj. 6Q0907511C?
  2. Jaká jsou čísla snímačů teploty v interiéru? Stejná jako u verzí před FL, tj. např. 6Q0907543B?
  3. Jaké kabely dokoupit a kam je přesně zapojit do panelu Climaticu?
  4. Připusťme, že seženu všechny potřebné díly a vše zapojím, jak má být. Je třeba po namontování něco nastavit přes diagnostiku? Nebo to prostě bude po instalaci fungovat samo, jak to popisují lidé, kteří mají za sebou podobné přestavby u Golfu či Octavie? Zde by bylo dobré připomenout, že u Golfu i Octavie patrně servomotor ovládání mísící klapky zůstal zachován i u manuální klimatizace - resp. nikdo z dotyčných nepíše, že by toto musel řešit... Namontovali panel, čidla teploty a kabely a ono to prý fungovalo...

Budu rád za jakýkoliv příspěvek na toto téma či korekci k tomu, co jsem napsal...

Editováno: , autor: Miro F.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj, co vím já:

 musí se dopojit jedno čidlo  druhé čidlo je přímo v panelu jak jsi psal panel je  jedinej 5J0 820 045 B jiný není což bude asi oříšek klapka je ovládaná přímo z panelu kde je víc  vodičů a tudíž je zde jak čidlo tak  servomotor na klapku  by měl mít číslo 8Z0 819 453 D  snímač by měl být stejný  taky bych se na to chtěl na jaře vrhnout tak jsme zvědavý mám od jednoho známého slíbený schémata přikládám foto s konektorem co má climatic jak budu něco vědět podělím se 

IMG_20180826_175853.jpg

IMG_20180826_175916.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

On 2/27/2019 at 1:26 PM, Dozbec said:

Ahoj, co vím já:

 musí se dopojit jedno čidlo  druhé čidlo je přímo v panelu jak jsi psal panel je  jedinej 5J0 820 045 B jiný není což bude asi oříšek klapka je ovládaná přímo z panelu kde je víc  vodičů a tudíž je zde jak čidlo tak  servomotor na klapku  by měl mít číslo 8Z0 819 453 D  snímač by měl být stejný  taky bych se na to chtěl na jaře vrhnout tak jsme zvědavý mám od jednoho známého slíbený schémata přikládám foto s konektorem co má climatic jak budu něco vědět podělím se 

IMG_20180826_175853.jpg

IMG_20180826_175916.jpg

Jste si tím číslem servomotoru 8Z0819453D jistý? Zkoušel jsem si na skoda-plus.cz najít Fabie po-FL (2010), které ještě mají Climatic, opsal si VINko a zkusil jej zadat na skoda-dily.cz... Bohužel u tohoto serva (i dalších, které tam mají) to píše, že není vhodné pro tento vůz a fotku u něj nemají... Což samozřejmě nemusí mít správně, nicméně jistotu, že bude pasovat a fungovat to nedává... Navíc ten 8Z0819453D, co uvádíte, podle nich pasuje do F2FL s Climatronicem a téměř shodné číslo (8Z1819453B) i cenu má servo, které ale má označení V71, což je servo nastavovače přetlakové klapky - to mají podle dílenské příručky jen vozy s Climatronicem...
     Zároveň v dílenské příručce píší, že to servo mísící klapky má označení V68... U toho V68, které tam mají (uvádí čísla dílu 6RD907511C, 6Q0819453E, 6Q0907511C, 6R0907511, 6R0907511C), zároveň uvádí, že pasuje do před FL Fabií s Climaticem i do po FL verzí s Climatronicem (a dokonce i do F3 a Rapidu). Pokud to tedy uvádí správně, mělo by podle mě být právě toto to správné servo V68 (čísla dílu 6Q... či 6R...) pro ovládání mísící klapky a mělo by fungovat i na novém CANu, resp. by nemělo být závislé na typu CANu...

59b2bda1e3dad_xl.jpg

Editováno: , autor: Miro F.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ohledně snímačů teploty - podle dílenské příručky by tam měly být dva a to naprosto shodné, jen různě lokalizované:

  • G192 - snímač teploty přiváděného vzduchu v prostoru nohou (na obrázku č. 8)
  • a G191 - snímač teploty přiváděného vzduchu uprostřed (na obrázku č. 17) - neplést se snímačem, který je už zabudován v panelu Climaticu (ten asi snímá teplotu v interiéru zatímco G191 a G192 snímají teplotu vyfukovaného vzduchu)... 

G191 i G192 tedy označují jen různé umístění jinak shodných dílů a podle skoda-dily.cz jsou to čísla dílu 4B0820539 či 6Q0907543B. Koupit je teda třeba dva kusy, jeden k nohám, jeden doprostřed palubky + kabeláž... Díl podle skoda-dily.cz pasuje do před FL climaticu i po FL climatronicu (a i např. do Rapidu), měl by tedy být nezávislý na typu CANu...

