Milh@us Vloženo 28. Červenec 2008 Sdílet Vloženo 28. Červenec 2008 (editace) jaká výměna oleje? já to beru tak, že už je starej, brzy pujde pryč. On se ten olej nějak tak mění sám, když ho motorek tak papá :smich: Editováno: 28. Červenec 2008, autor: Milh@us Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Akrubek Vloženo 28. Červenec 2008 Sdílet Vloženo 28. Červenec 2008 tak to se máte, já olej neměřím měrkou, až se mi rozvítí kontrolka tak doleju. A pokaždý tak litr na 1 tis km, někdy 1 litr na 1500 km, podle toho jako toho svýho veterána pažika honím.... Buď v klidu, já to mám ve Fávu podobně, tak 08-1 litr na 1kkm:)) Ale kontroluju si to ručně, pro jistotu:)) Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
dmiklos Vloženo 28. Červenec 2008 Sdílet Vloženo 28. Červenec 2008 Zdarec chlopi. Mam 1.2 12V jak již bylo řečeno, musí se měřit za tepla. Kontroluju to docela často a od novýho do dnes (46 500) si nikdy nevzala ani kapičku no kapičku asi jo, ale neměřitelnou. Podotýkám, že je suprově zajetá a zozhodně s ní nejezdim jako kloboukář, od zajetí se nebojim jí dávat občas za uši a jen jí to svědčí.... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Akrubek Vloženo 28. Červenec 2008 Sdílet Vloženo 28. Červenec 2008 Tak to je hodně dobré, to jsem zvědav, jak na to bude ta moje:)) Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Blacky Vloženo 28. Červenec 2008 Sdílet Vloženo 28. Červenec 2008 u starsich aut OK. ale u novyho olej neresim jak je rok dlouhej. Pokud je vse Ok, tak nesmi sezrat (benzinak) ani kapku, takze pokud by byl problem, tak se rosviti kontrolka. Do te doby to nekontroluju. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
dmiklos Vloženo 28. Červenec 2008 Sdílet Vloženo 28. Červenec 2008 Neměj bója, pokud ji v záběhu neublížíš, tak bude šlapat jak švícary. Už to tu myslím bylo x krát, ale tahle motůrek nemá rád nízký točky. Uslyšíš sám (já mám sice F1, ale rozdíl v nich asi moc neude - nemám na mysli výbavu, ta bude suprová), v záběhu pod 3000 krom rozjezdu vůbec nechoď - nelíbí se mu to, a dá ti to "hlasitě" najevo - pokud nejsi úplně "hluchej". Jezdil sem 3100 - 4500, občas krátkodobě i nad 5000 a po 5tis sem jí už začal pomalu nakládat. Pořád se zlepšovala - výkon, tah i nižší točky (ale v těch jezdím naprosto vyjímečně). To zlepšování sem pociťoval cca do 10 000 a silně pochybuju, že má 47 kilowátků. I plně naložená (a to je to comb) je schopná jet 110 jen s položenou nohou na plynu a za super spotřebu. Tvrdím, že umí jezdit i "na hadr namočenej v benzínu". Sem fakt spokojenej a to sem měl možnost dlouho jezdit se starejma škodováckejma motorama, na který nedám dopustit (105, favík). Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
foromen Vloženo 17. Srpen 2008 Sdílet Vloženo 17. Srpen 2008 Pánové, jen se zeptám. Tady se řeší spotřeba oleje nebo benzínu??????? Nepleťte si linky. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Blacky Vloženo 17. Srpen 2008 Sdílet Vloženo 17. Srpen 2008 (editace) mnoo myslim, ze chapu jak to Miklos myslel. Ono to jde tezko vsechno napsat aby to bylo uplne srozumitelne. Tim "nicenim" motoru pri nizkych otackach je asi mysleno, nutit ho na 5 tahat do kopecka, kdyz uz auto skoro stoji. - snad vsichni chapou jak je to mysleno. Na druhou stranu kdyz jedu po rovince, nebo z kopce, tak klidne radim uz pri tech 2000 dolu a dalsi stupen necham rozjet od 1500 zase do tech 2000. Ale bez zadne velke akcelerace a namahani motoru. a olej to pak taqky muze bastit hihihi (abych nedostal pohlavek od Dědy) Editováno: 17. Srpen 2008, autor: Blacky Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
