Přejít na obsah

Doporučené příspěvky

Protože tady: https://forum.skodahome.cz/topic/144335-vyhřívání-sedaček/?tab=comments#comment-2335149 ani tady: https://forum.skodahome.cz/topic/132073-vyhrievané-predné-sedadla/?do=findComment&comment=2255137 doposud nikdo neodpověděl na základní otázku "JAK NA TO?", sepíšu sem návod na instalaci vyhřívání sedaček na RAPIDa.

 

Velkou inspirací byly zkušenosti a návod od @wirer , jeho link na návod zde: https://wirer.sk/f3_vyhrev-predok/

Na RAPIDa se instalace mírně liší.

 

Základem úspěchu je sada od HT CARu https://www.htcar.cz/vyhrivani-sedadel-skoda-rapid-orig-pro-2-sedadla. Pokud jste měnili sedačky za nové s vyhříváním jako já, lze koupit pouze elektriku, stačí firmu kontaktovat a dodají vám jen elektriku vč. ŘJ za nějakých 2.000Kč. Popisuji tuto variantu bez čalounické rozborky a zborky.

 

Jejich návod zde:

hts-rapid orig montážní návod.pdf

 

IMG_20211028_134718.thumb.jpg.1199e465faee5c45ff912332d9a7f8f8.jpgIMG_20211028_134813.thumb.jpg.2479961d8f7fcdbfd5d8362399398d5d.jpg

 

Nutné dokoupit ještě tyto komponenty:

 

- lišta s tlačítky, u mého RAPIDa to je provedení 5JA927132AH https://www.automultimedia.cz/cz/shop/spinace-a-tlacitka-interieru-3/oem-5ja927132ah-set-tlacitek-rapid-vyhrev/, cena velice slušných 450Kč

83175-82961-82864A9E-0F15-483C-8305-35B7B3B5E3FF.jpeg83175-82961-888A995D-E77E-455F-B238-4588A9A3EE63.jpeg

 

- držák řídící jednotky 1J0 937 510 A - 3ks, cena ve Škodovce cca 85Kč/ks

1J0937510A.thumb.JPG.29f36e3f5282209ddb58988a74c8c1f7.JPG

 

Propojení nových svazků od ŘJ s původním svazkem na sedadlech:

- svorkovnice 3C0 973 332 B - 2ks, cena ve Škodovce cca 80Kč/ks (nebo třeba za 69Kč z https://www.autokseft.cz/VAG-ORIGINAL-Teleso-ploche-zastrcky-s-pri-VAG-3C0973332B-3C0973332B-nd1607464)

3C0973332B.thumb.JPG.0c4fde1f0c87ef5c39f9e1e45079a733.JPG

- do této svorkovnice piny 000 979 254 E - celkem 4ks (raději vzít nějaké do rezervy); lze nahradit v nouzi pinem 000 979 132 E při použití vodiče 1mm2 (např. zde https://www.autokabel.cz/kontakt-micro-power-timer-kolik-16-do-1mm)

000979254E.thumb.JPG.7a1ebf9d2ada737fc8e345d31e27627a.JPG

 

Svorkovnice osvětlení tlačítek:

- pin 000 979 164 E (https://www.autokabel.cz/dutinka-micro-quadlock-vodic-do-075-mm)- 1ks (raději vzít nějaké do rezervy)

000979164E.thumb.JPG.6787a54ee6f6af3b7b49a53495b51765.JPG

 

Pojistková skříňka:

-pin 000 979 227 E - 1ks (https://www.autokabel.cz/kontakt-standard-power-timer-dutinka-48-do-25-mm)

Kontakt Standard Power Timer - dutinka 4,8 do 2,5 mm²000979227E.thumb.JPG.a0165147db00293a86c000084953ff4d.JPG

 

Pro spojení svazku ŘJ vyhřívání a svazků od sedadel pod palubní deskou:

- svorkovnice dvoupinová https://www.autokabel.cz/autokonektory-ruzne-/konektory-typu-te-a-fep/konektor-fep-jpt-2fn (nebo 1J0 972 923) a piny do ní https://www.autokabel.cz/kontakt-junior-power-timer-dutinka-28-do-25mm (resp. 000 979 021 E).

