Publikováno Září 20, 20168 r Dle návodu na ruském fóru drive.ru jsem realizoval tlumení rychlosti sklopení stropních madel u mého RAPIDa. Protože koncern používá stejná madla všude, je toto téma použitelné i pro všechna auta, která z úsporných důvodů tlumení sklápění madla nemají. Náklady jsou zanedbatelné do 5USD vč. dopravy. Tlumící válečky lze zakoupit na aliexpressu, stačí dát vyhledat ceiling handle damper a najde vám to několik prodejců. 1. Madlo ze stropnice lze vyndat (spíše vytrhnout) po vysunutí pojistných záslepek - trnů. Nejlepší je udělat si ze starého tenkého plochého šroubováku háček, kterým se záslepka - trn snadno povysune ven o cca 6 mm. Platí pro obě patky. Pak tahem silou, případně kývavým pohybem, lze madlo vyjmout z otvorů ve stropnici. 2. Tlumící váleček se vsazuje do patky bez pružiny. Pomocí malého šroubováku povysuňte plastový čep ven o cca 3mm a plochými kleštěmi ho vytáhněte ven. 3. Pak je nutné demontovat sponu a záslepku - trn. Jako nejsnazší se ukázalo nepatrně ohnout obě jistící packy spony nahoru, až jazýčky vyjely ven z dutiny v záslepce - trnu. Pak lze trn vysunout ven a stejně tak vyjmout sponu po stlačení ramen. 4. Pro tlumící váleček je nutné v patce vytvořit prostor. Žebra lze odstanit třeba natavením pájkou a ořezáním zalamovacím nožem nebo je odfrézovat stopkovou frézičkou o průměru cca 5mm, upnutou do vrtačky ve stojanu. Řezat plast jen zalamovacím nožem moc nejde, je poměrně tvrdý. 5.Pro nálitky na čele válečku vytvořte na jedné stojině dvě drážky v poloze dle obrázku. Nejvhodnější je drážku vypilovat jemným trojůhleníkovým pilníkem. Je nutno dodržet směr přesně přes střed otvoru čepu. Jinak bude váleček nakřivo a jeho aretace bude vypadávat. Hloubku a šířku drážek udělejte co nejpřesnější, aby váleček v patce dobře seděl bez velké vůle. 6. Na dalším obrázku je vidět příčná drážka ve sklopné čísti madla. kam zapadne podélný výstupek na tlumícícm válečku. 7. Protože váleček má vždy v patce nepatrnou osovou vůli a západky na čele válečku mohou vyskočit ze zářezů, je dobré vymezit ho podložkou z obyčejného kancelářského papíru. Já použil dvě vrstvy. 8. Nyní usaďte patku s tlumícím válečkem do sklopného madla. Nasuňte zpět čep tak, aby asi 2mm vyčníval ven z patky. Ušetříte si tím nervy při případné opravě. Při namontovaném tlumícím válečku jde totiž čep chytit a vyjmout velice špatně. Vyzkoušejte funkci tlumení "nasucho", jestli nikde nic nedře, nevypadává ze zářezů atp.. Patka s válečkem musí jít ručně sklopit jen s velmi nepatrným odporem. Pokud jde již nyní sklopit ztěžka, pak celé madlo se nebude sklápět zpět a čeká vás jeho opětovná demontáž...... 9. Zbývá narovnat zpět jistící patky na sponě a jazýčky dát do polohy dle obrázku. Po nasunutí záslepky - trnu se jazýčky ohnou do správné polohy a zajistí opět trn proti vypadnutí. Sponu vložte do patky a zajistěte ji zasunutím záslepky - trnu. 10. Takto vypadá smontovaná patka s tlumícícm válečkem. 11. Poslední krok je instalace madla do stropu a finální zkouška. https://youtu.be/dJFEU3skPzY
Září 30, 20168 r Dobrý! Pred lety jsem to u sve FI resil ponekud dráž - nakupem tlumenych madel , ktere nejsou zrovna za hubicku.
Září 30, 20168 r Autor To mi povídej! V ETCE je jedno tlumené madlo za 750Kč, netlumené asi za 280kč.
Říjen 5, 20168 r miklisek, je mozne, ze ja mam tu lavu stranu, kde sa nachadza pruzinka inu a nemam tam ten "trn" ? Vid foto, dakujem:
Říjen 5, 20168 r Autor No nejspíš inovace. Nebo že by naopak starší verze madla..... Možná budeš muset zmáčknout proti sobě nějaké plechové packy, aby se madlo uvolnilo.
Říjen 8, 20168 r Takze v mojom pripade MY 2015 bolo az na vybratie čepu (neskutocne presne nasadeny cep, v jednom pripade madla som ho musel tenkymi stipackami roztrihnut a nahradit kovovym capom o priemere 5mm) osadenie tlmiaceho valceka velmi jednoduche. Madlo ma komplet "predpripravu" pre osadenie valceka, to znamena, nic sa nemusi pajkovackou tavit, pilnikom robit drazka alebo podkladat papierom. Je to vlastne kompletna verzia madla ako keby s vybratym valcekom. Prikladam foto casti madla, kde som vkladal valcek. Dakujem mikliskovi za posunutie napadu a samotneho navodu z ruskeho fora.