dmiklos Vloženo 17. Srpen 2008 Sdílet Vloženo 17. Srpen 2008 Blacky shrnul naprosto přesně. A ještě k té spotřebě oleje - asi sme se fakt odchýlili, ale ta jde ruku v ruce se stylem - pokud zhuntuješ motor hned na začátku, tak začne žrát i olej. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ben Vloženo 17. Srpen 2008 Sdílet Vloženo 17. Srpen 2008 Mám motor 1.4. V současné době se tu řeší otázka způsobu záběhu a jeho vlivu na spotřebu oleje. Nepočítám, že bych jezdil pořád po městě na 3. Ale když ses ptal jaký vliv má na motor jízda při 2000 ot/min tak já říkam, že malý. Ale čistě subjektivně se mi jeví motor línější a dynamicky méně vyvážený. Což už vliv na motor mít může, hlavně při následném přidání plynu a potřené akceleraci. To je polemika spíš pro vývojáře Není to první auto, které zajíždím. Vždy jsem zajížděl motor spíše opatrně. Záběh mi trval déle. Auto dosahovalo výsoké rychlosti, ale menší dynamiky. Tentokrát jsem to chtěl zkusit jinak a jsem rád, že se někdo podělil o zkušenosti. . Již léta koluje po intermnetu zajímavý článek o záběho nového motoru. Je trochu delší, ale líp než já objasní tuto problematiku. _____________________________________________ Záběh nového motoru nebo motoru po GO Často se zde objevují dotazy na správný postup při záběhu nového, nebo zgenerálkovaného motoru. Občas se objeví nějaký historický postup, který nemá s nynější praxí nic společného a jen způsobuje matení mysli. V historických dobách motorizmu byla úroveň opracování velmi nízká, nebyly vhodné technologie a nástroje. Vývoj slitin pro spalovací motory byl v plenkách a tak i používané materiály nepatřily k nejvhodnějším. Tvarové změny pístů z působení teplot nebyly dostatečně prozkoumány, totéž platí i pro ostatní výrazněji tepelně namáhané díly motoru. K tomu všemu ještě nízká kvalita olejů, neobsahující protiotěrová aditiva. Proto bylo nutné věnovat velkou péči záběhu motoru. Z té doby známé rčení „Do 5 000 km maximálně padesát! (km/h)“ mělo své opodstatnění. Takové motory byly velmi často (hlavně po GO, kdy na to bylo dost času) zabíhány bez zátěže na stolici, kdy se motor pomocí cizího pohonu protáčel dlouhé hodiny, tím docházelo k dohlazení povrchů a usazení pístních kroužků. Po tomto cyklu se vyměnil olej, motor se pak nechal běžet již vlastní silou na volnoběh (opět dlouhé hodiny), případně se bez odběru výkonu různě měnily otáčky, většinou jen do 1/2 maximálních. Teprve po ustálení výkonových hodnot (motor se přestal přehřívat, spotřeba oleje a paliva se ustálila, chod motoru byl lehčí) se motor považoval za dostatečně zaběhnutý pro možnost provozu ve vozidle. I v dalším provozu se ještě muselo dbát na dokončení záběhu, proto bylo doporučováno jen pozvolné zvyšování zátěže. Celá tato procedura měla za úkol dokončit „obrobení“ pístů, válců, rozvodu. Trubové písty totiž ještě neměly zastudena oválný a cylindrický tvar dnešních pístů, proto se teplem roztahovaly celkem dost neřízeně a výše uvedený postup jim dopomohl tento tvar získat. Celá procedura ale nebyla realizovatelná při sériové výrobě, tehdy se prováděly jen krátkodobé varianty záběhu a zbytek se dokončil během prvních 5 – 10 000 km, viz výše uvedené rčení. S nástupem nových poznatků a technologií se kvalita konstrukce dílů a jejich opracování zlepšila natolik, že se postupně snížila doba nutná k základnímu záběhu, která se doporučovala jen prvních 2 500 km. U dnešních motorů se nějaký speciální postup záběhu nepředepisuje, jen se doporučuje prvních 