Jarko Vloženo 13. Březen 2010 Sdílet Vloženo 13. Březen 2010 H7.bmp Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
cartmanko Vloženo 13. Březen 2010 Sdílet Vloženo 13. Březen 2010 (editace) aspom nejaky popis by sa hodil... ma to sluzit na ochranu ziaroviek H7. aby tak casto neodchadzali. tranzistor je IRF 3205,kondenzátory som použil 2ks tantal na 16V kvôli rozmeru SMD.Treba dať pri zapájaní pozor na origo konektore na polaritu (u mojej fábie je biely +12V), na zapojení polarity výstupu pre H7 nezáleží. Editováno: 13. Březen 2010, autor: cartmanko Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Jarko Vloženo 14. Březen 2010 Autor Sdílet Vloženo 14. Březen 2010 Pozabudol som, sorry.Presne tak, zapojenie chráni žiarovku pred počiatočnou prúdovou špičkou keď je vlákno studené a môže byť namáhané desiatkami ampér.Obvod simuluje lineárnu prúdovú záťaž v sériovom zapojení so žiarovkou.Prúd postupne rastie po dobu asi 1,5 sekundy,kedy dosiahne maximum a žiarovka svieti plným svitom (inak super efekt,otočíte vypínačom,chvíľu sa nič nedeje a potom sa rozsvietia stretávačky:-).Odpor spínacieho tranzistora v zopnutom stave je 15miliohm,teda nepotrebuje chladenie.Náklady na stavbu sú minimálne,použil som súčiastky SMD, okrem tranzistora IRF3205, ten je klasika v puzdre TO220.Celý plošný spoj má asi 15x20 mm,po osadení a odskúšaní zapojenia som ho zalial do silikonovej hmoty (lukopren N),ktorá má dostatočnú mechanickú a tepelnú odolnosť.Konektorové pripojenie som riešil podobne ako u už spomínaného odporového vedenia,+12V a GND FASTIN a vývody na žiarovku origo konektorom.Pozor na polaritu, radšej si ju overte multimetrom. 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Honzi Vloženo 26. Květen 2010 Sdílet Vloženo 26. Květen 2010 Ahoj.Prosím tě nemohl by jsi ještě do schématu doplnit u tranzistoru popis elektrod??(G D S).Moc by mi to pomohlo při výrobě. Dík. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Jarko Vloženo 31. Květen 2010 Autor Sdílet Vloženo 31. Květen 2010 Riadiaca elektróda G je vľavo,D je hore a S dole. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
sapeter Vloženo 24. Srpen 2011 Sdílet Vloženo 24. Srpen 2011 tak som to dnes rovno aj postavil. obrazky prikladam. funguje OK, hodnoty presne dla tvojej schemy, T=BUZZ11, odpory 1M, 470k, dioda. Kapacitory 10uF/25V dal som 2 paralelne, ale je to zbytocne pomale, asi jeden ustrihnem prec. Mam to na H7/55W stretavackach, moc sa to nehreje. Poskusam este ine tranzistory, kedze som nasiel aj lepsie - s nizsim odporom (Ron) - cize nizsie tepelne straty. Inak zda sa ze v tychto tranzistorch je aj tak vnutri ochrranna dioda, predpokladam ze dojde k lavinovemu prierazu keby to clovek prudiovo pretazil.... zostava uz len zaliat do silikonu, namontovat a hlavne vymysliet, ci idem strihat kable svetla, alebo nie. Ja mam totiz Ford Focus ...hehe...snad ma z tadeto nevyhodite ) ziarovky - OSRAM Night Breaker+ (Vynikajuuuce !!!, snad nieco teraz vydrzia...) /sapeter Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
