Přejít na obsah

Vybíjení baterie Felicie


Ondra Louvar

Doporučené příspěvky

A hlavně - baterka, která při nabíjení vyleze na napětí jen 12,6V má s pravděpodobností hraničící skoro s jistotou jeden článek v prdeli. Baterka s připojenou nabíječkou by měla při plném nabití vykazovat napětí nejméně 15,5 až 16V - a hustotu elektrolytu v rozmezí 1,26 až 1,28g/ml podle teploty. Doporučuju přeměřit napětí na baterii po jízdě nebo nabíjení nabíječkou a nejméně 2hodinovém odstavení - pokud bude v takovém případě napětí pod 11V, je jeden článek pryč = zkratovaný. Při nabíjení takový článek nebublá a na hustoměru má minimální hustotu. Dál by bylo potřeba změřit napětí v palubní síti s dobrou baterkou v závislosti na otáčkách - po startu na vonoběh, na 1500rpm, 2000rpm a dál až do maxima motoru po každých 500otáčkách navíc. Tím se ověří činnost alternátoru a jeho regulace. Po nastartování a na volnoběh může být napětí těsně nad 12V, nejpozději po překročení 1200rpm na motoru ale musí vyskočit na nejméně 14V a nejvýše 14,5V a tam se s minimální odchylkou držet v celém rozsahu otáček a případně také i při různě velké zapínané zátěži - různá kombinace rádia, světel, mlhovek, topení, ohřevu zadního skla atd. Teprve po vyloučení špatné baterie nebo závady v alternátoru + regulaci (stačí proražená 1 alternátorová dioda a baterka se vybíjí přes alťas!!!) bych šel po klidovém odběru auta a dalších možných závadách.

Editováno: , autor: Ekkar_z_Bastlírny
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nenabíjel jsem tu baterku moc dlouho. Mám i nějakou blbou nabíječku, která to tam prala hrozně moc, to lezlo až k 10A. Musím sehnat lepší. Těch 12,5V si samotná baterka udržela už dva dny. Ještě mě napadlo, že když jsem ráno měřil ten odpor v autě, tak možná mohla být zaplá obrysová světla, což se u felicie nepozná, tak jsem to teď zkusil je zmáčknout a odpor jsem naměřil kolem 400 ohmů. tak to vypadá dobře no. Baterku jsem připojil a zcela vpohodě to natočil. Uvidíme jestli nastartuju třeba zítra nebo za dva dny.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Měření odporu mezi svorkami na připojení baterie je zbytečnost - nemá naprosto žádnou vypovídací hodnotu. Stačí totiž připojený nějaký elektronický obvod, který má k napájení i ve vypnutém stavu bez vlastního odběru připojený odrušovací/filtrační elektrolytický kondenzátor (blbé autorádio s filtrem na napájení) a hodnota odporu mezi svorkami lítá jek čert po svěcený vodě. Daleko přesnější je měření odběru z baterie nebo jiného TVRDÉHO (schopného dodat velký proud bez poklesu napětí) zdroje - a pokud možno měření v místě pojistek, kde se dá od sebe rozlišit odběr různých okruhů => systémů auta. Takové změření není vyhrazeno jen servisákům, zvládne ho (a mnohdy lépe než autorizák!!!) i leckterý bastlíř, který je zvyklý si měřicí prostředky improvizovat - a pokud je k dispozici schéma instalace auta, je takové měření odběru okruh po okruhu daleko přesnější a má větší vypovídací hodnotu pro identifikaci "parazita nenažrance", než jakékoliv špekulování s ohmmetrem.

A nabíječku z ničeho neviň - vybitá baterie skutečně bere 10A i víc - teprve s postupným nabíjením ten proud klesá, hodně záleží na vnitřním odporu nabíječky - čím je silnější (myšleno výkonnější) trafo, tím je vyšší i počáteční nabíjecí proud. Nejlepší pro nabíjení takových hodně hluboko až mrtvolně vybitých akumulátorů jsou nabíječky s polointeligentním až plně inteligentním řízením nabíjecího proudu - tedy minimálně zdroje stabilizovaného napětí s omezením maximálního výstupního proudu, nebo dokonce pulsní zdroje s měřením napětí akumulátoru v mezerách mezi pulsy - tam už ale řízení obstarává většinou nějaký mikroprocesor a jejich amatérská stavba je spíš otázkou hodně velké bastlířské odbornosti než snahy o "pomoz si sám".

