Přejít na obsah

dlouhodobé uskladnění auta


veselyt

Doporučené příspěvky

Zdravím, chtěl bych se zeptat na nějaké doporučení ohledně dlouhodobého uskladnění, respektive nepoužívání auta obecně. Jestli třeba:

-nechat stát na kolech či zvednou na stojky?

-vypustit olej a nechat vypuštěný nebo nechat současný a v době kdy budu chtít auto zprovoznit vypustit a nalejt nový?

-baterii vyndat úplně (přežije třeba v domácnosti 10let když se poté trochu přinabije?) nebo nechat v autě?

-benzín- vypustit úplně před oživením a nalít nový nebo vylejt hned? nebo přežije benzín třeba 10let v trubičkách bez výrazné ztráty funkce?

-nějaké další doporučení co jsem opoměl?

děkuji.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud se jedná o veterána nebo auto vhodné k uložení za účelem z něj veterána udělat, tak umýt včetně spodku, nakonzervovat kastli voskem, gumová těsnění potřít glycerínem jako na zimu, spodek klidně celý přestříknout po vyschnutí vody Rezistinem, vypustit chladicí kapalinu, propláchnout systém destilkou a naplnit novou ve vyšší koncentraci, motorový olej doplnit po horní rysku a protáčením motoru bez zapnutého zapalování natlačit na všecka mazaná místa, pak vypustit palivo, vyndat baterku, auto vyheverovat a podložit KASTLI (NE NÁPRAVY!!!) aby nápravy byly volně vyvěšené ve vzduchu a kola se nedotýkala podložky, případně kola odmontovat a uložit na stojan "naplocho", otevřít aspoň jedno okno za účelem větrání vnitřku, pootevřít všechny dveře a kapoty proti trvalému stlačení pružin v zámcích, kolem auta umístit pastičky na hlodavce (PRAVIDELNĚ KONTROLOVAT!!!). Jsou lidi, kteří do motoru pro dlouhodobé uskladnění nacpou plastovou fólii jako těsnění mezi hlavu a sací a výfukový potrubí, aby totálně oddělili spalovací prostory od okolí (a třeba i od katalyzátoru) a dírama pro svíčky do spalovacích prostorů nalejou motorovej olej. Svíce pak našroubujou zpátky. Už jsem viděl i motor favorit nalitej olejem úplně až k nalívacímu hrdlu - měl záslepku v odvětrání do sání, aby olej tamtudy nevytekl. Motor je tak TOTÁLNĚ ZAKONZERVOVANEJ, problém je ale v tom, že se s ním v tomhle stavu NESMÍ OTOČIT = HROZÍ OHNUTÍ ČEPŮ, OJNIC a případně i POŠKOZENÍ VENTILŮ, PROTOŽE OLEJ VE VÁLCÍCH SE CHOVÁ JAKO NESTLAČITELNÁ KAPALINA... U takto zakonzervovaného motoru v autě je to potřeba výrazně uvést na nějaké informační ceduli jak pod kapotou, tak na volantu - jinak vždycky hrozí nebezpečí, že se na to zapomene, přijde nějakej Jouda a zkusí motor protočit...

Samozřejmě žádná dlouhodobější konzervace nejde udělat na volném prostranství, takže jedině v garáži, stodole a podobné prostoře. Lepší je studená, netemperovaná než vytápěná - pokud se na autě nebude pracovat.

Baterku nelze skladovat bez nabíjení co 2 měsíce, takže buď odevzdat do sběru/do prodejny jako druhotnou surovinu, nebo levně prodat někomu s potřebou mít další akumulátor - ani dobíjená nevydrží víc jak 4-5 let.

