Přejít na obsah

Spôsob jazdenia


kazisvet

Doporučené příspěvky

Nákladní auta bych sem nemotal,to je jiná kapitola,tam sou takový setrvačný hmoty že by to ani vyšší otáčky nesneslo,a přetáčení u nich škodí hlavně spojce. Častějším přetáčením její životnost klesá celkem rapidně. Vyzkoušeno. Myslím tím zahraniční auta,která mají maximální Nm kolem 1300-1400 ot.,scanie uplně nejníž ze všech a myslim že už od 1200. Ale i tak když vezmu, že maximální otáčky jsou přibližně 2200 otáček tak je to furt jízda kolem poloviny otáčkového pole a žádný podtáčení. Při těhlech otáčkách je samozřejmě nejvyšší točivý moment a nejnižžší spotřeba na kterou se dnes hledí při výběru auta nejvíc.

Tdimá točivý moment nejvýš při 1900 otáčkách,moje AHF teda aspoň jo,tak řadím při 2500 ot. Otáčky krásně klesnou na 1900 a auto krásně táhne a myslím si že tohle je pro něj nejideálnější.

Podtáčením nejvíc trpí dvouhmota,u jednohmoty pružiny v lamele,vím že u peugeotů řemenice na klice,tohle všechno vlivem torzních kmitů a následně půjde dřív do kytek i volnoběžka altíku,a silentbloky motoru. Spalovací prostor se více zahřívá(prostě dýl trvá než teplo vyletí ven) a to může mít za následek i větší opotřebení vstřiků jejich přehříváním. A motor sám o sobě i míň maže,takže v zátěži to je asi žrádlo,při vyšší vnitřní teplotě. Samozřejmě se to neprojeví hned a chtělo by to člověka který to podtáčí dlouhodobě třeba 100 tis.km a vyslechnout ho jestli mu to žere olej,co na autě dělal a tak.

Co nemá na podtáčení vliv je brždění motorem z kopce nebo jízda po motorkářsku na "bublačku" jenom takový lechtání plynu jako ani ne přidávání ani ne ubírání.

No a kámoše mladá podtáčela 25 tisíc km nový VW Polo a podpálila to takovým způsobem,že oprava vyšla na skoro 40 tisíc v autorizáku. Nebyla to nafta,ale 1.2 HTP. Takže já radím nepodtáčet

A ten automat řadí při takhle nízkých točkách je když ho lehtáš,když budeš normálně zrychlovat bude určitě víc

Editováno: , autor: dadaoct
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

to dadaoct:

s tou volnoběžkou . silenbloky bych s tebou asi souhlasil s kmitáním motoru i když mi přijde chod motoru nad 1000 ot plynulej.

jj s tím souhlasím že v zátěži nepodtáčet ale to tě ani motor víceméně nepustí. ale bez zátěže kdy motor jen lechtáš což je ve městě skoro furt tak se dá jezdit od 1500 do 2000 a né od 2 t nahoru.

mě právě přijde točit TDi ve městě nad 2300 zbytečný přetáčení na úkor životnosti

když se vezme rozdíl mezi 1500 a 3000 ot tak je pro píst dvojnásobná třetcí dráha tz poloviční životnost na otěr ne ?

Editováno: , autor: Vaša
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

to dadaoct:

jj s tím souhlasím že v zátěži nepodtáčet ale to tě ani motor víceméně nepustí. ale bez zátěže kdy motor jen lechtáš což je ve městě skoro furt tak se dá jezdit od 1500 do 2000 a né od 2 t nahoru.

Tak to určitě, to jezdím taky tak.

Na těch 55 tachometrových po městě jezdím běžně na 4řku, 5ka mi přijde už moc málo.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

jsem si dneska sjel s kolegovým VW Touran 2.0 tdi 16V 103 kW DSG. Jsem z toho DSG automatu tak nadšenej,že si snad příští auto koupím s automatem. Pomalu jsem nejel,ale zkoušel jsem zrychlovat stejným tempem jak jako s octulí. Je fakt že jsem radši čuměl na cestu,ale při letmým pohledu na budíky to do přeřazení točilo nekdě mezi 2000 a 2500 otáčkama(fakt jsem na to nekoukal) a stopro to nekleslo ví jak o 500 ot. Pomalou jízdu zkusím jindy,zatim to nemělo ani RZ a nebylo to ani pojištěný,tak sme kvaltovali zpátky zaparkovat.

to Vaša:

Přiznám se že pokud ve městě jedu delší usek třeba těch 55 km/h,tak taky jedu na čtyřku a pokud je pak cedule třebas těch 70,klidně na ní i zrychlím,ale jen pozvolným přidáváním plynu. To je jen málokdy. Jezdím spíš stylem,že podřadím za 3 přidám víc a 70 udržuju zase na 4.

