Přejít na obsah

Kolisanie otačok na volnobehu Octavia II, 1,6 MPI, 75kW, BSE


Medino1

Doporučené příspěvky

2 lubinek79 :

 

1. zkontroluj jestli nemáš někde prasklé sání za škrtící klapkou - to co je na motoru. 3 chyba Fuel trim hlásí připůsobení paliva -20 procent - to znamená že máš hodně bohatou směs. Bohatost směsi se řídí podle lambda sond a ta lambda sonda mohla změřit, že je díky díře v sání více vzduchu než dává signál škrtící klapka a proto přidala na bohatosti směsi, tj. přidala tam palivo - proto to píše system to rich = bohatá směs. Pokud bude tohle v cajku, tak bod 2

 

2. Potom to vidím přímo na lambda sondu pred katalyzatorem. Poslední chyba Fuel Trim (přizpůsobení dávky paliva) ti to vyhlásilo protože to ECU nezvládá řídít pomocí lambda sondy a přizpůsobuje dávku paliva. 20 procent je hodně moc, mělo by to být maximálně do 2 procent, jinak už je nutné zbystřit, že se něco děje s řízením směsi. Okamžitě vyměnit (ničí se ti katalyzátor, motor ti jede podle základního továrního nastavení a neřídí to podle lambda sond). nekupuj žádnou levnou sračku - kup nejlépe prvovýrobu (kup direct fit, žádnej blbej universál). Vyměň obě lamdy, jak před katalyzátorem tak za katalyzátorem. S touto výměnou důkladně vyčisti škrící klapku a dej jí do základního nastavení. Všechny chyby, které ti to hlásí souvissí právě s lambda sondou, třetí chyba P0172 - 007 už je jenom výsledek předchozích dvou chyb. Lambda sondy by se měly měnit po 140 tisících i přestože se zdají být v pohodě. Lambda sondy začínají být věkem i opotřebením pomalejší a proto řídící jednotka nemá správné signály a rozhoduje se špatně podle "pomalého" signálu. Jak probíhá řízení pomocí lambda sondy si najdi někde na netu, na youtubu je spousta vysvětlení. 

 

3. pokud ani 1 ani 2 nepomůže, potom bych se soustředil na vstřikovače paliva, jestli špatně rozprašují palivo, může se špatně smíchat se vzduchem a blbě shořet a díky tomu to začne lambda spolu s ECU řešit, ale vyřeší to blbě, protože vstřikovače podle ECU fungují, ale ECU neví že jsou poloucpaný. Při každé výměně oleje po max 10-15 tisících doporučuji dávat do nádrže kvalitní čistič palivové soustavy - a hlavně nepoužívat palivo u strejčka příhody, kde leží několik týdnů a začne vodnaťet, i přestože tyhle motory vydrží v podstatě úplně všechno.

 

Jak mi řikal jeden zkušenej mékanik - v první řadě si musíme být jistí, že mechanika a čidla pracují správně. To můžeš zajistit buď speciálními měřáky a naučit se to oměřovat, nebo prostě koupit nový kvalitní díl. Bohužel dedukce občas nevyjde, ale aspoň si můžeš být jistý, že ten nový díl funguje správně. Starší vyčstíš hodíš do skříně a máš ho jako náhradní.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...

Veru že som pozeral . V garaži v uplnej tme a nie raz. Vsetko v poriadku. Tomu zodpovedá to ze auto (studeny aj teply motor) nema ziadne trhanie,cukanie . Ide pekne pri rozbehu aj pri akceleracii. 

Dalej som sa zameral už aj na kontrolu volnobežky alternatora. Tiez v poriadku. Akurat drazkovy remeň je na vymenu. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zatial to necham tak, kedze 3 juna mam STK , EK. A potom skusim povymienat tie tesnenia , prehodim vstrekovac a sviecku na 1 valec ( lebo vypadky stale na 3 valci). Budu nove zapalovacie kable, vsetky tesnenia vstrekovacov,tesnenia sania, tesnenie a čistenie skrtiacej klapky, vymazanie adaptacii a nastavenie. Doteraz vymena tesnenia čidla podtlaku v saní a tesnenie viečka dolievania oleja- žiadna zmena. 