Při uvedení do nového provozu dát novou baterku, nalít palivo (NESKLADOVANÉ!!!), podle doby která uplynula od uskladnění buď nastartovat a nechat prohřát a pak měnit, nebo rovnou vyměnit provozní hmoty (olej v motoru ofiko vydrží 1 rok, bez provozu 2-3, myslím že pouze ochrannou funkci bez provozu udrží klidně i 10 let - ALE NIKDO SE ZA TO NEZARUČÍ), dál brzdovku, chladicí náplň - no a pokud auto ještě po té době projde STK, mělo by se dát začít jezdit... Olejem záměrně přelité motory je potřeba zcela vypustit a minimálně vysušit spalovací prostory od nadbytku oleje - to znamená sundání palice. Zároveň se udělá i výměna chladicí směsi i oleje a odstraní se záslepky sacích a výfukových kanálů.

Všecky operace jsou srovnatelné s "malou" generálkou, takže je opravdu potřeba uvážit, jestli se to s ohledem na cenu auta/motoru po tak dlouhém uložení "k ledu" vyplatí.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ekkar- tohle mi opravdu pomohlo. Auto je již dnes v raritním stavu (ale ještě to není úplně youngtimer) ale jelikož je to mé třetí auto jezdit s ním do práce nehodlám a když jsem se ho pokoušel prodat bylo mi vzhledem k ceně opravdu líto ho dávat pryč- kupoval jsem ho už před delší dobou jako víkendovku... A ty lidi co se hlásí o mazlika jsou snad někdy pod vlivem omamných látek... To´t jen zdůvodnění proč nechci prodávat...

Ještě se pozeptám ohledně "stojek" pod auto- s tím jsem byl docela rozhodnutý je tam dát protože to je určitě potřeba pro nápravy ale co jsem třeba viděl prodávat mají navrchu ne rovnou plochu nebo gumovou ale zahnutou na obou koncích a nedokáži si představit kam se to dá takto uložit nebo zda se ještě má mezi stojku a kastli něco dávat?

A druhá věc- pootáčení motoru realizovat normálně tažením za rozvody? kloním se asi k variantě že bych dolil olej + koupil třeba nějaké aditivum a motorem čas od času jen pootáčel. Trošku se bojím elektroniky která už tady trochu vykukuje... podobný nápad mě napadl i v případě paliva- dolít nějaké aditivum které prodlužuje skladovatelnost (aspoň pro pocit) a nechat jen zbytek v trubkách a při oživení dolít new. Myslím že ponechaná náplň by byla dobrá i pro hadičky atp..?

Jinak co se týká baterie auto jsem normálně zimoval protože je to mazlik :) a i po těch 2měsících kdy byla garáž zavalená sněhem normálně chytnul... Ale vyndal bych ji a počítám s tím že by se poté koupila nová.. stejně jako by se dost pravděpodobně kupovala nová sada pneu... a další spotřební díly...

Jinak takové ty věci jako nechat přiotevřené dveře mě docela překvapilo... o co se v tomhle případě "pečuje" ? trošku totiž si myslím že zase díky tomu bude větší tlak na panty...?

moc děkuju za rady;-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Podle drobných detailů to tipuju, že se jedná o nějakou verzi fáčka nebo podobného "verku". Pravděpodobně fáčko/forman ´93 nebo ´94 - tam už je jakás-takás elektronika (lambdasonda, BMM = jednobod vstřikování atd) a přitom už mu moc roků nechybí do kategorie "youngtimer" (20let věku a více), což felinám bude hrozit až za mnohem delší dobu. Případně mou křišťálovou kouli oprav.

Takže popořadě:

stojky pod auto mají kovovou plošinku se zvednutými okraji právě pod nápravnice - aby z nich nesklouzly. Jenže když budeš podkládat prahy v místě kam se normálně dává hever, ty zvednutý hrany by plech hezky "poznamenaly". Řešení je jednoduchý = KUS DŘEVA, prkno nebo hranolek s výškou větší než ty zvednutý "uši" po stranách. Když budeš opravdu jo echt kutil, dáš tam gumový hokejový puky namazaný inertní vazelínou nebo proložený mezi plechem kastle a sebou igelitem = nepřilepí se ke spodku. Malej "žákovskej" puk za 30 kaček používám naprosto běžně při výměnách kol jako podložku mezi hydraulickou 1500kg "panenku" (zvedák) a kastli, abych si nedodrbal spodek auta právě tím vrškem heveru.

