Přejít na obsah

Dobíjanie nedobíja správne


Diamant

Doporučené příspěvky

Moja OII má 5 rokov a mám v nej už 3. akumulátor. Vždy aku odišiel tak, že sa jeden článok vyskratoval. Pri poslednej výmene napadlo predajcovi akumulátorov, že premeriame dobíjanie a veru sa ukázalo, že alternátor nedobíja tak, ako by mal. Napätie na plne dobitej úplne novej batérii bolo pri naštartovanom motore a vypnutých veľkých spotrebičoch nanajvýš 13,8-13,9V. Malo by však byť v rozpätí 14,1-14,4V. Len prezaujímavosť, aku odiišiel preto, lebo bol dlhodobo nedobitý na 100% a to malo za následok postupnú sulfatáciu elektród a dospelo to až do takej miery, že sa začali deformovať články aj steny akumulátora. Posledne bol v aute akumulátor Varta Silver a vydržal v aute niečo vyše 1,5 roka.

Mám preto podozrenie, že auto nedobíjalo správne od nova. Klinový remeň je napnutý správne, nepreklzuje. Kontakty alternátora a akumulátora som prekontroloval, rovnako aj kostriace body alternátora a akumulátora. Hľadám preto ďalšie možné príčiny. Nedá sa napríklad v RJ motora nastaviťkódovaním referenčné napätie, ktorým sa riadi alternátor? Prípadne čo ešte ide premerať, skôr než sa pustím do nejakej výmeny komponentov? Zatiaľ mi ale napadá jedine možnosť vymeniť regulátor alternátora, ale len tak bez nejakých dôkazov sa mi nechce ho meniť a vyhodiť zbytočne nejakých 90€.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mám to v podpise, je to benzín 2,0 TFSI. Po 50.000 km mi príde trochu skoro repasovať alternátor! Hudbu som nedorábal, mám tam od výroby SoundSystem, ktorý hrá super (ale s Dynaudio reprákmi :D). Alternátor je 140A. To napätie je merané pri naštartovanom motore po celonočnom dobíjaní aku nabíjačkou. Jazdím zmiešané trasy, trochu po meste, potom najčastejšie 2x 37 km a sem tam ešte dlhšie trasy pr sto km.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

:palec2: Ved mas uz 3.baterku po 5.rokoch.

Mas zly alternator. Dostal si do auta vadny alternator uz z vyroby. Uz si o takom niecom pocul. Ze?? Preto treba na nom spravit REPAS. Alebo si kup NOVY alternator ale repas urcite bude lacnejsi.

Ja mam povodnu 9 rocnu baterku v aute.

Este zmeraj kludovy odober prudu na aute nech vylucis ci nie je problem inde v aute.

Je velky problem pre teba napisat ake mas auto.

V podpise mozes mat auto napisane ale mozes sa pytat na uplne ine auto.:)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 rok později...

Zdravím, trochu staré téma, ale pokusím se oživit. Jak jsi to vyřešil s alternátorem, dělal jsi repas? Kde byla chyba? Taky mi altík dobíjí jen 13,7V.

 

Moja OII má 5 rokov a mám v nej už 3. akumulátor. Vždy aku odišiel tak, že sa jeden článok vyskratoval. Pri poslednej výmene napadlo predajcovi akumulátorov, že premeriame dobíjanie a veru sa ukázalo, že alternátor nedobíja tak, ako by mal. Napätie na plne dobitej úplne novej batérii bolo pri naštartovanom motore a vypnutých veľkých spotrebičoch nanajvýš 13,8-13,9V. Malo by však byť v rozpätí 14,1-14,4V. Len prezaujímavosť, aku odiišiel preto, lebo bol dlhodobo nedobitý na 100% a to malo za následok postupnú sulfatáciu elektród a dospelo to až do takej miery, že sa začali deformovať články aj steny akumulátora. Posledne bol v aute akumulátor Varta Silver a vydržal v aute niečo vyše 1,5 roka.

Mám preto podozrenie, že auto nedobíjalo správne od nova. Klinový remeň je napnutý správne, nepreklzuje. Kontakty alternátora a akumulátora som prekontroloval, rovnako aj kostriace body alternátora a akumulátora. Hľadám preto ďalšie možné príčiny. Nedá sa napríklad v RJ motora nastaviťkódovaním referenčné napätie, ktorým sa riadi alternátor? Prípadne čo ešte ide premerať, skôr než sa pustím do nejakej výmeny komponentov? Zatiaľ mi ale napadá jedine možnosť vymeniť regulátor alternátora, ale len tak bez nejakých dôkazov sa mi nechce ho meniť a vyhodiť zbytočne nejakých 90€.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Možná hloupý dotaz, ale pokud na regulátoru napětí (Valeo alternátor) je napsáno 140A, 14V, znamená to, že alternátor nemusí dávat všude skloňovaných 14,5V, ale je nastaven na 14V, tím pádem 13,8 je celkem normální stav?

Editováno: , autor: XTomos
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 rok později...