Výstřižek.PNG

Výstřižek.PNG

Editováno: , autor: Miro F.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A ještě jednu důležitou informaci jsem dohledal v dílenské příručce přímo v sekci pro Climatic: "Jestliže bylo měněno ovládání topení a klimatizace, je třeba provést základní nastavení ⇒ Vozidlový diagnostický tester"...

Tj. pravděpodobně bude nutné po výměně panelu manuální klimatizace za panel Climaticu provést základní nastavení pomocí VAGCOMu... U přestavby Golfa

https://www.golfmk6.com/forums/showthread.php?t=42037

sice pisatel výslovně uvádí, že VAGCOM netřeba, ale zde to pravděpodobně bez toho nepůjde...

Editováno: , autor: Miro F.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 7 měsíců později...

Ok, tak jsem konečně dneska přestavěl manuální klimatizaci v mé dvojkové Fabii Tour (2014) na poloautomat Climatic. Popíši, co to u mého vozu obnášelo.
Co bylo třeba pořídit:

  • Panel Climaticu, musí ale být z po-FL verze (ano, i po FL se chvíli dával Climatic, ale jen asi pár měsíců), jinak to nebude fungovat. Před-FL verze má jiný protokol palubní sítě. Panel Climaticu vypadá prakticky stejně, jako panel manuální klimatizace, jen má u kolečka teploty piktogramy s teplotami 16 22 a 28 a pod větráčkem nápis CLIMATIC, kód je 5J0820045B.
  • Dva teploměry 4B0 820 539 (jsou stejné jako před FL dokonce snad i s jedničkovou Fabií).
  • Servomotor V68 pro ovládání teplotní klapky, kód je např. 6Q0 907 511 C, může být asi i jiný - je stejný pro před FL i po FL a i jedničkovou Fabii, skoda-dily.cz uvádí, že od roku 2004 výše. Jo a k servomotoru držák, nevím, jestli je to součástí.
  • 2x Svorkovnice a piny k teploměrům (každá 2 sloty, 2 piny).
  • Svorkovnice k servomotoru (6 slotů, 5 pinů obsazených svorkovnice je modrá) a pin k tomu. Tady asi bude muset do autorizovaného servisu - nikde jinde jsem to nesehnal...
  • Drátky na propojení, všechny jsou 0,35.
  • Piny do svorkovnice panelu Climaticu. Svorkovnice už tam je, u manuálu je totiž stejná, kabely, které tam jsou, mají stejné pozice, musí se do prázdných slotů dodělat chybějící.
  • Ozubené kolečko na box směšovače vzduchu - má černou barvu. U manuální klimatizace je pákový mechanismus s bílou pákou. Nepodařilo se mi sehnat nikde samostatně, koupil jsem ho s celým blokem topení/klimatizace z vrakoviště.

Servomotor s držákem, teploměr a ozubené kolečko jsem taktéž odstrojil z toho zakoupeného bloku topení... Sehnal jsem to celé za 800 - za mě asi ideální volba pro shánění dílů... Jen samotný servomotor totiž stojí nový 3500...

Kudy do toho:

  • Demontovat palubní desku (viz dílenská příručka). Je to pěkně pracné, takže hodně trpělivosti.
  • Odmontovat pákový mechanismus z boxu směšovače teplého a studeného vzduchu vč. bílé páky a bowdenu. Mě se tu bílou páku podařilo s trochou citu a páčení dostat ven šroubovákem. Varianta, kdy by se to vycvaklo zevnitř boxu, by obnášela vyndat z auta celé topení. Ten box směšovače vyndat ven samostatně bohužel nejde. Pokud by Vám rozborka palubky připadala složitá, tohle by byl asi ještě větší porod.
  • Nasadit ozubené kolečko a servomotor v držáku na box. Ozubené kolečko a motor má vůči sobě definovanou výchozí polohu danou takovou ploškou v ozubení. V dílenské příručce to je popsáno docela dobře.
  • Vyvrtat díru do boxu směšovače teplého a studeného vzduchu. Mě se podařilo dostat se tam jen od spolujezdce, od řidiče je tam výstuha a vrtačka by se mi tam nevešla, takže teploměr mám na opačné straně, než by měl být, ale anglické verze ho mají také vpravo. A na funkci by to nemělo mít vliv, je to symetrické. Díru jsem vrtal pomocí 9mm vrtáku a pilníčkem zabrousil 2 drážky. Teploměr se pak zastrčí a pootočením zaaretuje. Dejte pozor, aby se po aretaci vešla k teploměru i svorkovnice.
  • Vyvrtat díru pro druhý teploměr do mezikusu středových ofuků. Mezikus je takový ten kus, co přechází z jednoho vedení vzduchu na čtyři samostatné trubky a jde vyndat, drží na dvou sponkách - doporučuji vyndat a vyvrtat si to mimo auto, kde máte nějaký rozumný pracovní prostor. Teploměr se má dávat k řidiči.
  • Zadrátovat všechny svorkovnice - viz Dílenská příručka, je to tam docela pěkně rozkreslené, který kabel kam...
  • No a zase to hezky celé složit obráceným postupem, jak je uvedeno v dílenské příručce. Jen místo panelu manuální klimatizace už dáte panel Climaticu. Pozor, ať správně nastavíte bowden, kterým se přestavuje směr proudění vzduchu. bowden má dvojnásobné otáčky, než kolečko na panelu topení, takže ho můžete dát i obráceně a pak Vám při nastavení foukání na sklo bude foukat na nohy...

