Přejít na obsah

OctI 4x4 (haldex 1. gen.) - hádá se ASR s haldexem?


ddd

Doporučené příspěvky

Čest, v souvislosti se čtyřkolkou OctI 4x4 (haldex 1. gen.) si lámu hlavu se dvěmi problémy:

1.

Jak jdou dohromady 4x4 (OctI, Haldex 1. gen) s ASR. Hlavně mě zajímá, zda-li projev ASR, tedy snižování točivého momentu na nápravu při prokluzu předních kol se "nehádá" s připojením zadního pohonu. Jiná bude situace v případě, že je ESP (včetně ASR) zapnuté a jiná situace bude v případě, že je ESP (včetně ASR) vypnuté.

Takže nejdříve případ, kdy je ESP (vč. ASR) zapnuté:

Všude se v souvislosti s haldexem píše, "že pohon zadní nápravy sepne při prokluzu předních kol". No jo, ale když dojde k prokluzu předních kol, zasáhne ASR - začne "dusit" motor (teoreticky až do jeho zhasnutí), tím dojde ke snížení prokluzu předních kol a k aktivaci pohonu na zadní kola tím pádem ani nemusí dojít!?

To se mi moc nechce věřit. Já bych si to představoval tak, že jak proklouznou přední kola, tak se aktivuje pohon na zadní a když pak i ty začnou prokluzovat, teprve v tu chvíli dojde k ativaci ASR. Jak to tedy je?

A teď případ, kdy je ESP (vč. ASR) vypnuté:

ASR se ke slovu vůbec nedostane, nic tedy nebrání tomu, aby se pohon zadní nápravy při prokluzu přední aktivoval. Když se budu chtít vyhrabat ze závěje, vypnutí ESP je správný krok. Nebo i tady je to jinak?

2.

Funguje pohon na zadní i při jízdě na zpátečku (OctI, Haldex 1. gen)? Někdo říká, že vůbec ne, někdo říká, že občas jo, tak nevím. A jak je to u OctII?

Děkan.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ze své praktické zkušenosti mohu říct, že:

Když je ESP(ASR) zapnuté: Auto má tendenci podhrábnout přední nápravu, aktivuje se haldex (nepostřehnutelně rychle i při minimální rychlosti), zapojí se zadní náprava a pokud ani ta nezabere ASR začne snižovat výkon motoru - (někdy až znatelně hodně) na jednotlivá kola tak, aby se alespoň jedno kolo chytlo.

Když je ESP(ASR) vypnuté: Auto má tendenci podhrábnout přední nápravu, aktivuje se haldex (nepostřehnutelně rychle i při minimální rychlosti), zapojí se zadní náprava a točí a točí do zblbnutí třeba na místě všema čtyřma kolama podle toho jak přidáš plyn.

Na zpátečku haldex funguje taky - když jsem posledně nemohl vyjet od chaty, otočil jsem se a couvání pomohlo. Motor byl rázem vzadu a víc tlačil než tahal.

Haldex se odpojuje akorát při zatáhnutí ruční brzdy, kdy se zadní náprava zablokuje.

U OII by mělo být vše obdobné - ale neměl jsem tu čest.

Každopádně je to super věc. Mít vyšší světlou výšku projedeš skoro vše. :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...

Ze své praktické zkušenosti mohu říct, že:

......

Na zpátečku haldex funguje taky - když jsem posledně nemohl vyjet od chaty, otočil jsem se a couvání pomohlo. Motor byl rázem vzadu a víc tlačil než tahal.

Haldex se odpojuje akorát při zatáhnutí ruční brzdy, kdy se zadní náprava zablokuje.

....

