Přejít na obsah

Denní světla


Host Strojvůdce

Doporučené příspěvky

Host Strojvůdce

Tak jsem dnes zapojil světla na denní provoz. Zdroj: el. schéma "Světla pro denní provoz" č.25/1, honzik :)

Světla (potkávací a obrysová, palubka ne) se rozsvítí při zapnutí klíčku do polohy 1, při startu zhasnou (relé X), po vypnutí klíčku do polohy 0 (stopnutí motoru) zhasnou.

Nejdou dálkové, pouze sv.houkačka.

Po přepnutí sp.světel na parkovací, potkávací zhasnou.

Zůstala zachována možnost rozsvítit obrysová světla pouze na jedné straně páčkou blikačů.

Pro zrušení funkce denních světel jsem přiřadil pojistku, po jejím vyjmutí je funkce světel jako dřív.

Kdo si to chce takhle zapojit, tak na vlastní zodpovědnost. :o:D

Schéma:

post-11-1146049220.jpg

Editováno: , autor: Strojvůdce
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Host Strojvůdce

Kabeláž:

Použil jsem zbytek origo kabeláže na mlhovky, a pár garážovýchn zásob.

Potřeba je asi 1 až 1,5 metrů kabelu (lepší když zbyde :D ), 2xdutinka do poj. boxu (N90421901), 1x dutinka do sp. světel (N90421001), 2x dioda 3A (např 1N5408) a smršŤovací bužírka. Pájka, kalafuna a cín. :D

post-11-1146049361.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Host Strojvůdce

Napojení nových vodičů na původní:

(odstranit asi 1cm izolace z původního kablíku, namotat nový, řádně proletovat, zaizolovat)

post-11-1146049595.jpg

Editováno: , autor: Strojvůdce
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Host Strojvůdce

Nakonec celý svazek ke spínači omotat izolačkou, ať to k něčemu vypadá.

Ten červený kablík navíc co je tam vidět nepatří k tématu, to jsou přední mlhy. ;)

A komu to teď nefunguje, tak to má blbě. ::' Nebo jsem to blbě napsal. :unsure:

Pojistka tam není kvůli jištění, ale pro možnost rychlého zrušení DS, takže se klidně může vynechat, tím se to celé zjednodušší.

Editováno: , autor: Strojvůdce
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Host Strojvůdce

Postřeh v noci: přesto, že osvětlení přístrojů zapojené na denní svícení nemám, přesto přístroje slabě svítí, takže ani v noci nejsou nikdy úplně potmě. Osvětlení ovladačů a spínačů atd. už potmě je.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Myslím, že polaritu zvolíš dle druhu signálu, protože v tomto případě stejně budeš muset použít spínací relé. Jediné použitelné signály bych viděl dobíjení nebo tlak motorového oleje. A vynechám takové šílenosti jako převodník otáček motoru na rozhodovací úroveň pro spínání relé apod.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

spis takhle aby obrysovky svitily hned:-)

ps. to zapojeni nahore kopiruje originalni zapojeni svetel pro denni sviceni od skodovky,takze v zemich kde to je nutne to maji zapojene takhle..

zarovkam to samozrejme vadi kdyz se zapinaji...protoze za studena je jejich odpor maly,tece velky startovaci proud a natavuje vlakno,proto nemaji moc zivotnost,navic napajeni je dost nasponovane ..

post-11-1146555952.jpg

Editováno: , autor: honzik
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Host Strojvůdce

Tak ještě jeden dotaz pro znalé: :D Je nutno připojení k signálu D+ nějak ošetřit, resp. je tento signál bez obtíží schopen napájet cívku relé. Vím, že molpir ho používá taky, ale už nevím, co přesně s ním dělá. Na to by se hodilo to schéma. Díky za odborné info.

