jipol57 Vloženo 3. Duben 2014 Sdílet Vloženo 3. Duben 2014 (editace) No a když tam mám letní včetně rezervy 195/55 R15 - obvod 596 mm a na zimu mám 185/60 R14 - obvod 578 mm, rozdíl tedy 18 mm, myslíš, že i to může být? Rezervu nechávám pořád tu letní. Přesně takové obutí mám, letní i zimní a minulou zimu, jsem píchnul přední pravé. Rezervu mám tu 15ku, co jsem dostal z výroby. No auto bylo trochu na bok, ale jet se dalo. Je potřeba si toho být vědom a neblbnout. A taky to rozhodí světla. Je potřeba je sklopit, když je to na předku. Na zadku by to zase svítilo nízko. Samozřejmě taky nakalibrovat hlídače píchlého kola, jestli ho máš. Editováno: 3. Duben 2014, autor: jipol57 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 3. Duben 2014 Sdílet Vloženo 3. Duben 2014 Pokud máš v TP 14" kolo povolené tak je to v pořádku... ... Není to v pořádku. Můžeš mít 14" povolený v TP a přesto ho na autě nesmíš použít ani jako rezervu/dojezdovku - to bys musel to dojezdový kolo mít přímo napsaný v TP jako poznámku. Podle zákona musíš mít STÁLE na autě použitý KOLA STEJNÝHO ROZMĚRU minimálně obě na stejný nápravě, POKUD NENÍ POVOLENO JINAK - a škodovky dojezdovku jinýho rozměru homologovanou nemají. Naopak jsou homologovaný (od určitýho MY) k provozu bez rezervy - jen s opravnou sadou. Jinak budou při případným odchycení PaChové rajtovat jak čert na koze. Navíc jsou i auta, který mají v TP zapsaný rozměry standartně používaný fabrikou a přesto na ten konkrétní automobil namontovat nejdou - zářivým příkladem jsou třeba Roomstery s homologací/otypováním jako "skříňový nákladní" = N1 namísto "osobní" = M1, jsou z výroby vybavovaný mřížkou (a jde je koupit na ŽL bez DPH) - a i když mají v TP povolenej i rozměr 14", tak protože "nákladní" mají z výroby vybavení přední nápravy brzdama C-54 s průměrem kotoučů 288mm, nedají se na ně 14" ráfky vůbec používat (na C-54 se jednoduše NEVEJDOU!!!). Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
HjM Vloženo 3. Duben 2014 Sdílet Vloženo 3. Duben 2014 (editace) Podle zákona musíš mít STÁLE na autě použitý KOLA STEJNÝHO ROZMĚRU minimálně obě na stejný nápravě, POKUD NENÍ POVOLENO JINAK - a škodovky dojezdovku jinýho rozměru homologovanou nemají. Naopak jsou homologovaný (od určitýho MY) k provozu bez rezervy - jen s opravnou sadou. Jinak budou při případným odchycení PaChové rajtovat jak čert na koze. Ekkare, nevíš prosím tě číslo nebo název toho zákona, případně i ten konkrétní paragraf, ve kterém to je napsané? Editováno: 3. Duben 2014, autor: HjM Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
mikl Vloženo 3. Duben 2014 Sdílet Vloženo 3. Duben 2014 HjM není to tak,jak se píše Ekkar,celou problematiku řeší zákon 341/2002Sb. Zákon platí obecně a tedy i pro vozy Škoda. §21 odst 3. uvedeného zákona uvádí: ...Jako náhradního kola s pneumatikou může být použito pro nouzové dojetí kola s pneumatikou jiné nebo zvláštní konstrukce nebo jiného rozměru, určeného pro tento účel výrobcem vozidla a výrobcem pneumatik. Tato kola musí být homologována podle předpisu EHK č. 64 nebo směrnice 92/23/EHS. samozřejmě,týká se nouzového dojetí. Navíc Škoda má neplnohodnotné kolo i v ceníku. file:///C:/Users/mikl/Downloads/Octavia_cenik_CZ_2005_05.pdf Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