Podozrievam aj alternator , dnes dobijal 14,5 V , a pri zatazeni alternator na 96 % a dobijanie 13,2 V. Nemalo by klesnut viac ako o 0.3 V. Žeby regulátor ?

Editováno: , autor: mino22
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak jsem ještě (kvůli mým velmi jemným škubánkům na volnoběh = nyní už vím, že projev závady je výpadek zapalování, příčinu zatím nevím) zkoušel zapátrat v mých starších měřeních bloků pro zaplování (15, 16). Z měření je patrné, že mi dochází k výpadkům z 99,9 procent pouze na 1 a 4 válci. Jenom jednou byl výpadek na válci 2.

Vzhledem k tomu (snad se nemýlím), že u motoru BSE dává zapalovací trafo signály pro 1 a 4, 2 a 3 zvlášť, tak mi to zase trochu dává indicii, že by to opravdu mohlo být tím VN trafem (zapalovacím modulem). Asi ho zkusim vyměnit za funglovku spolu se zapalovacími kabely a uvidim. Kdyžtak to budu mít do budoucna jako náhradní.

Tlaky jsou v pořádku, žere nula oleje, olej je při výměně po 10-15 tis longlife téměř čístý.

 

 

2019-04-09 18_11_42-VCDS Release 11.11.3_ 01-Engine,  Measuring Blocks _ Basic Settings.png

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

 Sledovanie výpadkov spaľovania 
K výpadkom spaľovania dochádza v okamihu, keď v niektorom valci nedôjde k spaľovaniu vplyvom 
chybnej funkcie zapaľovania, prípravy zmesi alebo mechanickým chybám. Pri výpadkoch spaľovania 
dochádza k zvýšeným emisiám škodlivých látok vo výfukových plynoch, nespáleniu paliva a jeho 
dohoreniu v katalyzátore za vzniku vysokých teplôt v katalyzátore, vplyvom ktorých môže dôjsť až
k trvalému poškodeniu katalyzátora.  
Sledovanie výpadku v spaľovaní je založené na tom, že v okamihu výpadku dochádza k poklesu 
uhlovej rýchlosti kľukového hriadeľa. Riadiaca jednotka sleduje uhlovú rýchlosť kľukového hriadeľa 
pomocou snímača, každému valcu je priradený rovnaký počet impulzov, ktoré za čas tvoria jeden 
cyklus. Ak je dĺžka cyklu pre všetky valce rovnaká, motor pracuje rovnomerne, pričom pri výpadku 
spaľovania sa doba cyklu príslušného valca predĺži. Pre jednoznačnú identifikáciu valca, ktorého 
priebeh spaľovania bol chybný, je potrebné identifikovať prvý valec vo forme snímača polohy 
vačkového hriadeľa. 
Nerovnomerné otáčanie kľukového hriadeľa, okrem výpadkov spaľovania môžu spôsobiť chyby 
v mechanike motora, rovnako ako nerovný povrch vozovky, použitie snehových reťazí alebo 
nesprávna technika jazdy s vozidlom. Tieto vplyvy na nerovnomerné otáčanie kľukového hriadeľa sa 
prejavia spätne cez kolesá a hnaciu sústavu. Tieto uvedené príčiny zmeny uhlovej rýchlosti je treba 
odlíšiť od výpadku v spaľovaní a k ich identifikácii sa môže použiť napr. snímač zrýchlenia na karosérii alebo veľmi podrobné analýzy signálov zo snímača kľukového hriadeľa.   Kontrola výpadku spaľovania sa neuskutočňuje pokiaľ je v nádrži menej ako 20 % paliva z celkovej 
kapacity a pokiaľ otáčky motora prekročia hodnotu 4 500 min-1. Počas jednej otáčky KH sú riadiacou 
jednotkou rozpoznané výpadky spaľovania. Ich vyhodnocovanie prebieha v dvoch časových úsekoch, 
ktoré sa líšia počtom vykonaných otáčok motora. Ak riadiaca jednotka zistí výpadok spaľovania 
v rozsahu od 200 do 1000 min-1 otáčok KH, tak hrozí vážne nebezpečenstvo poškodenia katalyzátora 
a preto riadiaca jednotka vypne dodávku paliva do príslušného valca, vypne lambda reguláciu. 