O tom tření to je sporný. Logicky ano,naběhá toho víc,ale co je ve finále lepší ukáže až čas.

Možná už jsem to tu někdy psal,kámarádův táta má první 81 kw,někdy z roku 98. To co to auto přežilo je neuvěřitelný. Na jaře měl najeto asi 360 tisíc,teď tam bude tak 380. Spojku nechává klouzat i několik vteřin po přeřazení,na jedničku snad až do přeřazení na dvojku. A měnil jí až ve 280 tis.km. Na olej běžně jezdí 25 tis,jsou výměny i po 30 tis.km. Jízda je prostě takový styl,honem na 130 a pak ubrat až v cíli. Točí to minimálně do 3000 tis. A v motorovým prostoru měnil jen hadici u turba. A po výměně váhy vzduchu to auto jede jako z praku a na těch 25-30tis sežere oleje jenom od + k - Říkáme buď povedenej kus nebo to tomu motoru dělá dobře. Já jezdím kompromis a doufám že na tom budu aspoň podobně :)

Editováno: , autor: dadaoct
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

já právě jezdil s A4 multitronik 2.0 TDi 103 kW a tam to třeba na 50KM/h ustaleno tempomatem točí 1300 ot.

a u BMW 530D aut. to jede skoro na volnoběh

ted nevím jak DSG s tím jsem ted dlouho nejel.

ted jsem dělal na jedné OI a má 580t. a taky to není poznat, tyhle motory vydží strašně moc

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vasa ma pravdu.......pokial ide auto po rovnej ceste a motor v podstate nieje zatazeny tak naco to tocit na nizsi prevodoví stupen ked ked aj na vyzsí prevodoví stupen ma motor dostatok vykonu na udrzanie rychlosti???? A ked si vezmete ciste matematicky tak ked budem jazdit na vyzsi prev. stupen tak sa motor na danej drahe bude musiet menej krat otocit tym padom menej trenia dlhsia zivotnost. Dalsi argument pozrite si aktualnu spotrebu pri 60ke na 5ke a na 4ke

pri oboch stupnoch nema motor skoro ziadny odpor a len preto ze sa musi viac tocit je na 4ke vyzsia spotreba.

Takze pokial ide auto ustalenou rychlostou tak podla mna nieje potrebne aby mal motor vyzsie otacky. Keby motoru nevadili nizke otacky tak by mu nenastavili

volnobeh na 950ot/min takze 1500 ani 1300 ot/min nemoze zotrvacniku ani ziadnej rotacnej casti vadit.

Na druhu stranu pokial niekto chce zrchlovat alebo potrebuje vykon tak urcite nie zaradeny 5stupen 1300ot/min a pedal na podlahu :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

jen tak mimo

když nepočítám čip tak:

moje TDi (96kW) 1500ot. = 45kW(61PS) a 225Nm chce někdo říct že motor nemá v těchto otáčkách dost síly ?

SDi - (68kW) 1500ot. = 18kW (24PS) a 125Nm

TDi (81kW) 1500ot = 40kW (54PS) a 225 Nm

benzín 1,8T --- 2000ot. 45kW a 210Nm (větší krouták už nenastane)

benzín 1,4 16V (55kW) 2000ot 24kW a 48Nm

1,8T má ve 2000ot má podobnej výkon jak 81kW TDi při 1500 ot

to co já mám v 1500ot nemá 1,4 16V nikdy aji kdyby někdo točil 10t ot.

takže když jedu 1500 s TDi je to špatně a když jedu z benali 2000 ot tak je to teda taky špatně (spíš horší) ???

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Opravdu to bylo jen tak (úplně) mimo

Vážně by mne zajímalo, jakým technickým fíglem nebo zázrakem dostaneš při 1500 ot. u TDi výkon 45kW, resp. 40kW. Tomu totiž odpovídá krouťák 287Nm (pár % pod maximem v oblasti, kde turbo ještě skoro netlačí?), resp. 255Nm (což je hodnota, o které se 81kW může jen zdát, když maximum je 235) ...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nesmíš věřit všem "reklamním" grafům ... v 1500 ot. turbo ještě houby tlačí, jak u nafty, tak u benzínu.

