-
Počet příspěvků
109 -
Registrace
-
Poslední návštěva
O uživateli altra
- Narozeniny 2. Duben
Návštěvy profilu
Návštěvy profilu jsou zakázány a nejsou zobrazeny ostatním uživatelům.
Oznámení altra
-
U mne 2. 1. 2024 problém se 17' koly, nebyly zapsané v elektronickém TP. Ofotil do systému papírový techničák a prošlo bez závad.
-
Za skoro pět let se mi to nestalo. Jen při sněžení.
-
Nákupem věcí a udělat sám se to vejde do 2.000, servis 2x tolik
-
Zima se blíží, bude to zase víc slyšet. V létě mi to neklepe.
-
Odšroubovat 17, našroubovat 16, kontrola tlaku, reset kol a nic dalšího nedělám.
-
-
https://forum.skodahome.cz/topic/152728-výměna-oleje/?do=findComment&comment=2509634
-
Škody Scala se v bazaru nebojte, ušetří dost peněz. Tříválci se nebraňte Co skončil populární Rapid, musela Škoda přijít s modelem, který by vyplnil mezeru mezi Fabií a Octavií. Scala se začala prodávat v lednu 2019, a i když to není žádné terno (vysoké ceny, rostoucí popularita kategorie SUV), ještě se dočkala faceliftu a snad na trhu dalších pár let vydrží. Jestli však bude někdy nástupce, to je ve hvězdách. V Německu se v loňském roce prodalo nijak slavných 7 000 kusů, u nás necelých 10 tisíc aut. Jak vybírat Scalu v bazaru? Model využívá koncernovou platformu MQB a je dost podobný s Golfem. Má dokonce delší rozvor než Golf VII (2 649 mm proti 2 620 mm). Motory rovněž pocházejí z koncernových skladů. Vedle tříválce 1.0 TSI v několika verzích je k dispozici i čtyřválec 1.5 TSI, prodával se i diesel 1.6 TDI. Samozřejmě lze mít automat DSG, v nabídce byla i verze na CNG. Nejlevnější Scaly padají k 200 tisícům korun, ale takové mají najeto už klidně přes 200 tisíc km. Kilometrovým rekordmanem je kus s motorem 1.0 TSI a 231 tisíc km, který tak najezdil přes 50 tisíc km ročně. Vozy s nájezdy do 100 tisíc km se dají koupit od 280 tisíc Kč, ale záleží na motorizaci a výbavě. Naprostá většina ojetin má pod kapotou benzinový motor, na diesely připadá jen asi 10 procent nabídek. Zhruba třetina aut má automatickou převodovku, což je docela vysoký podíl. Atraktivní čtyřválce 1.5 TSI s lepší výbavou a vyšším výkonem koupíte od 290 tisíc Kč, ale kusy s nájezdem do 100 tisíc km pořád stojí zhruba 360 tisíc Kč a víc. Do 300 tisíc Kč se dá sehnat i Scala s nájezdem do 50 tisíc km. Málo jeté kusy s nájezdy do 30 tisíc km stojí zhruba od 340 tisíc Kč, ale jestli se vám to zdá moc, tak aktuálně stojí nová faceliftovaná Scala v základní verzi 460 tisíc Kč, silnější provedení tříválce 1.0 TSI je o dalších 20 tisíc Kč dražší. Patnáctistovka začíná až ve vyšším stupni výbavy u 560 tisíc Kč, za automat se připlácí 40 tisíc Kč. A s dieselem Scalu už nekoupíte, ten skončil v prosinci 2020. Nové skladovky se už pod 400 tisíc vyskytují vzácně, počítejte tak s 440 tisíc Kč. Bazarovky s nízkým nájezdem stojí o 100 tisíc Kč méně, což už smysl dává. Nejrozšířenějším motorem je tříválec 1.0 TSI, který se koncernu VW povedl. Mechanicky je to spolehlivý motor, a pokud nezanedbáváte olejový servis a běžnou údržbu, měl by vydržet. Díky dvouhmotnostnímu setrvačníku, vylepšené spojce, upravenému managementu rozjezdových adaptací a dalších modifikacích s ním už není popojíždění za trest. Celkově to jede lépe, než byste do litrového tříválce řekli. Nejlepší