1 000 – 1 500 km nevyužívat plný výkon motoru z důvodu usazení pístních kroužků a dohlazení třecích ploch. Po uplynutí této doby je možné postupně začít motor více zatěžovat, dostatečně zajetý motor se považuje po ujetí nějakých 7 – 15 000 km, záleží na typu. V této době by měl dosáhnout nominálního výkonu. V dalším provozu se výkon ještě zvyšuje, ovšem zvýšení se pohybuje v jednotkách procent. Uvedený postup zabíhání pomocí cizího zdroje má jeden velký nedostatek – motor nemá provozní teplotu a tak vůle mezi jednotlivými částmi nemají optimální velikost. Některé díly se přehřívají, některé jsou zase podchlazené. Teplota oleje není zcela jistě na své optimální hodnotě. Pokud bych tento postup použil u dnešních motorů, dosáhl bych pravého opaku – mnoho dílů by se totiž místo finálního opracování poškodilo, hlavně pístní skupina. Píst by si vesele ve válci čvachtal, pístní kroužky by se vzhledem k nedostatečnému mazání začaly otírat, nepřesné vedení pístem by mělo negativní vliv na ostrost hran. Nynější konstrukce motorů již bere na zřetel skutečnou tvarovou tepelnou roztažnost, všechny díly se po zahřátí na provozní teplotu zvětší a vytvarují přesně tak, jak je to od nich vyžadováno pro optimální provoz. Pokud bych tedy nedosáhl toho, že díly budou mít provozní teplotu (hlavně ventily a písty), nedosáhnou správného tvaru a budou se vůči svým protějškům pohybovat v nesprávné poloze. Prakticky jde o provoz se studeným motorem, o kterém je všeobecně známo, že motoru nesvědčí. Z tohoto důvodu dnes nikdo takový postup nepoužívá, motor se složí, namontuje do auta, opatří provozními kapalinami a uvede se do chodu na volnoběh, kde se nechá nějakou dobu pracovat (většinou tak do 30 min.), kontroluje se tlak oleje, teplota chladící kapaliny, únik kapalin a zvuk motoru. Pokud je vše v normálu, motor se začne normálně provozovat. Už jsem o tom někde psal v komentářích, ale pro jistotu tedy ještě jednou: Po složení motoru a montáži do vozidla nechat motor běžet na volnoběh asi 30 min., kontrolovat stav kapalin, tlak oleje (kdo má tlakoměr oleje), teplotu chladící kapaliny (jestli se rychle nezvyšuje). Prvních 1 000 – 1500 km se studeným motorem velmi opatrně, jezdit s málo sešlápnutým akcelerátorem na nižší rychlostní stupně, po zahřátí motoru se snažit nesešlapovat akcelerátor naplno, sešlapovat s vláčnou plynulostí, zrychlovat se dá obstojně i na půl plynu (zkuste si to, budete velmi překvapeni jak na centimetrové sešlápnutí dokáže motor svižně běžet) . Varianta 1: po uplynutí této doby je možné postupně motor více zatěžovat stylem popsaným výše. Vždy až po důkladném prohřátí motoru, což v zimě může být i po 12 – 15 km jízdy, se studeným motorem se jezdí opatrně vždy, i když je motor zajetý. Není dobré dlouhodobě udržovat stejné otáčky, mají se často měnit otáčky a zátěž motoru, nejhorší je jízda po dálnici. Motor se bude zabíhat postupně delší dobu. Varianta 2: po důkladném zahřátí motoru mu začnu řádně nakládat, pod plným plynem vytáčet do otáček maximálního výkonu (nepřetáčet!), akcelerovat vždy s plným plynem, prostě styl brzda – plyn. Takhle se motor prohání asi 5 – 10 000 km, což pro záběh postačuje. Ovšem platí, že dlouhodobá jízda na plný plyn není ku prospěchu věci. Také trvalé vytáčení motoru po skončení záběhu není optimální řešení, motor se namáhá více než je nutné, zkracuje se jeho životnost. Výhody a nevýhody varianty 1: menší spotřeba paliva při záběhu často vyšší dosažitelná maximální rychlost, pokud je dostatečně dlouhá dráha na její dosažení, motor se dá dost přetočit (nemá-li