HjM Vloženo 3. Duben 2014 Sdílet Vloženo 3. Duben 2014 (editace) mikl: z toho odst. 3 mi to tak úplně jednoznačně neplyne, velikost rezervy dává Škodovka podle rozměru pneu, co zvolím, ne? Tady tím se podle mě spíš myslí to úzké kolo na nouzové dojetí, jak montují některé automobilky a které mám třeba na Nissanu také. Nicméně to, co říkáš plyne z téhož § 21 ale odst. 13, ve kterém je uvedeno toto: Na vozidle se nesmí, s výjimkou nouzového dojetí, současně použít pneumatiky různých rozměrů a konstrukcí, pokud při schválení technické způsobilosti není stanoveno jinak. Na téže nápravě musí být používány pouze shodné pneumatiky. Konstrukcí pneumatiky se rozumí... Editováno: 3. Duben 2014, autor: HjM Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Galvi Vloženo 3. Duben 2014 Sdílet Vloženo 3. Duben 2014 Zeptám se blbě, ale dává vůbec škodovka větší rezervy jak 15" do FII/Ro? Protože moje auto vyjelo z továrny na 16" Alu 205/45 R16 a rezervu má 15" 195/55 R15... Tím pádem musí být možné osadit na auto s 16" rezervu 15" bez porušení předpisů.. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 3. Duben 2014 Sdílet Vloženo 3. Duben 2014 (editace) Musí se to dát dohledat, jsou to technický podmínky pro provoz na pozemních komunikacích, to znamená technický předpisy související se zákonem 361 a 412 plus jejich prováděcí předpisy a vyhlášky. Je to jako se daly dohledat předpisy pro osazení daylights na auta, který je z výroby neměly - ale tu odpověď o rezervě s jiným rozměrem jsem dostal na STK. NEPLNOHODNOTNÁ REZERVA znamená v technickým žargónu škodovky kolo v plným rozměru jako jsou na autě namontovaný ostatní kola, ale plecháč - protože zbytek na autě jsou už ze série Alu. Ten zákon 341/2002 Sb totiž JASNĚ říká, že kolo musí být jako dojezdové určeno a homologováno výrobcem automobilu - a škodovka žádný jiný rozměry jako dojezdový homologovaný NEMÁ. Buď se musí použít stejnej rozměr jako jsou ostatní na autě, nebo opravná sada. Uvědomte si konečně, že všecky ty zákony jsou postavený tak, ŽE V RÁMCI ZNĚNÍ ZÁKONA SI KONEČNÝ ŘEŠENÍ PRO KAŽDEJ STÁT KAM SE VÝROBEK VYVÁŽÍ URČUJOU SAMI VÝROBCI - A NENÍ TO JEN U REZERVY, JE TO U SPOUSTY DALŠÍCH VĚCÍ, NAPŘÍKLAD U POVOLOVÁNÍ PŘESTAVEB VOZIDEL RESP. VÝMĚNY PODSTATNÝCH KONSTRUKČNÍCH SKUPIN atd. - viz třeba srovnání (ne)možnosti výměny motorů a náprav v Dojčsku a v Kocourkovsku, to co je v tuzemsku naprosto a bez výjimek zakázáno, to v Dojčsku zvládnete levou zadní s pouhým zaplacením správního poplatku zkušební stanici.... Editováno: 3. Duben 2014, autor: Ekkar_z_Bastlírny Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 3. Duben 2014 Sdílet Vloženo 3. Duben 2014 Zeptám se blbě, ale dává vůbec škodovka větší rezervy jak 15" do FII/Ro? Protože moje auto vyjelo z továrny na 16" Alu 205/45 R16 a rezervu má 15" 195/55 R15... Tím pádem musí být možné osadit na auto s 16" rezervu 15" bez porušení předpisů.. Jestli to máš takhle, musíš mít v TP poznámku ve smyslu "možnost použít rozměr 195/55 R15" na nouzové dojetí". Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
HjM Vloženo 3. Duben 2014 Sdílet Vloženo 3. Duben 2014 Zeptám se blbě, ale dává vůbec škodovka větší rezervy jak 15" do FII/Ro? Protože moje auto vyjelo z továrny na 16" Alu 205/45 R16 a rezervu má 15" 195/55 R15... Tím pádem musí být možné osadit na auto s 16" rezervu 15" bez porušení předpisů.. Podle konfigurátoru ne, protože když zvolím 16ky, tak mi to nabídne rezervu již jen neplnohodnotnou, a to bude asi ta 15ka. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