"moje TDi (96kW) 1500ot. = 45kW(61PS) a 225Nm chce někdo říct že motor nemá v těchto otáčkách dost síly ? "

Nemá, jak jsem psal, pro tvých 45 kW potřebuješ krouťák 287 Nm a to je při 1500 ot. zbožné přání. Realita je tak o třetinu menší. Koukni na stránky různých úpravců, najdeš tam i grafy z brzdy.

"TDi (81kW) 1500ot = 40kW (54PS) a 225 Nm"

Při stejném krouťáku jiný výkon? Technický nesmysl ... Navíc na 40kW potřebuješ těch 255Nm a ty 81kW nenahrabe, kdybys ji točil 5000 ot. ;)

Něco málo jsem jsem se s oběma motory najezdil a objektivně jsou okolo 1500 ot. totálně tupé (96kW víc) a točit je takhle dýl je podle mne trápení motoru, protože nepracují v optimálním režimu, turbo netlačí a navíc při srovnatelné, možná dokonce větší spotřebě než když točí 2000 ot. U Tbenzínu je to aspoň tak, při 2000ot. na III. to bere míň než na IV. při 1500 ....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

nechápu tvoje dedukce že při nějakým výkonu je přesně danej kroutící moment ?

grafy jsem se díval přímo z brzd na dieselpower a nezdá se mi že by ty grafy (je to přímo materiál škody auto kde se mi nezdá že by mohli dávat nějaký nesmysli)co jsem dal byli nesmyslné

proč by 81 kW nemohla mít jiný krouták oproti 96kW TDi PD ?

nevím jestli jsi vzdělaný motorář což já nejsem, měl jsem TDi 66kW, TDi PD 96kW a v průměru každej den vystřídám 1 -2 auta a řekl bych že poznám kdy se auto dusí a kdy nejede.

jezdíš cca 1-2 x týdně s VAGem v autě a díváš se na tlak turba vs. otáčky ???

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nejsem vzdělaný motorář, jen prostě vím, že platí zcela jednoduchý vzorec mezi otáčkami, krouťákem a výkonem. Nejde o dedukce, je to obyčejná fyzika, kterou neobejdeš. Stačí znát 2 veličiny a dopočteš si třetí. A když jsou u rozdílných motorů 2 stejné, tak musí být i třetí stejná.

VAG nepotřebuji, protože poznám rozdíl, jak motor šlape při 1500 nebo 2000 ot. a PC mi ukáže, kolik to bere. Nejde o dušení motoru, dneska technika a elektronika zvládne hodně a snaží se zoptimalizovat lidské chyby, jako je třeba diskutované podtáčení motoru. Ať mne někdo opraví, ale mám za to, že turbo začíná pořádně tlačit někde okolo 1600-1700, kdy už je dostatečný tlak výfukových plynů.

Ale s tím dieselpower nemusíš být smutný, podobné nesmysly prezentují kolikrát i jiní, někde najdeš i tabulku hodnot, kde to stačí pronásobit a hned víš, jak kecají ...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

tajže podle tebe když je motor 1,9 TDi a má při 2000 ot. 60kW tak musí mít zákonitě +- 250Nm

a je jedno jestli je to od pežotu či VW a nebo jestli má turbo obyčejný s obtokem vs s VTG , a co rotačka vs. PD vs CR ???

podle tebe když máš obsah - otáčky - výkon - tak všichni budou mít stjnej krouták ? a je jedno co má za turbo a co má za trysky a jaká je ECU ???

promin ale tohle nepoberu

ad graf: myslel jsem si že žádnej graf nebude dost dobrej.

Editováno: , autor: Vaša
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Napsal jsem: "platí zcela jednoduchý vzorec mezi otáčkami, krouťákem a výkonem". Nevím, co je na tom složitého. Výkon závisí přímo na otáčkách a krouťáku. Pakliže jsou pak 2 hodnoty z těchto tří stejné, tak 3. je také stejná a je jedno, jaký je to motor, jaký má obsah, palivo, technické řešení nebo značku... Pozor - píšu o hodnotách v daných otáčkách, ne o průběhu křivek.

"tajže podle tebe když je motor 1,9 TDi a má při 2000 ot. 60kW tak musí mít zákonitě +- 250Nm"

Pokud máš 2000 ot. a výkon 60kW (a obě tyto hodnoty jsou reál), tak krouťák musí být 287Nm ... jinak prostě těch 60kW při těchle otáčkách nezískáš ....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...