Těleso konektoru FEP JPT 2FN kompatibilní s VAG 1J0972923Kontakt Junior Power Timer - dutinka 2,8 do 2,5mm².

- protikus svorkovnice https://www.autokabel.cz/konektor-fep-jpt-2mn (nebo 1J0 972 712) a piny do něj https://www.autokabel.cz/kontakt-junior-power-timer-kolik-28-do-25mm (resp. 000 979 022 E)

Těleso konektoru FEP JPT 2MN kompatibilní s VAG 1J0972712Kontakt Junior Power Timer - kolík 2,8 do 2,5mm²

 

Svazky od sedadel:

- vodič šedý 1,5mm2 (https://www.autokabel.cz/autovodice-fly-a-flry/autovodice-flry-1,5/autovodic-flry-b-150-mm-sedy)

- vodič hnědý 1,5mm2 (https://www.autokabel.cz/autovodice-fly-a-flry/autovodice-flry-1,5/autovodic-flry-b-150-mm-hnedy); HT CAR dodává dvoulinku s průřezem 1mm2, ale originální zapojení používá vodiče 1,5mm2

Autovodič FLRY-B 1,50 mm² šedý

 

Instalační materiál:

- páska textilní TESA https://www.autokabel.cz/izolacni-pasky/tesa-51608-9mm-x-25m

TESA 51608, 9mm x 25m

- elektrikářské stahovací pásky 2,5x200 https://www.autokabel.cz/vazaci-pasky/vazaci-paska-25-200mm

Vázací páska 2,5/200mm

 

Úprava svazků kabeláže.

1. Dva červené vodiče napájení nutné spojit do jednoho pinu 000 979 227 E protože RAPIDy (tedy ty do do 2015) mají napájení řešeno společně z pojistky 41. Toto spojení jsem dělal až v autě podle skutečné potřebné délky vodičů, jak to vyšlo.

IMG_20211025_202727.thumb.jpg.2548253e2e29e140f36624aaba941f2e.jpg

2. Pokud nepoužijete dodávanou dvoulinku s připravenými konektory, je nutno nalisovat piny a osadit svorkovnice na výstupy svazku z ŘJ. Nezapomeňte si označit strany L a P, dobré je osadit na každou stranu opačnou svorkovnici.

IMG_20211025_202044.thumb.jpg.1d6da31b8cf0ba2b0f4326040292f150.jpg

3. Obalte textilní páskou vodiče svazku od ŘJ:

- společně svazek vedoucí k tlačítkové liště vč. hnědo-bílého vodiče pro osvětlení, nechte svazky samostatně v délce asi 20cm od jejich konců, tyto volné konce ale také obalte.

- samostatně šedý vodič k BCM

- společně dva červené vodiče k pojistkám

- samostatně hnědý kostřicí vodič

Nechte na konci vodičů vždy asi 5cm volných, u napájecích vodičů a vodiče do BCM asi 15cm.

 

Před vlastní instalací je nutné demontovat sedačky (4x šroub XZM M10), spodní kryty A sloupků, kastlík spolujezdce (na foto ještě bez demontáže), ovládání klimatizace, lištu s tlačítky, rádio a pojistkovou skříňku. Lišty obou prahů vycvakněte, teprve až když budete instalovat nový svazek.

IMG_20211028_134547.thumb.jpg.2d3422bd8eadf5769dcc59b88ac48685.jpg

 

Na plechové konzoli nad pedálem plynu jsou dva čtvercové otvory. Do nich zacvakněte ŘJ s nasazenými držáky.

IMG_20211028_135049.thumb.jpg.ae46c273e32ac3673193565b8515c32c.jpg

 

Protáhněte svazek se dvěma konektory a vodičem pro osvětlení skrz palubku v místě pod rádiem a vytáhněte skrz prostor tlačítkové lišty.