Editováno: , autor: Strojvůdce
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Orel : v sepnutem stavu jsem nameril cca 0.2V pro pouzity mosfet je to cca 0.9-1W ztratoveho vykonu pro 55W zarovku (mam pouzite pro kazde svetlo jeden),tj.chladic cca 100cm2 - uplne malinkatej

jen tak pro predstavu pridavam obr.

post-11-1146737200.jpg

Editováno: , autor: honzik
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 4 měsíce později...

Ahojte.

Na viacerých miestach som tu čítal,že informáciu o behu motora beriete z alternátora. Nechcem Vám v tomto oponovať,ale ešte z dôb Śkoda 100 až 120 viem že stačilo aby bola špatná kontrolka dobíjania alebo daná tam iná žiarovka myslím s väčším alebo menším výkonom,(niektorý dávali miesto žiaroviek ledky)

a nabíjanie buď nešlo vôbec,alebo sa zmenilo výstupné napätie na alternátore.Preto na týchto vozoch som to riešil tak,že som použil relé s kľudovým kontaktom(kontakt zopnutý pri odpadnutej cievke). Cievka bola pripojená jednou stranou na zapaľovanie,čiže na "15" druhá strana na tlakový spínač oleja.Kontakt bol napájaný tiež z "15".Z druhej strany kontaktu som cez oddeľovacie diódy napájal na spinači svetiel parkovacie a hlavné svetlá.Na vozoch kde už boli svetlá ovládané cez relátka,stačili akékoľvek malé diódy.ináš som používal KY718 a.p.O to však nejde. Chcem ale popísať funkciu.Po zapnutí zapaľovania relé dostane+pól zo spínacej skrinky a - pól od olejového čidla. relé pritiahne,rozpojí kontakty a svetlá nesvietia. Akonáhle však naštartuje a stúpne tlak oleja.stratí sa - pól od olejového čidla,relé odpadne,zopne kontakt a cez diódy môžem napájať z tohto miesta všetky svetlá.Poznámka: diódy zabránia aby sa obvody nazájom obvplivňovali. Toto som onoho času robil kamarátom ako na bežiacom páse a všetci boli spokojný.Samozrejme celý obvod bol vypínateľný vypínačom (letný/zimný režim.)Od fábii nemám schéma a neviem že či by počítaču nevadilo relátko pripojené na tlak oleja a tiež kam by som mal dať napätie na napájanie svetiel.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...

Zdar chlapi,

dovolte mi pár námětů - připomínek k zapojení denních světlel.

Jde mi hlavně o zvýšení bezpečnosti, bo většina zapojení vázaná na signal z dobíjení (či mazání oleje) má výhodu, že se světla zapnou, až když alternátor dobíjí, ale, v praxi člověk zleniví, a v noci již nebude zapínat původní vypínač a spolehne se na automat. zapnutí světel...

Dobré, při vhodném zapojení svítí všechna světla jak má být, ale když přestane dobíjet alternátor !!! (praskne klíňák při 100 km/h, vlasní porucha alternátoru, nebo chcípne násilně motor, např. na křižovatce),....

....pak se octnu během mžiku ve tmě oslepen - před sebou zatáčky, nevidím nic, než se proberu z překvapení, budu možná na krchově....

Čili, chce to, aby osvětlení zůstalo svítit, ikdyž signál z dobíjení zmizne.

Zrobil jsem to tak, že jsem přidal jednu diodu z výstupu relé "87" jako zpětné vedení na cívku relé "86", přívod z alternátoru jsem oddělil další diodou (jinak by při určité poruše dobíjení kž dobíjení nesvítila (+ proti +).

Hlavní přívod + na kontakt relé "30" je nutno přivést přes spínačku (sv. 15), pak mohu vypnout světla spínačkou do plohy "0".

Nesmím použít na přívod trvalý proud, jinak už světla nevypnu (relé by pořád drželo přes zpětnou diodu...)