Tak to ja s oktou vyjel i do kopecka se zatizenym vozejkem se zaseknutym jednim kolem u vozejku ani jsem to nejak nepoznal ze se jedno kolo netoci, couvat s haldexem, to uz musi byt asi hodne spatna situace :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

PatrickE3: Nooo, žádný lehký terén to u nás fakt není... I tchán s Nissanem Pathfinderem měl problémy. Je fakt, že to byl můj první terén s oktávkou, takže jsem možná nezareagoval úplně nejlépe a zkušenější řidič (jak tak čtu - Ty!! Jet dokopce se zabržděným vozíkem... hihi) by neměl problém. Ke všemu jsem měl zapnuté ASR, což zapřtíčinilo, že mi auto asi 3x chcíplo, protože hrabalo a ASR snižovalo výkon až do nuly. Couvání byla jistota!!! :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

Ze své praktické zkušenosti mohu říct, že:

Když je ESP(ASR) zapnuté: Auto má tendenci podhrábnout přední nápravu, aktivuje se haldex (nepostřehnutelně rychle i při minimální rychlosti), zapojí se zadní náprava a pokud ani ta nezabere ASR začne snižovat výkon motoru - (někdy až znatelně hodně) na jednotlivá kola tak, aby se alespoň jedno kolo chytlo.

Když je ESP(ASR) vypnuté: Auto má tendenci podhrábnout přední nápravu, aktivuje se haldex (nepostřehnutelně rychle i při minimální rychlosti), zapojí se zadní náprava a točí a točí do zblbnutí třeba na místě všema čtyřma kolama podle toho jak přidáš plyn.

Na zpátečku haldex funguje taky - když jsem posledně nemohl vyjet od chaty, otočil jsem se a couvání pomohlo. Motor byl rázem vzadu a víc tlačil než tahal.

Haldex se odpojuje akorát při zatáhnutí ruční brzdy, kdy se zadní náprava zablokuje.

U OII by mělo být vše obdobné - ale neměl jsem tu čest.

Každopádně je to super věc. Mít vyšší světlou výšku projedeš skoro vše. :)

K tomu haldexu na zpátečku: v jednom posledním Světu motoru (byly tam články o O1 4x4, O2 4x4) psali, že u O1 haldex na zpětný chod nespíná. Tak nevím. Ten výjezd na chatu mohl být úspěšný právě jen díky většímu zatížení přední nápravy.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ddd: Nene, určitě haldex pracuje i na zpátečku. Ve sněhu jsem si to znovu otestoval a je to tak, při vypnutém ESP hrabou všechna 4 kola. Leda, že bych měl Haldex novější generace - auto je výroba konec roku 04. Ale o tom silně pochybuju. :smich:

Třeba písnou ostatní, jestli to mají taky tak...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

Nejsem si 100%-ně jistý, jestli tu může být tento odkaz, ale snad se svět nezboří.

Na druhém videu v 7:05 je vidět jestli Haldex na zpátečku spíná nebo nespíná.

Jinak proč by nemohly najednou prohrabávat všechny čtyři kola? Je to teoreticky úplně stejný stav kdyby auto jelo. Taky se současně točí všechny čtyři kola.

http://www.skodaoctavia.cz/videa-zdarma/brutalni-test-skody-octavie-4x4

PS:

Pro slabší nátury: Na konci u toho moc nebrečte.

Editováno: , autor: Wojnar
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je fakt, že vždycky řídím, takže si nejsem jist, jestli se všechny kola točí - hrabou, ale myslím, že ano. Příklad - teď jsem na chatě sednul na břicho a kola byly odlehčené a to se točily všechny určitě - po vycouvání zůstaly důlky u všech kol.

Třeba nás ale foxdivemaster přesvědčí, že to tak není nějakým nezvratným důkazem :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

... po vycouvání zůstaly důlky u všech kol.

To Ti řekne, že se točilo jednou kolo to a podruhé ono :smich:

Jedině, žeby to myslel tak, že když už je haldex seplý, tak se najde vždycky kolo(a), které má lepší adhezi a to právě prokluzovat nebude.

Ale klidně může nastat situace na extrémně kluzkém povrchu - náledí neboli "sklinka", že budou prokluzovat všechny čtyři kola najednou. Anebo jak u tebe, když si "sedneš" na břicho a kola se tak odlehčí.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...