Přejít na obsah

Denní svícení


Džordž

Doporučené příspěvky

Když jsem se zajímal o to, jestli jde svícení mlhovkama (a je mně fuk, jestli se té druhé žárovce vedle mlhovky moderně říká jinak) vypnout, tak prej jo. Ale nepátral jsem po detailech.

Současnej stav považuju za vrchol idiocie. Část lidí svítí normálně světlama nebo (inteligentně umístěným) denním svícením v hlavním světle. Část lidí zvedlo hodnotu svojeho auta na dvojnásobek hustokrutým páskem diod umístěným různě na přední masce, který ovšem většinou nejde skoro vidět. No a pak tady máme dementní frajeřinku Škody se svícením mlhovkama, která je v mnoha ohledech nebezpečná. Proč auto vidět dřív (případně vůbec vidět), když ze světel můžeme udělat rozpoznávací znak, že.. Takže přednost trvalého svícení je v čudu a hurá do provozu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Zdravím

Mno podle mě je to věc názoru. Ale určitě by bylo lepší udělat novelu zákona o osvětlení vozidla, mít zapnutá i zadní obrysová světla s denním svícením. Ale jak už mnozí tady říkají tak je to řiďič od řidiče.

Moje vzkušenost je docela zajímavá, udám pár příkladů:

1. Měl jsem v nárazníku namontovaná poziční světla - i byla vyražena homologace o pozičních světlech , myslim že to je teď homologace A . no a páni cajti mě zastavili večer a dohadovali se se mnou že to je denní svícení a já na ně furt ať se kouknou na homologaci že to jsou fakt poziční a ne denní ,, no a furt mlel svojí že to je denní svícení že on je policajt a on to ví líp než ja .. no bodejť domluva blokem na 200 kč "naštěstí" a v nejbližší době návštěva servisu na odpojení a vrácení na staré parkovačky .

2. V místě mého bydliště taxislužba jezdí se zaplýma neonama cajti okolo nich a nic neudělají. Pokud vím tak vozidlo nesmí být osvětlené jinač než z výroby a jestli se domnívám správně tak vozidlo s modrým neonem na střeše docela klame s vozidlem s právem předností jízdy. taky spravedlnost . jezdí tu s modrýma, zelenýma a červenýma .. no a ten červenej má večer zaplý denní svícení , hlavní světlomety i ty zk. neony na střeše .. a věřte nebo ne docela to osilní když vyjede. jak ten neon tak i to denní , :aggressive:

3. No a ještě správnost namontování denního svícení . pomíjim to že to mají dobře zapojené . svítí jen světla a nic jiného . ale všiml jste si někdo že ve vyhlášce je napsáno že ty světla musejí být namontovaná max 30cm od strany a 3cm nejblíže k boku vozidla ? hodně lidí potkávám a má je přímo veprostřed v masce že to dělá jen jeden svítící pruh . a vesele jezdí.

4. Teď si chci dodělávat mlhovky ale i s denním svícením z fabie II RS . vypadají pěkně a funkci to bude splňovat . no a v servise mi řekli že to asi neprojde na STK a budou problémy s cajtama, že to není homologováno pro toto vozidlo ale je to přímo na RS r.v 2010 . a teď mi vysvětlete pojem . homologace . vždyť obyč. denní světla z obchodu také nemají homologaci pro určitý model . mají jen homologaci samotnou na světla že jsou k použití na denní svícení.

No tak proč originální díl škoda nemůže být homologovaný k použití jako denní svícení ? vždyť je na místě tomu určený . v mlhovkách a ne někde v masce .