pinoccio Vloženo 30. Červen 2012 Sdílet Vloženo 30. Červen 2012 (editace) Tiez si idem spravit horeuvedeny obvod s BUZ11 ako vylepsenie ochrany ziaroviek (k transilom BZW06 13B, ktore tam mam uz dlhsie). ... zatial som si to postavil len na testovaciu dosku a pri skusani ma napadla jedna mala uprava Vlastnost obvodu je, ze "spomalenie startu" je pritomne VZDY pri zapnuti obvodu. To znamena, ze napr. aj pri pouziti svetelnej hukacky (prepnutie na dialkove svetla) sa pri opatovnom zapnuti stretavacky spustia s oneskorenim. A toto mi pride ako nevyhoda, i ked ide o sekundu-dve. Pri kratkej dobe vypnutia (max. par sekund) sa mi to zda i zbytocne, nakolko sa vlakno na tolko ani neochladi, aby bolo nutne ho chranit. Riesenie by bolo vynechat diodu D1 - tym nedojde k okamzitemu vybitiu C1 a tranzistor sa neuzavrie ihned, ale az po cca 2s. Tym je zachovana uplna funcnost svetelnej hukacky, cize svetla sa po opatovnom zapnuti (do 2s) rozsvietia ihned bez spomalenia. {btw. mysim, ze inu ulohu tam D1 neplni, teda napr. ochranu} Co na to dalsi elektrikari? Mozno este lepsie/bezpecnejsie by bolo naviac do uzla R1,R2,C1,G privadzat cez rezistor a diodu kladne napatie z dialkovych svetiel, aby pri prepnuti z dialkovych po dlhsej dobe ich svietenia boli stretavacky zapnute okamzite (tranzistor udrzovany otvoreny) a nebola tam "tma" na 2s (co moze byt v noci celkom nebezpecne)! Tu je rychly nacrt dosky, pohlad zospodu, do svetlometu by to malo vojst, ratam aj s malym chladicom... Rozmer tusim 58x28mm. Nechal som tiez miesto pre D1 keby si niekto chcel zapojit. Body pripojenia su myslene pre fastony. Este som zvedavy, ako na tento obvod bude reagovat palubny pocitac a kontrola ziaroviek... Editováno: 4. Červenec 2012, autor: pinoccio Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 24. Srpen 2012 Sdílet Vloženo 24. Srpen 2012 Základní problém Tvojí ideje je v tom, že: 1) u dvouvláknových světlometů se při použití světelný houkačky vlákno potkávacího světla nezhasíná, ale svítí dál - problikává jen dálkový. 2) u projektorovýho světla se efekt omezení prostorovýho vyzařovacího úhlu pro potkávací světlo dociluje mechanicky ovládanou plechovou clonkou = žárovka je jen 1 s jedním vláknem a svítí lautr furt, zatímco clonka se podle požadovaného dosahu světla zvedá nebo spouští. Při zablikání světelnou houkačkou se zapnutým denním svícením se samozřejmě musí nejdřív nažhavit vlákno, stejně tak pokud se použije obvod soft-startu ke dvouvláknové žárovce H4 a dojde k přepnutí světel potkávací > dálková a zpátky - pak se skutečně vlákno se soft-startem podle původní verze nažhavuje pomalu a je výhodnější, když se kapacita kondenzátoru použitého v obvodu soft-startu zmenší až na hodnotu přibližně 3,3uF nebo dokonce 2.2uF při zachování pracovního napětí 25V - tím se zkrátí doba náběhu proudu na plnou velikost z původních cca 2 sekund na přibližně 1/3 až 1/4, což je pro použití se žárovkou H4 rozhodně bezpečnější... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
pinoccio Vloženo 7. Září 2012 Sdílet Vloženo 7. Září 2012 Základní problém Tvojí ideje je v tom, že: ... No ja nevidim ziadny zasadny problem 1) tu modifikovany obvod nijak neskodi, iba je zbytocny a nic nerobi - pri zapnuti stretavaciek pracuje soft-start a pri prebliknuti dialkovymi sa nic nedeje lebo stretavacie svietia dalej, ale pri dlhsom prepnuti na dialkove uz zmysel ma a funguje ako popisane (predpokladam ze tu nesvietia obe vlakna) 2) to iste ...alebo je mozne ten FET "ohrozit prebudenim"? nemyslim ze by na delici a G vzrastlo napatie nejak