Editováno: , autor: mino22
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Super ze si to sem dal.Tak nejak mi neslo do hlavy zeby lambda vedela tieto vypadky zaznamenat zakazdym aj ked je starsia.Takze senzor na kluke nabral este vaccsiu vaznost a este pred tym nez zacnete menit vsetko ja som ho aj teraz preventivne vymenil na octavii pri 310 000km po druhy krat.Niet o com stoji 40-50eur a ma nastarosti zaklad.Tymto sa len potvrdilo co pisem.Kedze mam skusenost ze na octavii I od vyroby su tieto vypadky a taktiez je normalne ze lambdu pise sem tam v chybach.Beriem to ze je to emisny system co musia splnat a netreba hned stresovat.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No dobře, ale jak sem posílal ty moje výpadky. Mám jich 15 za minutu, někdy taky jenom 2, nebo 1. V nádrži mám více jak 20 procent (ale nechápu proč by zrovna kontrola výpadků měla být omezena touto hranicí). Ale lambda regulace běží i přestože tam jsou výpadky. Takže mi nejde do hlavy proř to právě ECU neřeší, asi jí to prostě nezajíma :-).

Teď jsem byl na geometrii u kámoše ve škodovce protože manželka navštívila rigol, tak sem hodil řeč i o těch výpadcích. Prej tam řešili podobný věci. Začínaj tím, že daj pořádný svíčky (origo certifikovanej dodavetel, nebo osvědčená prvovýroba). Potom automaticky mění kabely (výrobce opět to same). Potom VN trafo. Ale tomu všemu samozřejmě předchází kontrola nastavení rozvodů a měření tlaků ve válcích. Sensor otáček klikovky (halův sensor) je elektronická součástka, nikoliv elektromechanická. Pokud je v ohmických mezích tak prostě funguje správně, pouze indikuje nárůst magnetického pole vlivem chybějícího zubu na ozubeném kole. Vyhodnocení řeší ECU a ECU také umí počítat s rozsahem odporů který halův snímač má. Až na tohle někdo přijde proč to dělá a proč to ECU neřeší, tak bude borec :-) 

 

Jak už jsem psal nahoře, škoda že nemáme referenční hodnoty z nového auta (BSE). To by někdo musel mít známého přímo v oddělení ve škodovce, která měla na starosti tyhle motory, která je testovala a přebírala kód od Simosu (ECU). Nebo někoho kdo to auto koupil a naměřil si referneční hodnoty, ale kdo to u nového auta udělá ....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mojim hobby je programovanie 8-16bit procesorov so vsetkym co ktomu patri a viem ze ak aj mas stvorcovy signal (ohmicky spravne) z cidla neznamena ze je vhodny a vcasny.Kludne moze byt ze to uhlove zrychlenie sa meria v par stovkach millisekund tym padom treba mat splnenych vela podmienok v zapojeni.inak sa moze diat ze meria napr. od 8-10 zuba meria kolko mS trva posun a ak je v norme je ok.No ale ak senzor sa starnutim posunie to meranie na 9-10 zub a toto  moze byt ze vypisuje vypadky aj ked realne nemusia byt. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ale vyhodnocení signálu z čidla klikového hřídele (indukční čislo) řeší ECU a ECU právě řeší i jeho průběh a odporové/napěťové vlastnosti. Mimichodem signál z indukčního čidla není čtverec ale takovej dokaťenej sinus. Takže tam nebudou mít vliv jednotky milisekund. To kde je chyba, ukáže čas. Teď mám najeto 110tkm. Ve 140 až 150 tkm vyměnim lambdy, znovu rozvody, pořádný svíčky, kabley a trafo a třeba klidně i to indukční čidlo klikového hřídele. A potom se uvidí :-) :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak dnes uspesné absolvovanie EK,TK. Podla technika všetko v poriadku . Zaroven som sa opytal čo je s tym volnobehom na tychto motoroch. Odpoveď: Vedia o tom , robia to všetky 1.6 ky , asi je to tak nastavene. 