Editováno: , autor: Ekkar_z_Bastlírny
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No to vím, že zpočátku to žene větším proudem, ale překvapilo mě, že to nekleslo ani po 6 hodinách. Jinak to auto žádné spotřebiče nemá, není tam alarm, centrál, rádio, prostě nic, proto mě to překvapovalo, že by měl být problém. Uvidím, snad to bude teď šlapat.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To co píšeš skutečně odpovídá jednomu článku ve "šlusu" - baterka klade nabíjecímu proudu daleko menší odpor, protože má vlastně jen 5 článků ze 6 funkčních. Nabíječka proto do ní proud "rve jak vidle do psa" a zbývající funkční články se vaří - a ten jeden mlčí jak Fučík. Důvodem je rozdíl napětí mezi 5 a 6 články - v klidu je to asi 10,2 nebo 12,3V (rozdíl kolem 2,05 až 2,1V) , při nabíjení se ten rozdíl zvětší na 2,4 až 2,8V - nabíječka má přitom napětí vždy vyšší, kolem 15 až 18V - a právě ten chybějící zkratovaný článek vyvolává velký nabíjecí proud. Je potřeba změřit baterii po několika desítkách minut až hodinách klidu - jen tak se dá zjistit, jak na tom je.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Co na té baterii mám konkrétně změřit? Je to taková ta bezúdržbová, nedovedu si představit, jak bych jí otevřel nebo se do ní jinak dostal. Jediné, co jsem teď schopný změřit je napětí na kontaktech a to se ani po dnu v klidu vůbec nezměnilo.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Odlepit nálepku na vršku baterie - pod ní by měly být špunty, někdy jsou ne šroubovací, ale "vydloubávací" - musí se na ně úzkým šroubovákem. Jen výjimečně je baterie skutečně natolik "bezúdržbová", že je i vyloučeno se do článků dostat takto. No a ve článcích je potřeba zkontrolovat minimálně výšku hladiny elektrolytu - minimum pro správnou funkci je 5mm nad desky. Dolívá se destilkou, teprve pokud bys hustoměrem po nabíjení delším jak 24hodin neměřil hustotu menší než 1,26g/ml, dolívá se i kyselina sírová. Nabitý článek má mít 1,28g/ml nejvýš. Pokud má hustotu 1,16g/ml a méně, je vybitý. Nejlepší by bylo nechat akumulátor zkontrolovat v odborném servise, jenže tohle už dneska servisy nedělají - nanejvýš změří baterku "zátěžákem" při větším odběru, možná ji ještě dobijí - ale jak vykazuje nějaké známky zhoršené funkce, o nápravu třeba doplněním kyseliny se nikdo nepokouší a baterku jednoduše mění za novou. Jinak po vyloučení závady baterie bych se nejdřív soustředil na kontrolu altíku a regulátoru, jestli nejsou závady tam - a pak pojistku po pojistce změřit klidové odběry jednotlivých okruhů auta. Faktem je, že to je trochu zdlouhavé, ale většina servisů tohle vůbec neudělá nebo jen v omezeném rozsahu (a ty takzvaně "autorizované už vůbec ne) - vezmou VAG, projedou registr závad a pokud je prázdný, auto je podle nich "bez závad" - i kdyby kulhalo na 3 válce ze 4...

Je zde velké neorané pole pro domácí kutily, kteří si mohou diagnostikovat minimálně obvod, který bere nadproud nebo odebírá proud i po době, kdy už by měl přejít do klidu - a s touto diagnózou pak otravovat servis, aby se na dané místo soustředil a nakonec závadu odstranil. Dokud si na tohle servisy nezvyknou (že závada se hledá DŮSLEDNĚ), budeme se s "bezvadnými" auty vykazujícími nejrůznější problémy setkávat pořád. Musíme na ně tlačit a tlačit, dokud se situace neupraví a servisy nebudou dělat vše, co je v jejich popisu práce opravdu dobře a k naší (automobilistické) plné spokojenosti.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Super, když budou zase problémy, tak na to zkusím důkladněji mrknout. Do autorizovaných servisů již asi také přestávám jezdit, stačilo mi vidět, kolik si tam účtují za práci. To to radši vždycky dovezu nějakému menšímu soukromníkovi s tím, ať na to mrkne až bude mít volno.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Nazdar klucí

tak dneska si to po sobe ukusim přečíst jestli to pomuže

Už se konečně udělalo trochu teplejc a došel jsm do auta a kupodivu se mi podařilo vydat autorádio. Mělo jak jsem předpoklídal po stranách dvě ty pružný záklopky který se roztáhnou když se tam zzasune tak dvěma šrouzbováčkama to šlo ven strčil sem je podle radia po boku a zapačil smerem rukojetima od sebe a salším čroubodákem jenem go povytahnul a je venku.