nebezpecne, nie? no nepocital som to pri dennom svieteni je to trochu ina situacia... - ak mam ine/samostatne denne svetla a zapnem stretavacky - funguje soft-start a bolo by vhodne ho zrychlit (mensi kondik), alebo zapojit dalsi vstup z dennych - rovnako ako na dialkove - ak mam ine/samostatne denne svetla a pouzijem hukacku - stretavacky nesvietia a ani obvod nic nerobi - ak mam denne svietenie stretavackami - situacia ako bezne pouzitie K čemu že to je? ... To ma zmysel len pre auta, kde sa velmi casto vypaluju ziarovky. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 7. Září 2012 Sdílet Vloženo 7. Září 2012 (editace) Když svítíš tlumenýma (potkávacíma) a použiješ světelnou houkačku, tak u dvouvláknový žárovky VŽDYCKY zůstane svíti potkávací vlákno trvale a dálkový zabliká. U dvoužárovkových světlometů á la "fábule jednička" stejně tak při zablikání "houkačkou" zůstanou svítit potkávací žárovky a zablikají dálkový. Jediný světlomet, kde se při zablikání dálkovýma nerozsvěcuje další vlákno, je sdružený světlomet projektorovýho typu s odklopnou clonou (H7). Potkávací vlákno (žárovka v potkávací části sdruženýho světlometu) zhasíná výhradně při trvalým přepnutí na dálkový světlo = v situaci "levej Lucas dopředu". Editováno: 7. Září 2012, autor: Ekkar_z_Bastlírny Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
cudi Vloženo 29. Září 2013 Sdílet Vloženo 29. Září 2013 Zdar lidi, tak jsem si vyrobil plosnak na H7 a mam jeden problem. Na aute mam namontovany denni sviceni + mam kontrolu prasklych zarovek. Kdyz odpojim pojistku denniho sviceni, tak vse maka s plosnakem jak ma. Ale pokud pripojim pojistku, nastartuju, tak mi denni sviceni pravidelne problikava. Po zapnuti parkovacek, denni zhasne, rozsviti se kontrolka prasklych zarovek ( vsechny zarovky OK ) a kontrolka tlumenych svetel ( ta pri parkovackach normalne nesviti ) slabe problikava. Po zapnuti tlumenych svetel, kontrolka zarovek zhasne a kontrolka tlumenych svetel se rozsviti tak jak ma. Co s tim mam delat? Poradte. Diky Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 30. Září 2013 Sdílet Vloženo 30. Září 2013 Který zapojení jsi použil? To první od Jarka, nebo to ode mne? Podle mne to vypadá, že se ti tam něco vzájemně ovlivňuje až tak dalece, že se celej systém po připojení toho zpomalovacího obvodu rozkmitává. Chtělo by to proměřit průběhy osciloskopem, co to dělá v momentě zapnutí. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
cudi Vloženo 2. Říjen 2013 Sdílet Vloženo 2. Říjen 2013 Pouzil jsem tvoje zapojeni s tranzistorem BUZ11. Jeste az budu mit auto, tak zkusim prepojit drat elektroniky denniho sviceni z parkovacek na tlumene svetlo a uvidime. Osciloskop bohuzel nemam k dispozici. Vyrobil jsem plosnaky na dve auta a v obou mam totozne denni sviceni. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 2. Říjen 2013 Sdílet Vloženo 2. Říjen 2013 Takže - pokud nemáš připojený denní, ten spínač maká jak má, kontrola žárovek taky neprotestuje. Ale jak připojíš pojistku od +12V k napájení denních, začne to blbnout? Potom je nějakej problém v tom, co posílají DLR do toho drátu, kterým by měly jen zjišťovat přítomnost napájení na obrysovkách. Ten drát by měl bejt jen a striktně pasivní, neměl by NIJAK OVLIVŇOVAT zbytek elektroniky, jenže jak vidno, tak to nedělá a svým