Práce je to přinejmenším na celý den, spíš déle. Jelikož jsem tento postup musel vymyslet (nikde jsem ho na Fabii nenašel a od Octavie a Golfu se Fabia liší absencí toho serva), začal jsem tím, že jsem natahal všechny kabely, zadrátoval všechny svorkovnice a jen tak to zkusil "nasucho" zapojit, jestli to vůbec bude fungovat. A fungovalo, takže pak jsem teprve šel do rozborky půlky auta.

Jinak je to plug & play - vymění se panel, zadrátuje a už to funguje, nic jsem nekódoval, diagnostika rovnou načetla, že je připojen CLIMATIC, zobrazila teploty na teploměrech, při pootočení kolečkem teploty motůrek krokoval...
Jo, pokud by někdo hloubal, jak zapojit teploměry do svorkovnic, které jsou oboustranné (nemají žádný výřez, který by umožňoval je tam dát je jedním způsobem), tak to je takto schválně, protože je to jedno - teploměr funguje tak i tak.
To je asi takto v rychlosti vše.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 4 roky později...

Zdravím, rád bych udělal přesně opačnou věc - výměna climaticu v F2 předface (2008) na "hloupou" manuální. Že bude postup naopak chápu, ale potřebuji pomoc s tím, jaké díly potřebuji na manuální. Dokázal by to někdo rozepsat? Díky...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

1 hour ago, Mike223 said:

Zdravím, rád bych udělal přesně opačnou věc - výměna climaticu v F2 předface (2008) na "hloupou" manuální. Že bude postup naopak chápu, ale potřebuji pomoc s tím, jaké díly potřebuji na manuální. Dokázal by to někdo rozepsat? Díky...

Můj názor je, že to nepůjde. Chybí totiž ovládací panel na předface, který by to umožnil. Teoreticky, kdyby se přestavěl ovládací mechanismus teplotní klapky na manuální, tak by panelem z auta bez klimatizace šla ovládat teplota stejně jako ovládání směru vzduchu, protože to je obojí manuální. Možná by to zvládlo i ovládat otáčky ventilátoru, ale to si nejsem jistý, muselo by se prověřit schéma zapojení a zkusit to, stejně tak vnitřní cirkulaci - obojí se ovládá elektronicky. Ale určitě by nebylo jak pustit samotnou klimatizaci...
Btw. jaký je důvod, že chcete downgrade? Za mě tenhle systém Climatic funguje velmi dobře, manuál bych už nikdy nechtěl, prostě dáte 22° a máte to tam vesměs celý rok, pouze v létě si zapnete tlačítko AC a dáte směr vzduchu do kabiny, v zimě si ho přehodíte na sklo a na nohy... A v autě je pak příjemně, aniž by člověk pořád musel šachovat s knoflíkem teploty...

Editováno: , autor: Miro F.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Před hodinou, Ondra16V napsal:

@Mike223 a proč nehledáš? Přesně takové téma tady dokonce je. 

Vážně? Já našel jen downgrade z Climatronicu na manuál, což je úplně jiná věc.

@Miro F. díky za vyjádření. Doufal jsem, že to půjde, když naopak to šlo... tak asi ne. Důvod je ten, že chci nastavení "chladí trochu - chladí hodně, topí trochu - topí hodně". Osobně mně na climaticu vyloženě leze na nervy, jak chce dorovnávat nastavenou teplotu. Například v zimě chci, aby auto trochu topilo - jen tak akorát kvůli oknu. Jezdím většinou 10-15 km. První 2 km kosa a pak najednou, jak když se otevře trouba, prostě závan horka jak kráva, dokud se vnitřní teplota nedostane na 16°. A pak se topení zmírní, asi v době, kdy už přijíždím na místo.

