Přejít na obsah

Motor 1.0 MPI - teplota oleje na dálnici


Sir_Jarek

Doporučené příspěvky

Mně to tedy ukazuje, ale mám Maxidot. Je to normálně v listovacím menu se spotřebou, ujet. km, dobou jízdy atd. Minulý rok na D1 v létě přes 130 stupňů. Myslím, že jsem to psal v mém chlívku "Heiniho Flll...".

Tak jsem koukal a v mém vlákně to nemám. Takže to bude tady někde v této sekci.

Editováno: , autor: Heini
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Moc díky za info :)  přesně tuhle informaci jsem potřeboval :kol-47: Já to u Apíka - VW up! - tedy jiné auto, stejnej motor - v menu PP nemám (nevim jak po FL, ale před FL to mislim nemá žádná výbava) a nemám tam podle mě ani čidlo, protože ani VCDS mi teplotu oleje neprozradí.

 

Zajímalo mě to kvůli volbě oleje, protože ač většinou jezdim kolem komína na nákupy, jednou za čas jedu dálnici na limitu (133 navi = 140 tacho) na tempomat, kopec nekopec, ubírám jen když je to nutný - a vim, že tenhle motor nemá chladič oleje (asi jedinej nedostatek, jinak si nemám na co stěžovat). Což - jak jsem předpokládal se odráží i na teplotě oleje - jak píšeš přes 130°C. Takže myslim, že jsem neudělal blbost, když už mám připravenej Mogul Extreme 5W-50 (Edit: už ne).

 

Takže ještě jednou díky za odpověď :)  

Editováno: , autor: Sir_Jarek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Díky za screen :) - ještě přesnější popis.

 

Osobně bych doporučil pevný interval - 1 rok a max. 10tkm (lepší 7,5tkm - zvlášť při častých couračkách se studenýma startama) a olej alespoň ACEA A3/B4 které nemají tak snížený obsah aditiv, jako ACEA C3. Když to bude navíc API SL (do písmene "L" dle pořadí v abecedě) - což už ve viskositě 0W-5W/XX téměř neexistuje - tak tim líp.

Oleje "LongHilfe" jsou šit - kvůli ochraně katalyzátorů (a svíček a filtrů pevných částic, kterých se brzy dočkáme i na benzíňácích) mají snížené množství aditiv užitečných pro motor, ale "nežádoucích pro katalyzátor" - má li vydržet požadovaných více než 200tkm - katalyzátor je totiž "strašně důležitej" protože těch prvků potřebných do něj neni na zemi úplně nadbytek (jedno z největších nalezišť je v Rusku, za v ším hledej politiku...) a kdyby se měl měnit byť 1x po dobu provozu u každýho auta, byla by spotřeba oněch prvků dvojnásobná... (za sebe ale říkám, že já osobně u mýho auta bych vždy radši vyměnil "kus drahé trubky" (katalyzátor) po 1XX tkm, než jakkoli škodil motoru). Paradoxně jsou tedy LL oleje vlastnostmi pro motor horší, než oleje "ne-LL" - což možná zajímá motoráře, možná olejáře, ale ne obchodní manažery, kteří "co by pro neudělali pro dnešního zákazníka", kterej by nejradši neměnil olej vůbec = prosadili tedy na trhu LL. Nemluvim o tom, že kapkovou zkouškou jsem po cca 9tkm u synkovo 1,2TSI našel v oleji palivo a vodu (které se tam dostávají hlavně jeho krátkými jízdami do práce 5km - z práce 5km). Při rychlém nájezdu to motory "ňák vydrží", uloženky s malým nájezdem nikoho nezajímají - případné poruchy starších vozů nebo opotřebování jejich motorů již po menším nájezdu prodeje neovlivní.  A prodeje a kšeft jsou nejdůležitější.

Editováno: , autor: Sir_Jarek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jen pozor u té teploty oleje, záleží i na modelu auta, u toho Up!u může být jiná než u Fábie. Střídám Fábii a Octavii s 1.2 TSI a ta OIII má vždy o něco vyšší teplotu oleje na dálnici (rozdíl cca 10°C). Neříkám že je t závratné, jen s tím počítat :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jj, Fabie je přece jen menší a lehčí, než Octa a stejně tak muj up! je lehčí (930kg u mě se závěsným cca 940kg), takže menší jízdní odpory se někde projeví (a taky třeba jiný převody). I když třeba odpor vzduchu bude myslim u up!/Citigo a Fabie plus mínus stejnej - up!/Citigo je skoro nachlup stejně širokej a vysokej jako F1 (a taky je uvnitř podobně místa krom kufříku samozřejmě), je ale kratší, což je spíš mínus, F3 je sice větší, ale zas ne tolik zkrácená. Myslim, že ani maximálka se u up!/Citigo moc neliší od F3 s 1,0MPI...

 

U těch 1,2TSI ti ukazuje teplota oleje na dalnici konkrétně kolik? Na synkovo Rapidu 1,2TSI (ještě typ motoru s řetězem) jsem neviděl víc, než 95°C ale nejel jsem s tim při tom po dálnici dostatečně dlouho (jen zahřívání před výměnou oleje), navíc to nebylo v létě. 