Jako dalsí jsem hledal misto pro pédpojovač na barwerkua vyndal jsme z kastliku ten spodní hranatej kyblíček a koukám pod nim je krabička černá s jednám konektorem z krabičky jen kouká plošnej spoj a na něm je nasunutej konektor asi s 15 dratama a bylo to jen přilepený nějakou paslkoui pod kastlíkem dole na plechu a je na tom na boku nejaký označeni jako altron nebo dpodobně vypadá to jak plachetnice ten znak a nejaký šísla vic nic ale asi to bude ono rozmer to má cca 8 x 8 x 3centimetry tak si myslim že by to mohl bejt ten přijimač na DO od centrálu

Jinak už mam hotovej ten připravek z pojistky na měření toho proudu po kednozlivejch poojistkách ale nejdřív zkusim zmeřit odber s tim vyndaným radiem a potom ještě zskusim odpojit tu zahadnou krabičku jestlki to klesne tak vto bylo asi radiem a nebo krabkou . kešětě mě napadlo jestli to nemuže taky dělat zeilovař u anteny ael to netušimodkud je napajennej jestli od radia ,? Ale fakt je že když jsme koukal na radio a draty jak ssou zapojený tka jsou tam dva plusy jeden provozní a druhej na pamet tak možna že ten péametovej bral ten prouf, když si zejtra vzponenu tak vezmu dolu fotak a nafotim jak vypada ta krabka a dám to sem jestli někdo pozná jestli by to mohl bjt te n přijímač DO od centralu

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak po 14 dnech píšu znova kvůli baterce. Byl jsem s tím u známého v servisu, proměřil různě a říkal, že je už baterka slabá, tak jsem dal novou baterku. Zase ale stačilo dva dny nejet a je úplně vybitá. Nevím, čím by to mohlo být. On měřil už dvakrát proud mezi baterkou a minusovým kontaktem a vždy naměřil v klidu něco kolem 0,02A, já si teď půjčil měřák a taky dostávám stejné hodnoty. Tak mě leda napadá, že by to začlo žrát až nějaký čas, co to stojí a nebo, že se tam něco spíná nárazově, ale vážně netuším, co by to mohlo být i on říkal, že neví, jak by se to teď našlo.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Podobný problém jsem řešil v úterý. V pondělí odpoledne jsem přijel z práce, auto zaparkoval, ráno přišel k autu a nic. Baterie měla 1,9 V, neměl jsem čas to řešit, odpojil baterku a dal na nabíječku, vzal jsem si druhé auto a jel do práce. Po práci jsem se na to vrhnul po připojení baterie odběr už byl normálně 20 mA. Nedalo mě to a šel jsem se podívat do pojistkové skříně, byla mírně vlhká. Tak jsem ji vyndal a rozebral. Ve vnitř byla pěkně zaoxidovaná. Tak jsem se pustil do do čistění každého propojovacího elementu, vyčistil plastové držáky, nakonzervoval WD-čkem a poskládal zpět. (práce je časově náročná - mě to trvalo přes dvě hodiny než jsem to vyčistil a poskládal dohromady). Nevím kde se tam vzala to voda, kontroloval jsem vše okolo a bylo vše suché, bez známek zatékání. Po této rozborce a zborce je zatím klid.

Zkus se mrknout na tu pojistkovou skříň.

