Přejít na obsah

Fabia II vypadáva posilňovač riadenia, neštartuje


matej.lothar

Doporučené příspěvky

Dobrý deň,

Mám Fabiu II, 1.2 HTP 44kW, r.v. 2007, najazdených 44 tis. km (dúfam) a v poslednej dobe ma trápi nasledujúca závada:

Ako sa prejavuje:

- svieti resp. bliká kontrolka ABS a ručná brzda niekedy asi 3 sekundy alebo aj dlhšie,

- svieti kontrolka servoriadenia, prestáva fungovať posilňovač riadenia (za jazdy), pri točení volantu je občas počuť zvuk podobný iskreniu alebo rýchlemu cvakaniu relé (ťažko špecifikovať) niekde z oblasti za prístrojovou doskou; niekedy sa posilňovač vypne úplne

- hore uvedené chyby sú spojené aj s krátkodobými výpadkami elektrických spotrebičov: utlmia sa svetlá, autorádio sa samovoľne vypne a zapne, preblikáva vnútorné osvetlenie, vynuluje sa počítadlo kilometrov aj čas

- ak vypnem motor v stave, keď mi svieti kontrolka servoriadenia tak na 90% nejde znova naštartovať: po otočení kľúča počuť nejakú činnosť, no štartér vôbec netočí a klúč sa zablokuje tak, že ho treba dať do východzej polohy pred ďalším pokusom

Čo som zatiaľ (ne)zistil:

- problém sa vyskytuje viacmenej náhodne, či je motor zohriaty po dlhej jazde alebo studený po štarte,

- problém sa vyskytuje častejšie pri nízkych otáčkach, keď sa vytáča volant blízko ku krajnej polohe (parkovanie) - veľký prúdový odber

- niekoľkokrát sa problém objavil pri prechode po nerovnostiach na ceste - otrasy

- problém so štartovaním sa väčšinou vyrieši sám po určitom počte pokusov, prípadne ak sa auto potlačí resp. aspoň kúsok pohne (s vyradenou rýchlosťou) , no niekedy nepomáha ani to (skúšal som hýbať káblami, ktoré sú dostupné no výsledok žiadny)

- batéria bola dobíjaná aj kontrolovaná a je v poriadku, poistky sú tiež v poriadku,

- keď zmeriam napätie akumulátora v momente, keď mi svieti kontrolka servoriadenia (naštartovaný motor) je nižšie asi o 1 volt ako v stave bez chyby,

- do servisu som auto odniesol, keď sa mi prvýkrát prejavila chyba so štartovaním, mechanik sa snažil kontrolovať elektrické spoje a káble v oblasti motora vrátane kostriaceho kábla akumulátoru, nedostal sa však ku káblom za prístrojovou doskou a myslím, že ani neskontroloval všetky ukostrovacie body, auto sa mu podarilo naštartovať no sám nevedel ako, problém sa na druhý deň prejavil znovu

- v druhom (autorizovanom) servise bolo auto napojené na diagnostiku a jediná chyba bola podpätie (myslím že sa to týkalo servoriadenia alebo ABS), myslím že pri servoriadení vypisovalo niečo ako signál príliš malý (+ číslo nejakej svorky) a toto sa nedalo vymazať

Čo mám v pláne:

- opätovná kontrola ukostrovacích bodov (tentokrát úplná), výmena kostriaceho vodiča akumulátora,

- myslím si, že sa jedná o problém ukostrenia (hrdzavý spoj alebo zaoxidovaný) alebo studeného spoja či poškodeného kábla a ostatné problémy sú iba výsledkom podpätia

- v aute boli predtým než som ho kúpil dorábané elektrické okná (dúfam, že tam niečo nedomrvili)

Už som z toho na nervy, ak ste ktokoľvek mali podobný problém prípadne si myslíte, že viete čo by to mohlo spôsobovať prosím odpíšte, pretože v servise zjavne nie sú ochotní niečomu venovať viac ako pár minút času. Ďakujem.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Evientně máš problém s dobijením.... Servo i ABS mají elektrická čerpadla a jejich elektronika si hlídá dostatek napětí..... Pokud nedobjí tzn. že při běžícím motoru není na svorce 30 napětí alespoň 13V tak přestanou fungovat a uloží do paměti závadu o malém napájecím napětí.....