Po kontrole zapalovacich káblov zistené ,že su ešte pôvodné -23/06 (ale plne funkčné)

Zajtra sa rozoberá sanie. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dnes zhodene cele sanie , asi už bolo načase vymeniť tesnenia a zaroveň prečistiť ten humus. 

IMG_20190604_112508.thumb.jpg.fef11659df57c599abe48a26d7e6e1bc.jpg

IMG_20190604_112454.thumb.jpg.84b43ae2c9d8e3e0f6228863f44a537c.jpg

IMG_20190604_112416.thumb.jpg.55a419d98309009c7692299e9937cff4.jpg

IMG_20190604_124626.thumb.jpg.b3459f9357403b8e8669b0cda9726ae5.jpg

IMG_20190604_150712.thumb.jpg.fbf62f55689bb4f98d4a4ee874a7e279.jpg

IMG_20190604_150742.thumb.jpg.9709098235cdca1451754cc298945473.jpg

Pri demontaži zistena poskodená jedna sviečka , 2 zap. káble , prasklinky na zapal. module , bola tam nespravna skrutka na veku ventilov.

V kanalikoch na spoji so saním dosť zas...é , ale okolo sacích ventilov čisto a sucho. Za chvílu bude aj video a tiež video funkcie prepinania v sacom potrubí. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...
V 2. 4. 2019 na 16:57, mpatrikm napsal:

Otec ma BSE 2012 a ziadne cukanie som po vymene rozvodov nepostrehol hodnota je stale pevna.Ale je pravda ze som na jeho aute isiel len na skusobnu jazdu.Neviem ci tomu rozumiete ale ak aj snimac otacok motora dava pevny a dokonaly signal tak ta skakajuca hodnota svedci o tom ze rozvody nie su presne nastavene a tym padom nasava menej a na vilnobehu je to najviditelnejsie,lebo BSE maju inu vacku .ale zase je to v norme .Mame dva octavie od nova a od zaciatku vsetko sledujem a viem ze 28-87 davaju od vyroby.

Sice nemam skodu, ale mam take motor BSE v touranu a na volnobeh mi to taky zakopavalo. Zvysil jsem volnobezne otacky na 800 a motor jde o poznani lepe nez na 640. Doporucuji to zvednou ;) 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mozno ste si ostatni nejak poradili svojimi sposobmi s VCDS.Ja osobne na tych sest kusov 1.6Mpi ciek ,, nikdy(az na jeden krat),, ziaden ukon nerobil,lebo to ani neviem a nemam len cinsky kabel na merane hodnoty a pamat zavad.Ziadne nastavovanie klapky ,egr ci nieco ine sa nekonalo.Az na jeden krat ked som na zaciatku menil rozvody a  zahol a zlomil zo spodu hadicku na aktivne uhlie,auto malo nekludny volnobeh a bol som nuteny ist do profi firmy na tuning na nastavenie klapky.Samozrejme nepomohlo.Potom som badanim zistil ze malicko nasava cez mini prasklinu.Zistil som to zatvaranim otvorov co su v sani postupne.Od vtedy ked sa vyskytne co i len naznak nekludneho volnobehu ci vyssej spotreby na volnobeh kontrolujem vzdy len vzduch.Elektronika je tak spolahliva a nastavena na minimalne hodnoty ze ak mas spravny vzduch motor musi ist.Pridal som aj videa s volnobehami a je sice vidno pokles  +- 640ot ale ziadne skubanie ani nic podobneho.Doteraz som asi 10 rokov venoval studii tymto motorom a poviem Vam vzdy vzduch.Nikdy Lambda,Nikdy Nikdy Nikdy sviecka,cievka ci kabel zly aby sposoboval skubania,Senzor na kluke menim po cca 150 000km.Na mojej BFQ mam 320 000km a keby som Vam dal auto do ruk a zmazal trojku uverili by ste.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...