V mém případě se jedná o Felicii r.v. 1996.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Myslím žes našel důvod vybíjení baterky - teď ještě zbývá najít původ vlhkosti. Bohužel u Favoritů i Felin bývá nejčastější příčinou vody v interiéru koroze plechového lemu skeletu, na který se nasazuje obvodové gumové těsnění čelního okna - jednoduše řečeno, někde kolem těsnění čelního okna Ti sákne dovnitř voda a hromadí se pod palubovkou. Preventivně jsem viděl "obmazávat" sklo průhledným silikonem, je to ale tak na pár měsíců - bohužel pokud se chceš zbavit průsaku trvale, musíš nejdřív zjistit kudy voda sákne (vyndat palubku a stříkat na auto vodu hadicí - přitom zevnitř pozorovat, kde se dělají kapky) a potom vyndat čelní sklo, bezvadně očistit rez až na kov, nanést protikorozní nátěr, přelakovat a znovu správně namontovat čelní sklo...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mohl bych mít stejný problém. V zimě mi tam začalo téci, louže u spolujezdce, mokrá pěna pod palubní deskou. Nikde mi s tím nic nechtěli udělat, protože se bojí, že sundají sklo a zjistí, že je ten rámeček celý vyrezlý. Tak jsme s tátou objeli celé sklo silikonem a od té doby sucho. Teď to přežilo i jízdu v silném dešti a v autě sucho. Budu se tedy asi muset zaměřit na ty pojistky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jinak k tomu zatýkání, ještě jsem otevřel ventilátor topení a byl tam nános bahna snad za několik let. Předchozí majitel (děda) už asi neměl sílu se o to starat. Jakákoliv voda neměla kudy odtéct. Spolu se zaděláním těsnění skla to snad vyřešilo možnosti zatékání :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak jsme rozebrali pojistkovou skříňku a tam asi problém nebude. Všechny kontakty čisté, nikde ani stopa po tom, že by uvnitř byla voda. Tak mě ještě napadají dvě věci zkusit. Odpojit zásuvku, která tam je těsně před tím, než to začalo zlobit. Ale nezdá se mi, že by to mohla dělat ona a druhá věc, zkusit vypojit baterku, pak ji znova zapojit a nechat auto stát. Přijde mi, že to baterku vybíjí do té doby, než se baterka odpojí a pak ani při znovupřipojení to nic nežere, až do další jízdy, to musím ověřit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

...a druhá věc, zkusit vypojit baterku, pak ji znova zapojit a nechat auto stát. Přijde mi, že to baterku vybíjí do té doby, než se baterka odpojí a pak ani při znovupřipojení to nic nežere, až do další jízdy, to musím ověřit.

V tom případě je možné, že zůstává "přilepené" nějaké relátko a teprve úplným přerušením napájení se to nežádoucí spojení zruší. Vedle pojistek máš relátka - vyfoť si je nebo si je popiš třeba samolepicími štítky a fixem a pak je po jednom tahej ven z patic - to, u kterého spadne proud na nulu, zkus nejdřív nahradit jiným a znovu nastartovat a chcípnout motor - a znovu měřit, jestli to bude dělat i s tím jiným relátkem. Potom samozřejmě budeš muset jít a koupit relátko nové, kterým nahradíš to blbnoucí - ale ke zjištění "vešky v kožiše" se minimálně o hodně přiblížíš.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dost jednoduše - uvolníš šroub na svorce, která spojuje baterku s kostrou auta - jako bys chtěl baterku "odkostřit", ale nebudeš ji odpojovat. Připravíš si měřák, přepnutý na měření VELKÝCH PROUDŮ - to znamená co největších hodnot, které jdou na měřáku nastavit. Červený kabel od měřáku = ten, který dáváš při měření na KLADNOU SVORKU, připojíš na kostru auta. Černý kabel (pro zápornou svorku) dáš seshora skrz bateriovou upevňovací svorku přímo na vývod baterie - měřák ukáže nulu. Pak tu svorku z baterie sundáš směrem nahoru - vlastně ji navlékneš na měřicí kabel jako prsten - tím se proud do té doby tekoucí přímo kostřicím kabelem donutí bez přerušení téct měřákem. A když nemáš svorku, která umožňuje takové navléknutí na kabel, před sundáním ji opatrně uvolníš, posuneš ji k jedné straně a kabel připojíš k vývodu baterie těsně pod svorkou - abys při odpojování svorky směrem nahoru udržel měřicí kabel v kontaktu s vývodem baterky...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nějak se mi to už nedaří znova změřit. Zkoušel jsem to trochu projet a pak jsem to nenaměřil. Nevím, zda to nestačí k tomu, aby se to relé chytlo, nebo jestli blbě měřím (to je taky pravděpodobné, protože se mi to tam blbě drží a navíc dráty toho měřáku už taky mají hodně za sebou). Už to asi svěřím někomu v servise.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Po odpojení zásuvky se mi zdá, že se baterka už nevybíjí. V čem by mohl být problém? K zapojení zásuvky jsme využili připravené kabely, kdy tam byly tři kabely v konektoru po původní ukradené zásuvce, dva jsme z něj vytáhli a napojili na zásuvku, která pak normálně fungovala (fungovala i při vypnutém zapalování). Mohla to opravdu vybíjet ta zásuvka? Pokud ano, tak v čem byl problém? Že bychom to zapojili nějak špatně? Když jsem měřil odpojenou zásuvku, tak se zdálo, že není zkratovaná.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Existuje stav, kterému se říká SVOD - prostě proud teče do nějakého nežádoucího místa, nejčastěji vytvořeného nedokonalou izolací - stačí kus špíny, který zapadne do zásuvky a tam navlhne. A SVOD je na světě. Dalším způsobem je dotyk v místě, kde není dokonalá izolace - když jste tu novou zásuvku montovali, "neštrejchala" vám někde vzadu o kostru nebo tak něco? Nebo neměli jste někde zlomené dráty přes hranu plechu - případně přiskřípnuté někde pod šroubem přitahovaným kusem plastu nebo plechu? To je totiž nejčastější příčina takového stavu...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nazdar po dlouhý dobe podařilo se mi včera za pomoi souseda namontovat i když t¨zatim e zapojit odpojovač na batwerku doprostoru kastliku u spolijezdce vyndal jsme spodni kastlik jde vysunout vypačenim nahoru a pod nim jsem našel jakousi krabičku viz foto která byla jen přilepená na plechu který je nad pojistkovou skřníní, tka jsme ho vzal dom a nafotil a ptám se je to onen zminovaný přijimač DO na centralní zamykaní