Svazek připáskujte k původním svazkům v autě. Pod rádiem nechte svazek volně pro lepší manipulaci s tlačítkovou lištou při budoucím rozebírání palubky.

IMG_20211028_140952.thumb.jpg.ea537eaf716692937cf8ae2e15fce1b0.jpg

 

Vypíchněte pin č.6 ze svorkovnice T10. Do pinu 000 979 164 E nalisujte společně původní šedý vodič a nový hnědo-bílý. Nebo lze vodiče propojit přes vhodnou dutinkovou spojku mimo svorkovnici, určitě bych ale v tomto místě nepoužíval pájení.

IMG_20211029_171837.thumb.jpg.b411b6abe91606cc2db134a864aef61f.jpg

 

Červené napájecí vodiče k pojistkám a kostřící kabel veďte společně po původních svazcích, připáskujte je k nim. Napájecí červené vodiče zkraťte na finální délku a nalisujte na oba společný pin 000 979 227 E. Vysuňte modrou jistící lištu a zasuňte pin do pozice 41. Měla by být volná, napájení do ní je propojeno už z výroby. 20A pojistku vložte až úplně na konec montáže při oživování!

IMG_20211028_143755.thumb.jpg.68cc60e82fdf01865c86ebd3da501bf0.jpgIMG_20211028_143803.thumb.jpg.62ea400219cc9344c36e4904974f0b84.jpg

 

Kostřicí kabel veďte dál po původních svazcích ke kostřicímu bodu dole na A sloupku.

IMG_20211028_144412.thumb.jpg.7247e474f946770149d7a863a4dbce92.jpg

 

Šedý kabel k BCM není nutné zapojovat, odpojuje vyhřívání, pokud BCM vyhodnotí nedostatek energie na palubě. Kdo to chce mít originálně zapojené, jako já, vede kabel po původních svazcích k černé svorkovnici T73a.

POZOR! Vodič nemá vůbec žádnou rezervu, takže ho umístěte k původním svazkům nejprve provizorně, aby nikde "nešponoval". Pak ho zapojte do pozice 36 ve svorkovnici T73a. Až po zacvaknutí svorkovnice zpět do BCM vodič připáskujte k původním svazkům.

IMG_20211028_145721.thumb.jpg.e1368a4c6ba2e46cd5ff50290ebb6efe.jpg

 

Sedadlo řidiče:

1. Na vodiče dlouhé cca 2m osaďte piny 000 979 254 E a svorkovnici 3C0 973 332 B. Obalte textilní páskou, na konci nechte asi 50cm volných.

2. Nacvakněte držák svorkovnice 1J0 973 510 A do jednoho ze čtvercových otvorů. Svorkovnici do držáku zasuňte.

Pozn.: já držák neměl, takže náhradním řešením je svorkovnici připáskovat.

IMG_20211028_152057.thumb.jpg.69626b47642c72f852aa57cc91aa0b10.jpg

3. Svazek vyhřívání veďte pod kobercem a tlumícím filcem po cestě původního svazku od sedadla, připáskujte. 

IMG_20211028_151553.thumb.jpg.7bbc4e9444448a0bdd62db4ab69b68c4.jpg

4. Připáskujte nový svazek vyhřívání k původnímu svazku v levém prahu, na levém A sloupku a v prostoru pod volantem až do místa, kde je ŘJ vyhřívání s dvěma připravenými svorkovnicemi L a P.

 

Sedadlo spolujezdce:

1. Na vodiče dlouhé cca 3m osaďte piny 000 979 254 E a svorkovnici 3C0 973 332 B. Obalte textilní páskou, na konci nechte asi 50cm volných.

2. Vycvakněte černý držák svorkovnic a vycvakněte všechny tři svorkovnice.

3. Seřízněte obě lišty na třetím držáku zleva na asi 1,5mm. Nevím proč, ale jsou moc silné a svorkovnice 3C0 973 332 B do nich nejde zasunout.