Těch drátů k dobijení tam moc není.... jeden tlustej přes pojistku k baterce... to je ta svorka 30 ( pojistka bývá někdy povolená a vyhřátá, potom jeden do panelu přístrojů ke kontrolce dobijení a jeden do řj motoru jako signál o zatížení alternátoru a kostra

Pokud jsou dráty ok zbýva alternátor... v altu toho moc není, regulátor s uhlíkama kotva a diodovej blok. něco z toho bude špatný lol je třeba měřit a hledat :palec2:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Toto bude robiť nizke napatie. Ked sa rozsvietilo ABS a servo občas tuhol volant.Už som toto stretol u 47KW a stava sa to i u SDI a TDI a sposobovalo to poškodena kabelaž DF. Ale ked maš 44KW tak tam ide DF pod zapalovacimi cievkami kdežto u 47KW,SDI,TDI ide spodom a pod šterterom sa poškoškodi vedenie DF.

Za jazdy daj do zapalovača voltmeter a uvidiš že ti padne napetie ked sa rozsvietia ABS+servo. Poriadne popoťahuj kabliky či niektore nie je povolene ale najprv začni konektorom na alternatore ten tenky modry a hnedy kablik či je tam dobry kontakt.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Evientně máš problém s dobijením.... Servo i ABS mají elektrická čerpadla a jejich elektronika si hlídá dostatek napětí..... Pokud nedobjí tzn. že při běžícím motoru není na svorce 30 napětí alespoň 13V tak přestanou fungovat a uloží do paměti závadu o malém napájecím napětí.....

Těch drátů k dobijení tam moc není.... jeden tlustej přes pojistku k baterce... to je ta svorka 30 ( pojistka bývá někdy povolená a vyhřátá, potom jeden do panelu přístrojů ke kontrolce dobijení a jeden do řj motoru jako signál o zatížení alternátoru a kostra

Pokud jsou dráty ok zbýva alternátor... v altu toho moc není, regulátor s uhlíkama kotva a diodovej blok. něco z toho bude špatný lol je třeba měřit a hledat :palec2:

Myslim že mame ten sam nazor že zavada bude len dobijanie.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

hubo : To je jasná věc v létě jsem řešil něco podobného auto najeto 300(!) km v záruce a 4x se zastavilo s totálně vybitou baterkou... nikdo nemoh nanic přijít......baterka se nabila ... dobijení ok a za tejden znova.... tak sem přesně jak píšeš pích do zapalovače multimetr a jezdil a jezdil..... ejhle po zahřátí to přestalo dobijet a zjistil jsem že někdo na pase narval přes závit tu matku co drží +B tak že se tvářila jako utažená... .ale očko bylo jen přitažené, přechoďák, ohřálo se to roztáhlo a přestalo dobijet, když vychladlo ...vše ok :palec2:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vidím to na demontáž silových rozvodů - postupně jít po kabelech od alťasu k baterce a od ní k servu, ABS a startéru - a co svorka, to odmontovat, očistit na kov, máznout vazelínou a znovu pořádně dotáhnout. Obecně řečeno NĚKDE v autě máš špatný kontakt a dělá to přesně všecko to co popisuješ...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 5 týdny později...

