Luďa Vloženo 16. Srpen 2008 Sdílet Vloženo 16. Srpen 2008 (editace) Podhuštěné pneumatiky? Brzy už to bude jen kapitola z historie automobilismu. Česká firma Coda Development totiž přišla s vynálezem samodofukovacích pneumatik, které už nebudou představovat riziko pro bezpečnost provozu a nebudou zvyšovat spotřebu paliva. Podhuštěné pneumatiky jsou poměrně častým nešvarem, vyskytují se až u 30 % automobilů na silnicích. Vynález české společnosti Coda Development jim však učiní přítrž. Firma totiž vynalezla a ve fázi prototypu úspěšně otestovala speciální konstrukci pneumatiky, která se za jízdy sama dofukuje. Celý vynález je až překvapivě jednoduchý. V oblasti lemu pneumatiky, která dosedá na ráfek, je uvnitř pryžového tělesa vytvořen dutý kanál, který se táhne po celém obvodu lemu. Vše funguje na principu takzvané peristaltické pumpy. Dutý kanál je totiž vždy díky deformaci pneumatiky vahou vozidla ve spodní části uzavřen. Odvalováním se vlastně tato uzávěra pohybuje kanálem, čímž s každou otáčkou vtlačuje vzduch do pneumatiky. Kanál je opatřen ventilem, který řídí tok vzduchu. V případě, že je pneumatika podhuštěná, umožňuje ventil, aby do dutiny v lemu vstupoval vzduch. Ten je následně odvalováním vtlačován do pneumatiky. Pokud je uvnitř pneumatiky dosažen optimální tlak, ventil uzavře vnější přístup vzduchu a ten tak do pneumatiky neproudí a nedofukuje ji. Probíhá pouze vnitřní cirkulace vzduchu mezi dutinou a vnitřkem pneumatiky. Ventil má nastavitelný regulační tlak, takže se dá bez problémů nastavit i optimální tlak v pneumatice. Prototyp má klasický mechanický ventil, který však může být vyměněn i za ventil elektronicky ovládaný. Podle testů je schopná asi jeden a půl kilometru dlouhá jízda zajistit dohuštění typického měsíčního úniku vzduchu, který se pohybuje mezi 1–3 %. Samodohušťování pneumatik zvyšuje bezpečnost provozu, jelikož podhuštěná pneumatika může snáze prasknout. Zároveň se správným nahuštěním prodlužuje životnost samotné pneumatiky a šetří se pohonné hmoty. Celý samodohušťovací systém je natolik jednoduchý, že by neměl nijak výrazně zvednout výrobní cenu pneumatiky. A ani neklade žádné speciální nároky na technologii výroby. Je jen zapotřebí uvnitř pneumatiky vytvořit kanál a opatřit jej regulačním ventilem. Samodofukovací mechanismus by také mohl být součástí ráfku kola. Kdy a zda se dostane nový český vynález do výroby, záleží na tom, jakou podporu se povede vynálezci najít mezi výrobci pneumatik. Podle našich informací se o uvedení tohoto systému do praxe právě jedná. Co vy na to? Kopili by ste si je na svího 4kolovýho miláčka? Editováno: 16. Srpen 2008, autor: Luďa Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
zabiak Vloženo 18. Srpen 2008 Sdílet Vloženo 18. Srpen 2008 Já bych si to nekoupil protože jsem šetřílek a prodejci tohoto řešení určitě využijí k vyšší ceně, každopádně je to geniální nápad a snad to vyjde. Tady další článek co jsem našel http://auto.idnes.cz/za-dva-roky-nebudeme-...uto_ojetiny_fdv Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Kenvelo Vloženo 18. Srpen 2008 Sdílet Vloženo 18. Srpen 2008 a jak to bude řešeno s ráfkama? ... podle mě k tomu musí být taky ráfky k tomu určené... ale je to zajímavý mechanizmus, ale jestli to bude mit budoucnost si netroufám tvrdit Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
warhead Vloženo 19. Srpen 2008 Sdílet Vloženo 19. Srpen 2008 inu pokud vim nektera armadni vozidla to uz davno maji tak to asi nebude tak svetoborny co ? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
zabiak Vloženo 19. Srpen 2008 Sdílet Vloženo 19. Srpen 2008 Automatické dofukování již existuje, ale vše jsou složité mechanizmy a drahé a poruchové. Mají většinou kompresor... Tohle je světoborné v tom že je to jednoduché levné bezporuchové takže to může mít každé auto. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
warhead Vloženo 19. Srpen 2008 Sdílet Vloženo 19. Srpen 2008 tak pardon v tom mas recht akorat mi bude zajimavy jak se ten ventil vyporada s milionem druhu kastli a smeru proudeni vzduchu Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Jar_da Vloženo 19. Srpen 2008 Sdílet Vloženo 19. Srpen 2008 by mě zajímalo jak se bude dofukovat ten "zásobník tlaku" Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
zabiak Vloženo 19. Srpen 2008 Sdílet Vloženo 19. Srpen 2008 Vše je tam řečeno. Nejde o proudění vzduchu ale o námáhání pneumatiky. A ten ventil pude štelovat na různé tlaky buď mechanicky nebo el. Už to mají vymyšleno přečtěte si i ten idnes rozhovor tam je taky spoustu informací. No každopádně uvidíme jak to dopadne Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
alesak1188 Vloženo 4. Duben 2010 Sdílet Vloženo 4. Duben 2010 by mě zajímalo jak se bude dofukovat ten "zásobník tlaku" Jaký zásobník - jako vzduchojem jo? :-D Než napíšete nějakou kravinu, tak radši čtěte. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Zapojit se do konverzace
Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.