Normálně si připadám jak v kocourkově . bordel a špína , nic jiného

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nesouhlas s bodem 4 - RS je jen verze nějakého obecně homologovaného typu, pokud je (speciálně světlomet) něco homologované pro JAKÉKOLIV schválené vozidlo, lze to pro stejný účel použít i pro vozidlo jiné - podmínkou je splnění požadavků technických vyhlášek a zákonů na umístění, výkon a bezpečnost splňující montáž. Takže pokud si na "haťapku" namontuješ HOMOLOGOVANÉ cornery včetně daylights z RS (musí na nich být homologační značka) a budeš to mít správně namontované (umístění, bezpečné hrany na okolních dílech atd) i správně zapojené, aby to svítilo kdy a jak má, na STK proti tomu jednoduše nebudou moct nic namítat. Pokud by platilo to, co Ti někdo chtěl naklovat do mozku, nebylo by například možné legálně projít STK po kompletní výměně halogenových světel za xenony včetně snímačů zatížení zadku, ostřikovačů i naklápění - jednoduše pokud taková sestava odpovídá sériovému autu, je to legální, i když je to "dobastlené samo-domo". Jen v některých případech je takovou úpravu potřebné dopsat do dokladů vozidla - u světel (zatím) netřeba, ale třeba tažné zařízení už ano.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No právě o xenonech se mluvilo, že ani dodatečná zástavba zcela shodného řešení není možná. Celé to jenom ukazuje, že je v tom obrovskej bordel, existuje třicet různých výkladů a nevyzná se v tom úplně snad nikdo.

Vemte si, že Superb je na cestách něco přes dva roky a za tu dobu má celkem x druhů světel - normální, xenony, xenony se svícením v mlhovkách a teď nevim jestli i pro normální bejvá svícení v mlhovkách. Pokud by platilo, že nesmí být na autě něco, co se na daný typ nedávalo, museli by se na STK z vědomostí o konkrétním modelovém roce osypat.

Podle mě končí svoboda tam, kde reálně omezuje úprava ostatní. To je podle mě nekvalitní diodové svícení, umístění světel blízko sebe do masky nebo trapárna s kvazixenonama. Jestli si ale dá člověk nárazník/světla MR2011 na MR2009, nárazník drží a ničemu reálně nevadí, potom nikomu nic není do toho, jestli se taková úprava provede nebo ne.

Mimochodem, jaký je rozdíl v pozičních a denních světlech? Chápu to na dodávkách/kamionech, ale na osobáku?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 4 měsíce později...

Nesouhlas s bodem 4 - RS je jen verze nějakého obecně homologovaného typu, pokud je (speciálně světlomet) něco homologované pro JAKÉKOLIV schválené vozidlo, lze to pro stejný účel použít i pro vozidlo jiné - podmínkou je splnění požadavků technických vyhlášek a zákonů na umístění, výkon a bezpečnost splňující montáž. Takže pokud si na "haťapku" namontuješ HOMOLOGOVANÉ cornery včetně daylights z RS (musí na nich být homologační značka) a budeš to mít správně namontované (umístění, bezpečné hrany na okolních dílech atd) i správně zapojené, aby to svítilo kdy a jak má, na STK proti tomu jednoduše nebudou moct nic namítat. Pokud by platilo to, co Ti někdo chtěl naklovat do mozku, nebylo by například možné legálně projít STK po kompletní výměně halogenových světel za xenony včetně snímačů zatížení zadku, ostřikovačů i naklápění - jednoduše pokud taková sestava odpovídá sériovému autu, je to legální, i když je to "dobastlené samo-domo". Jen v některých případech je takovou úpravu potřebné dopsat do dokladů vozidla - u světel (zatím) netřeba, ale třeba tažné zařízení už ano.

K tej homologácii a nezmysly v praxi.

Ak chcem dať na Fabiu II RS 16" disky priamo od Škody, ktoré sa bežne používajú na Fabii z výroby. Teda sú homologované a dokonca presne pre tento typ auta. V technickom preukaze ale tento rozmer nemám uvedený, sú tam iba 15" a 17" kolesá. Škoda mi ale k 16" kolesám nedáva žiadny certifikát, takže si nemám podľa čoho do TP dať dopísať 16" kolesá. Pritom brzdy sú rovnaké ako u modelov, na ktoré sa 16" disky dodávajú. A neoficiálne mám zistené, že na niektorých trhoch sú 16" disky homologované aj pre RS. A ako teraz z kola von?

