Přejít na obsah
View in the app

A better way to browse. Learn more.

ŠKODA Forum - SKODAHOME.cz

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Doporučené odpovědi

Publikováno

Byl jsem s FII v pneuservisu na převážení letáků s tím že chci prohodit předek/zadek kvůki sjetí,

a až doma jsem zjistil že udělali prohození do kříže, pneumatiky jsou nesměrové Continental PremiumContact 2 z výroby.

Je to OK ?

Nu u nesměrovaných to nevadí né, ale asi se nebudou stejnoměrně sjíždět.

Nu já je vždy měním pravý přední za pravý zadní a levý............

Tak nás to kdy si učili v autoškole.

Tak to mění v pneuservisech co jsem viděl.

Záleží na tom, jestli je guma směrová nebo ne - pokud má vyznačený směr rotace, nelze ji montovat jinak, než aby se otáčela v požadovaném směru. Jsou to skoro všecky zimní a určitá část letních gum. Některé gumy (z větší části se to týká letních), které mají nesymetrický dezén - běhoun je podélně rozdělený a každá jeho část má jinak konfigurované drážky. Tyhle nesymetrické dezény mají zase vyznačenou vnější a vnitřní stranu, jak se mají nasazovat na auto. Záměna "křížem" = úhlopříčně bývala standardem dřív, když se nedělaly ani směrové, ani asymetrické dezény, tam se jednalo spíš o vyrovnání opotřebení gumy i tím, že se při výměně nejen přehodila guma mezi více a méně zatíženou nápravou, ale obrátil se i směr rotace a figury dezénu se tak opotřebovávaly "z druhé strany". Často se přitom taky gumy na ráfcích otáčely - důvodem bývalo nedokonalé zavěšení kol, které při propérování nápravy měnilo úhel dotyku běhounu s povrchem silnice - běhoun se neopotřebovával stejnoměrně po celé šířce gumy (stačí si vzpomenout na starou šáde a její zadní kyvnou nápravu). U moderních pneumatik a náprav k tomu není důvod a v naprosté většině výměn stačí jen přesun zepředu dozadu a obráceně bez záměny pravá-levá.

Presne. Pokud je dodrzena vnejsi/vnitrni strana tak je to uplne jedno. A at si rika kdo chce co chce o vetsim vzorku na ktere naprave, tak hnana naprava (krom BMW tedy vetsinou predni) se proste sjizdi vic a tak pokud chces s jednou sadou vydrzet o sezonu dele, tak proste predni dej dozadu a opacne. Tim padem bys mel vydrzet 3, maximalne 4 sezony. Pak uz je lepsi gumy vyhodit tak, jak tak, protoze jsou stare. Nebo je prodat nekomu, kdo to nevi, nebo je to duchodce, kterymu se pri ceste na hrbitov 40km/h nic nestane a pokud, tak ho holt pochovaj vedle. :kol-43:

Blacky drsné :kol-36:

Tak hold půjdou příští rok moje Dunlopky do sběrného dvoru.......už mají letos v květnu 3 roky. Co naplat, guma už stárne a to že v době kdy budou ležet na skládce budou mít ještě 6mm vzorku snad není taková hrůza. Loni v listopadu jsem tak vyhodil 4 roky staré zimní kola ze 7mm vzorku.....co sem měl dělat.....

Je prodej na Ukrajinu - dostaneš balík už jen za ten nápis na boku, někdo mi říkal, že napůl ojetý Goodyearky tam střelil za tolik, že koupil tady úplně new sadu... :D

  • Autor

dezén je asymetrický, ale není směrový, má to pouze vnitřní a vnější stranu (to se neměnilo, protože se gumy nesundávali z ráfku).

Upraveno od DEFIANT

  • Zásadně přední za zadní a opačně. Nikdy se nemá měnit směr rotace pláště !

A proto je vyrobci vyrabeji Ne-smerovy. hmm aha. :kol-23:

  • Zásadně přední za zadní a opačně. Nikdy se nemá měnit směr rotace pláště !

Prostě je to takhle:

Typy dezénů pneumatik

* symetrický - pneumatiku je možno jakkoli měnit a otáčet

* směrový - při montáži je nutno dodržet směr otáčení vyznačení šipkou na bočnici pneumatiky

* asymetrický - pneumatika má označenou vnitřní-inside a vnější-outside stranu, nutné dodržet při montáži

Některé servisy se ale pořád drží starých pravidel, kdy se doporučovalo křížové prohazování kol. Jediné co je zapotřebí dodržet jsou pokyny VÝROBCE pneumatiky. Ostatní zaručené rady jsou jen na vlastní nebezpečí.

Doporučení neměnit směr rotace pocházelo od výrobců pneumatik, a platilo pro radiální pneumatiky s ocelovým kordem. Jestli to platí ještě dnes, netuším.

U asymetrický gumy Continental PremiumContact 2 je to jedno pokud je máš dobře nazuté což určitě máš, mužeš být v klidu. Taky dávám leťáky BRIDGESTONE TURANZA ER300 do kříže. A teď mi někdo vysvětlet proč u asimetriský gumy se nesmí přehazovat do kříže ? To mi jako chcete říct že se guma nachruje jedním směrem kterým se otáčí a bude ubívat rychleji či co?

Upraveno od voltys

Už kdysi ve škole nás učili (a to bylo do roku 89), že při otáčení pneu dochází k její deformaci (vnitřního kordu). Toto je stále pravda, ale nikdo přesně neví jak se zmenší životnost pneu. Podle mne je lepší zachovat směr otáčení a nevidím důvod přehazovat pneu křížem, když mám dobře seřízenou geometrii. Jinak ve starých učebnicících jak pro autoškoly tak obor automechanik je znázorněno přehazování pneu křížem. Na závěr: opravdu ani na jednom autě jsem nepřehazoval kola křížem, a sjíždění bylo rovnoměrné. Někdy si říkám, že tyto diskuse vedou lidé, kteří nevědí co by roupama dělali.

Přesne tak. Proste si prohazu gumy jak sem mi zachce. (asymetricke, kde jen dodrzim vnitrni/vnejsi stranu) Ja osobne volim na zacatku podle gramaze zavazi a ty 2 lepsi davam na hnanou napravu.

Dosud to vzdy vyslo tak, ze jsem 2 (na hnane - predni) po 2 letech prohodil se zadnimi, po dalsim roce je vyhodil (hodil do garaze jako zalohu a jednu dal na rezervu)) vzal rezervu k ni koupil jednu novou ty dal na predek, co bylo na predku vratil dozadu a dalsi 2 roky v poho jezdil. Tj. na 6 gumach 5 let. Pak uz melo auto narok na vymenu, tak ho i s gumama prodal. Ale to je jen nahoda. Pokud nejaku gumu rozbijete, nebo jina udalost to muzou totalne zmenit. :kol-31:

Už kdysi ve škole nás učili (a to bylo do roku 89), že při otáčení pneu dochází k její deformaci (vnitřního kordu). Toto je stále pravda, ale nikdo přesně neví jak se zmenší životnost pneu. Podle mne je lepší zachovat směr otáčení a nevidím důvod přehazovat pneu křížem, když mám dobře seřízenou geometrii. Jinak ve starých učebnicících jak pro autoškoly tak obor automechanik je znázorněno přehazování pneu křížem. Na závěr: opravdu ani na jednom autě jsem nepřehazoval kola křížem, a sjíždění bylo rovnoměrné. Někdy si říkám, že tyto diskuse vedou lidé, kteří nevědí co by roupama dělali.

Jojo na tohle jsem myslel, a nikoliv na směrové či různé asymetriclé dezény a jiné důvody. Memám důvod tedy otáčet pneu do kříže, když je známo, že odstředivou silou dochází k její deformaci a není tudíž žádoucí měnit směr otáčení a "deformovat to zpět"

Připojte se k diskuzi

Můžete publikovat nyní a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a publikujte s vaším účtem.

Host
Odpovědět na toto téma...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.