je hledat starší verzi motoru s kódy začínajícími na DK (DKLA 70 kW, DKRF 85 kW a DKJA 85 kW), které ještě vyhoví starší verzi emisní normy Euro 6 a mají lepší reakci na plyn. Pocitově prostě jedou lépe než dynamicky shodné verze prodávané později. Ty mají kódy DLAA (81 kW) nebo DLAC (70 kW). U nich jsou reakce emisně uškrcené. Plynová Scala G-TEC s aktuálními cenami plynu (35 až 50 Kč za kg) smysl asi nebude dávat nikomu, i když by to byla zajímavé verze. To ocení jen někdo, kdo si může dotankovat například v práci na firemní kartu, když společnost provozuje třeba plynové autobusy nebo dodávky. Pro soukromníka bez domácí plničky to však smysl už nedává. Navíc je tu zmenšená benzinová nádrž (jen na 9 litrů), která vystačí tak na 150 km reálného dojezdu, než budete hledat zase další pumpu. Scala má typicky variabilní servisní intervaly. Doporučujeme přejít na pevný rytmus s prohlídkou a výměnou oleje po roce nebo 15 tisících km, ať vás auto nežene v květnu na prohlídku a v červnu pro olej. Používá se už jen olej SAE 0W-20 plnící normu VW 508.00, i když lze přejít i na olej 0W až 5W-30 plnící VW 504.00, pokud zůstanete u pevných intervalů. V motoru jsou čtyři litry oleje. Svíčky se mění každé čtyři roky nebo 60 tisíc km, nezapomeňte také každé dva roky nechat vyměnit brzdovou a spojkovou kapalinu. Čtyřválec 1.5 TSI je tabulkově zajímavý motor a v bazarovkách se bude lidem líbit. Je cenově dostupnější než u nového auta, mívá pěknou výbavu a je to čtyřválec. 150 koní a manuál je vlastně sportovní kombinace, zvláště když je třeba ve stylové verzi Monte Carlo. Proč ne, toto bude vždycky atraktivní auto. Mechanicky je to slušný motor, ale kvůli emisím nepůsobí tak jadrně jako starší 1.4 TSI 103 kW například z Octavií, kterým se na brzdě často naměřilo přes 110 kW a i větší škodovka s takovým motorem jela moc pěkně, navíc s reálnou spotřebou klidně do 6 litrů na 100 km. Patnáctistovka je trochu udušená, ale koně tu pořád jsou. Jen ji musíte držet pod krkem. A pak auto pojede za 7 až 8 litrů, za 5,5 l/100 km pojedou jen šetřílci. A to si klidně mohou koupit rovnou litrový tříválec. Největší hrozbou jsou opět přetažené výměny oleje, selhat ovšem může třeba i nastavovač proměnného časování ventilů na vačkové hřídeli a už se musí řešit i úniky chladící kapaliny (místo obyčejného termostatu je zde těleso s elektronicky ovládanými ventily). Zanedbané motory také trpí na zanášení sání karbonem, chce to jezdit mimo město, používat kvalitní aditivované palivo a stejně počítejte s tím, že kolem 100 tisíc km to bude chtít preventivně sundat sání a vyčistit nánosy karbonu mechanicky. U patnáctistovek se také řešilo škubání při jízdě, pro což byla vydána aktualizace řídící jednotky. Snad už by to mělo být opravené. Ještě se občas vyskytuje vadný snímač tlaku paliva, kdy auto vůbec nestartuje, nebo škubá a nejede. U šestistupňových manuálů může docházet i k úniku oleje z převodovky do prostoru spojky, to se týká všech motorizací. Servisní intervaly patnáctistovky jsou stejné jako u tříválce, jen je tu 4,3 litru oleje. S doporučenými oleji je to stejné jako u tříválcových motorů, takže při přechodu na pevný interval lze přejít na starší normu VW 504.00. Jinak do motoru patří VW 508.00. Pokud jde o rozvodový