HjM Vloženo 3. Duben 2014 Sdílet Vloženo 3. Duben 2014 (editace) NEPLNOHODNOTNÁ REZERVA znamená v technickým žargónu škodovky kolo v plným rozměru jako jsou na autě namontovaný ostatní kola, ale plecháč - protože zbytek na autě jsou už ze série Alu. Toto se mi nezdá, protože v konfigurátoru u Fábky má Škodovka v nabídce: 1. rezervní kolo ocelové neplnohodnotné 2. rezervní kolo ocelové plnohodnotné 3. rezervní kolo z lehké slitiny Editováno: 3. Duben 2014, autor: HjM Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
HjM Vloženo 3. Duben 2014 Sdílet Vloženo 3. Duben 2014 Ten zákon 341/2002 Sb totiž JASNĚ říká, že kolo musí být jako dojezdové určeno a homologováno výrobcem automobilu - a škodovka žádný jiný rozměry jako dojezdový homologovaný NEMÁ. Buď se musí použít stejnej rozměr jako jsou ostatní na autě, nebo opravná sada. No a pokud mám v kufru od výrobce jako rezervu kolo určitého rozměru, tak to potom není určeno jako dojezdové od výrobce automobilu, jo? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
mikl Vloženo 3. Duben 2014 Sdílet Vloženo 3. Duben 2014 Podle mně platí uvedený předpis pro neplnohodnotnou rezervu,pokud je na daný typ vozu schválena dle příslušného EHK a výrobce vozu s tím nic nenadělá stejně tak,jako např. v případě dopsání ráfků a pneu nad rámec uvedený v TP. Pokud se budeme bavit o rezervě plnohodnotné,zákon uvádí ...určeného pro tento účel výrobcem vozidla a výrobcem pneumatik...pokud tedy vozidlo vybaví plnohodnotným rezervním kolem např 195/65R15 u OI, je to rezervní kolo pro všechny rozměry ráfků a pneumatik uvedené v TP 195/65R15,205/60R15,205/55R16.Pokud dojde k zápisu i dalších alternativních rozměrů ,je rezerva určená výrobcem vozidla stále rezervou určenou k nouzovému dojetí vozu. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
HjM Vloženo 3. Duben 2014 Sdílet Vloženo 3. Duben 2014 (editace) Ano přesně jak píšeš, tak si to z toho zákonného textu vykládám taky. Editováno: 3. Duben 2014, autor: HjM Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
mikl Vloženo 3. Duben 2014 Sdílet Vloženo 3. Duben 2014 (editace) Ono to ani jinak vykládat nejde.Zákon 341 se v podstatě odvolává ve všech aspektech na příslušné předpisy EHK a jinak to ani nejde.Jak jsem psal v prvním příspěvku,pneumatik rezervních a dojezdových se týká EHK č. 64.Ten dělí rezervní kolo do dvou skupin: 1.„Normální náhradní celek“- jedná se o rezervu kde původní kolo bylo stejného rozměru 2.„Náhradním celkem pro dočasné užití“ - jedná se o rezervu jiného rozměru než je původní poškozené kolo. Obojí je přípustné,jak už z názvu celku plyne,1.lze použít neomezeně,trvale,2.pouze nouzově. Jak by se situace asi řešila u vozidel,která mají povolené dva rozměry na vozidle,těžko by asi někdo nařídil extra rezervu na předek a extra na zadek podle Ekkarovi teorie. Jediné,v čem má pravdu je,že trotlíci na STK toho namelou víc než je vhodné,čím větší vůl,tím větší moudra z něj padají Ono neplnohodnotné kolo v ceníky Škoda není neplnohodnotné proto,že je plechové,jak psal Ekkar,ale proto že je jiného rozměru,tedy skupina 2. dle EHK.Pokud by byl rozměr stejný,bylo by plnohodnotné,dle předpisu EHK skupina 1.Navíc,pokud budete mít na autě