Standis Vloženo 28. Srpen 2012 Sdílet Vloženo 28. Srpen 2012 Laurin & Klement – Škoda 360 Historie: V polovině 20. let se prudce rozvíjí automobilový průmysl. Naše nejstarší automobilka Laurin&Klement v Mladé Boleslavi vyrábí a úspěšně prodává řadu typů osobních i nákladních automobilů. Pro další rozvoj výroby však potřebují kapitál. Proto se v roce 1925 spojuje s průmyslovým gigantem- koncernem Škoda Plzeň. Ten se stává výhradním vlastníkem mladoboleslavské automobilky. Přichází reorganizace výroby, podniky koncernu mezi sebou kooperují. Podle dohody mezi bývalou Laurin&Klement a koncernem Škoda byly stroje zkonstruované před srpnem 1925 označené L & K - Škoda, stroje konstruované po tomto datu už jen Škoda. Firma Škoda zdědila ve výrobním programu po firmě Laurin Klement i výrobu automobilu vyšší třídy. Byly vybaveny čtyř, nebo šestiválcovými motory s rozvodem pomocí šoupátka systému Knight. Prvním typem byla Škoda 150, která se vyráběla pouze do roku 1926. Používala čtyřválcový motor. Dalším modelem byla Škoda 350 osazená šoupátkovým šestiválcem. Protože tento motor byl výrobně i provozně velmi náročný, tak v roce 1926 byl nahrazen jednodušším čtyřválcovým motorem s rozvodem OHV o objemu 3969 ccm a výkonu 55 koní. Motor měl nucený oběh chladící kapaliny podporovaný ventilátorem, mazání motoru bylo tlakové, oběžné. Vznikl tak vlastně nový typ označený Škoda 360. Popis: Jeho šasi bylo vyrobeno z lisovaného ocelového plechu. Vpředu se zužovalo, vzadu bylo zahnuto nahoru. Bylo žebřinové a nýtované do profilu U. Nápravy byly tuhé, zadní, hnaná byla vybavena diferenciálem. Obě nápravy byly odpruženy podélnými půleliptickými pery. Přední náprava byla kovaná z niklové oceli. Řízení bylo, jak u techdejších ostatních firemních vozů zvykem, šroubem a maticí. Výkon motoru přenášela suchá vícelamelová spojka na čtyřstupňovou převodovku umístěnou za motorem, odtud vedl kardan k zadní nápravě. Auto používalo loukoťová dřevěná kola, ale mohlo být rovněž vybaveno špicovými koly zn. Rudge – Whitworth. Tato kola používala většina evropských automobilek pro své vozy včetně našich. Vůz byl vybaven mechanickou brzdou na všechna čtyři kola. Zajímavostí bylo vybavení automobilu kompresorem na dohušťování pneumatik, který byl umístěn v motorovém prostoru. Vozy byly dodávány v různých karoseriích, jejichž společným znakem bylo použití dřevěné kostry pobité ocelovým plechem. Byly dodány i sanitní vozy pro ministerstvo národní obrany. Značka Škoda Země Československá republika Typ 360 Rok 1926 Počet vyrobených strojů 27 Motor (typ, počet válců) 4 Umístění motoru vpředu Chlazení kapalina Kubatura (ccm) 3969 Vrtání (mm) 95 Zdvih (mm) 140 Výkon (výkon/ot.min) 40,4 kW Karburátor (značka, typ) Zenith nebo Solex Karoserie (počet dveří) různé Délka (mm) 4600 (údaje platí pro phaeton) Šířka (mm) 1800 Výška (mm) 1550 Rozvor (mm) 3400 Rozchod před/zad (mm) 1400/1400 Pohotovostní hmotn. (kg) 1950 Pohon zadní Převodovka man. 4+1 Pneu 895 x 135 Rychlost (km/h) 100 Brzdy mechanické bubnové Elektřina 12 V Výroba od r. 1926 Výroba do r. 1927 Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Standis Vloženo 28. Srpen 2012 Autor Sdílet Vloženo 28. Srpen 2012 Laurin & Klement – Škoda 550 Značka Škoda Země Československá republika Typ 550 Rok 1926 Motor (typ, počet válců) 4 Kubatura (ccm) 6786 Výkon (výkon/ot.min) 36,8 kW Ostatní nákladní, autobus Výroba od r. 1926 Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Standis