Ahoj, po čase jsem zpět. Moje BSE stále fachá s velmi velmi jemnými cuky na volnoběh (jsou nepoznatelné). Nicméně jsem se snažil pátrat přímo ve škodovce (u výrobce) a zjistil jsem pouze následující. Všechny tyhle motory BGU, BSE, BSF jsou v podstatě následovníkem a vymazleným AKL. Někde se šlo použítím jiné vačkové hřídele (BSE) někde se šlo EGR ventilem. Všechno to má jednoho společného jmenovatele, emise. Bohužel konstrukce motoru AKL je dost stará a proto jsem na žádného zkušeného motoráře, který vyvíjel tento motor nenarazil a dostal jsem pouze obecné odpovědi, které tady už několikrát padly. Prostě se u této v podstatě nesmrtelné konstrukce musí dodržovat určité zásady. Výměna oleje po 10-15 tis a nejlépe longlife - ať už jakejkoliv jouda z vesnickýho autoservisu bude tvrdit, že tam má olej na 30tis, blbost, zavřít. Lejt do auta "kvalitní" natural !!!!! Když se objeví nějaká závada s kolísáním otáček a není úplně zřejmé proč se to děje protože ECU nehlásí chybu, tak se vždy jde postupem :
1. nastavení rozvodů = 28-87 je z výroby a lze vyčíst ve vagu
2. unik vzduchu = sání = zjistit únik vzduchu v celém sání, plasty mají nějakou životnost, většinou jsou to mikrotrhliny a v místech kde není vidět :-)
3. zapalování = kvalitní svíčky = prostě vyměnit a utáhnout správným momentem, ne od oka jak nějakej trotl !!!!
4. zapalování = kvalitní zapalovací kabely = prostě vyměnit, když servisák při výměně svíček poškodí a neumí to, tak ho třeba nalomí, je tam mikroprsaklina a svod a už to nikdo nenajde
5. zapalování = kvalitní vysokonapěťové trafo = na tohle vyloženě ty auta trpí, v noci mrknout jestli neprobíjí na kostru
6. regulace směsi = kvalitní lambda sondy - měnit maximálně po 140 tisících i přestože nevykazují špatnou činnost (jsou tzv. pomalejší - sice si s tím ECU poradí, ale ...)
7. čidla = čidlo otáček klikové hřídele a nebo čidlo otáček vačkové hřídele


Pokud nic z těchto "levných" oprav nezabere, tak jdou na řadu další dražší úkony.
1. těsnost motoru jako takového - gufera ventilů, komprese pístů, atd., atd. ale tohle všechno z 99 procent nahlásí ECU v podobě chyb na jendotlivých válcích, ztráta komprese, výpadky zapalování na válcích (hlášené chyby ECU pozor). Standardně mají tyto ECU pro tyto motory nějakou toleraci, třeba u mě v podstatě u nového motoru 110 tis najeto mi to hlásí ve VAGu pár výpadku za minutu a to je v pořádku. Dokud to prostě nehlásí ECU.
2. vstřikovače - kontrola a vyčištění vstřikovačů
3. ECU - vadná řídící jednotka

Takže asi tak :-)

Editováno: , autor: endru81
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...