PTiCA Vloženo 27. Listopad 2020 Sdílet Vloženo 27. Listopad 2020 Postup výroby a inovace v průběhu výroby vozy Škoda 1000/1100 MB/MBX 04/64 – počátek výroby MB 1000 (typ 990) Barevná paleta (113-tmavošedá, 432-tmavomodrá, 612-slonová kost, 831-oranžově červená). Cena nového vozu 44 000,- Kčs. serie 0 – motory 000501 – 001000 (duben 1964) serie 1 – motory 001001 – 003100 (05-07/64) 06/64 od motoru č. 002 500 Zkrácení předních vinutých pružin z 292 na 281 mm volné délky spolu se zvýšením zdvihu ramen přední nápravy. serie 2 – motory 003100 – 013200 (07-10/64) 08/64 od motoru č. 005 907 Zesílení pístního čepu zmenšením vnitřního průměru ze 13 na 12 mm (vnější průměr 18 mm). serie 3 – motory 013200 – 026260 (10/64-02/65) od motoru č. 017 200 Průměr řemenice větráku chladiče 129,5 mm namísto původních 112,5 mm 01/65 od motoru č. 022 731 Zesílení vačkové hřídele v místech nasazení kola řetězového rozvodu z průměru 36 na 40 mm. serie 4 – motory 026261 – 034260 (02-04/65) serie 5 – motory 034261 – 050170 (04-06/65) serie 6 – motory 050171 – 064810 (06-09/65) 07/65 od karoserie 056 200 Záměna brzdové kapaliny "ATE Blau" nejprve za PENTOSIN (NSR) a následně za SYNTOL HD 190. od motoru č. 056 303 Matice svorníků hlavy válců 17 namísto 14 mm. 09/65 od motoru č. 061 950 Zesílení spojkové lamely z tloušťky 10 na 11,5 mm s odpovídající změnou setrvačníku. od motoru č. 062 000 Rozšíření ozubeného kola olejového čerpadla o 2 mm spolu s úpravou víka rozvodu, držáku rozdělovače a čepem olejové pumpy. serie 7 – motory 064811 – 083371 (09/65-01/66) 12/65 od motoru č. 079 874 Modelový rok 1966 (1000 MB) Změna čelní partie karoserie (ovál uzavřen před blinkry). Opatření zadních dveří dětskou pojistkou. V rámci modelového roku náběh výroby sportovního tudoru MBX 1000 (do 1968, vyrobeno1403 kusů). Barevná paleta (113-tmavošedá, 116-světle šedá, 429-modrá, 436-modrozelená, 625-světle béžová, 837-červená). Vyšší výkon na základě: změny časování ventilů (delší doba otevření sání), přidání druhé (vnitřní) ventilové pružiny, zvětšení hlavní trysky karburátoru ze 120 na 125 od motoru č. 080 000 Změna nastavení geometrie zadní osy – původní rozbíhavost 0 až -2 mm na sbíhavost 0 až +2 mm. serie 8 – motory 083372 – 103071 (01-04/66), typ 721 01/66 od motoru č. 084 740/1 Nová vačková hřídel (240/233 – model 1966 a dále používaná až do modelu Š 120 GLS). Předstih 5°. od karoserie 088 136 Nová podpěra motorové kapoty (přemístění z pravé části na střed) a změna vzduchového filtru. od motoru č. 087 934 Nová hlava válců (změna vlevo vzadu za výfukovým potrubím prvního válce), svorníky s maticemi upevňující hlavu k bloku nahrazeny šrouby se šestihranem. od karoserie 089 682 Nové kličky oken a výklopných okének (plastová koncovka), nová souprava omývače čelního skla (nápis Gejzír na nádržce), úzký ozdobný ovál masky. serie 9 – motory 103072 – 123021 (04-09/66) Náběh výroby komfortnější verze 1000 MB De luxe. Od počátku výroby hranaté větrací otvory v zadních blatnících a úzký ovál přední masky. 04/66 od karoserie 105 100 Brzdové obložení lepeno (dříve nýtováno) – zvětšení účinné plochy a zvětšení opotřebení až na minimální tloušťku 1,5 mm. 05/66 od motoru č. 111 227 Nové dynamo o průměru 112 mm a změna průměru řemenice. od karoserie 117 335 Zapojení couvacího světlometu pro výbavu De luxe. serie 10 – motory 123022 – 141221 (09/66-12/66) Nové víko hlavy válců (snížené hrdlo), nová uzávěrka oleje, řemenice větráku menšího průměru (opět 112,5 mm), hliníkové mezikruží ráfků a hliníkové lišty prahů (pro vozy De luxe). 09/66 od motoru č. 136 059 Úpravy pro zjednodušení a zpřesnění ovládání akcelerace – nová konzole pedálu akcelerátoru, nové přepákování u karburátoru (nové čtyři díly). serie 11 – motory 141222 – 163119 (12/66-01/67) serie 12 – motory 163120 – 186319 (01-04/67) Nová souprava zapalovacích kabelů (zelené uhlíkové kabely Lucas nebo Kablo Kbely), nové šrouby spodního víka motoru (se šestihrannou hlavou místo válcové), upraven vstup vzduchu v zadních blatnících – hranaté průduchy (již i pro provedení standard). Barevná paleta (429-modrá, 436-modrozelená, 837-červená, 1013-šedá levandulová, 1025-šedá námořní). 01/67 od karoserie 180 898 Vylepšený hlavní světlomet – změna tvaru paraboly, nové optické vlastnosti skla (jiné rýhování). serie 13 – motory 186320 – 210119 (od 04/67) serie 14 – motory 210120 – 232569 (do 09/67) Barevná paleta (837-červená, 1013-šedá levandulová, 1016-šedobílá, 1025-šedá námořní, 4270-tyrkysová světlá, 5910-zelená tmavá, 8220-červená tmavá). 08/67 od motoru č. 215 032 Vyztužení úchytu přední nápravy přidáním nalisovaných drážek. od motoru č. 223 460 Zavedení těsnícího "Gufero" kroužku na ložisku klikové hřídele u setrvačníku namísto původního labyrintu. Na setrvačníku ze strany klikové hřídele zvětšeno zahloubení o 1 mm a zvětšen jeho průměr ze 102(+1) na 110(+1) mm. serie 15 – motory 232570 – 259270 (09-12/67) Nové vnitřní zpětné zrcátko (plast), boční ukazatele směru v předních blatnících (místo pozičních světel v zadních sloupcích), stříbrný lak ráfků kol (do té doby bílý). 09/67 od karoserie 229 656 Nová řadicí konzola s nově řešeným utěsněním tyče v karoserii. Samomazné pouzdro řadicí páky. od motoru č. 226 309 Zesílení mostu hlavních kluzných ložisek v motorovém bloku v souvislosti s náběhem výroby motoru 1107 ccm (72x68). 11/67 od karoserie 251 234 Záměna pryžového těsnění dveří – nejprve lepení a poté zajištění. Gumový profil s kovovou výztuhou. od motoru č. 248 885 Nová skříň pro větší termostat. serie 16 – motory 259271 – 290099 (67-68) Upravená skříň termostatu (s propojovací hadicí prům. 23mm), nový dezén pneu (OS 25). 12/67 od karoserie 261 409 Nové vnitřní zrcátko – zvětšení zorného úhlu. 01/68 Zavedena výroba typu 715 – 1100 MB De luxe a typu 723 – 1100 MBX De luxe (vyráběny až do 1969 : 1100 MBDe luxe – 22 487 a 1100 MBX De luxe – 1114 kusů). od karoserie 262 781 Zavedení signalizace stavu brzdové kapaliny, zapojeno na kontrolku tlaku oleje. od motoru č. 265 013 Zavedení kuličkového ložiska 6202/Z namísto původního kluzného v klikové hřídeli a zkrácení spojkového hřídele (mrkve) z 280 na 272 mm. od motoru č. 266 123 Nový větší termostat chlazení včetně nového pouzdra a hadice. od motoru č. 267 500 Zavedení dvouřadého kuličkového ložiska 3205N/C6 v převodovce místo původního jednořadého. Zároveň je kolo 3. a 4. stupně na hnací hřídeli nasazeno na drážkách a matice zajištěna pojistným kroužkem. 02/68 od karoserie 280 451 Zavedení korkového plováku stavu brzdové kapaliny namísto plechového, fíbrové těsnění víka, signalizace v kontrolce tlaku oleje. serie 17 – motory 290100 – 318699 (do 07/68) 04/68 od karoserie 292 501 Zesílení tyče řízení ze 13 na 18 mm. od motoru č. 293 501 Zesílení spojkové lamely z 11,5 na 13,5 mm (síla plechu lamely ze 3 na 4 mm) pro zajištění přenosu vyššího točivého momentu, zvětšení a zesílení pružin a jejich pouzder na přítlačném kotouči – unifikace s modelem MB 1100. 05/68 od karoserie 319 701 Zavedení plastového držáku sluneční clony namísto kovového. od karoserie 325 855 Změna pákového ovládání oken, zjednodušení. serie 18 – motory 318700 – 342189 (od 08/68) 08/68 od motoru č. 318 700 Modelový rok 1969 (1000 MB a 1100 MB De luxe) s novou elegantnější čelní partií (?) – nová ozdobná lišta masky "ŠKODA" místo oválu a hranaté blinkry, širšími střešními sloupky a střecha bez prolisu – inovace skeletu. Změna přístrojové desky – nově matový lak proti reflexi. Úzké řemenice (klínové řemeny i řemenice odpovídají Š 100), nové kličky větracích okének (celoplastové), boční ukazatele směru pouze jako zvláštní výbava, upraven chladič (hrdlo posunuto vpravo, jemnější lamely). V rámci tohoto modelového roku ukončena výroba MBX 1000 (nahrazeno MBX 1100) a 1000 MBG. Barevná paleta (1013-šedá levandulová, 1019-písková, 1025-šedá námořní, 4270-tyrkysová světlá, 5910-zelená tmavá, 8220-červená tmavá). Cenová nabídka až do ukončení výroby: 1000MB (45 699,- Kčs), 1000MB De luxe (48 900,- Kčs), 1100MB De luxe (51 700,- Kčs) a 1100MBX De luxe (52 900,- Kčs) od motoru č. 324 800 Rozdělovač z MB 1100 i pro MB 1000, předstih +5st. od motoru č. 325 777 Zvýšení výkonu olejového čerpadla (2 kp/cm2 při 2000 ot/min.) – výška kol 20 mm. 09/68 od karoserie 344 025 Změna spodního těsnění dveří. serie 19 – motory 342190 – 371739 (do 12/68) 12/68 od karoserie 378 101 Zvýšení účinku brzd zavedením většího brzdového válce přední nápravy (prasátka) o průměru 25,5 mm. Pro MB 1100 na zadní nápravě na přání omezovač – zlepšení směrové stability. serie 20 – motory 371740 – 403539 (12/68-03/69) 01/69 od karoserie 383 101 Zavedení nových duší pneumatik s průměrem ventilku 11,5 mm, namísto původních 16 mm, a s tím i změna otvoru v ráfku. od karoserie 390 091 Nový čep zámků kapot s plochami pro klíč č. 17. 02/69 od karoserie 390 901 Nové brzdové obložení typu "Raybestos". 03/69 od motoru č. 403 434 Změna upevnění palce rozdělovače ze šroubového na pérové. serie 21 – motory 403540 – 435039??? (03/69-08/69) – MB 1000 i vyšší číslo motoru 04/69 od karoserie 415 300 Změna průměru brzdových válců (prasátek) zadní nápravy z 22 na 19 mm. Tím odpadl omezovač tlaku na zadní nápravu montovaný do modelu MB 1100, včetně držáku v karoserii. od karoserie 415 500 Úprava lanovodů táhla ruční brzdy (pod víkem na středním tunelu, odpovídá Š 100). od karoserie 420 101 Prodloužení gumového pouzdra a rozpěrné trubky v uložení horního ramene přední nápravy, prodloužení čepu tohoto uložení včetně držáku. 08/69 od karoserie 452 651 Změna výpustného šroubu palivové nádrže z kuželového na válcový M 14x1,5 s těsnícím kroužkem. -- pátek 1.8.1969 – konec výroby modelů Š 1000/1100 MB/MBX Poznámka Číslo karoserie – umístění v motorovém prostoru, vyražené na plechu nad chladičem, číslováno průběžně MB 1000/1100 – Š 100/110, šestimístné – sedmimístné (vyrobeno celkem přes 1,5 milionu vozů). Vozy 110R s karoserií kupé číslovány mimo tuto řadu, Vozy MBX patrně též? Výrobní štítek vozu vzadu na plechu nad chladičem, později ke konci výroby Š 100 přemístěn na pravý bok v kufru. Číslo motoru – vyraženo na přírubě pro vodní pumpu, šestimístné do 04/1987 (po dosažení 999 999 patrně číslováno znovu – od MB po Š 130): řada MB 1000/1100 dle ČSN (SAE) xxx xxx/1 MB 1000 (ještě 11. serie) typ 990 – 721 (1964) 27,2 kW (30,9) xxx xxx/7 MB 1000 (21. serie) typ 721 (1966) 31,6 kW (35,3) xxx xxx/2 MB 1100 (21. serie) typ 715 34,5 kW (38,2) řada 100/110 dle ČSN (SAE) xxx xxx/8 Š 100 typ 722 30,9 kW (35,3) xxx xxx/5 Š 110 typ 717 35,3 kW (39,0) xxx xxx/4 Š 110 R a LS typ 718 a 719 38,3 kW (45,6) řada 105/120-130 dle ČSN (ISO) xxx xxx/1 Š 105 typ 742.10 33,9 kW (33,1) xxx xxx/2 Š 120 typ 742.12 38,2 kW (36,7) xxx xxx/6 Garde a Rapid 120 typ 742.12x 42,7 kW (40,5) xxx xxx/9 Š 120 (G)LS typ 742.12x 42,7 kW (40,5) xxx xxx/7 Š 130 typ 742.13 45,2 kW (43,0) Tedy pozor – motory značené ......./7 mohou být jak 988 ccm (poslední serie MB 1000), anebo také 1289 ccm (Š 130). Rozlišovacím kriteriem z vnějšku je typ olejového filtru a výztužné žebro v levé straně bloku (navíc u Š 130). 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
OndraVy Vloženo 22. Červen 2021 Sdílet Vloženo 22. Červen 2021 (editace) Super, díky :) Jinak nedávno jsem narazil na celkem zajímavou kombinaci https://www.veteran-prodej.cz/vuz/1000-mb-257/ Editováno: 30. Červen 2021, autor: OndraVy Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
MB 1000 Vloženo 29. Červen 2021 Sdílet Vloženo 29. Červen 2021 Super Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Jan R. Vloženo 13. Únor 2023 Sdílet Vloženo 13. Únor 2023 1000 MBG - dva karburátory https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/656539-skoda-1000-mbg-na-predaj-je-unikatna-tisicka-jazdi-ich-len-zopar/ Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Jarmel Vloženo 23. Červen 2023 Sdílet Vloženo 23. Červen 2023 Zdravím,četl jsem údaje které jsou dost důležité pro účely veteránů.Dobrý počin. Zajímá mne jak je to s přednímy skly Mb 1000. Nemohu najít info .Doslechl jsem se ,že nejsou stejná pro typ s prolisem střechy(slabý sloupek) a hladkou(silný sloupek),příp. Š100. Sám jsem nezkoušel,nebylo třeba.Jaké mají označení,používala se i kalená. Začíná mi bělat okraj skla-folie ,asi není jiné řešení než výmněna.Prodavá se nové sklo a cca cena? Snad někdo poradí Jar. M Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
maxalera Vloženo 17. leden 2024 Sdílet Vloženo 17. leden 2024 Tak som bol v múzeu veteránov a nedalo mi nenafotiť embéčku 1000-cku. Nabudúce chcem cvaknúť aj zadnú časť a možno aj viac ak sa mi podarí dohodnúť s múzeom. BTW. Je tam toho viac z veteránov. 2 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Jan R. Vloženo 18. leden 2024 Sdílet Vloženo 18. leden 2024 Pěkné 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Jozka09 Vloženo 19. Duben 2024 Sdílet Vloženo 19. Duben 2024 Čelní skla 1000 a 100 se sice liší, nicméně jsou záměnná (v praxi jsem dával vrstvená Š100 skla 72 + 75 do MB z let 67 + 68 (čili "oba sloupky") a rozměrově není problém. Skel je ale vícero (4 nebo 5 typů), rozdíly jsou: kalená vs. vrstvená (většina MB má kalené, přestože vrstvené bylo homologováno pro sportovní účely již v roce 1965), ve způsobu "lití" (postaru "na plochu" nebo později svisle, označené provedení "float") a tím také pro LHD nebo RHD = méně "rovná", na plochu litá skla, se na straně řidiče leštila pro eliminaci zkreslení. Použít "pravostranné" sklo s volantem vlevo tedy není dobré, takže záměnnost nelze prohlásit za univerzální. K číslům motorů, resp. lomítkům: je jich ještě více, pro zdejší účely asi stačí dodat /3 - litrový MBX/MBG motor typu "990T" s výkonen 38.3 kW /5000 ot/min, k rozlišení mezi shodně lomenými motory stačí zpravidla pohled na komoru vodního čerpadla, resp. jeho přírubu, trochu matoucí jsou třeba bloky pozdních 110R, opticky shodné s bloky pro první 742/743.. I mě by zajímalo, jak byly řazeny čísla karosérií vozů MBX.. pozorování "v terénu" dělá dojem, že jsou součástí číselné řady sedanů, což byl bylo možné vzhledem k montáži "vedle" výrobní linky přímo v Boleslavi (na rozdíl od R z Kvasin). Ale jestli to tak opravdu je, vědí asi dneska už jen v muzeu. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
jakasspeech15 Vloženo 22. Říjen 2024 Sdílet Vloženo 22. Říjen 2024 On 4/19/2024 at 10:26 PM, Jozka09 said: Čelní skla 1000 a 100 se sice liší, nicméně jsou záměnná (v praxi jsem dával vrstvená Š100 skla 72 + 75 do MB z let 67 + 68 (čili "oba sloupky") a rozměrově není problém. Skel je ale vícero (4 nebo 5 typů), rozdíly jsou: kalená vs. vrstvená (většina MB má kalené, přestože vrstvené bylo homologováno pro sportovní účely již v roce 1965), ve způsobu "lití" (postaru "na plochu" nebo později svisle, označené provedení "float") a tím také pro LHD nebo RHD = méně "rovná", na plochu litá skla, se na straně řidiče leštila pro eliminaci zkreslení. Použít "pravostranné" sklo s volantem vlevo tedy není dobré, takže záměnnost nelze prohlásit za univerzální. K číslům motorů, resp. lomítkům: je jich ještě více, pro zdejší účely asi stačí dodat /3 - litrový MBX/MBG motor typu "990T" s výkonen 38.3 kW /5000 ot/min, k rozlišení mezi shodně lomenými motory stačí zpravidla pohled na komoru vodního čerpadla, resp. jeho přírubu, trochu matoucí jsou třeba bloky pozdních 110R, opticky shodné s bloky pro první 742/743.. I mě by zajímalo, jak byly řazeny čísla karosérií vozů MBX.. pozorování "v terénu" dělá dojem, že jsou součástí číselné řady sedanů, což byl bylo možné vzhledem k montáži "vedle" výrobní linky přímo v Boleslavi (na rozdíl od R z Kvasin). Ale jestli to tak opravdu je, vědí asi dneska už jen v muzeu. https://atelierrebul.hr/ Díky za podrobný popis! Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ondra16V Vloženo 22. Říjen 2024 Sdílet Vloženo 22. Říjen 2024 Boha jeho. Proč cituješ příspěvek přímo nad sebou? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Zapojit se do konverzace
Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.