Mám nejspíš problém s nabíjením. Mám zabudovaný voltmetr a ten během jízdy ukazuje 13,8-13,9V. Pokud se nepletu tak nabíjecí napětí by mělo být 14,3V což mimochodem ukazuje ten stejný voltmetr v mé druhé O1. V čem může být problém? Tedy samozřejmě první mě samozřejmě napadá alternátor. Ale co vyzkoušet předtím opravit než vyhodím spoustu tisíc za nový alternátor? 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak je pravda že přímo na baterce jsem to neměřil ale to zkusím. Co si ale pamatuji o nabíjení olověných akumulátorů tak 13,8V je udržovací nabíjecí napětí. Pro pořádné nabití je potřeba právě těch 14,3V. Mimochodem i v článcích o alternátorech do aut se píše že na výstupu by mělo být 14-14,5V.

 

Kontrolní otázka - znáte firmu v Praze co by dokázala opravit alternátor, tedy najít závadu a případně vyměnit komponenty jako uhlíky apod?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 rok později...

Dobrý den,

 

moje octa II (1,9 77 kW, 2008, 250k) je po servisu altíku. Novej vnitřek + nový regulátor. Zjistil jsem, že mi ale nesvítí kontrolka (vůbec a ani neprosvítá - předpokládám, že problém nebude v palubce) a po nastartování je napětí jen okolo 12V (jsou slabší světla, takže asi nedobíjí altík baterku??). Musím vytočit otáčky cca nad 1500 - napětí poskočí na 14,4V. Chci se zeptat jak je to s tím buzením altíku a jestli se má hledat problém v kabelech u alternátoru. Taky je motor jakoby hlučnější prvních několik minut jízdy a pak je zvuk jako býval před - možná správně nenapnutý řemen nebo volnoběžka (ta se neměnila)? Prosím o nasměrování, kde problém hledat. Díky

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je otazka, jak je to zapojene v OII. Kdyby nesvitila kontrolka u Felicie, tak by asi proste nebylo zapojene buzeni (nebo by bylo vadne). Ale u OII bych cekal, ze kontrolka je jen kontrolka rizena nejakym mikropocitacem a buzeni zajistuje jiny obvod.

 

EDIT: Proc ten servis alternatoru proste nereklamujes?

 

EDIT 2: Tak jsem se podival do navodu a nic o nerozsviceni kontrolky tam nepisi. To by mohlo potvrzovat to, ze samotna kontrolka skutecne buzeni nezajistuje. Potom je ale divne, ze nesviti.

Editováno: , autor: LucasCZE
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

to LucasCZE: reklamace bude dnes (ze servisu vyzvednuto v pátek odpo) - jen sem chtěl mít jasno, kdyby to nechtěli uznat.

 

Jinak po najetí cca 500 km, je to stále stejné - po startu 12V, potúruju nad cca 1700 otáček a je tam 14,4. Baterka je dobíjena, kontrolka nesvítí (nikdy).

 

to McMatej: díky za vysvětlení

 

Až to vyřeším napíšu co to bylo....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak už je to v řešení. Jen mám ještě jednu otázku: Když nastartuju a na baterce je 12V, tak :

 

1) je to správně  (baterka se dobíjí)

2) je to špatně:  

                            a ) baterka dobíjí, málo, ale bude vždy nabitá

                            b ) baterka dobíjí, ale málo - po delší době se úplně vybije

                            c) baterka se vůbec nedobíjí

                            d ) na baterce musí být chvilku po startu víc jak 14V

                            e ) nějaká další možnost???

 

Prosím označte správnou odpověď:rolleyes:  Děkuji

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

2c, d.

 

Vybitá baterie má v klidu 12,3 V, nabitá 12,8 V. Aby tekl proud z alternátoru do baterie, musí vyrábět napětí vyšší. Regulátor udržuje napětí na 14 - 14,5 V.

 

Zkus google, já vygooglil třeba totok https://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwjhg_3AuNPQAhVGPRQKHQvqB_MQFggZMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.automonti.cz%2Fpdf%2Fprincip-funkce-alternatoru.pdf&usg=AFQjCNGHpfSZtWoZXVqYEiylX-kcl4SVAQ&cad=rja,

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Odkaz jsem si necetl, ale potvrzuji to co pise McMatej. ;) Jen s tim napetim baterie v klidu je to tezke. Mimo auto to asi tak nejak je. Kdyz to ale meris v aute, tak takto vysoke napeti podle me nenameris (po ustaleni). Napr. ted mi auto stoji asi 3 hodiny a baterie ma 12,45 V (po 3 hodinach jsou vsechny ridici jednotky zcela jiste uspane). A ze bych mel baterii skoro vybitou bych urcite nerekl. :kol-32:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tato tabulka podle mě sedí (osobní několikaletá zkušenost)

Nutno měřit jak píše LucasCZE po delší době (já měřim ráno)

 

Stav nabití Napětí v klidu [V] Hustota elektrolytu [g/cm3]  
100% > 12,60 1,26 - 1,28 v pořádku
75% 12,40 - 12,54 1,24 - 1,25
50% 12,24 - 12,40 1,21 - 1,24 ihned dobít
25% 11,88 - 12,18 1,13 - 1,18
0% < 11,88

< 1,12

 

Podle elektrolytu je to přesnější, ale k tomu se jen tak nedostaneš:huh:

 

Mě jde o napětí baterky v autě po startu (bez šlapání na plyn). V servisu mi tvrděj, že když nastartuju a na baterce je 12V, tak je to ok. Podle mě to je blbost, myslim, že by tam mělo bejt furt těch +/- 14,3AV i po startu bez šlapání na plyn.

