-
Počet příspěvků
1540 -
Registrace
-
Poslední návštěva
-
Dny vítězství
15
Oznámení tom01
-
Přesně tak, na tomto bych opravdu nešetřil a koupil jedině originální olej a ve specifikaci, která tam patří.
-
Takže vpodst. podobný způsob jako jsem vyimprovizoval já. Prstem jsem si dělal hrázku na spodku výpustního otvoru a pak v mžiku šrouboval zátku. Hladinu mám tak s jistotou nad spodkem výpustního otvoru 🙂. (Ostatní naše auta - F1 s 1,4MPI, O2 s 1,9TDI plněna co se vešlo pod sp. hranu výpustního šroubu, který je ale u těchto aut směrem dopředu a když je auto předkem na nájezdech, tak je skříň předovky jakoby zakloněná a dostanem tak taky o něco víc než, kdyby se plnilo na rovině. Píši toto vše v závorce, jen pro srovnání a dále nebudeme rozvíjet jiné převodovky než tu diskutovanou pro 1,0 TSI).
-
-
Převodový olej jsem nějaký čas zpět měnil na svém Rapidu 1,0TSI měnil sám také. Mám akorát 6-kvalt, ale v pricipu u všech aut stejné. Škoda, žes před vypuštěním oleje nepovolil nejprv ten horní šroub a něco se vycintalo mimo, aby sis ověřil, kolik vyteklo. Je dobré vypouštět jak motorový olej, tak převoďák pořádně prohřátý jízdou a nechat aspoň hodinu vykapat. Nezdá se to, ale může vykapat ještě nějaké to deci. Pamatuji si, že při plnění byl taky problém tam "složit" zpět ten samý objem, co vytekl. Dělal jsem to předkem na nájezdech výšky cca 20cm, správně dle DP má být auto na rovině, takže jsem jej panenkou za nasazené tažné zařízení postupně zvedal a podkládáním špalků pod kola kvůli tomu auto do roviny dostal. Ono u Rapida (a F3 to má stejně) je plnicí šroub směrem ke kabině a ne směrem dopředu. I tak se muselo ke konci plnění lít po špetkách a počkat až to steče dál do skříně. I tak jsem si ke konci plnění musel prstem přicpávat plnící otvor a pak tam rychle zatočit zátku. Jedině tak jsem tam dostal to samé, co vyteklo (sdělal jsem na to dvě litrové lahve origo oleje, ve druhé mi zbylo 1-2 deci). Celých 2,1l je patrně údaj pro prvonáplň zcela "suché" převodovky. Při běžné výměně tam vždy něco zbyde. O rok později rychlá kontrola hladiny (auto jen předkem na nájezdech), když jsem šroub vytočil, hned se tlačil olej, takže jej tam mám s jistotou dost. A myslím si, že jestli je tam trochu více, tak to převodovce nijak škodit nemůže. @Blekouš Myslím, že podstatné je plnit auto ve vodorovné poloze a nechvátat. Pokud je ve vodorovné poloze hladina oleje zároveň se spodní hranou plnícího otvoru (nebo dokonce začne vytékat), máš tam oleje dost a je jen otázka, zda jsi vypustil všechen starý olej, nebo ti tam něco zbylo (v tvém případě cca 0,5l).
-
Po 7-mi letech provozu jsem si uvědomil, že je nejvyšší čas vyměnit "dle výrobce doživotní" chladicí kapalinu. Již dříve jsem si cosi ne zrovna pochvalného četl o kapalině G13. Poté, co jsem na expanzní nádržce zjistil, že mám v autě právě G13, mírně jsem znejistěl. Zkusil jsem zapátrat v archivu Světa motorů a našel ono článek v čísle 11/2022, co jsem měl v mlhavé paměti a přikládám jej. V kostce - problém s kapalinou G13 trápil diesely s letovanými spoji vodních mezichladičů (vznik kalů a úsad, paralizující topení - náročná a drahá oprava v řádech desetitisíců). Motory TSI EA 211 mají tyto mezichladiče plastové a jsou i s G13 bezproblémové. V článku se uvádí, že od 25KT roku 2019 přešel výrobce postupně komplet na náplň G12 EVO. Takže já jsem si oddychl. Nově mám z AS naplněno novější kapalinou G12 EVO a dle info servisu byla stará G13 bez zásadních kalů a to provádějí i proplach destilovanou vodou před novou náplní. Servisní technik mi potvrdil, že diesely s G13 jsou docela peklo a jde o opravu za 30-40 tis. Kč. Proti tomu je mých 2.200Kč pakatel. Svět motorů_téma o chladicí kap G13 a G12 EVO.pdf
-
Nejmarkantnější byl projev při prvotním sešlápnutí spojky před nastartováním. Auto mám v garáži většinou s pootevřenými okny. Zvenčí u mě ten zvuk jistě nebyl. Řešením je u mě občas přimazávat výše popsaný mechanizmus pedálu spojky. U mě stačí fouknout na dříve aplikovanou lithiovou vazelínu trošku silikonového oleje a bývá cca na půl roku klid. Po tomto máznutí jde pedál s o trošku menším odporem.