V podobnom začarovanom kruhu som bol aj keď som si dal domontovať v značkovom servise originálne ťažné na BMW X3. V TP som mal uvedené, že vozidlo môže byť vybavené ťažným zariadeným značky X od výrobcu Y. Mal som faktúru o montáži zariadenia X od výrobcu Y a návod na použitie od zariadenia X od výrobcu Y. Policajti ale po mne vehementne požadovali aj doklad o homologácii namontovaného ťažného. Značkový servis zase dookola tvrdil, že im nikto žiadnu homologáciu nedodáva, lebo je to predsa už v TP uvedené, že daný typ ťažného je homologovaný. Napokon sa to nejako podarilo, ale chcelo to veľa empatie a presviedčania.

K dennému svieteniu.

Nevidím zásadný rozdiel, medzi dennými svetlami z LED a so žiarovkou. Pravou je, že tie LEDky lepšie vidieť, nakoľko majú studenišie svetlo a ostrejší obrys. Ale denné svetlá so žiarovkou nepovažujem za horšie viditeľné ako bežné svietenie tlmenými svetlami. Tlmené svetlá majú zvyčajne väčšiu plochu (u šošovkových svetiel to neplatí), ale svietia do zeme, kým denné svetlá majú parabolu nasmerovanú dohora, takže presne do výšky očí protiidúcich vodičov. Takže tie LED denné svetlá hodnotím ako lepšia alternatíva než tlmené alebo žiarovkové svetlá. Samozrejme vždy záleží na správnom prevedení (tie dorábané fakt zvyčajne svietia slabšie a horšie než priamo od výrobcu auta). A taktiež je užitočné, ak sú denné svetlá od výrobcu integrované priamo v prednom svetle, že pri použití smerovky zoslabené na úroveň jasu parkovačiek, aby ostatní vodiči smerovku neprehliadli. Takže z tohoto pohľadu je výhodnejšie, keď denné svietenie nie je priamo v prednom svetle, resp. že tie tuningové LEDky nesvietia tak silno.

A ešte sa dosť často stretávam s blikaním protiidúcich áut, ak mám večer na FII RS zapnuté tlmené svetlá a denné svetlá v nárazníku plnia len úlohu parkovačiek. Okolitých vodičov zaručene neoslňujú, ale pravdepodobne si myslia, že mám zapnuté hmlovky a stále mi blikajú (niektorí diaľkovými, zvyčajne ale zapínajú a vypínajú predné hmlovky). A neviem si celkom dobre predstaviť, ako by som policajtovi dokazoval, že to nie sú hmlovky, ak by ma zastavili a chceli by mi dať pokutu za nezapnuté hmlovky. Hoci tie svetlá mám namontované už z fabriky.

Na druhej strane u Octavie RS nemám s dennými svetlami žiadny problém, nakoľko tam sú hmlovky tvorené LEDkami v rade a tým pádom nenavodzujú dojem zapnutých hmloviek.

A ešte si myslím, že denné svietenie len vpredu je úplne v poriadku, nakoľko autá sa čelom k sebe približujú podstatne rýchlejšie ako keď sa blíži jedno auto za druhým. Podľa mňa by ale mal byť podmienkou pre inštaláciu denných svetiel aj svetelný senzor, ktorý by pri zotmení automaticky zapol tlmené svetlá. Neraz sa totiž stretávam s vodičmi, ktorý aj za šera stále svietia dennými svetlami, čo znamená, že prednými dennými svetlami oslňujú ostatných vodičov a naopak zozadu auto nie je osvetlené.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...