No a v létě zas to samé - nechci, aby klima chladila na max, dokud není v autě 22. Prostě jen tak decentně chladit. Když je venku 25, tak to na 22 je příjemné, ale když už je 30, tak to chladí zbytečně moc. Takže ve výsledku to šteluju víc, než kdybych měl manuální. Taky se blbě trefuje poloha, kdy chladí a kdy už topí (např. při teplotě 28 - nastavím kousek za 22, chvíli to chladí přesně tak jak chci a pak to začně topit).

 

Třeba mi teď napíšete, že tohle je špatně, ale zatím jsem přesvědčen, že climatic takto funguje a fakt se mi to nelíbí. U Citroenu jsem měl automatickou klimu a ta nedělala žádné teplotní skoky, chodila hezky příjemně, akorát ten zbytek auta stál za prd.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

3 hours ago, Mike223 said:

Vážně? Já našel jen downgrade z Climatronicu na manuál, což je úplně jiná věc.

@Miro F. díky za vyjádření. Doufal jsem, že to půjde, když naopak to šlo... tak asi ne. Důvod je ten, že chci nastavení "chladí trochu - chladí hodně, topí trochu - topí hodně". Osobně mně na climaticu vyloženě leze na nervy, jak chce dorovnávat nastavenou teplotu. Například v zimě chci, aby auto trochu topilo - jen tak akorát kvůli oknu. Jezdím většinou 10-15 km. První 2 km kosa a pak najednou, jak když se otevře trouba, prostě závan horka jak kráva, dokud se vnitřní teplota nedostane na 16°. A pak se topení zmírní, asi v době, kdy už přijíždím na místo.

No a v létě zas to samé - nechci, aby klima chladila na max, dokud není v autě 22. Prostě jen tak decentně chladit. Když je venku 25, tak to na 22 je příjemné, ale když už je 30, tak to chladí zbytečně moc. Takže ve výsledku to šteluju víc, než kdybych měl manuální. Taky se blbě trefuje poloha, kdy chladí a kdy už topí (např. při teplotě 28 - nastavím kousek za 22, chvíli to chladí přesně tak jak chci a pak to začně topit).

 

Třeba mi teď napíšete, že tohle je špatně, ale zatím jsem přesvědčen, že climatic takto funguje a fakt se mi to nelíbí. U Citroenu jsem měl automatickou klimu a ta nedělala žádné teplotní skoky, chodila hezky příjemně, akorát ten zbytek auta stál za prd.

Ono by to šlo, kdybyste měl pofacelift. Tam totiž existovaly hned 4 typy panelů: pro auto bez klimy, climatic, climatronic (2010-cca 2011) a pak z důvodu úspor cca v roce 2011 zrušili climatic a nahradili ho manuální klimou, kde místo servomotorku na teplotní klapce je manuální mechanismus jako u auta bez klimy a zrušily ty 3 teploměry, které snímají teplotu. Pokud máte předface, tak tam bohužel pro Vás neexistoval panel pro čistě manuální klimu. A ty z poface použít nelze, auto už pracuje s jinou verzí palubní sítě...

Jinak k Vašemu problému - vcelku chápu, byť mě třeba u 1.2 HTP štvalo, že i s manuálem topení hodně záviselo na zátěži motoru, takže to stejně kolísalo... Zkusil bych si pohrát možná s nastavením ventilátoru, zkusit třeba jen na jedničku, aby tam toho chladného vzduchu nešlo tolik, a také nastavit směr z výdechů do interiéru - správně by měly směřovat vzhůru do stropu, ne na posádku, pokud běží klima...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

On 6/18/2024 at 11:01 AM, lucky.jack said:

A nemáš v háji regulační klapku? 

To co popisuješ je v režimu AUTO? Určitě jde AUTO vypnout a regulovat teplotu a intenzitu foukání ručně 🤷‍♂️

Kolega píše, že má Climatic - to je klimatizace, která umí automaticky regulovat jen teplotu a dělá to tak, že na základě různých vstupů z teploměrů (vnější + 3 vnitřní), možná i z otáček ventilátoru a nastavení směru foukání (to si nejsem jistý) nastavuje pomocí servomotoru teplotní klapku do nějaké polohy, aby tu teplotu dosáhl a udržel, přičemž ta poloha se může různě měnit, jak se mění vstupní údaje. Směr foukání a otáčky ventilátoru si pak musíte nastavit sám. A není tu žádný "manuální" mód, kde by se dala nastavit teplotní klapka "ručně", tedy říct, že teplotní klapka bude otevřená např. na 30% a nebude se hýbat, jak to je v případě manuální klimy... Což je ostatně u automatické klimy to samé - sice si vypnete režim AUTO, ale tím se jen přesunete do módu, kde si sám vyberete směr foukání a otáčky ventilátoru, ale teplota resp. poloha teplotní klapky se pak řídí automaticky, aby dosáhla požadované hodnoty teploty na displeji Climatronicu...

Editováno: , autor: Miro F.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...