Jo, a ten hlavní přívod + "15" beru přímo ze spínačky na tvrdo přes moji domontovanou vlasní pojistku (před ostatními orig. pojistkama, bo při odpálení pojistky např. kvuliva poruše jiného spotřebiče nechci zůstat po tmě....

Zpožďovač nepoužívám, komlikuje zapojení, potenciálně zvýšení poruchy....

Material:

1 spínaci relé, několik oddělovacích diod...

(další dle konkrétního vozu)

Použití oddělovacích diod pro jednotlive větve - parkovačky (58R, 58L) osvětlení palubovky, přepínač dálkové-tlumené (56, 56a, 56b) atd. již bylo popsáno...Záleží na zapojení konkrátního vozu (ovládání mínusem-plusem...)

post-11-1160399550.gif

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 roky později...
  • o 1 měsíc později...

Zdravím!

Prosím Vás, potrebujem pomoc!! :help:

Mám podľa návodu vyššie takto zapojené automatické rozsvecovanie svetiel, mám to prepojené cez to relé podľa tej druhej schémy, takže signál o bežiacom motore beriem z alternátora - ten modrý drôt. Napojil som to priamo na drôt v svorkovnici XS4 - pin 9, ako sa spomína vyššie, zapojil relátko, a druhý koniec relátka uzemnil ku kostre. Použil som klasické automobilové relé, konkrétne z Favorita.

A teraz problém: stane sa, že mi občas blikne kontrolka dobíjania (popritom zaznie pípnutie). Mám to takto zapojené asi týždeň a pozorujem to tak, že to bude asi vplyvom tepla, lebo ráno keď idem do práce (cca 15 km), tak sa nedeje nič, svietenie funguje, spoľahlivo sa spúšťa, žiadna kontrolka neotravuje. Avšak problém vždy nastáva pri ceste z práce, kedy je auto po celodennom státí na slnku na parkovisku pekne vyhriate, tak po ceste domov mi cca 5 - 10 krát sa rozsvieti kontrolka dobíjania; niekedy len blikne, niekedy svieti aj minútu...

Prosím o akúkoľvek radu, čo s tým urobiť, prípadne ak ste sa s tým niekto už stretli, ako ste to riešili???

Mohol by problém spočívať v relátku, alebo v niečom inom?? Ozaj ešte by bolo snáď dobré spomenúť, že "kostru" pre to relátko beriem z konzoly, čo drží palubovku...

Vopred ďakujem...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Neviem či to súvisí s tvojim problémom ale ja toto zapojenie používam už asi 2r. Minulí týždeň som náhodou zistil,že sa mi ta dorobená kabeláž ohrieva a to dosť silne.No ja som tam ešte z kontaktu TFL na relé zaradil vypínač aby som to den. sv. mohol v prípade potreby /VAG a pod./ vypnúť.Kontakty na tom vypínači boli velmi rýchlo horúce.

Tak som to cez víkend otvoril a prerobil .Kostru a a silovú časť som dal nové kabliky 2,5mm prierezu a ten vypínač som dal na stranu kostry. Prehrievanie prestalo. :)

Robil som toto svietenie ešte do 2 fabii jedna je bez problémov ale kolegova sa tiež ohrievala, no potom sme zistili,že má vypálenú žiarovku H7.Po výmene OK.Kostru mám ako ty na konzole nad poistkami.

Skúsil by som premerať dobíjanie a potom vymeniť relátko.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

To hej, relé tam je pripojené na ten kábel, ale iba akoby paralelne, a druhý koniec je pripojený ku kostre...

Je to zapojené takto:

post-34067-1246353648_thumb.jpg

Ja som ale myslel zapojiť to relé akože do série, proste ten modrý kábel z alternátora prerušiť (tým nám vzniknú dva konce), a pripojiť na ne relé... nejako takto:

post-34067-1246353753_thumb.jpg

Neviem, či by to tak mohlo byť zapojené, zasa aby sa nepoškodila nejako riadiaca jednotka... :feve:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...