Já používám tyhle : http://www.stualarm.cz/produkt/95103-led-zarovka-12v-s-patici-ba-15s-bila-28led/3smd/ stojí sice pomalu 4x tolik co původní pro denní svícení, ale jsou boží, krásný bílý světlo oproti těm orig. lucerničkám z AZNP :palec2: a kupodivu u FII /R není potřeba krom přehození pinů na patici žádných dalších úprav, u SII je potřeba přidat odpory :p

J.

Jo a ještě k tomu dennímu svícení, Škodovka doporučuje u nových aut při předprodejním servisu kódovat BCM tak, aby při světlech denního svícení svítil i zadek z důvodu lepší viditelnosti auta zezadu při snížené viditelnosti ,když se ještě nesvítí potkávačkama... je to sic logický nicméně proti platné české legislativě , jak už bylo výše zmíněno......

Editováno: , autor: Jikra
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

to Jikra: to doporučení si vzal kde, prosím tě? To je nesmysl jako Brno, a logické to už vůbec není. To samé pro Promy: kdybys trochu namáhal hlavu, pochopíš proč, už se to tu diskutovalo. Jede na to celá Unie, ovšem pár "chytrých hlav z ČR" zas objevuje Ameriku.

Nepleť si svícení ve dne (za nesnížené viditelnosti - světly pro denní svícení) a za snížené viditelnosti (obrysovky + potkávačky).

A nakonec ty naše "lucerničky" sice nemají takovou barvu jako LEDky, zato ve všech případech svítí krásně (kdyby je půlka debilů nevypínala v domnění, že jsou bezpečnější než bezpeční).

Ekkare, kamaráde, proč?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To ivomb : Přijeli s tim technici ze školení z MB ...... já jim taky řikal je je to kravina a je to v rozporu s platnou legislativou ale co řeknou v AZNP je pro ně svatý .... :smich: Nevím co na je krásnýho na 21W žlutý žárovce v autě za milion (SII) ?? Možná by ses měl jít podívat na salon k nějakýmu korejskýmu výrobci, který led světla denního svícení integruje do hlavních světel i u těch nejlevnějších modelů.

S tím svícením je to tak jak píše Diamant v posledním odstavci : "A ešte si myslím, že denné svietenie len vpredu je úplne v poriadku, nakoľko autá sa čelom k sebe približujú podstatne rýchlejšie ako keď sa blíži jedno auto za druhým. Podľa mňa by ale mal byť podmienkou pre inštaláciu denných svetiel aj svetelný senzor, ktorý by pri zotmení automaticky zapol tlmené svetlá. Neraz sa totiž stretávam s vodičmi, ktorý aj za šera stále svietia dennými svetlami, čo znamená, že prednými dennými svetlami oslňujú ostatných vodičov a naopak zozadu auto nie je osvetlené. "

Já osobně se plně ztotožňuju s tím co píšeš .... ve dne denní a za snížené viditelnosti předepsané osvětlení :palec2: a ty rady z MB samo nedbám :prc:

J.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Že to bylo na školení v MB, tak tomu bych i věřil, u nás je možná jakákoliv kravina. Ale stejně by mně zajímalo, co to bylo za "odborníky", jmenovitě, docela rád bych se na ně přeptal :smich:

Světelný senzor snad jednou bude i v těch levnějších výbavách.

Korejské vozy znám, i jejich LEDky. S tou žárovkou Ti, bohužel, musím dát za pravdu, je to fakt tragédie, obzvlášť na Supu to vypadá dost nedůstojně. Ale asi před rokem jsem se na to v chatu se šéfem Vývoje ptal, dostal jsem odpověď, že by to bylo moc drahé. No comment... Šetřit se prostě musí, jak soudruzi z Vlčehradu říkají: "Koste es, was es wolle!" Ale hlavně, že máme nové logo :wacko:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo přesně jak říkáš, smutný je že když už ty ledky v patici Ba15 existujou, fakt hezky svítěj, že je nedávaj alespoň to těch exkluzivních výbav.....