třeba plechy 15" a rezervu identickou,bude to rezerva dle skupiny.1 ,tedy plnohodnotná,nasazením 16" kol na auto z "plnohodnotné "rezervy uděláte "neplnohodnotnou" skupiny 2. Proto je termín plnohodnotná rezerva velmi zavádějící.Dle tohoto předpisu může být použita i homologované" dojezdové kolo,protože ho lze zařadit do skupiny 2.v rozdělení rezervních kol dle EHK. Edit.Kdo se chce vyhnout případným dohadům,stačí když si vezme do auta opravnou sadu(orig) a rezervu vůbec nemusí ukazovat. Tuto možnost je u všech vozů Škoda Favoritem počínaje,přesněji povolena bez výhrad je u Fábia II,Roomster,Octavia I+II,Superb II. U vozů favorit,Felicia,Fabia I a Superb I tuto možnost AŠ nedoporučuje,nejedná se však o nesouhlas,viz příslušné TZH Auto Škoda. Editováno: 3. Duben 2014, autor: mikl Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
e1. Vloženo 4. Duben 2014 Sdílet Vloženo 4. Duben 2014 Robíte tu z toho zbytočne vedu. Ak vás policajti zastavia a budete mať jednu pneu inú a on si to všimne, tak mu normálne vysvetlíte, že ste pred hodinou dostali defekt. Zlé koleso správnych rozmerov je v kufri a hotovo, a inú veľkosť máte iba na dojazd. Som si na 100% istý, že žiaden policajt to nebude ďalej riešiť.Ja som takto jazdil s kolesom iných rozmerov nejaké 2-3 dni, kým mi dorazila poštou náhradná pneumatika a žiaden policajt ma kvôli tomu ani nezastavil, a to som mal ten rozdiel naozaj viditeľný, a okolo policajtov som niekoľko krát prešiel. Na celom aute som mal 16" Comety a na zadnom kolese 14" plecháče z Fabie I. A to tie 14" vôbec nemám ani v TP. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
mikl Vloženo 4. Duben 2014 Sdílet Vloženo 4. Duben 2014 Všechno je zbytečná věda do té doby,než takovou znalost potřebuješ.Vím o případu,kdy dotyčný měl problém na STK,protože neměl shodnou rezervu s koly na autě. Navíc na velikost rezervy padl dotaz. . Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
e1. Vloženo 4. Duben 2014 Sdílet Vloženo 4. Duben 2014 Na STK treba ísť s opravnou sadou, a potom môže byť rezervné koleso aj z fúrika. :-) Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
mikl Vloženo 4. Duben 2014 Sdílet Vloženo 4. Duben 2014 Nejenom na STK ,ale to jsem už také psal Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
jipol57 Vloženo 4. Duben 2014 Sdílet Vloženo 4. Duben 2014 Paragrafy jsou hodně zakroucené a kdo chce vždycky si tam svou kličku najde. Ale jak to popisuje Ekkar, že by rezerva měla být stejná jako ostatní kola na vozidle, tak bych tam jaksi nechápal význam sousloví nouzový dojezd. A o tom v nějakých těch zákonech zmínka je. A osobní zkušenost s STK. Absolvoval jsem jich za život už aspoň 10, a nevzpomínám si že by mě kontrolovali rezervu. Možná náhoda, štěstí co já vím, ale možná se to zpřísnilo. Díky přechodu na nové auto jsem 4 roky nebyl a půjdu až příští rok. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 4. Duben 2014 Sdílet Vloženo 4. Duben 2014 Nejhorší je, když se na STK, kam jste byli léta zvyklí jezdit, změní majitel/provozovatel - a začne režim "nový koště dobře mete" neboli "teď budeme opravdu přísní a měřit každýmu stejným metrem". To jsou pak (než je ta zuřivá iniciativnost po pár týdnech až měsících práce zase přejde) schopní vám na autě kontrolovat i funkčnost stěračů zadních skupinovek nebo zjišťovat, jestli s sebou v autě máte náhradní útlum do tlumičů pérování... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Happyskoda Vloženo 7. Duben 2014 Sdílet Vloženo 7. Duben 2014 (editace) Ahoj, stala se mi taková komická situace. Jelikož nemám s auty dlouhou zkušenost a už vůbec né s výměnou pneu, dostal jsem se nyní do tíživé situace. Při koupi ojetého auta byly na autě pneu 185/60 R14 a dostali jsme k tomu ještě sadu dalších pl. disků. Výměna pneu na voze za nové byla v pohodě - stejný rozměr za rozměr, který jsem chtěl. Nyní, když jsem si koupil letní pneu o stejném rozměru na druhou sadu disků, tak mi v servisu řekli, že ráfky jsou úzké - zimní jsou 6J (nebo 6,5) a ty druhé jsou 5J . To jsem samozřejmě nestudoval . No a prý to ničemu nevadí, že to je kompatibilní. Tak jsem to tak nechal a teď se dovídám, že to sice kompatibilní je, ale úplně dobré to není. Protože to např. není uvedené v TP (takže problém s STK) a nevím, jestli se tím výrazně nezhoršují jízdní vlastnosti nebo nedochází k vyššímu opotřebení pneu. Každopádně může nastat problém s pojišťovnou při pojistné události. Proto se nabízí otázky: Je možné to takto provozovat, jestli je reálné, že to půjde dopsat do TP? PS: vzhledově je to nic moc :/ Je lepší prodat nové pneu a koupit užší, např. 165/70 R14? Nebo se pokusit o prodej užších disků a koupi širších protože je lepší mít širší pneu? Jak říkám, nejsem zkušený, a proto tato školácká chyba. Budu vděčný za každou radu. Díky Editováno: 8. Duben 2014, autor: Happyskoda Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
HjM Vloženo 7. Duben 2014 Sdílet Vloženo 7. Duben 2014 (editace) Ty užší disky jsou které, to je ta další sada, co jsi k tomu dostal nebo jak? Jsem to z toho moc nepochopil Osobně bych nechal širší pneu a koupil větší disky a ty špatné prodal, protože 165/70 R14 jsou na Fábku dost úzké podle mě. Na 185kách to bude lepší. Editováno: 7. Duben 2014, autor: HjM Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Happyskoda Vloženo 7. Duben 2014 Sdílet Vloženo 7. Duben 2014 Ano, nyní mám 2 sady pneu 185/60 R14 (1x nové a 1x 1 sezona) a 1 sadu disků 6J se zimními a 1 sadu 5J s letními, na kterých nyní jezdím (dnes poprvé )... Asi se pokusím zbavit těch užších disků. Snad se mi to nějak povede :|. Ty pneu jsou podle mě dobré (Polaris 3 a C. Eco contact 5) Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
HjM Vloženo 7. Duben 2014 Sdílet Vloženo 7. Duben 2014 Jo, Continental jsou paráda no nebo ještě možnost, nechat si ty užší disky na zimu a koupit na to nové zimní pneu, v zimě se někdy užší pneumatika hodí, záleží kde jezdíš, jestli často po sněhu nebo tak, tam je pak lepší užší. Ale osobně bych spíš prodal ty užší disky a jezdil pořád v rozměru 185/60 R14. Jsou nové ty disky, tak to snad nebude problém prodat dej si to třeba sem na fórum do bazaru. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Happyskoda Vloženo 7. Duben 2014 Sdílet Vloženo 7. Duben 2014 Právě že nové mám jen pneu.. Zimní najely jednu sezónu a letní jeden den..Ty asi vydrží dlouho. Obě sady disků jsem měl k autu, tak déle než 7 let mít nebudou..Ale nové, bez prodeje nebo výmeny za jiné, se mi kupovat nechtějí..Zkusím bazar a známé . Nejsou poškozené. Díky Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Zapojit se do konverzace
Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.