Přejít na obsah

hasimali

Uživatel
  • Počet příspěvků

    2
  • Registrace

  • Poslední návštěva

Oznámení hasimali

Nováček

Nováček (1/14)

1

Popularita

  1. Jistě by to šlo, ale čert ví, co by to časem udělalo. Jsou tam SMD součástky, bylo by potřeba odsát cín ze všech spojů, nic nepoškodit, možná by při ručním pájení vznikly vlasové trhlinky atd. Jinak ještě dvě poznámky: 1) Technicky se nejednalo o studené spoje, ty vznikají při nedostatečném prohřátí nebo pokud je vývod špatně očištěn, takže k němu cín dostatečně nepřilne (nebo může být vývod z materiálu, který se bez náležitého chemického přípravku špatně pájí). V daném případě poměrně těžké relátko díky vibracím časem uvolnilo (vyklepalo) vývod v měkkém cínu. 2) Předpokládám, že se prvním krokem oprav je odpojení akumulátoru! Zejména při vracení relátka zpět není problém blbě se trefit do patice - je tam málo místa a ne každý má ruku a grif gynekologa.
  2. Loni (2019) mi začalo zlobit denní svícení, Fabia 1 Combi, 7/2006, koupená nová, relé domotoval prodejce. Podle rad zde jsem tipnul relé, což se ukázalo jako pravda. Dostat k němu se poměrně dá snadno, je potřeba tahem sundat "lištu" před budíky a dekl nad pojistkami - pod oběma se skrývají šrouby držící tapecírunk, další šrouby jsou dole. Tapecírunk stačí povytáhnout za mírného kvedlání a pak už jsou relé vidět, U mne jsou čtyři zleva doprava: jednoduché spínací relé 53, hledané relé denního svícení, řídicí jednotka 393, další relé 53. Ono relé denního svícení v mém případě nebylo označené číslem (484), ale splést se nedá. Později jsem zjistil, že má boční potisk včetně kódu výrobce, zapojení patice atd. úplně stejný nové relé s číslem 484. Relé jsem rozmontoval a opravdu jsem objevil studený spoj u přívodů (ještě jednou díky zkušenějším :-)). Propájel jsem jej a užíval si komfortu, ale letos se problém s denním svícením objevil zase - někdy nenaběhlo vůbec, jindy ano, ale po nějaké době přestalo, pak zase naběhlo - evidentně další studený spoj. Opět jsem relé vyndal, prozkoumal spoje pod silnou lupou ... a šel koupit nové relé. Objevil jsem další evidentní studený spoje, tři jiné ve stádiu vytváření, a u naprosté většiny pájených míst degradovanou pájku, tedy "cín". Místo aby byl povrch pěkně hladký a lesklý, byl matný, roztrhaný do šupinek a mezi nimi různě hluboké trhliny. Jistě, mohl jsem všechno propájet znovu, ale jsem z práce zvyklý nefušovat. Čím uvedený efekt nastal se lze jen domnívat - možná technologická nekázeň při výrobě, ale dost možná důsledek zákazu EU používat osvědčené olovnaté pájky, který od roku 2006 platí. Ty správné, ekologické, bezolovnaté, jsou po všech stránkách horší. Obsahují téměř čistý cín (přes 96 %) s příměsí stříbra a někdy i mědi, mají výrazně vyšší teplotu tání a vyžadují tudíž jiné pájecí postupy. U spojů z téměř čistého cínu někdy začaly vyrůstat tenoučké jehlice ("whiskery"), které následně púsobily zkraty; čistý cín také nesnáší nízké teploty ("cínový mor"). Relé denního svícení (moje neoznačené i 484) z boku Sada relé pod palubní deskou.
×
×
  • Vytvořit nový...