Publikováno Listopad 12, 20204 r Nevíte někdo jaká je vzdálenost osy čepu řízení od osy otáčení kola u Fabia I, nějak to nikde nemohu najít ? Pro názornost viz obrázek.
Listopad 12, 20204 r No to tak jedině bude k sehnání ve výkresové dokumentaci Škoda Auto MB, nebo pokud to pro ně vyrábí někdo jiný, tak u něj, jinak pochybuji, že to někde na webu bude. Pro normálního smrtelníka jedině ručně změřit na autě, samozřejmě milimetr tam, milimetr sem při tom hrubém měření nebude žádná míra. Záleží k čemu to budeš potřebovat. Pokud to potřebuješ úplně přesně, tak jedině zkusit zajít někde do autorizáku, jestli to nemají zrovna na skladě a tam si to změřit třeba za malé všimné, jinak opravdu nevím, kde by to mělo být k sehnání, no ale třeba někdo z nás tady na fóru to má doma v regálu a změří ti to....?
Listopad 12, 20204 r Autor Kamarád jezdí nějaké závody a tak pořád rozebírají, skládají, mění, ničí upravuji a tím pádem také dělají geometrii. Navrhli jsme jim na to "udělátko", které umí geometrii změřit a já teď pro to píšu software a přišlo mi jako dobrý nápad pokud by z toho vypadlo i o kolik "otáček" (uhel) je třeba hýbnout na tyčích řízení. Nicmeně na to právě potřebuji znát vzdálenost osy čepu řízení od osy kola. Tak nějak předpokládám, že je u všech těhlic na daný typ auta stejná, protože to má vliv na řízení. Odhadem to bude okolo 125mm. Respektive hrubým odměřením z níže uvedeného obrázku to vypadá na 125mm nicméně +-5mm. Říkal jsme si, že to Škoda někde v nějaké dokumentaci uvádí, no nic holt si to budu muset odměřit sám.
Listopad 12, 20204 r Hm zajímavý nápad! Pokud si to nebudeš chtít nechat patentovat a bude to fungovat a budeš mít zájem, tak se klidně necháme tady poučit. Záleží na tobě.
Listopad 12, 20204 r Bude jednoduchsie ist z autom na geometriu, otocit skrutkou na cape o 1 otacku, a zistit o kolko to zmeni uhol. A spatne si to potom prepocitaj. Sice nechapem ako chces merat geometriu, robi sa to vecsinou laserom. A na zbiehavost stacia dve palice :D a tie sa neprogramuju.
Listopad 12, 20204 r Kdyby byla dnešní geometrie jen o sbíhavosti, tak by to šlo pomalu dělat s určitými přípravky a zkušenostmi i doma. Bohužel je toho více, odklon kola, záklon kola, tzv. proměnná sbíhavost aj.. Pravděpodobně půjde u Bergera o nějakou pomůcku jen na tu sbíhavost, a o jednoduchý software třeba k přepočtu potřebného počtu otáček závitu na řídící tyči na úhel nastavené sbíhavosti, ale třeba se mýlím a překvapí něčím propracovanějším a sofistikovanějším, nebo si to taky může nechat pro sebe. Ona ta sbíhavost je asi první, co se na přední nápravě dá tzv. rozhodit a třeba se dá vymyslet nějaké to "udělátko" na aspoň její hrubé nastavení. Uvidíme, jestli se @Berger k tomu nějak vyjádří.
Listopad 13, 20204 r před 15 hodinami, DušanV napsal: Kdyby byla dnešní geometrie jen o sbíhavosti, tak by to šlo pomalu dělat s určitými přípravky a zkušenostmi i doma. Bohužel je toho více, odklon kola, záklon kola, tzv. proměnná sbíhavost aj.. Odklon kola a záklon rejdového čepu jsou dány konstrukcí a krom sbíhavosti nelze nastavovat nic. Teda u běžných aut. před 15 hodinami, DušanV napsal: a třeba se dá vymyslet nějaké to "udělátko" na aspoň její hrubé nastavení Za mých mladých let se dělala sbíhavost podle tyče, poměrně jednoduchá pomůcka.
Listopad 13, 20204 r @tomik.cesko Upřesnil jsi ty pojmy správně, jo a na tu pomůcku pomocí tyče si taky vzpomínám. Viděl jsem hodně dávno kdesi v soukromé garáži s tzv. vycentrovanou podlahou a stěnami namalované značky na podlaze a na stěnách, s jejichž pomocí se to také dělalo, i když úplný princip si již nevybavuji, určitě se tam používaly ještě nějaké kovové profily (lišty), pravděpodobně na vizuální spojování měřených bodů na podvozku s těmi namalovanými značkami, holt laser apod. ještě nebyly a vymyslet se dalo v principu kdoví co. PS: Pokud někdo má zájem, tak tady je celkem rozumné osvětlení geometrie https://www.apm.cz/podvozkove-centrum-apm-bilstein-10-dil-geometrie-rizeni/ Upraveno Listopad 13, 20204 r od DušanV
Listopad 13, 20204 r U známýho visí na zdi jako poslední relikvie jednoduchá konstrukce na které je ještě dodnes šuplera na měření sbíhavosti z dob, když jeho otec dělal mechanika na 130RS
Připojte se k diskuzi
Můžete publikovat nyní a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a publikujte s vaším účtem.