omezovač) nižší subjektivní i objektivní akcelerace tišší chod vyšší životnost motoru motor se chová civilizovaně – „pantátovsky“ Proč: motor se vzhledem k nízkému průměrnému zatížení zaběhne na minimální vůle na klice a ojnicích, které vytvoří větší odpory otáčení. Malé vůle naopak zpřesní vedení součástí a tak je životnost motoru většinou výrazně vyšší, pokud se s motorem jezdí stejným jízdním stylem. Dosažený výkon bude na dolní hranici udávanou výrobcem. Nejhorším řešením je takový motor později zkusit „rozdivočit“ variantou 2, nepovede se to a motor relativně brzy zkolabuje. Výhody a nevýhody varianty 2: výrazně vyšší spotřeba paliva při záběhu mívá větší spotřebu oleje proti variantě 1 většinou se motor nedá na vyšší rychlostní stupně příliš přetočit, na otáčkách maximálního výkonu často končí (také dobře) motor má lepší akceleraci a je i celkově živější hlučnější chod životnost motoru bývá nižší, ale nemusí to být zase tak markantní motor není „pantátovský“, často se chová jako motor o vyšším výkonu Proč: motor si díky vysokému zatížení vytvoří stlačením povrchových vrstev na pánvích klikového hřídele a ojnicích větší vůle (podobně, jako se to dělá u závodních motorů, kde jsou ale vůle ještě větší), píst je daleko více tepelně namáhán, více se roztahuje a tím se dobrousí, tím se také jeho vůle zvětší a klade menší odpor pohybu. Zvětší se ale spotřeba oleje, protože píst není tak dobře veden a kroužky ve válcích nepracují v optimálním režimu. Spotřeba oleje se ale nemusí zvýšit zvlášť výrazně, často je rozdíl zanedbatelný. Právě pro horší vedení pístů ve válci klesá životnost motoru. Ovšem pokles nemusí být výrazný, při správné údržbě a včasné výměně kvalitního oleje většinou dosáhne předpokládané hodnoty životnosti. Uvedené postupy mohu spolehlivě doložit výsledky několika motorů, které jsem sám provozoval, případně jsem sledoval jejich provoz po GO. Názorná ukázka varianty 1 je motor Š 120 v autě mého otce, který ve svém věku už není žádný závodník a jeho styl jízdy je přeprava přiměřenou a předepsanou rychlostí z bodu A do bodu B. Motor byl líný až to hezké nebylo, ale dokázal najet bez zvlášť pečlivého přístupu k údržbě na Super Mogulu 155 000 km, auto sice ještě nějak jezdí, ale spíše už jen dělá ostudu. Podobných motorů tohoto typu jsem zažil na vojně u nákladních Tater 138 a 148, většina tzv. uloženek byly lenochodi. Varianta 2 se velmi dobře dokazuje na Š 105. Kromě typu záběhu má sice i jiné předpoklady konstrukčního typu, ale taková dobře zajetá stopětka je často k nerozeznání od stodvacítky, kolikrát ji i předčí. Totéž platilo u provozních Tater, které byly proháněny od začátku, uloženky proti nim vypadaly jako by jezdily se zataženou ruční brzdou. Nezapomeňte ale po předepsaných kilometrech provést povinné úkony, nařízené výrobcem (dotažení hlavy, seřízení ventilů, výměna oleje u obtokové filtrace atd.). Olej: Velký vliv na kvalitu a dobu záběhu má typ oleje. Jak jsem již jednou uvedl v jiném článku, není syntetický olej pro první náplň po GO vhodný, špatně odolává mikropřehřívání, nevratně degeneruje. (Nejvhodnější je olej typu A, ale dnes ho nikomu nedoporučuji používat!) Osobně si myslím, že syntetika do motorů Š 742 a 781 nepatří, plně vyhovující je minerál a polosyntetika. Proto jako první náplň je vhodný minerální olej, pokud možno moderní typ (API SH, SJ). Doporučuji zkrátit výměnnou lhůtu o 1/3. Jako další náplň použijte takový olej, který hodláte používat trvale. Nasazení polosyntetiky jednoho typu od začátku provozu také ničemu neuškodí, zvlášť pokud byly použity