-
... Pokračuji při chvílích s výběrem nových letních pneu 215/45 R16. Po předchozích vyhlášených Dunlopech (sjeté do pily, vzorek cca 5-6mm) preferuji především hlučnost a komfort, ostatní vlastnosti mi stačí někde kolem průměru. Cenový strop za vše vč. práce a dopravy bych viděl někde okolo 10 tis. Kč. Další co chci, aby neměly směrový šípovitý dezén (a jen "outside" montáž na disk), aby bylo možné prohazovat i levou a pravou stranu při případném pilovitém opotřebení (což z výběru vylučuje ty Yokohamy z dřívějška). Při takovémto prohození se kola roztočí opačně a pilka dezénu se zase srovná. Dalším požadavkem je FR límec ráfku - praktické a líbí se mi to vzhledově. Do užšího výběru jsem si vybral tyto kadidáty: Kleber Dynaxer HP5 215/45 R16 90 V XL - tento výrobce je v koncernu Michelin, kterého považuji za výrobce velmi trvanlivých pneu. Jde o novinku r. 2025, měly by být tiché a komfortní, ostatní vlastnosti též nejsou myslím k zahození možná s jistými rezervami v ovladatelnosti na mokru (i tak oproti Dunlopům půjde jistě o pozitivní posun) KUMHO ECSTA HS52 4RIB XL 215/45 R16 90V - vcelku dobrý poměr vlastností za pěknou cenu, velice solidní umístění v různých testech. Hlučnost mají ale jen průměrnou (jistě však o řády lepši než Dunlop). @FFA koupils je nakonec, příp. jaké jsou dojmy? Možná o něco výhodněji by šly pořídit Kumho Ecosta HS51, dle @jirkash jsou také tiché 🙂. Nexen N'fera Primus 215/45 R16 90 V XL - Nexeny znám z naší Scaly a hodnotím je vcelku kladně. Jsou tiché a na suchu ani mokru není problém, což potvrzují vesměs i recenze na webu. Asi bych moc neváhal, ale na Scale se rychleji a více po vnějších hranách sjíždějí (byť byla už 2x seřizovaná geometrie), ale hlavně po 4 letech začínají mírně puchřet a celkově zbledly a zhnědly (vedle toho třeba 15 let staré zimní Micheliny na O2 jsou furt mastné, černé, jak nové) Hankook Ventus Prime4 K135 215/45 R16 90V - Sice už dražší gumy, ale též tiché a celkově s komplexně dobrými vlastnostmi, díky Bikes za doporučení. Sava Intensa HP2 215/45 R16 90 V XL - Zaujala mě recenze v příspěvku od @Martab v sekci F3, kde vyzdvihuje jejich tichost. Dle recenzí průměrné gumy s měkčími bočnicemi, takže komfort též OK. Cena vzhledem k vlastnostem mírně vyšší. Nokianům se raději vyhýbám, po zkušenostech @Clerfayt a @miklisek, Bridgestony měly Rapidy taky z výroby a bývají dle příspěvků tady taky hlučné, Goodyeary taky do hlučnosti @Bikes moc nepochválil. Budu sledovat ceny a patrně na podzim půjdu do těch Kleberů, příp. Kumho pokud budou někde citelně výhodnější. Samozřejmě za jakékoli postřehy / rady budu rád, stejně jako za zhodnocení s časovým odstupem u těch, kdo některé z uvedených pneu mají 🙂. PS. K tomu pilovitému opotřebení starých Dunlopů. Dle tohoto příspěvku může jít i o běžný projev nízkoprofilových pneu na nezatíženém zadku auta. To přesně odpovídá mému režimu ježdění, kdy drtivá většina jízd je prázdné auto s 1-2 lidmi. Geometrie je věřím stále OK a stav tlumičů též. Mám najeto cca 68 tis. km, geometrie se dělala cca 7 tis. km nazpět a test podezřelých zadních tlumičů před cca 35 tis. km taky.
-
Mě "baví" jak všichni řeší jen ten ten viditelný molitan u pantů předních dveří, ale ostatní, které bez rozebírání vidět nejsou už ne. Další je v nadkolí ve vrcholu podběhu a další jsou kdesi v předních nosních motoru. Přitom hlavně ty v nosnících jsou nacucané úplně stejně, vlastně trvale a nic s tím nejde dělat. Jediné plnohodnotné řešení nabízí 3D tisk, ale pochybuju, že se najde někdo kdo by se babral s vytvořením modelu tak, aby to dokonale sedělo a vymyslel nějaké obstojné upevnění. Já jsem ty dostupné molitany jen zařezal v kritických místech a vystříkal voskem na dutiny a pravidelně vyplachuju od nečistot. Podrobněji jsem to popsal o pár příspěvků výš.