IMG_20211028_162412.thumb.jpg.2a21a108ca6eb33bcb0a3f908bd87003.jpg

5. Do držáku zasuňte zespodu svorkovnici vyhřívání. Nacvakněte držák zpět, stejně tak původní svorkovnice.

IMG_20211028_162445.thumb.jpg.d14794efd6080c2bdfe26aef7bc46e61.jpg

6. Svazek vyhřívání veďte pod kobercem a tlumícím filcem po cestě původního svazku od sedadla, připáskujte. 

IMG_20211028_151553.thumb.jpg.7bbc4e9444448a0bdd62db4ab69b68c4.jpg

7. Připáskujte nový svazek vyhřívání k původnímu svazku v pravém prahu, na pravém A sloupku, v prostoru za kastlíkem spolujezdce, za rádiem až do místa, kde je ŘJ vyhřívání s dvěma připravenými svorkovnicemi L a P.

 

Nyní zkraťte oba svazky na finální délku, nalisujte příslušné piny a osaďte svorkovnice. Obalte vodiče textilní páskou, pokud zůstala nějaká část vodičů nezaizolovaná.

Propojte oba svazky s výstupem z ŘJ vyhřívání sedadel. 

Umístěte nebo zafixujte spojení svazků v palubek tak, aby "neklepalo". 

IMG_20211028_173737.thumb.jpg.bb78342bb1ae3cbe4667c1ed98344184.jpgIMG_20211028_173819.thumb.jpg.4e75f67122993529a04ab1a85cd9d221.jpg

 

Nacvakněte konektory na svazku do lišty s tlačítky. Při mé instalaci jsem měl problém s typem konektorů pro levé a pravé tlačítko výhřevu, na svazku z HT Caru byly použity špatné typy s jiným vodícím prvkem, který bylo nutné odříznout.

Lištu s tlačítky zacvakněte do palubky.

 

Namontujte zpět sedačky a zapojte všechny jejich svorkovnice.

IMG_20211031_202627.thumb.jpg.d92dd59c95e863fcdd76d2ef430e3393.jpgIMG_20211028_184218.thumb.jpg.e9b1750d3e78ef275c60957fc8009111.jpg

 

Osaďte pojistku 20A do pozice č.41.

IMG_20211028_191942.thumb.jpg.e614cc4c04fe4ced122155533f1c0160.jpg

 

Nastartujte motor. Zapněte parkovací světla. Tlačítka by měla svítit.

Zapněte vyhřívání. Poprvé to trvá trochu déle, než to začne hřát. Také budete nejspíš cítit lehký zápach, jak se vypaluje prach na topných dečkách.

IMG_20211029_172421.thumb.jpg.fce480e1a7e200d940c65620edbc32d4.jpg

 

Pak už zbývá namontovat zpět vše demontované a uklidit v autě obvyklý montážní nepořádek......

Editováno: , autor: miklisek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...
  • o 2 měsíce později...

Zdravím pánové, děkuji Mikliskovi a Wirerovi za super návody. Jsem čerstvým majitelem Rapida, ve kterém bohužel postrádám fci vyhřívání sedaček a parkovacích senzorů, ale právě tyhle návody mě rozhoupaly k tomu, abych se o dodělávku pokusil sám.

 

Mám ale dotaz. Můj Rapid je 9/2015. Mám v plánu koupit sadu:

https://www.htcar.cz/vyhrivani-sedadel-skoda-rapid-orig-pro-2-sedadla

+ lištu: https://www.automultimedia.cz/cz/shop/spinace-a-tlacitka-interieru-3/oem-5ja927132bc-spinac-ovladani-pdc-vytapeni/

+ potřebné další elektro komponenty podle Mikliska.

 

Dá se postupovat přesně podle návodu Mikliska nebo se potom el. zapojení nějak liší?

 

Vidím v návodu kritické místo:

"

Úprava svazků kabeláže.

1. Dva červené vodiče napájení nutné spojit do jednoho pinu 000 979 227 E protože RAPIDy (tedy ty do do 2015) mají napájení řešeno společně z pojistky 41. Toto spojení jsem dělal až v autě podle skutečné potřebné délky vodičů, jak to vyšlo.

"

 

Má to Rapid od 9/2015 jinak?

 

Díky moc.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...