Editováno: , autor: Sir_Jarek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

U své Fábie jsem neviděl ještě víc než 110°C, u Octavie jsem měl nejvíc 130°C a to bylo v DE při jízdě něco mezi 150-180 tacho (ale byl podzim). Ohledně tech odporů, ono záleží, s OIII jezdím stejné trasy tak o 2-3dl nižší spotřebou :D Ono tam bude hlavně hrát aerodynamika přídě a kolik pustí vzduchu. Kór u motoru kde chybí výměník voda/olej.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 22. 5. 2018 na 22:08, Sir_Jarek napsal:

Takže myslim, že jsem neudělal blbost, když už mám připravenej Mogul Extreme 5W-50 (PAO, Full Saps).

 

Jseš si jistý tím, že olej s vyšší viskozitou je více odolný tepelnému zatížení? Že bude méně tekutý olej dostatečně chladit více tepelně namáhaný motor? Já toto nadšení nesdílím. Je k vidění hodně testů, kde hodně viskózní oleje "pohořely".

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Díky za sdílení - takže to máme u @Heini-ho:

125°C při 130km/h GPS a venkovní 32-36°C 

136°C při 150km/h

a  @Malta

113°C při 130km/h tacho a venkovní 27,5°C

123°C při 150km/h

 

@Martab-ovo 1,2TSI má teplotu oleje nižší (resp. na dosažení stejné teploty jako u 1,0MPI je třeba větší zatížení) takže vliv výměníku olej/voda je znát a po průchodu výměníkem bude ještě nižší - pokud vim, čidlo teploty měří teplotu ve vaně - rozdíl ale neni zas tak velkej, jak jsem se obával (jako oproti HTP, kde to bylo údajně dle článku v SM až 160°C).

 

před 8 hodinami, McMatej napsal:

Jseš si jistý tím, že olej s vyšší viskozitou je více odolný tepelnému zatížení?

Ne-e - to si ani nemyslim, ale PAO full SAPS ano. Ale sežeň ho v nižší viskositě (ale o jediném teda vim)

před 8 hodinami, McMatej napsal:

Že bude méně tekutý olej dostatečně chladit více tepelně namáhaný motor? Já toto nadšení nesdílím. Je k vidění hodně testů, kde hodně viskózní oleje "pohořely".

Tak tim si jistej nejsem vůbec - zvlášť když se olej v 1,0MPI - jak zde zjišťuju - nehřeje tolik, jako v 1,2HTP (kde i díky vysoké teplotě víc teče). Jen se snažim sám sebe přesvědčit, že jsem objednal dobře :D ale spíš jsem měl objednat ten zmíněněj Trident. Máš odkaz na ňákej test? 

 

před 15 hodinami, Pawouk napsal:

Téma je snad jasně dané, nevím, proč se tady objevují sáhodlouhé elaboráty o něčem úplně jiném. Tak už tady nejsou a nebudou.

:kol-26: když mě přišlo, že to souvisí :kol-26: ...ale jo uznávám, přeháněl jsem to :D takto ↑ to doufám nevadí ;)  

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Například https://bmwservice.livejournal.com/27699.html a tady provnání specifikací https://online.lubrizol.com/relperftool/pc.html

Čert aby se v tom vyznal. :-)

 

Já myslím, že tepelná odolnost je daná použitým základovým olejem. Nejlepší je prachobyčejný minerál. Ale ten nesplňuje jiné parametry.

 

NEjlepší je to moc neřešit, měnit si olej sám, jedině tak máš jistotu, že je opravdu vyměněný a sledovat co vypouštíš nebo jak moc je zaprasený filtr. Dokud nebudou ve vypuštěném oleji kaly, pucky nebo podobné "neřády", tak je to v klidu.

Editováno: , autor: McMatej
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jj, minerál přesně jak píšeš. Domácí výměna je u mě samozřejmost :)  (jakožto automechanik ve výslužbě se servisům vyhejbám kilomerovými oblouky), vypouštim obzvlášť pečlivě pomocí přípravku - trubičky

 

K tématu (bojim se @Pawouk-a ;) ): Vzhledem k zjištěný teplotě bych teda asi radši zůstal u 0...5W-40 - v to nejraději v API SL a ACEA A3/B4 (tato kombinace, jestli dobře nastudoval a pochopil, znamená full SAPS Edit: není nutná podmínka API SL aby byl olej full SAPS) Krom výše zmíněného Tridentu jsem objevil ještě ELF Evolution 900 NF 5W-40 , Valvoline Durablend MXL 5W-40 (tyto dva uvádí i VW 50200) a TOTAL CLASSIC 5W-40 5L (a pak ňákou značku Cinol) jinak už mi na tuto kombinaci SAE, API a ACEA vyhazuje gůgl jen motocyklové oleje. V 0W-40 pak ještě za přijatelnou cenu Divinol - Syntholight 0W-40 - prej ňáká německá univerzitní značka s vlastním výzkumem.

Anebo to neřešit a spokojit se s ACEA A3/B4 a novějším API SM...SN ...?