-
Jako přibližný seznam, co vše by mohlo jít nakódovat u aut daného MR to není špatné, ale jak je zmíněno, každé auto má jiný mix jednotek dle konkrétní výbavy atd. Mě např. jednotka nepřijme kódování přímější odezvy pedálu plynu, jinému zas nepřijme asistenta rozjezdu do kopce atd. atd. Mě by konkrétně zajímala možnost nakódovat možnost ovládání oken i po otevření dveří. To je předpokládám tak, že zastavím vypnu zapalování, někdo otevře jedny z bočních dveří a i v tuto chvíli mohu tlačítky dovřít okna aniž bych znova spustil zapalování? U Rapidů se tohle asi bude týkat jen LP okna, ne? (u mého s předěláním všech oken s dojezdy pak teoreticky pro všechna okna, obdobně jako F3 FL, Scala, F4 apod.)
-
Jj, opravdu konec 🤔. Cca poslední 2 měsíce jsem se snažil tuhle App moc už nepoužívat, abych si zvykal. Ale i tak mi bude chybět na dálku třeba info o stavu paliva/dojezdu. Takhle holt musím hlídat jen v autě. Chvíli jsem koketoval s App Fuelio, ale nevyhovuje mi 🤨. Musím si někdy vzpomenou ten elektroodpad vyndat z auta a ekologicky zlikvidovat 😔.
-
Připojím můj postřeh a další příjemný posun v konektivitě mého vozu Rapid MR 2019. Delší dobu jsem si lámal hlavu, proč mi v Android auto (AA) většinou nejde hlasové ovládání zadávání cílů v App mapy.com (dříve mapy.cz), ale občas sporadicky to jde 🤔. Dnes jsem měl čas se tomu věnovat a trochu popřemýšlet. Aby to jelo, potřebuje to v první řadě připojení k webu, toť můj selský rozum (víc do hloubky jsem v tomhle už negramotný 😆). Mobil mám Samsung Galagy A52S 5G (Android 14), infotaiment Amundsen+ (5Q0 035 874C, aktualizovaný SW naposledy 07/2022). V mobilu jsem měl nastálo zaplý příjem Wi-Fi a mobilních dat. Po nasednutí do auta většinou není dostupná žádná Wi-Fi + jsou zaplá mobilní data. Za této kombinace se hlasové ovládání v AA sice aktivuje, jakoby i detekuje hlasový pokyn, ale poté hned vypadne bez výsledku. Napadlo mě zkusit vypnout příjem Wi-Fi a jet jen na mobilní data. Ejhle, hlasové ovládání perfektně funguje a nejen mapy.com, ale stejně dobře i např. hledání ve Spotify 😀. Prostě to nějak bralo jako prioritu tu nedostupnou wifinu a ne v tu chvíli dostupná mobilní data. Zkusil jsem googlit, zda by nešlo nějaké automatické vypnutí příjmu Wi-Fi po spojení mobilu s AA. Nějaké složité návody jsem našel, přes nějaké další pofiderní App nebo přes Samsungácké App s nimiž nejsem zrovna kamarád (ani tam nemám registraci), což se mi moc nezdálo a ani mi to nešlo. Googlil jsem dál a zjistil, že přímo v Androidu lze nastavit, aby se příjem Wi-Fi automaticky vypínal, když není v dosahu žádná síť z těch co mám uložené v mobilu. V mém mobilu se to skrývá v nastavení Wi-Fi pod položkou "Intelligent Wi-Fi" a zde jsem aktivoval položku "Autom. zapnout/vypnout Wi-Fi". Otestováno a vše funguje aniž bych musel myslet na ruční zapínání/vypínání Wi-Fi, tj. v autě mimo Wi-Fi funguje hlasové ovládání a když přijdu třeba domů nebo do práce, jsem automaticky připojený k Wi-Fi. Navíc bych takto měl šetřit energii baterie v mobilu 🙂. A proč mi dříve hlasové ovládání v autě sporadicky šlo? Asi to bylo za situace, kdy i do auta dosáhla signálem některá z v mobilu uložených Wi-Fi. Toto zkusím ještě někdy otestovat, ale jde už o drobnost.
-
Této úpravy si ma svém autě vlastně vůbec nevšímám 😄, zato toho nezakrytého lanovodu jsem si všímal furt 🫣. Jsem rád, že se to v kooperaci s @miklisek takto povedlo a dělá to radost taky všem ostatním 👍.
- 28 odpovědí
-
- kryty
- lanovody ruční brzdy
- (a 5 více)
-
A taky když osadíš zpětný ventil a zvedneš kapotu, vytéká ti kapalina na čelní sklo. Bezva věc, když auto umyješ, vyleštíš sklo a pak jen koukneš pod kapotu na náplně a kapalina ti zblemcá to naleštěné okno 😏
-
Vaculík tomu dával taky pěkně za uši a točil ji často až omezovači, kdy těsně před ním ten motůrek podá nejvyšší výkon. Mě samotnému je záměr výrobce nabídnout i v dnešní nesmyslné době stále jednoduchý a odolný motor velice sympatický. Je převeliká škoda, že k tomuto opravdu základnímu 1,0MPI neexistuje ještě atmosférické čtyřválcové 1,5MPI. To už by mělo krom pěkného výkonu i řekněme dostatečný krouťák a takovou Fabii bych moc chtěl (ideálně kombi). Ale to je bohužel vše pohádka. Člověk se musí smířit s realitou a být rád, že existuje aspoň hatch s 1,0MPI 👍.