působením na zapojení obrysovek oblbuje celou instalaci v autě. Já bych zkusil ještě jednu věc - dokážeš tam zapojit jedno relátko? Stačilo by úplně maličký, s naprosto mizivým příkonem a minimálním spínaným proudem - bude sloužit jen čistě k signalizaci, ne k výkonovýmu spínání. Klidně bych použil tohle: http://www.ges.cz/cz/g5l-12volt-GES05700028.html anebo tohle: http://www.ges.cz/cz/g2e-12v-GES05700022.html A zapojilo by se následovně: Cívku relé paralelně k obrysovkám (jeden konec na přívod k obrysovkám, kde doposud byl připojenej ten snímací DLR drát, druhej konec cívky na kostru) , spínací kontakt zapojit tak, aby po sepnutí relé přiváděl na ten "obrysovkovej drát DLR" napětí +12V odkudkoliv, kde se objeví po zapnutí zapalování - a aby byla přesně definovaná úroveň, zároveň by se ten "DLR drát" trvale ukostřil přes odpor cca 1000 ohmů. Tím se zaručí, že při zhasnutejch obrysovkách = rozepnutým relátku bude "snímací DLR drát" spojenej s kostrou přes určitej odpor, DLR si budou myslet, že to je přes (zhasnutý) žárovky obrysovek. Nebude ale mít žádný spojení s přívodem k obrysovkám, protože na těch bude jen cívka relé - žádná další elektronika, která by tam mohla tropit nezdobu. Jak se rozsvítí obrysovky, cívka relé si vezme několik málo mA proudu k tomu, aby přivedla "zhasínací" napětí na ten "snímací drát DLR" - tím 1000ohmovým odporem poteče asi 12-14mA, což je naprosto mizivá hodnota, která by neměly nikde nic dalšího ovlivnit, ale elektronika DLR by to měla rozpoznat jako rozsvícení dalších světel a sama zhasnout denní. Kdyby to i potom blblo, musel bych si přímo v autě změřit napětí v určitejch bodech zapojení, abych dokázal říct přesnou diagnózu. anebo tohle: http://www.ges.cz/cz/g2e-12v-GES05700022.html A zapojilo by se následovně: Cívku relé paralelně k obrysovkám (jeden konec na přívod k obrysovkám, kde doposud byl připojenej ten snímací DLR drát, druhej konec cívky na kostru) , spínací kontakt zapojit tak, aby po sepnutí relé přiváděl na ten "obrysovkovej drát DLR" napětí +12V odkudkoliv, kde se objeví po zapnutí zapalování - a aby byla přesně definovaná úroveň, zároveň by se ten "DLR drát" trvale ukostřil přes odpor cca 1000 ohmů. Tím se zaručí, že při zhasnutejch obrysovkách = rozepnutým relátku bude "snímací DLR drát" spojenej s kostrou přes určitej odpor, DLR si budou myslet, že to je přes (zhasnutý) žárovky obrysovek. Nebude ale mít žádný spojení s přívodem k obrysovkám, protože na těch bude jen cívka relé - žádná další elektronika, která by tam mohla tropit nezdobu. Jak se rozsvítí obrysovky, cívka relé si vezme několik málo mA proudu k tomu, aby přivedla "zhasínací" napětí na ten "snímací drát DLR" - tím 1000ohmovým odporem poteče asi 12-14mA, což je naprosto mizivá hodnota, která by neměly nikde nic dalšího ovlivnit, ale elektronika DLR by to měla rozpoznat jako rozsvícení dalších světel a sama zhasnout denní. Kdyby to i potom blblo, musel bych si přímo v autě změřit napětí v určitejch bodech zapojení, abych dokázal říct přesnou diagnózu. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