Editováno: , autor: havran41
doplnění
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

S měřím baterie v autě je "problém" v tom, že i když ji necháš po jízdě "odpočnout", tak když otevřeš auto, zapne se na chvíli nějaký spotřebič (čerpadlo paliva, centrální zamykání, osvětlení v autě) a i ta chvíle celé měření zkreslí. 12,3 V jako vybitou jsem nějak podcenil. Ale 12,45 V 3 hodiny po jízdě je nějak málo.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mezi ukoncenim jizdy a merenim napeti nebylo s autem nic provadeno. Po celou dobu byly vsechny dvere i kapota zavrene a auto zamcene. Je fakt, ze ta jizda mela jen cca 15 km a behem ni jsem 3x startoval. Posledni nastartovani probehlo asi 2 minuty pred ukoncenim jizdy. Takze baterka mozna nemusela byt zrovna uplne nabita. :D

 

Dnes teda dalsi mereni. Celkem ujeto 20 km. Jedno nastartovani na zacatku jizdy, druhe nastartovani presne v polovine. Ale po ukonceni jizdy jsem si jeste klepal koberecky (sviti osvetleni interieru) a nekolik sekund svitil svetlama (kontrola po vymene zarovky). Nahodou to zase vyslo na 3 hodiny, takze po 3 hodinach je napeti baterie 12,48 V. :kol-32:

 

Zkusim to znovu zmerit nekdy vecer. Samotneho me zajima, jestli to jeste klesne. A zitra teda zmerim to napeti po nastartovani. (Nebo na to vsechno zapomenu a nezmerim nic. Uvidime. :D )

 

PS: Jeste bych mel asi napsat, ze mam v aute pridane zarizeni, ktere porad bere cca 15 mA. Timto zarizenim muzu prave mimo jine zmerit napeti baterie aniz bych odemykal auto.

Editováno: , autor: LucasCZE
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Hmm, tak jsem se tomu chvili venoval a zjistil jsem, ze nabijeni mi funguje dobre, ale baterka ze se skutecne velmi rychle vybiji. Prikladam namerene hodnoty. Je tam jak nabijeni za ruznych podminek tak i to vybijeni. Takze havran41 ma urcite neco s alternatorem... Jak je mozne, ze mi to napeti klesa tak rychle? Klidovy odber celeho auta bych mel mit cca 20 - 25 mA. To neni tak hrozne, aby to bylo tim, ne? Mam tam baterii VARTA Silver Dynamic 77 Ah starou neco malo pres 3 a pul roku. Ze by uz odchazela?

 

vybijeni_a_nabijeni_autobaterie.png

Editováno: , autor: LucasCZE
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mně se baterka chopá podobně "podivně", jen vybíjení probíhá o něco pomaleji. Nejpodivnější je na tom to, že když ji změřím hustoměrem, tak je hustá na 100%, podle voltmetru 12,3 V, což je cca 50 % nabití. Když ji odpojím, tak se "vybíjení" nekoná, drží si 12,7 V třeba 14 dní. Oslovil jsem i nějaké opravdové odborníky (ne chytráky z netu) a taky to neuměli vysvětlit. Každopádně pokud při startování nebude klesat napětí pod 10 V, tak bych byl v klidu.

Možná by baterce prospělo nabití mimo vozidlo, ale nějakou lepší nabíječkou, ne takovou, která ukončí nabíjení při 14,7 V, což je to samé jako v autě a je to cca 80 % kapacity.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nevím, jakej opravdovej odborník ti řekl, že při ukončení nabíjení při 14,7V je baterka nabitá na 80%, ale je to blbost. U klasický olověný baterky začíná plynování při 14,4V a to je nabitá na víc než 95%, u startovací autobaterky je to vzhledem k přísadám v olovu (např. vápník) o pár desetin Voltu více, ale určitě ne víc než 15V. Na plných 100% lze olověnou baterku nabít jen dalším zvýšením napětí, což je doprovázeno intenzivním plynováním a je to tedy možné jen u otevřených baterií, kde se dá pak vypařená voda dolít.

Baterce naopak určitě prospěje formovací vybití a nabití, kde se pomalu kontrolovaně vybije mimo vozidlo (např. silnější autožárovkou) do napětí 10,8V a poté pomalu nabije malým proudem (pro běžné autobaterky kolem 1-2A, čím méně, tím lépe) až do těch cca 14,5V. Pár takových cyklů by mohlo zlepšit problém s rychlejším poklesem napětí. To ale nějakou dobu trvá, nabít 56Ah baterku proudem 1A by při 100% účinnosti trvalo 56 hodin, reálně asi 1,5x déle.

Editováno: , autor: Sharky487
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...