Protáčet motor se dá při normální hladině oleje jednoduše - nechá se zařazenej kvalt (IV. nebo V.) a otáčí se jedním kolem. Druhá strana musí být přitom zablokovaná třeba pomocí dřevěnýho klínu o podběh, aby se druhý kolo jen netočilo převodem přes diferák na druhou stranu a aby se to otáčení přenášelo přes převodovku do motoru. Usnadníš ti i tím, že na to protočení vyšroubuješ svíčky - motor pak nebude klást skoro žádný odpor, ale bacha na to, aby nebylo okolo moc vlhko, protože pak se nasaje vlhkost i do válců a ty pak zevnitř víc reznou. Takže radši protáčet se svíčkama. Když ten olej v motoru těsně před uložením vyměníš za novej, uděláš jedině dobře.

Jako palivo do nádrže a palivovýho systému pro dlouhodobý uložení bys musel použít čistě minerální benzín bez přídavku etanolu a musel bys nádrž nalejt úplně až po vršek, aby se se vzduchem stýkala co nejmenší hladina paliva = aby byla co nejmenší oxidace vzdušným kyslíkem. Jinak zoxiduje = "zvodnatí" a budeš ho muset stejně po letech vypustit a vyhodit, nebude se hodit ani do letlampy. Co udělá míchanej benzín s biosračkou s materiálem hadic, těsnění atd při dlouhodobým uložení v klidu neví nikdo - ani chemici, co doporučili posrancům odhlasovat zákon nařizující míchat do benzínu biosračky. Budeš ze svojí uloženky dobrovolně dělat pokusný morče?

Ten čistě minerální benzín bez přídavku "bio"etanolu už dneska skoro nelze sehnat - vím, jaký problémy měla firma, ve který dělá známej, aby sehnala dlouhodobě skladovatelný palivo do elektrocentrál zálohujících dálkový přenosy jistýho mobilního operátora. Běžný paliva "od pumpy" (jak benzín, tak nafta) jsou po 3 měsících uložení v nádrži k hovnu, skoro na ně nejde nastartovat, přídavek dalších aditiv tuhle otázku řeší tak na dobu do půl roku, delší dobu ne. Oni potřebujou mít agregáty s naftou v nádržích rok i delší dobu, aby to "zálohování" skutečně mělo nějakej význam. Míchání biosraček do běžně prodávaných paliv už v rafinérii je bohužel nařízeno zákonem a pro tyhle věci je potřeba speciální povolení podepsaný ministrem financí, aby mohli požadovat od rafinérie čistou naftu "neřezanou" biosračkou - podobně jako to má třeba armáda do tzv. NEDOTKNUTELNÝCH ZÁSOB a pod.

Jedině pokud budeš mít ty nervy se s tím každýho půl roku drbat bych do nádrže nalil litr-dva a po půl roce je obměnil jednoduchým vystříkáním pomocí hadice odpojený od vstřikovacího čerpadla a proklemovaný pojistky podávacího čerpadla... a na to zase budeš potřebovat auto připojený na nějakej zdroj proudu, aby to fungovalo... osobně bych se vysral na to mít v nádrži palivo, nádrž bych totálně vypustil, čerpadlo z ní vyndal a uložil zabalený do mastnýho hadru a igeliťáku, aby se k němu dostal co nejmíň vzduch. Hadičky bych buď oboustranně neprodyšně ucpal, nebo obětoval a před uvedením do provozu bych dal nové. Zaslepil bych nějakým neprodyšným návlekem vstup do vstřikovacího čerpadla nebo bych ho celý odmontoval a zabalil podobným způsobem jako to podávací plus neprodyšně zaslepit sání do motoru. Ano, prodlouží to dobu nutnou k "reanimaci mumie", ale bude to aspoň trochu chráněný.

