Publikováno Duben 22, 201411 r Zdar chlapi, potřeboval bych poradit, připravovali jsme felicii na STK, svařovali se podběhy a prahy, měnil se kulák a manžeta poloosy a čistily brzdy, problém je v tom že po odpojení baterky při svařování (cca jeden den) a znovuzapojení se stává že praskají žárovky, stěrače strašně rychle stírají a při přidání otáček za jízdy se strácí digitální hodiny, budu vděčný za jakoukoliv pomoc nebo radu.
Duben 22, 201411 r Pravděpodobně došlo k poškození alternátoru a ten dává do palubní více než je zdrávo. Nech změřit dobíjení, pokud bude na baterce více jak cca 14 V odešel regulátor alternátoru. Pokud praskají žárovky, tak napětí bude odhadem více něž 18 V a to hrozí zničením všeho elektrického v autě včetně baterie.
Duben 24, 201411 r Autor Tak jsem to změřil a když se přidá plyn tak napětí stoupá až k 18 V, kdybych přidal víc tak to možná bude aj 20 V. Mám teda zkusit vyměnit ten regulátor nebo je to na novej altík, díky moc za radu.
Duben 24, 201411 r Nic nezkoušej, ale rovnou ho vyměň - je to jasná diagnóza. A radši bych nechal pro jistotu přeměřit ještě i výkonový diody v alternátoru, občas se taky prorazí - hlavně při vaření na kastli, když se použije svářečka CO2, zapalovací napětí oblouku je 70 - 100V a na to ty diody nejsou běžně dimenzovaný. Když se prorazí, do rozvodu i do regulátoru jde střídavina a ta zničí i novej regec - takže bych to neriskoval, nabil baterku externí nabíječkou a s odpojeným alternátorem (stačí jen dočasně shodit řemen) to dovezl nejkratší cestou do dílny, kde udělají aspoň tu základní diagnostiku.
Duben 25, 201411 r ...a s odpojeným alternátorem (stačí jen dočasně shodit řemen) ..... Jak dlouho ten motor bez chlazení pojede, co myslíš?
Duben 25, 201411 r I bez pumpy se bude chladit - jen to nesmí hnát pod plynem jak Fittipaldi. Neboj, na krátkou trasu se protlačí dost kapaliny na to, aby se ten motor neuvařil - nesmí se to brát u huby, ale jde to. Přinejhorším prostě zastaví a počká čtvrt hodiny než to zchladne - rozhodně tím motoru ublíží míň, než aby přebuzeným alternátorem na 18 až 20V trápil celou elektrosoustavu auta.
Duben 25, 201411 r Není jednodušší a taky bezpečnější pouze odpojit (a zaizolovat) dráty od alternátoru? Kolik? Jeden faston a jedno očko na M6 šroubku.
Duben 25, 201411 r Není, protože altík bez zátěže a bez fungujícího regulátoru může sám o sobě dosáhnout na svým výstupu tak vysoký napětí, že pokud už teď nejsou prošvihnutý hlavní usměrňovací diody, tak s tím odlehčeným altíkem by jim to reálně hrozilo. Uvědom si, že obvyklý TRVALÝ závěrný napětí těch výkonovejch alternátorovejch usměrňovaček je kolem 40 - 45V, zatímco nezatíženej a hlavně NEREGULOVANEJ altík může vyšplhat klidně i na 70-80V, špičkově klidně i na 120-150V. A to už může ten můstek v pohodě poslat do křemíkovýho nebe - pokud už tam samozřejmě není...
Duben 25, 201411 r Jízdu bez chladícího čerpadla bych rozhodně neriskoval. To můžeš poslat do nebe i motor. Jestli se tolik bojíte samonabuzení při jen odpojeném regulátoru, tak vyndat celej regulátor i s uhlíky a nic se nabudit nemůže.
Duben 25, 201411 r Není, protože altík bez zátěže a bez fungujícího regulátoru může sám o sobě dosáhnout na svým výstupu tak vysoký napětí,... Furt přemýšlím co že ho nabudí, když bude úplně odpojený a není v něm kousek permanentního magnetu aby mohl indukovat ve vinutí jakékoliv napětí.
Duben 25, 201411 r Pokud už teď nefunguje regec = napětí lítá nad 15V, tak to znamená, že nic neomezuje buzení - to na začátku jde z řídicího obvodu, ale potom už se budí altík sám přes pomocný vnitřní diody v regulátoru. Nabudí se pomocí tzv. REMANENTNÍHO magnetismu = zbytkovýho zmagnetování železovýho jádra. Pro naindukování počátečního napětí to bohatě stačí.
Duben 25, 201411 r OK, to mi nedošlo. Ale i tak odejde max altík, pořád menší škoda a riziko než jet bez chlazení. A ne, samotížný oběh zde fungovat nebude, to fakt ne. To už vyndat celý reglér jak radí McMatěj a je po starostech.
Duben 25, 201411 r V prvni Felde pri spatnem regleru odesla mi baterka, altik a elektronicka jednotka. Zhruba 30 tisic pryc. Ve druhe Felde (pri zjisteni nadmerneho napeti) na ceste jsem zapnul 12 V zarovku 15 W (s objimkou a kabliky) do kabliku ktery vede do regleru. Timto (aspon docasne) jsem omezil proud do altiku, a dojel domu. Stejne to chce okamzitou reakci - a budto omezit buzeni alternatoru - nebo opacne - maximalne ho zatizit - tzn. vsechny svetla, ventilator topeni, vyhrivani skel, radio, a dalsi spotrebice (ktere jsou dostupne). A pak - je mozne jeste jedno reseni - na urcitou dobu jizdy - odpojit kablik na regleru - altik nebude "pracovat" - a auto jede jenom z baterky. Podle stavu a stari baterky - je mozna jizda na 30 az 90 min bez dobijeni - pak je treba "zapnout" kablik na alternatoru.
Duben 26, 201411 r Autor Tak po výměně regulátoru to vypadá že je všechno zase v pořádku, takže děkuju všem za pomoc a hlavně Kedarekovi.
Připojte se k diskuzi
Můžete publikovat nyní a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a publikujte s vaším účtem.