Vloženo 28. Srpen 2012 Autor Sdílet Vloženo 28. Srpen 2012 Škoda – Hispano Suiza Historie: Strojírenský gigant Škoda v Plzni byl výrobcem téměř všeho. Lokomotivy, zařízení továren, lodě, cukrovary a zejména zbraně jej proslavily po celém světě. V polovině dvacátých let se vedení firmy rozhodlo zakoupit licenci luxusního automobilu původně španělské firmy Hispano-Suiza. Tyto vozy se zráběly ve Francii a v podstatě šlo o tehdejší automobilovou špičku. Luxus, pohodlí, kvalita, pokroková konstrukce- to byly atributy těchto výjimečných vozidel. Nesmíme však zapomenout na vysokou cenu a také na klientelu nejvyšších kruhů společnosti, ve kterých byly tyto vozy používány. Popis: Výroba mechanických částí probíhala v Plzni, na podvozek byly stavěny zakázkové karoserie různými firmami včetně mladoboleslavské bývalé Laurin Klement, která od roku 1925 patřila do koncernu Škoda. Na karosování se podílely karosárny např. J.O. Jech v Praze, plzeňský Brožík, Sodomka a další. Vůz byl karosován tehdy tradiční metodou. Dřevěná kostra byla pobita plechem. Známé jsou karoserie coupe, limuzina, phaeton, double kabriolet, landaulet, sportovní torpedo, coupe-limuzina aj. Tedy v podstatě vše, co si tehdejší movitý zákazník mohl přát. Vůz měl žebřinový rám ve tvaru obdélníku vyztužený příčnými příčkami. Byl nýtovaný z ocelových U profilů. Obě nápravy byly tuhé odpružené podélnými půleliptickými listovými pery. Srdcem automobilu byl řadový, kapalinou chlazený motor o objemu 6597 ccm. Jeho výkon byl možný krátkodobě až 135 koní / 3000 ot. min. Používal v té době ojedinělý ventilový rozvod OHC poháněný dvěma páry kuželových kol. Vlastní blok motoru byl vyroben z lehké slitiny s vloženými ocelovými válci. Kliková hřídel byla obrobena z jednoho monolitu o váze 400 kg na konečnou hmotnost 45 kg. Vůz používal dvojité zapalování Delco se dvěma rozdělovači a se dvěma svíčkami ve válci. Elektrické zařízení bylo francouzské společnosti Bleriot. Dynamo bylo na 12 voltů a mělo výkon 200W. Převodovka byla mechanická, třístupňová, díky pružnosti a síle motoru se však v praxi používal pouze druhý stupeň na rozjezd a po zařazení stupně třetího se prakticky nemuselo vůbec řadit. Vůz dosahoval rychlosti až 140 km / hod při spotřebě do 25 l / 100 km. Jeho palivová stolitrová nádrž byla spíše nedostačující. K zastavení sloužila mechanická bubnová brzda, která byla vybavena posilovačem. Kola se používala drátová, značky RAF s centrální maticí. Řízení obstarával šroub s maticí. Do dnešní doby se dochovalo pár vozů. Známý vůz renovovaný v 80. letech, na který byla nově postavená karoserie podle dobové dokumentace. Tento známý vúz si zahrál v několika dobových filmech a seriálech. Značka Škoda Země Československá republika Typ Škoda - Hispano Suiza (25/100HP) Rok 1926 Počet vyrobených strojů 100 Motor (typ, počet válců) 6 Umístění motoru vpředu Chlazení kapalina Kubatura (ccm) 6654 Vrtání (mm) 100 Zdvih (mm) 140 Výkon (výkon/ot.min) 135 HP/3000 Karburátor (značka, typ) dvojitý Škoda - Hispano Suiza, případně Solex HS Karoserie (počet dveří) individuální stavby Rozvor (mm) 3690 Rozchod před/zad (mm) 1450/1450 Pohotovostní hmotn. (kg) až 2700 Pohon zadní, kardan Převodovka man. 3+1 Pneu 33 x 5SS, nebo 7,00 x 21 Rychlost (km/h) 120-140 Spotřeba (l/100km) 18-25 Nádrž (objem l) 100 Brzdy mechanické bubnové s posilovačem Elektřina 12 V Výroba od r. 1926 Výroba do r. 1929 Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky