Jump to content

Škoda MB 1000/1100 MB/MBX (1964-1969)


PTiCA

Recommended Posts

Postup výroby a inovace v průběhu výroby vozy Škoda 1000/1100 MB/MBX

FxcGL.thumb.jpeg.d02fc642b006851b26ca9135a17f0e7b.jpeg

 

04/64 – počátek výroby MB 1000 (typ 990)

Barevná paleta (113-tmavošedá, 432-tmavomodrá, 612-slonová kost, 831-oranžově červená).

Cena nového vozu 44 000,- Kčs.


serie 0 – motory 000501 – 001000 (duben 1964)

serie 1 – motory 001001 – 003100 (05-07/64)

06/64
od motoru č. 002 500

Zkrácení předních vinutých pružin z 292 na 281 mm volné délky spolu se zvýšením zdvihu ramen přední nápravy.


serie 2 – motory 003100 – 013200 (07-10/64)

08/64
od motoru č. 005 907

Zesílení pístního čepu zmenšením vnitřního průměru ze 13 na 12 mm (vnější průměr 18 mm).


serie 3 – motory 013200 – 026260 (10/64-02/65)
od motoru č. 017 200

Průměr řemenice větráku chladiče 129,5 mm namísto původních 112,5 mm


01/65
od motoru č. 022 731

Zesílení vačkové hřídele v místech nasazení kola řetězového rozvodu z průměru 36 na 40 mm.


serie 4 – motory 026261 – 034260 (02-04/65)

serie 5 – motory 034261 – 050170 (04-06/65)

serie 6 – motory 050171 – 064810 (06-09/65)

07/65
od karoserie 056 200

Záměna brzdové kapaliny "ATE Blau" nejprve za PENTOSIN (NSR) a následně za SYNTOL HD 190.

od motoru č. 056 303

Matice svorníků hlavy válců 17 namísto 14 mm.


09/65
od motoru č. 061 950

Zesílení spojkové lamely z tloušťky 10 na 11,5 mm s odpovídající změnou setrvačníku.

od motoru č. 062 000

Rozšíření ozubeného kola olejového čerpadla o 2 mm spolu s úpravou víka rozvodu, držáku rozdělovače a čepem olejové pumpy.


serie 7 – motory 064811 – 083371 (09/65-01/66)

12/65
od motoru č. 079 874
Modelový rok 1966 (1000 MB) 

Změna čelní partie karoserie (ovál uzavřen před blinkry). Opatření zadních dveří dětskou pojistkou. V rámci modelového roku náběh výroby sportovního tudoru MBX 1000 (do 1968, vyrobeno1403 kusů). Barevná paleta (113-tmavošedá, 116-světle šedá, 429-modrá, 436-modrozelená, 625-světle béžová, 837-červená). Vyšší výkon na základě: změny časování ventilů (delší doba otevření sání), přidání druhé (vnitřní) ventilové pružiny, zvětšení hlavní trysky karburátoru ze 120 na 125

od motoru č. 080 000

Změna nastavení geometrie zadní osy – původní rozbíhavost 0 až -2 mm na sbíhavost 0 až +2 mm.


serie 8 – motory 083372 – 103071 (01-04/66), typ 721

01/66
od motoru č. 084 740/1

Nová vačková hřídel (240/233 – model 1966 a dále používaná až do modelu Š 120 GLS). Předstih 5°.

od karoserie 088 136

Nová podpěra motorové kapoty (přemístění z pravé části na střed) a změna vzduchového filtru.

od motoru č. 087 934

Nová hlava válců (změna vlevo vzadu za výfukovým potrubím prvního válce), svorníky s maticemi upevňující hlavu k bloku nahrazeny šrouby se šestihranem.

od karoserie 089 682

Nové kličky oken a výklopných okének (plastová koncovka), nová souprava omývače čelního skla (nápis Gejzír na nádržce), úzký ozdobný ovál masky.


serie 9 – motory 103072 – 123021 (04-09/66)

Náběh výroby komfortnější verze 1000 MB De luxe. Od počátku výroby hranaté větrací otvory v zadních blatnících a úzký ovál přední masky.


04/66
od karoserie 105 100

Brzdové obložení lepeno (dříve nýtováno) – zvětšení účinné plochy a zvětšení opotřebení až na minimální tloušťku 1,5 mm.


05/66
od motoru č. 111 227

Nové dynamo o průměru 112 mm a změna průměru řemenice.

od karoserie 117 335

Zapojení couvacího světlometu pro výbavu De luxe.


serie 10 – motory 123022 – 141221 (09/66-12/66)

Nové víko hlavy válců (snížené hrdlo), nová uzávěrka oleje, řemenice větráku menšího průměru (opět 112,5 mm), hliníkové mezikruží ráfků a hliníkové lišty prahů (pro vozy De luxe).


09/66
od motoru č. 136 059

Úpravy pro zjednodušení a zpřesnění ovládání akcelerace – nová konzole pedálu akcelerátoru, nové přepákování u karburátoru (nové čtyři díly).


serie 11 – motory 141222 – 163119 (12/66-01/67)

serie 12 – motory 163120 – 186319 (01-04/67)

Nová souprava zapalovacích kabelů (zelené uhlíkové kabely Lucas nebo Kablo Kbely), nové šrouby spodního víka motoru (se šestihrannou hlavou místo válcové), upraven vstup vzduchu v zadních blatnících – hranaté průduchy (již i pro provedení standard). Barevná paleta (429-modrá, 436-modrozelená, 837-červená, 1013-šedá levandulová, 1025-šedá námořní).


01/67
od karoserie 180 898

Vylepšený hlavní světlomet – změna tvaru paraboly, nové optické vlastnosti skla (jiné rýhování).


serie 13 – motory 186320 – 210119 (od 04/67)

serie 14 – motory 210120 – 232569 (do 09/67)

Barevná paleta (837-červená, 1013-šedá levandulová, 1016-šedobílá, 1025-šedá námořní, 4270-tyrkysová světlá, 5910-zelená tmavá, 8220-červená tmavá).


08/67
od motoru č. 215 032

Vyztužení úchytu přední nápravy přidáním nalisovaných drážek.

od motoru č. 223 460

Zavedení těsnícího "Gufero" kroužku na ložisku klikové hřídele u setrvačníku namísto původního labyrintu. Na setrvačníku ze strany klikové hřídele zvětšeno zahloubení o 1 mm a zvětšen jeho průměr ze 102(+1) na 110(+1) mm.


serie 15 – motory 232570 – 259270 (09-12/67)

Nové vnitřní zpětné zrcátko (plast), boční ukazatele směru v předních blatnících (místo pozičních světel v zadních sloupcích), stříbrný lak ráfků kol (do té doby bílý).


09/67
od karoserie 229 656

Nová řadicí konzola s nově řešeným utěsněním tyče v karoserii. Samomazné pouzdro řadicí páky.

od motoru č. 226 309

Zesílení mostu hlavních kluzných ložisek v motorovém bloku v souvislosti s náběhem výroby motoru 1107 ccm (72x68).


11/67
od karoserie 251 234

Záměna pryžového těsnění dveří – nejprve lepení a poté zajištění. Gumový profil s kovovou výztuhou.

od motoru č. 248 885

Nová skříň pro větší termostat.


serie 16 – motory 259271 – 290099 (67-68)

Upravená skříň termostatu (s propojovací hadicí prům. 23mm), nový dezén pneu (OS 25).


12/67
od karoserie 261 409

Nové vnitřní zrcátko – zvětšení zorného úhlu.


01/68

Zavedena výroba typu 715 – 1100 MB De luxe a typu 723 – 1100 MBX De luxe (vyráběny až do 1969 : 1100 MBDe luxe – 22 487 a 1100 MBX De luxe – 1114 kusů).

od karoserie 262 781

Zavedení signalizace stavu brzdové kapaliny, zapojeno na kontrolku tlaku oleje.

od motoru č. 265 013

Zavedení kuličkového ložiska 6202/Z namísto původního kluzného v klikové hřídeli a zkrácení spojkového hřídele (mrkve) z 280 na 272 mm.

od motoru č. 266 123

Nový větší termostat chlazení včetně nového pouzdra a hadice.

od motoru č. 267 500

Zavedení dvouřadého kuličkového ložiska 3205N/C6 v převodovce místo původního jednořadého. Zároveň je kolo 3. a 4. stupně na hnací hřídeli nasazeno na drážkách a matice zajištěna pojistným kroužkem.


02/68
od karoserie 280 451

Zavedení korkového plováku stavu brzdové kapaliny namísto plechového, fíbrové těsnění víka, signalizace v kontrolce tlaku oleje.


serie 17 – motory 290100 – 318699 (do 07/68) 

04/68
od karoserie 292 501

Zesílení tyče řízení ze 13 na 18 mm.

od motoru č. 293 501

Zesílení spojkové lamely z 11,5 na 13,5 mm (síla plechu lamely ze 3 na 4 mm) pro zajištění přenosu vyššího točivého momentu, zvětšení a zesílení pružin a jejich pouzder na přítlačném kotouči – unifikace s modelem MB 1100.


05/68
od karoserie 319 701

Zavedení plastového držáku sluneční clony namísto kovového.

od karoserie 325 855

Změna pákového ovládání oken, zjednodušení.


serie 18 – motory 318700 – 342189 (od 08/68)

08/68
od motoru č. 318 700
Modelový rok 1969 (1000 MB a 1100 MB De luxe) s novou elegantnější čelní partií (?)

– nová ozdobná lišta masky "ŠKODA" místo oválu a hranaté blinkry, širšími střešními sloupky a střecha bez prolisu – inovace skeletu. Změna přístrojové desky – nově matový lak proti reflexi. Úzké řemenice (klínové řemeny i řemenice odpovídají Š 100), nové kličky větracích okének (celoplastové), boční ukazatele směru pouze jako zvláštní výbava, upraven chladič (hrdlo posunuto vpravo, jemnější lamely). V rámci tohoto modelového roku ukončena výroba MBX 1000 (nahrazeno MBX 1100) a 1000 MBG. Barevná paleta (1013-šedá levandulová, 1019-písková, 1025-šedá námořní, 4270-tyrkysová světlá, 5910-zelená tmavá, 8220-červená tmavá). Cenová nabídka až do ukončení výroby: 1000MB (45 699,- Kčs), 1000MB De luxe (48 900,- Kčs), 1100MB De luxe (51 700,- Kčs) a 1100MBX De luxe (52 900,- Kčs)

od motoru č. 324 800

Rozdělovač z MB 1100 i pro MB 1000, předstih +5st.

od motoru č. 325 777

Zvýšení výkonu olejového čerpadla (2 kp/cm2 při 2000 ot/min.) – výška kol 20 mm.


09/68
od karoserie 344 025

Změna spodního těsnění dveří.


serie 19 – motory 342190 – 371739 (do 12/68)

12/68
od karoserie 378 101

Zvýšení účinku brzd zavedením většího brzdového válce přední nápravy (prasátka) o průměru 25,5 mm. Pro MB 1100 na zadní nápravě na přání omezovač – zlepšení směrové stability.


serie 20 – motory 371740 – 403539 (12/68-03/69)

01/69
od karoserie 383 101

Zavedení nových duší pneumatik s průměrem ventilku 11,5 mm, namísto původních 16 mm, a s tím i změna otvoru v ráfku.

od karoserie 390 091

Nový čep zámků kapot s plochami pro klíč č. 17.


02/69
od karoserie 390 901

Nové brzdové obložení typu "Raybestos".


03/69
od motoru č. 403 434

Změna upevnění palce rozdělovače ze šroubového na pérové.


serie 21 – motory 403540 – 435039??? (03/69-08/69) – MB 1000 i vyšší číslo motoru

04/69
od karoserie 415 300

Změna průměru brzdových válců (prasátek) zadní nápravy z 22 na 19 mm. Tím odpadl omezovač tlaku na zadní nápravu montovaný do modelu MB 1100, včetně držáku v karoserii.

od karoserie 415 500

Úprava lanovodů táhla ruční brzdy (pod víkem na středním tunelu, odpovídá Š 100).

od karoserie 420 101

Prodloužení gumového pouzdra a rozpěrné trubky v uložení horního ramene přední nápravy, prodloužení čepu tohoto uložení včetně držáku.


08/69
od karoserie 452 651

Změna výpustného šroubu palivové nádrže z kuželového na válcový M 14x1,5 s těsnícím kroužkem.

 

--


pátek 1.8.1969 – konec výroby modelů Š 1000/1100 MB/MBX

 

SKODA-1000MB-3.JPG-1920x1275.jpg

 

Poznámka

Číslo karoserie – umístění v motorovém prostoru, vyražené na plechu nad chladičem, číslováno průběžně MB 1000/1100 – Š 100/110, šestimístné – sedmimístné (vyrobeno celkem přes 1,5 milionu vozů). Vozy 110R s karoserií kupé číslovány mimo tuto řadu, Vozy MBX patrně též? Výrobní štítek vozu vzadu na plechu nad chladičem, později ke konci výroby Š 100 přemístěn na pravý bok v kufru. Číslo motoru – vyraženo na přírubě pro vodní pumpu, šestimístné do 04/1987 (po dosažení 999 999 patrně číslováno znovu – od MB po Š 130):

 

řada MB 1000/1100 dle ČSN (SAE)
xxx xxx/1 MB 1000 (ještě 11. serie) typ 990 – 721 (1964) 27,2 kW (30,9)
xxx xxx/7 MB 1000 (21. serie) typ 721 (1966) 31,6 kW (35,3)
xxx xxx/2 MB 1100 (21. serie) typ 715 34,5 kW (38,2)
řada 100/110 dle ČSN (SAE)
xxx xxx/8 Š 100 typ 722 30,9 kW (35,3)
xxx xxx/5 Š 110 typ 717 35,3 kW (39,0)
xxx xxx/4 Š 110 R a LS typ 718 a 719 38,3 kW (45,6)
řada 105/120-130 dle ČSN (ISO)
xxx xxx/1 Š 105 typ 742.10 33,9 kW (33,1)
xxx xxx/2 Š 120 typ 742.12 38,2 kW (36,7)
xxx xxx/6 Garde a Rapid 120 typ 742.12x 42,7 kW (40,5)
xxx xxx/9 Š 120 (G)LS typ 742.12x 42,7 kW (40,5)
xxx xxx/7 Š 130 typ 742.13 45,2 kW (43,0)

 

Tedy pozor – motory značené ......./7 mohou být jak 988 ccm (poslední serie MB 1000), anebo také 1289 ccm (Š 130). Rozlišovacím kriteriem z vnějšku je typ olejového filtru a výztužné žebro v levé straně bloku (navíc u Š 130).

  • Pozitivní 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 1 year later...
  • 4 months later...

Zdravím,četl jsem údaje které jsou dost důležité pro účely veteránů.Dobrý počin. Zajímá mne jak je to s přednímy skly Mb 1000. Nemohu najít info .Doslechl jsem se ,že nejsou stejná pro typ s prolisem střechy(slabý sloupek) a hladkou(silný sloupek),příp. Š100. Sám jsem nezkoušel,nebylo třeba.Jaké mají označení,používala se i kalená. Začíná mi bělat okraj skla-folie ,asi není jiné řešení než výmněna.Prodavá se nové sklo a cca cena? Snad někdo poradí  Jar. M

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Čelní skla 1000 a 100 se sice liší, nicméně jsou záměnná (v praxi jsem dával vrstvená Š100 skla 72 + 75 do MB z let 67 + 68 (čili "oba sloupky") a rozměrově není problém. Skel je ale vícero (4 nebo 5 typů), rozdíly jsou: kalená vs. vrstvená (většina MB má kalené, přestože vrstvené bylo homologováno pro sportovní účely již v roce 1965), ve způsobu "lití" (postaru "na plochu" nebo později svisle, označené provedení "float") a tím také pro LHD nebo RHD = méně "rovná", na plochu litá skla, se na straně řidiče leštila pro eliminaci zkreslení. Použít "pravostranné" sklo s volantem vlevo tedy není dobré, takže záměnnost nelze prohlásit za univerzální.

 

K číslům motorů, resp. lomítkům: je jich ještě více, pro zdejší účely asi stačí dodat /3 - litrový MBX/MBG motor typu "990T" s výkonen 38.3 kW /5000 ot/min, k rozlišení mezi shodně lomenými motory stačí zpravidla pohled na komoru vodního čerpadla, resp. jeho přírubu, trochu matoucí jsou třeba bloky pozdních 110R, opticky shodné s bloky pro první 742/743..

 

I mě by zajímalo, jak byly řazeny čísla karosérií vozů MBX.. pozorování "v terénu" dělá dojem, že jsou součástí číselné řady sedanů, což byl bylo možné vzhledem k montáži "vedle" výrobní linky přímo v Boleslavi (na rozdíl od R z Kvasin). Ale jestli to tak opravdu je, vědí asi dneska už jen v muzeu. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...