Říjen 10, 20168 r Super návod, jen dodám že F2 MR2011 je jen o tom vytáhnout čep, dát valeček a zase složit. Je to na něj připravené.
Říjen 13, 20168 r Tak uz to mam za sebou. Jednoduche a nenarocne Taktiez to mam ako Galvi a tapert, len vytiahnut cap a vlozit valcek. Dokonca som prvy vlozit opacne, stacilo ho len pootocit priamo v madle srubovacikom. Funguje vdaka za nakopnutie
Leden 30, 20178 r Já když jsem toto před lety řešil na svých třech vozech Škoda, navštívil jsem vrakoviště, kde jsem zakoupil madla asi z Golfa s těmito tlumícími válečky. Dokonce mají tato madla i krytku vratné pružiny. Válečky se nabízely ve dvou barvách, šedostříbrná a bílá (bílou jsem použil do interiéru IVORY). Vodící čep z původního madla jsem povytáhl pomocí úzkých kombi kleští (stisknout uvnitř a lehce poklepem posunout ven) a potom to jde již velmi snadno. Na madlech z vrakoviště je nejsnazší demontáž prostým proražením madla směrem na čep (madlo se při tom zničí). Montáž velmi jednoduchá, otvor v závěsu i madle byl již předpřipraven. Cena za tuto přestavbu - 3 x 200 kč za čtyři použitá madla.
Září 22, 20195 r Tak dnes na instalováno ?. Sice taková blbost. Reálně madla v podstatě nepoužívaná, ale za 25 korun ? Proč ne. Já měl pouze problém že mě za boha nešlo vytahnout ty čepy. Takže jsem se uchýlil k variantě udělat dírku o průměru cca 1mm na druhé straně madla a čep vyklepnout, potom už to bylo za minutku složené. Není to nijak zvlášť vidět navíc na druhé straně je díra na čep výrazně větší i když na nepohledové straně.
Listopad 3, 20222 r https://www.aliexpress.com/item/1428519424.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4diIagKw
Listopad 14, 20222 r Je to dobrá věcička kolikrát jak někdo držel úchytu a lezl z auta tak to pustil a bylo to také nepříjemné za to tak v pohodě takový tlumiček. Neví někdo jestli se dá sehnat tak krytka, kdysi jsem ji někde dal ale nevím kde. Dá se někde koupit ??
Květen 25, 20232 r Dnes ráno jsem také osazoval do Rapida MR 2019. Ve stropním madle je vše připraveno, jen váleček chyběl. Madlo jsem ze střechy odjišťoval vložením dvou plochých šroubováků. Jeden do díry úplně shora a zapáčit trochu dolů pro odjištění horního jazýčku, druhý naopak dolů a současně s prvním zapačit nahoru, pak za madlo lehce cuknout. Pozor při tom na stropnici⚠️. K tomu čepu se dá dostat po vycvaknutí té malé krytky z pantíků. Čep jsem si uprostřed chytil malými kombinačkami, pevně stiskl a se stropním madlem jakoby šikmo nastojato jsem proti desce stolu čep kousek povytlačil takto kleštěmi ven. Pak už tahem kombinačkami při mírném pootačení vytáhl. Pak stejný postup jako popisuje tapert a Galvi. Válečky mám z Aliexpressu za závratných 54Kč vč. dopravy 🙂. 20230525_081915.mp4 20230525_081851.mp4 Upraveno Květen 25, 20232 r od tom01
Květen 25, 20232 r ... ze zvědavosti jsem se podíval doma do madla naší stařičké Fabie 09/2000. A má tam ty drážky pro vložení toho tlumicího válečku úplně stejně také. Upraveno Květen 25, 20232 r od tom01
Květen 25, 20232 r Tuto úpravu jsem na svém bývalém Rapidovi provedl taky. Bohužel k tomu ale nemám žádnou fotodokumentaci. 😟 Šel jsem teda trochu jinou cestou. Z vrakoviště se mi podařilo sehnat kompletní sadu madel z O3 za nějakých 200 Kč. Byly v dost špatném stavu, tak jsem musel taky rozebírat. U těch z Rapida jsem přecvakal ty tyčinky, abych madla rozebral bez poškození. A na těch z O3 jsem pomocí kleští rozlámal plast okolo tyčinek, abych je v celku dostal ven. Tak jsem získal mechanismy pro tlumení. Jen pro zajímavost, verze z O3 má navíc krytku pro druhou tyčinku, na které není váleček. Sice to skoro není vidět, ale proč ne. 🙂 Na S2 už jsou úplně jiná madla a tlumení mají naštěstí z výroby. Meg3 je na tom stejně, byl jsem tím mile překvapený. Dokonce i ten mechanismus s použitím válečku je dost podobný.
Připojte se k diskuzi
Můžete publikovat nyní a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a publikujte s vaším účtem.