 

Horší bude co s Mogulem, že... manželka mě :rip:

 

 

 

Editováno: , autor: Sir_Jarek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vzhledem k tomu že mám 1.0mpi a ještě k tomu přestavbu na LPG, také jsem se zajímal o teplotu oleje , protože si to sám nemám jak zjistit - na MFA se nám to nepodařilo rozchodit. Navíc jezdím s cihlou na plynu, tak jsem si na fóru o olejích vznesl dotaz na olej který použít, a byl mi doporučen Millers oils trident 5w40 - který tu doporučuje i @Sir_Jarek, který by měl být pro motor s takovou zátěží a vyšším teplotním namáháním oleje snad nejvhodnější. 

Vzhledem k zatížení měním co 10tkm a jelikož mám kamaráda který ho umí sehnat za hubičku, tak mě výměna oleje s origo filtrem vyjde max na 600kc

 

Co se týče toho že sem ráda s olejem nepatří moc nesouhlasím, když je tu řada na teplotně odolný olej, je plus že už to nemusim hledat v tématu o olejích kde každý doporučuje buď co mu leje autorizak nebo to co je v návodu bez ohledu na specifikace

Editováno: , autor: White_line
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mě kromě Tridentu láká ještě ten Divinol kvůli viskositě 0W-40 - páč krom těch občasných letů po dálnici na limitu jezdim minimálně jednou tejdně město - nákupy cca 14km s 1 x studeným startem + 2-3 krát vypnutim a nastartovánim částečně vychladlého motoru - takže to je teplota oleje po celou dobu nejspíš nižší, než teplota chladící kapaliny, která navíc jen po část trasy nákupů dosahuje teploty provozní - hlavně v zimě. A olej s menší viskositou za studena rychlejc po startu promaže motor.  

 

Ještě chystám během výměny pokus - že skusim, jestli místo zátky olejový vany nebude do závitu pasovat čidlo z Š100...120...Favorit - mám doma nové + i budík z Š105-120 se stupnicí do 120°C - že bych udělal vlastní test. 

Editováno: , autor: Sir_Jarek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Edit - oprava:

V 25. 5. 2018 na 1:53, Sir_Jarek napsal:

API SL a ACEA A3/B4 (tato kombinace, jestli dobře nastudoval a pochopil, znamená full SAPS Edit: není nutná podmínka API SL aby byl olej full SAPS)

 

Při hledání jsem narazil na oleje RAVENOL - zaujaly mě zejména dva - oba PAO, oba ACEA A3/B4 (oba splňují VW 50200) a oba mají viskositu při 100°C modifikovanou výše než spodní hranici třídy SAE 40 (12,5-16,3) nýbrž (zejména u VSI 5W-40 téměř "doprostřed":

RAVENOL VSI 5W-40 - Viskozita při 100 °C  14,1 mm/s  (HTHS - 150°C - 3,6 mPa.s)

RAVENOL SSL 0W-40 - Viskozita při 100 °C 13,25 mm/s (HTHS - 150°C - 3,7 mPa.s)

Což může být výhoda právě při mírně zvýšené teplotě oleje na dálnici u 1,0MPI - u řady jiných olejů 0...5W-40 lze najít hodnoty pod 13 mm/s - to se týká i Tridentu 5W-40 (12,79) a třeba Mobilu FS 0W-40 (12,9).

___________

 

PS: čemu nerozumím - proč výrobce udává nižší nízkoteplotní viskositu (při -35°C a -40°C) u 5W-40 než u 0W-40  

Edit: odeslal jsem českému zastoupení dotaz, budou mě informovat o odpovědi výrobce

 

 

Editováno: , autor: Sir_Jarek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Pravda, na rozdíl od VSI 5W-40 nebo SSL 0W-40 to výrobce či dovozce výslovně neuvádí. Nicméně HC - hydrokrak (nebo cokoli do skupiny olejů III) by to bejt neměl, když výrobce uvádí "vollsynthetisches" - "plně syntetický", byť tam není výslovně PAO (mám zato, že německé zákony dokonce vyloženě zakazují označovat z marketingových důvodů oleje jako "plně syntetické", pokud to není pravda, ale nedaří se mi dohledat zdroj informace).

U některých jiných olejů to Ravenol.de uvádí výslovně - že je to PAO - a zároveň v popisu "vollsynthetisches" (např RAVENOL FDS SAE 5W-30). U jiných uvádí směs PAO a HC, nebo olej pouze s podílem PAO, což popisuje jako "teilsynthetisches" - částečně syntetický (např). Hydrokrak nebo směs s hydrokrakem tedy pro ně není "vollsynthetisches".

Takže RAVENOL VTS 5W-40 - "vollsynthetisches" - by tedy měl být teoreticky PAO nebo cokoli od skupiny olejů IV výše nebo směs toho.

 

PS: jasněže olej s viskositou 5W-40 nemusí být nutně PAO - třeba Mogul Racing 5W-40 je postaven na HC skupiny III - ale klidně ho výrobce označuje jako "syntetický" (což u nás v ČR není problém...)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...