originální díly při GO (sada vložek od originálního dodavatele výrobce atd., žádné Turecko nebo Polsko). U nových motorů si příliš vybírat nemůžeme, první náplň je již naplněna z výroby. Výrobce ví co činí, použitý olej odpovídá výsledkům rozsáhlých zkoušek a tak ať je tam co je tam, je to v pořádku. Výrobci u levnějších a středně drahých typů vozidel většinou ve vší tichosti plní minerálním olejem i tam, kde předepisují polosyntetiku nebo syntetiku (pokud nejde o oleje pro prodloužený servisní interval), nikdo to nepozná a při první výměně v servisu se do motoru naleje to, co mají v servisu k dispozici (hlavně na čem nejvíce vydělají). Závěr: S vývojem materiálů pro moderní motory se začaly používat slitiny více odolné proti opotřebení, tedy otěru. Z tohoto důvodu se paradoxně množství kilometrů pro dokonalý záběh zvyšuje, Š 742 měla udáváno něco okolo 2 500 km, u Š 781 už 7 – 12 000km, dnešní diesely v osobních autech hodně přes 20 000 km. Kromě kvalitnějších materiálů má také vliv na záběh olej, vysoké procento vysoce účinných protiotěrových aditiv záběh zpomaluje. Ovšem i zde platí přímá úměra – čím déle se motor zabíhá, tím má vyšší životnost. Škodovkářům zdar! Autor článku: CJ (Jiří Čech) Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
foromen Vloženo 17. Srpen 2008 Sdílet Vloženo 17. Srpen 2008 (editace) Příspěvky týkající se spotřeby paliva přesunuty do příslušné sekce. Editováno: 18. Srpen 2008, autor: foromen Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ben Vloženo 18. Srpen 2008 Sdílet Vloženo 18. Srpen 2008 OK. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
dusan.k Vloženo 1. Červenec 2009 Sdílet Vloženo 1. Červenec 2009 Mám Fábii II combi 1.2 51kw.Do první garančky jsem dolil asi 0.5 litru oleje ,ale niní jsem se podíval na měrku a zjistil že mám tak 1cm pod spodní rysku.Musel jsem dolít něco přes litr oleje,abych se dostal někde do poloviny měrky.Mám najeto 26 tis a auto bude mít rok.Pod autem žadný olej nepozoruji a laickým okem v motoru ani zespod taky ne.Má otázka je,proč mi nesvítila kontrolka oleje,respektivě jestli měla,nebo kdy začínbá svítit a druhá otázka je jestli je takový ubytek oleje normální,nebo to mám skusit reklamovat v záruce?Auto je předělano na LPG,ale to by s olejem snad spojitost nemělo mít? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Blacky Vloženo 1. Červenec 2009 Sdílet Vloženo 1. Červenec 2009 mnoo takova spotreba oleje je tutove chyba. U benzinaku by nemela zmizet ani kapka. Reklamuj. Jestli ti pri montazi LPG neco neposkodili, netusim. Nezda se ti, ze jdou z vejfuku nejaky mastnoty. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
MartinD Vloženo 2. Červenec 2009 Sdílet Vloženo 2. Červenec 2009 (editace) U tohoto motoru je ta spotreba opravdu zarazejici. Kolik bylo na merce po vymene ? Meris olej pri zahratem motoru a na rovine ? Jake specifikace je ten nynejsi olej a kolik je na nem najeto km ? Mas prodlouzeny interval ? Pokud mas v motoru longlife olej a je ACEA A1 se snizenou HTHS viskozitou, v takovem pripade si motor vzdy nejakej olej vezme, nevim ale kolik u HTP. Kontrolka oleje neupozornuje na hladinu mezi min a max, pokud se uz rozsviti, tak je zle, motor uz nemaze. Hladina oleje se ma prubezne kontrolovat, zhruba pri kazde vyjete nadrzi benzinu. Editováno: 2. Červenec 2009, autor: MartinD Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