řemen, tak do 200 tisíc km s ním problémy nejsou a jen se kontroluje. Někteří si ho nechávají kolem 200 tisíc km preventivně měnit, v technickém předpisu na to interval stanovený není. Docela zajímavý je tady diesel 1.6 TDI, který by se mohl líbit těm, kteří jezdí delší trasy a spíše mimo město. Mechanicky je to spolehlivá jednotka, známý problém přepalování chladící kapaliny se ho už prakticky netýká. Jestli se někdy něco rozbilo, tak kvůli absolutnímu zanedbávání údržby. Bohužel se však Scala nevyhnula povinnému AdBlue (SCR katalyzátor pracující s roztokem močoviny) a to je jediná věc, se kterou mohou být do budoucna problémy (čidla, čerpadla, vstřikovače, poškozené kabely). Dokonce se tu už musí řešit netěsnosti kapaliny. Diesel má standardně nastavené variabilní intervaly, určitě je zkraťte na maximálně 20 tisíc km nebo jeden rok. V motoru je 4,7 litru oleje, používá se olej SAE 0W-30 plnící tovární normu VW 507.00. Hojně se rozšířil i automat DSG, zde zmenšená skříň DQ200 se suchými spojkami a sedmi rychlostmi. Už se to zlepšilo a s převodovkou nejsou takové problémy, ale životnost spojek pořád bude záviset na stylu jízdy a způsobu používání. Olej se tu standardně nemění, ale nebylo by od věci nechat jednou za čas vyměnit olej v ozubeném soukolí (1,7 l oleje SAE G 052 512) a také v řídící hydraulice převodovky (0,9 l oleje G 004 000). Vážné problémy Scalu netrápí a je to dobré auto. Zlobí jen soustavně modul nouzového volání eCall, zamrzá infotainment a někteří lidé si stěžují na problémy s přehráváním hudby. Ale očekáváme, že Scala bude jako každá jiná moderní škodovka. Pokud se o ni budete v rozumné míře starat, bude aspoň po mechanické stránce spolehlivě fungovat. Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/skoda-scala-ojetina-bazar-autobazar.A240205_104626_automoto_mom#cxrecs_s
-
Scala - Bolero - Wireless CarPlay
altra odpověděl na Kubicek439 téma v Audio, Infotainment, Konektivita
Jaký je postup to nahrát do auta? -
Četl jsem, že olej se nemá měnit: https://www.auto.cz/nove-motorove-oleje-0w-20-zelene-a-ridke-jak-budou-chutnat-motorum-111485 U nových olejů je to jinak. Přehled škodovek, v nichž už jezdí, najdete v samostatné tabulce. Obecně platí, že všechny motory z řady EA 211 (1.0 TSI, 1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.5 TSI) nabízené od roku 2012 již jsou pro tento olej Longlife IV (jak zní obchodní označení specifikace VW 508 00/509 00) přizpůsobeny. Jako prvonáplň jej dostávají od 45. týdne roku 2016. V servisu však nadále mohou odebírat starší olej Longlife III (VW 504 00). V budoucnu pak mohou dle výrobce kdykoliv přejít zpět na novější, stejně jako jej mohou dostat i motory ve výrobě naplněné ještě starším. Ano, zaběhaný motor nemá přecházet z hustšího oleje na řidší (pak jej může začít třeba zvýšeně spotřebovávat), ale stanovisko výrobce takové je. Čili do objemu 1,5 litru u škodovek žádná starost – řečeno slovy klasika Jiřího Babici: „Když nemáte ten nový, dejte tam ten starý.“
-
Ještě přidám, co jsem taky našel VW 504 00 - 0W-30 či 5W-30 VW 508 00 - 0W-20 Olej 508 00 je řidší, viskozita oleje by se neměla měnit, za rok si ho tam vrátím.
-
Tak mi tam teď ve značkovém servisu dali 5W30. Prý jim to vypadlo z počítače, že to tam mají dát. Je to OK?