Pak udělaj malou RS s hezkym ledkovym DS a jaksi se jim tam nevejdou mlhovky :aggressive:

A teď když se podíváš na stránky ŠA je tam nádherná Monte Carlo s žlutou lucernou ...děs běs :aggressive:

Myslím že úsporný program z Wolfsburku by vydal na FAKT dlouhý vlákno :smich: . Nenaděláme nic, můžem si ale pobrečet na foru. Odborníky Ti jmenovitě nezjistím, ale pokud si vzpomenu tak Ti do SZ pošlu datum a místo konání popř. číslo kurzu a pak už si to asi můžeš někde dohledat a třeba :prc:

J.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

díky za typ brácho :palec2: takže to svítí krásnou bílou barvou ? :-) nebo nemohl si sem hodit foto jak to svítí ? :-D přeci jen vyhodit prachy a pak nebýt spokojený :-D navíc moje mladá má s těmahle věcma krám, led žárovky atak :-D takže sice mě to bude stát pakatel , ale itak :-D a dá se tam vlézt vpohodě ? :-D

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Narýchlo som to tu prebehol a zdá sa mi, že tu ešte nezaznela odpoveď na to nakódovanie zadných svetiel. NIE, u Fabie II (ani Greenline) sa nedá nakódovať, aby spolu s dennými svetlami svietili aj zadné obrysové svetlá. A nejde to hlavne preto, že predné a zadné obrysové svetlá sú napojené na ten istý výstup z BCM. Tak je logické, že to ani kódovaním ísť nemôže.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

no bude to tím, že to jsou 5050 2led ještě čekám na 36x5050 3led pak uvidím jestli to má smysl :) porovnání určitě odfotím

jinak 18x Superflux svítí ještě hůře :kuk:

bohužel se musí přepinovat dráty záměrně to je zapojený plusem na objímku

Editováno: , autor: KoNG
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Výhoda LEDek proti žárovkám je jen v bělejším světle - respektivě ve vyšší barevné teplotě, která dosahuje minimálně 4800K proti světlu obyčejných žárovek, které mají 2800K až 3600K. Samotná energetická účinnost polovodičového zdroje světla není kupodivu o mnoho lepší, než zdroje s žhaveným vláknem - rozdíl ve svítivosti je dosahován geometrickým uspořádáním: vlákno žárovky rozptyluje svůj zářivý tok do kulového prostoru, kdežto krystalek s přechodem LEDky je umístěný v kovovém "zrcadle", které směřuje všechen zářivý tok do poměrně úzkého prostorového kuželu = světelná účinnost je vyšší pouze zdánlivě. Aby byla LED skutečně vysoce svítivá, musí jít o nejméně 1W, lépe 3W nebo dokonce 5W čip - jenže ten má takový ztrátový výkon = ohřívá se, že ho jednoduše nelze schovat do pouzdra 5x5mm - musí mít několikacentimetrový měděný nebo hliníkový chladič, na který je taková LED připájená. Zde je právě ten problém se ztrátovým výkonem = teplem, které takový ztrátový výkon produkuje. U žárovky, která je "zvyklá" pracovat při vysoké teplotě se nadbytečná energie jednoduše vyzáří do okolí - také její odvedení je při velikém rozdílu teplot mezi zářivým elementem (vláknem) a relativně studeným okolím je poměrně snadné. Ale samotný čip LED, přestože při například 3W příkonu produkuje více jak 2W tepla, nevydrží sám o sobě teplotu vyšší než asi 150°C - a to je právě ten problém... Čip je miniaturní, měří jen zlomek mm - a přesto se v něm uvolňuje relativně obrovské množství tepla. Vlákno žárovky má přece jen proti čipu nezanedbatelně větší geometrické rozměry, takže i uvolňování toho "odpadního" tepla do okolí je u něj snazší. Navíc u vlákna platí čím teplejší, tím víc svítí, kdežto u čipu LEDky je to "čím teplejší, tím dřív se sčoudne"...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...