Takže problém s ktorým si nevedeli poradiť ani v autorizovanom servise :kol-44: som nakoniec objavil sám. Všimol som si, že kábel spájajúci záporný pól baterky s karosériou sa pri štartovaní podozrivo zohrieva, keď som s ním pohýbal menila sa intenzita svetiel. Paradoxné je že odpor nevznikal v mieste kontaktov ale niekde v strede kábla, ktorý po odstránení bužírky vôbec nevyzeral zaoxidovaný alebo poškodený. Nakoniec jeden z najhrubších a najkratších káblov v aute sa vplyvom otrasov dostal do nesprávnej polohy, kedy na ňom vznikal úbytok napätia, čo spôsobovalo už spomínaný zoznam problémov. Mimochodom pýtal som sa v IMPE koľko stojí takýto nový kábel a pýtajú za neho takmer 30 eur :kol-46:, takže som ho nakoniec pocínoval a zaizoloval a problém je fuč.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Takže po odstranění izolace z ukostřovacího kabelu nebylo znatelné žádné přerušení (jednotlivých drátků kabelu). Byla izolace odstraněna pocelé délce ukostřovacího kabelu? Pokud totiž je vyloučena možnost, že přechodový odpor nevzniká v místech připojení (na akumulátoru a na kostře vozidla), musí být nějakým způsobem buď kabel přerušen nebo přerušením jednotlivých drátků snížen průřez vlastního vodiče (kabelu), nebo v místě vlastního připojení kabelu ke kabelovému oku, případně bateriové svorce vzniká velký přechodový odpor, který je příčinou snížení palubního napětí. Pocínování kabelu řeší problém jen dočasně. Je všeobecně známo a i vlastně nedoporučováno u slaněných vodičů provádět spoje pájením. U zařínení, kde vznikají otřesy nebo pohyb takto "opravených" vodičů dochází pak velmi často k jejich přerušení. Pocínováním / pájením totiž v místě připájení nebo pocínováním dojde k "ztvrdnutí", je to pak jako by vodič byl z plného tj. neslaněného jádra. Pak se totiž většinou těsně vedle místa pájení pohybem, nebo otřesy ulomí. Toto pravidlo platí jak v autoelektrice, tak i v silnoproudé elektrotechnice. ŠA ve svých příručkách přímo zakazuje provádět opravy elektrických vedení pájením. Takže raději bych předem nejásal.

post-67222-0-96341800-1321718923_thumb.j

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já bych ten kostřicí kabel jednoduše vyměnil a byl by pokoj - nestojí zase majlant a dá se klidně i udělat "na koleně" - pokud je k mání kabel potřebného průřezu a k němu příslušející krimpovací (zalisovávací) kabelová oka.

JE HLAVNĚ POTŘEBA DODRŽET MINIMáLNí DéLKU KABELU PODLE ORIGINáLU - když je delší, jsou na něm zbytečné ztráty, kdyby byl kratší, ohrozí to v případě havárie spolehlivost odpálení pyrotechniky v bezpečnostních prvcích (pytle a předpínače)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Salus: kábel som odizoloval po celej dĺžke a nezdal sa byť poškodený jedine, že by boli porušené žily niekde v strede zväzku, kde nie je vidno. Spoje som skúšal ešte dávnejšie obrúsiť jemným šmirgľom a problém naďalej pretrvával, takže to bolo určite samotným káblom, okrem toho som písal, že sa to prejavovalo hlavne pri otrasoch a v spojoch nebola šanca nejakého pohybu, pokiaľ sú poriadne dotiahnuté. Kábel som pocínoval po celej dĺžke s tým, že roztopený cín prenikol aj hlbšie do zväzku nie len povrchovo. Kábel je aj naďalej ohybný, síce podstatne ťažšie, ale určite sa to celé kvôli tomu nezlomí :kol-48: aj keby sa časť cínu od káblu oddelila, stále ho tam ostane dosť.

Ekkar_z_Bastlírny: Dobrý nápad s tou vlastnou výrobou, nenapadlo ma, že sa dajú kúpiť len tie oká.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To pocínování je z hlediska krátkodobé opravy dobrá věc, ale dlouhodobě to nevydrží - ten cín (ona je to cínová pájka, ale pro zdejší potřebu říkejme cín) neodolá vibracím od motoru a od jízdy a NĚKDE se uklepe. Právě z toho důvodu se v autech nemá používat pájení ani vodiče s žilou z jediného kusu drátu - neboli co nejvíc spojů se lisuje / naskřipuje = KRIMPUJE a vodiče se používají lankové = ohebné, které odolávají vibracím.