McMatej Vloženo 3. leden 2015 Sdílet Vloženo 3. leden 2015 Prosím pomoc. Zbastlil jsem zapojení podle Ekarovo schématu. Zafungovalo snad bez problémů hned napoprvé, ale nějak moc pomalu. Po zapnutí se přibližně 1 s nic neděje a až pak dojde k asi pozvolnému rozsvícení žárovky. Součástky jsem použil BUZ 11, C1 10 mikro, R1 470 k a R2 1M. Mám zmenšit hodnotu C1 nebo i nějaký R? Nebo jsem udělal někde chybu v zapojení? Na co májí jednotlivé hodnoty vliv? Dík. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 3. leden 2015 Sdílet Vloženo 3. leden 2015 (editace) No, problém je v tom, že v tom postu http://forum.skodahome.cz/uploads/post-46311-001253400%201285180488.jpg ode mne není nabíjecí odpor 470kiloohm, ale jen 100kilo (R1 = "horní" odpor v děliči). Tím je způsobeno, že tobě se ten 10uF kondík nabíjí skoro 5x pomalejc, než je potřeba. Navíc se změnil poměr děliče, takže na řídicí elektrodě FETu není po nabití kondenzátoru asi 13V (10/11 z celkovýho napájecího napětí 14,4V = FET plně otevřenej), ale jsou na něm jen asi 2/3 toho samýho napětí (9,8V) - to už nemusí stačit na plný otevření FETu, ten bude při proudu kolem 3-4A (víc nepustí) topit a bez chlazení brzo odletí do křemíkovýho nebe. Žárovka bude přitom žhnout jak bludička Jůlie - aby se po protavení FETu zas rozsvítila naplno, jenže to už nebude žádnej soft-start fungovat a žárovka pojede zase natvrdo jeko bez FETu. Máš 2 možnosti jak to vyřešit - buď tam místo kondíku 10uF/25V dej kondík s kapacitou 1uF až 2,2uF na napětí 25V a při zachování těch hodnot odporů cos tam dal, anebo zachovej kondík 10uF - ale pak ten "horní odpor" musíš zmenšit na cca 100 kiloohmů. Editováno: 3. leden 2015, autor: Ekkar_z_Bastlírny Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
McMatej Vloženo 3. leden 2015 Sdílet Vloženo 3. leden 2015 To je rychlost, díky. Zkusím to. Ale v článku u schematu se píše 100 k pro 6 V nebo 470 k pro 12 V. Tranzistor netopí, jen při zapnutí se nakrátkou chvilku lehce zahřeje (měřeno prstem), když už žárovka svítí - podle oka svítí normálně, tak tranzistor nehřeje. Zkoušel jsem to s vypnutým motorem, takže napětí jen okolo 12 V (neměřil jsem ho). Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 3. leden 2015 Sdílet Vloženo 3. leden 2015 Tak dej ten kondík menší, napětí na Gate zůstane stejný (kolem těch 8-9V podle napětí v rozvodu), ale doba nárůstu na otevírací hodnotu se zmenší - a to přesně tolikrát, kolikrát zmenšíš ten kondík. Máš tam 10uF, tak dej 2u2 nebo dokonce jen 1uF - uvidíš, že se to zrychlí. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
McMatej Vloženo 4. leden 2015 Sdílet Vloženo 4. leden 2015 Zapojil jsem do serie 4 kusy 10 mikroF kondenzátorů. Rosvícení se viditelně zkrátilo, ale stejně je to pořád ze začátku tma a pak se žárovka rozsvítí. Čekal jsem, že ze začátku se vlákno temně rudě "rozzáří" a z toho plynule přejde do plného svitu. Ale nevadí, start (zapnutí) je zpomalený a o to jde. Neměřil jsem to, usuzuji z toho, že po zapnutí se tranzistor na krátkou dobu zahřeje, při plném svitu netopí. Do finální verze koupím asi 2,2 mikroF. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 4. leden 2015 Sdílet Vloženo 4. leden 2015 Ty 4 kondíky 10uF v sérii dávají 2,5uF - dej tam radši 1uF a ještě radši bych tam viděl zmenšení toho horního odporu v děliči ze 470 kiloohmů aspoň na 220kilo nebo ještě níž - nejradši až na těch 100kilo... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Zapojit se do konverzace
Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.