Baterie po 2 měsících skladování v autě má asi tak 30-40% původní kapacity, což na start dobře seřízenýho motoru se vstřikováním bohatě stačí. Po půl roce bez dobíjení už bude mít míň než 10% původního náboje a už motor nenatočí - po roce bude totálně mrtvá. Když ji budeš dávat jednou za každý dva měsíce přes noc na nabíječku a pravidelně ji dolívat, aby neklesla hladina elektrolytu pod horní hranu desek, vydrží takhle skladovaná 5-6 let a bude pak zaručeně schopná startu. Budeš ale schopnej a ochotnej jí ten 1 den péče každý 2 měsíce věnovat? Jo, možná jednou, dvakrát to zvládneš, pak se spokojíš s tím, že na ni mrkneš a když bude mít hladinu nad hranou desek, necháš ji tak a zapomeneš na ni. Po roce si vzpomeneš a JEŽIŠMARJÁ, VONA JE TROP... Jestli chceš auto "hibernovat" na 10 let, zapomeň na to že bys ho reanimoval s původní baterkou. Budeš muset koupit novou, až přijde na věc. Jinak bych na uložení ještě povolil napnutí klínovýho řemene, aby nebyl našponovanej jak kšandy - povolením uložení altíku. Nebude tvrdnout v napnutým stavu a nebude tolik tlačit do ložisek...

Ty pootevřený dveře jsem myslel dveře přibouchnutý jen na první cvaknutí zámku - sice visí na zámkovým mechanismu, ale nestlačujou těsnění kolem dveří a pružiny v zámku plnou silou. Nezdeformuje se obvodový těsnění a pokud ho natřeš glycerínem, dveře se k němu nepřilepí. Stejně tak kapota podložená kusem dřeva v poloze 5cm nad obvodovým těsněním se k němu nepřilepí. To samý platí i pro víko kufru = 5. dveře, NEZABOUCHÁVAT, ale podepřít kusem dřeva v pootevřený poloze, aby neležely na gumě.

Otevřený okýnko ulehčuje větrání interiéru = uvnitř se pak míň hromadí vlhkost.

Editováno: , autor: Ekkar_z_Bastlírny
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nejsi jasnovědec:-) měl jsem dvě škodovky v pěknym stavu, teď už jen jednu v pořád krásnym stavu ale tu používám běžně a tohle o co mi jde je zahraniční výroba, žádný atyp ale velkosériovka určitě také ne... Ale prozrazovat raději nebudu dostal bych sprchu:-)

Dobrá, tak tohle je asi vše co jsem chtěl a naprosto vyčerpávající. Benzín asi vypustím, olej se ještě rozhodnu jak vyměním či doplním (je ho tam ani ne pod půl max) s nějakým aditivem a baterku jak jsem myslím psal beru jako spotřební věc a ta se bude měnit... Hodně mi pomohly ty stojky že nejsem sám kdo by na to dal kus dřeva nebo gumy:-) Jinak benzín i nafta jsou hrozný sra+++ i těch 5% hnoje v naftě je znát a o kontraproduktivitě co se týče ekologie ani nemluvě... díky zelený vypatlaný mozky...

díky moc...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud má to auto plechovou nádrž, tak bych naopak natankoval plnou. Prázdná nádrž bude reznout zevnitř díky vzdušné vlhkosti, plná ne. Teď co je menší zlo - jestli působení biosraček nebo koroze?

Pokud zvedat auto, tak ale nenechat nápravy ležet na dorazech, ale přizvednout je. Trpí silentbloky

Běžný paliva "od pumpy" (jak benzín, tak nafta) jsou po 3 měsících uložení v nádrži k hovnu, skoro na ně nejde nastartovat, .

Moje auto po zazimování (cca 5 měsíců) chytne úplně normálně

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...