Ten kostřicí kabel ve fábuli "dvojce" a roomu je schválně tak dlouhý a namontován jako "prověšený". Když byl krátký (jen mezi záporným pólem baterky a kostřicím bodem na kastli - je tam cca 10-12cm "mezera", kterou by zdánlivě stačilo překlenout přímým kusem kabelu), na crash-testu v ENCAPu se baterka při nárazu pohybovala setrvačností tak rychle, že se stačila od té kostry urvat dřív, než zareagovaly pyrotechnické prvky = vůbec se neodpálily pytle ani předpínače pásů. Teprve když ten kabel honem honem přímo na místě sbastlili dvojnásobně tak dlouhý, pyrotechnika se stačila odpálit před tím, než se zase baterka urvala od kastle = kostry... A když ten kabel necháš dlouhodobě "tvrdý", hrozí jeho upadnutí kdykoliv za jízdy - ne ihned, nějaký ten týden až měsíc to vydrží, takže se neplaš, ale raději ten nový kabel udělej nebo kup co nejdřív. "Odkostřením baterky" během jízdy nebo i jen za chodu motoru hrozí daleko víc potenciálních problémů, než si vůbec umíš představit. Jejich oprava je pak podstatně dražší než nový kostřicí kábel v ceně pár pětek...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 7 měsíců později...

Ahoj, tak po 2 letech nervů a spusty peněz se snad dnes problém také vyřešil. Nebudu ho popisovat, jelikož byl (snad) stejný jako problém od "matej.lothar". V poslední době mě táhli už 2x na špagátu domů = opět do autorizáku a opět ten samý problém, vypadlo servo, vyskočili na budíkách ESP+ABS a to všechno 3x během jedné 15km jízdy. Vrchol všeho v poslední době bylo, že po vyskočení těchto závad a vypnutí motoru, již nešlo auto nastartovat, prostě vybitá baterka. Dneska opět, volal jsem tedy ŠKODA Mobile mého servisu a ti okamžitě přijeli. Auto se dalo na kable, které se připojily na + a - baterie. Po chvíli se zkoušelo nastartovat mé auto a stále nic, ventilátor sotva běžel, nešla tam šťáva. Stále jsem zkoušel po chvílí startovat a servisák hodil mínus kabel na kostru auto, najednou auto ožilo a nastartovalo. Servisák šáhl na mínusový kostřící kabel, který vede od baterky s tím, že zkusí zda není povolený a spálil si ruku. Nebýt toho, auto jde znova do servisu a mění se nesmyslené věci. Okamžitě odjel zpět do servisu a přivezl kostřící kabel z nějaké bouračky - již to delší provedení. Zatím bez problémů. PS.: Ještě dodám, že mě menili mezitím servo, AKU, sposuta pokusů a on je to kabel za 500Kč ... Snad to někomu do budoucna pomůže.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj, tak po 2 letech nervů a spusty peněz se snad dnes problém také vyřešil.

...

PS.: Ještě dodám, že mě menili mezitím servo, AKU, sposuta pokusů a on je to kabel za 500Kč ...

To si ze mne nedělej prdel - 30cm kabelu odhadem 16-20mm2 plus dvě voka, zakrimpování - to že stojí pětibábu? Výrobní cena je při koupi materiálu "na drobno" tak kilo, když to vezmu velkoobchodně, může to bejt klidně i polovička...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak to by mě asi na místě jeblo... Protože když si ten kabel a voka koupím a "zakrimpuju" si to v dílně ve svěráku, případně mi to v práci na údržbě za "Prosím Tě" a "Děkuju" zakrimpuje origo kleštěma někdo z údržbářů, bude mě to stát míň než porce flákoty v hospůdce. To svět neviděl, takovou zlodějinu...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...