?

navic se mi povedlo provrtasz přednmí čelní stranu plechu z kabiny do motoru dvakrát nadsd sebou a jako pruchodky pro ka¨bel jsme použil vrščkšky z plastovejch taliřobejch hmoždinek do polystyrenu ktereý jsdme prostrcil dorama a do nich narval dva kabaly který jsou přidelaný okama na odpojovač a ten je přidělanej dvema šroubakma m65 na svislá zadni stene kastlíku a klička trči ven do kastlíku abych nemusel pokaždý dpod haubnu k motoru , jestě mi zbyjvcvá zapojeit a hořekem zaletovat oka v motorovým prostoru a přidelat uzemnení , radio je venku , jestli to co je na fotkách ej ten přijimač DO ta k je taky venku a tedka mne jestě napadla třeba zasuvka na vozejk vzadu u koule tam je snad taky trvalej proud na brzdový svetla ty sviteji i při vypnutým klíčku jestli není vada nekde tma udidim oak se pustim asi odo tý pojistkový skkžřinky , Jina k to meření bylo blbý protože mi v multimetru odešla na malejch proudovejch rozsazích pojistka a nemeřilo mi to ani proudfy ani napetí, tak asi zavolam rtoku kamaradovi z vršovic co se mi nabidl ale až dodelam ten odpojovač aby to bylo jednosušší na meřeni v tý pojistkový kstínce a možna ji jestě zkontroluju jestli neni mokra nebo zvlhlá poslední dobou sde mi totiž nekolikrát stalo že jedu , dam levej blinkr vrátám ho nazpatek a stale sití kontrolka k ni problikává i kontrolka varovnejch blonkrua teprve až sepnu varovná tek jakoby rele oskočí a kontrolky zhasnou a to by vypadalo na nejakej zdrat v pojistkový s kžínce protož jen sivi kontrolka blinkru trvle ale rele neni slyšet že by cvakalo po vypnutí blinkru jen ta kontrolka tka uvidím ale do tech pojistek se se svejma zadama nedostanu ani když si lehnu tak bychse musel uzzkroutít a jen včera ta necela hodinlka jak sem vrtal rty 18 mm diry skrz ty dva plecha tý přepážky a pasoval tma te n spinač tak dneskla nehnu spodkem zad jak se m u toho byl ohnutej tka napojovaní musimodpložit na pozdeji , a na kamoče z vršiovic sde obratim asi pozdeji ale vypada to že senekde neco pokadilo vic nežli jen kostra ale asi neco v relatkach apodobne protože to nedelá pravidelne ale nekd to vydrří i 14 dnu bez vybití tka to musí delat nedo o je zavislý na jizde nabo podobne se nekde bvyklepe a paotom to nekdy zustane seplý nebo zkratovaný a dalsí jizsou se to srovná tka budu hledat dal a dam vedet , tedka bnych jen potřebvovla zjsitit jeslti je to na fotkach jestli se ukažou tne přijiomač centralu jestli to ndko pozna podle nmazvu a typu na nem napsanym nic jinýho ta m na nem neni nežli tajedna nalepka a konektor a ni tonejde rozebrtat je to zalisovaný a svařený jako plast i sdokupy

post-54052-0-05646600-1301856279_thumb.j

post-54052-0-47903200-1301856297_thumb.j

post-54052-0-39482700-1301856317_thumb.j

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...