dusan.k Vloženo 2. Červenec 2009 Sdílet Vloženo 2. Červenec 2009 Takže po výměně oleje mám najeto 12 tis.Olej mi dali ve škodovce Magnatec Prof.10w-40 a prodložený interval nemám.Dnes jsem si ale všimnul.že nádobka s růžovou chladící kapalinou není průhledná.ale zakalená.Za studeného motoru jsem ji otevřej a zkusi prstem přejet po vnitřním okraji a je tam olej.To teda asi vysvětluje kam se strací.Momentálně jsem mimo republiku a domů pojedu asi za 3 týdny,takže auto by mělo najet ještě asi 2000km než se auto dostane do servisu.Jak je tato závada vážná?Poradí mi někdo čím to může být způsobeno a jestli radši mám navštívit servis tady nebo by to mělo vydržet? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
pitrs78 Vloženo 2. Červenec 2009 Sdílet Vloženo 2. Červenec 2009 raději bych navštívil servis hned. Reklamovat můžeš kdekoliv, ne? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
muchapuk Vloženo 2. Červenec 2009 Sdílet Vloženo 2. Červenec 2009 ale LPG nieje schvalene ak ja viem , a do servisu urcite len to bude mimo zaruku dost drahee , kedze ta asi spadla z LPG Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Blacky Vloženo 2. Červenec 2009 Sdílet Vloženo 2. Červenec 2009 mnoo pokud mas olej ve vode, tak je na 99% poskozeny tesneni pod hlavou. Pokud je ubytek malje, tak stim dojedes, ale vyhni se zbytecne velkejm otackam. A pak rychle sup servis. tesneni vymenit, chladici system vyplachnout a vycistit. Taky se podivej na vicko oleje, jestli tam neni bilej slem. to by znamenalo, ze se ti take dostava voda do oleje a to uz je horsi. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
chudu Vloženo 22. Září 2009 Sdílet Vloženo 22. Září 2009 Mám od května roomstra a najeto 15 000km a dolíval jsem 4 litry oleje. V servisu mi napsali:viz příloha. Telefonicky manželka hovořila s panem Brojerem, (pracuje u škodovky v oddělení: péče o zákazníky), ten se poradil s nějakým specialistou a dohodli se, že to není k reklamaci, ani k opravě motoru. Jelikož v návodu na používání vozidla je uvedena spotřeba oleje až 0,5 l / 1 000 km a kontrola stavu hladiny oleje se má kontrolovat při každém tankování paliva. Touto příručkou se výrobce zřejmě chrání při zprovoznění vadného dílu auta. PROTO: KONTROLUJTE SI OLEJ!!! Všichni tvrdí, že to není normální, ale výrobce konstatoval, že auto je bezproblémové, asi velká spotřeba oleje je problém jen u ojetin, a u novích aut je to v normálu. Protože jsem v koncích a nemám nikde dovolání, prosím o jakoukoliv pomoc. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
petrumr Vloženo 22. Září 2009 Sdílet Vloženo 22. Září 2009 jaký motor, jaký olej? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
chudu Vloženo 22. Září 2009 Sdílet Vloženo 22. Září 2009 jaký motor, jaký olej? 1,2 a olej normální ze servisu ? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
petrumr Vloženo 22. Září 2009 Sdílet Vloženo 22. Září 2009 1,2 -to je vysvětlení a olej ze servisu-tak si představuji odpověd.Kdyby mně to nezajímalo, tak bych se neptal Nalej tam 15W40 OMV a máš po starostech s dolíváním. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
chudu Vloženo 22. Září 2009 Sdílet Vloženo 22. Září 2009 1,2 -to je vysvětlení a olej ze servisu-tak si představuji odpověd.Kdyby mně to nezajímalo, tak bych se neptal Nalej tam 15W40 OMV a máš po starostech s dolíváním. asi vypadám jako blondýna, ale díky zkusím to, stejnak mi nic jiného nezbývá Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
petrumr Vloženo 22. Září 2009 Sdílet Vloženo 22. Září 2009 A ten olej sis kupoval, nebo ti ho tam někdo dolíval? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Zapojit se do konverzace
Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.