Publikováno Leden 24, 20205 r Hledal jsem někde ucelené téma, bohužel nenalezl jsem ho. tl;dr: jak technicky funguje dojezd + jak povýšit okno bez dojezdu na okno s dojedem u F3 preFL Začnu radši od Adama - a klidně mě prosím opravte/doplňte. OBECNĚ: Elektrické stahování okna - základní "základní" elektricky stahovatelné okno - tj. dokud držím tlačítko = okno jede požadovaným smérem. Dovedu se představit, že abych tohle mohl zrealizovat, potřebuji k tomu mít ve voze (minimálně): (vhodnou) řídící jednotku, kolébkový spínač/tlačítko se třemi polohami: -1, 0, +1, 0 = je klidová poloha uprostřed -1 resp. +1 pro aktivaci pohybu okna daným směrem, motorek ve dvěřích, kabeláž (obecně). Elektrické stahování okna - s dojezdem Vyšší úrovni komfortu je zajisté "dojezd okna" - tj. vychýlím tlačíko do krajné polohy = okno mi úplně sjede dolu resp. nahoru . Výhoda je, že tlačítko nemusím držet celou doby. (vhodnou) řídící jednotku - může být jiná, sofistikovanější od výšeuvedené, kolébkový spínač/tlačítko s pěti polohami: -2, -1, 0, +1, +2 0 = je klidová poloha uprostřed -1 resp. +1 pro aktivaci pohybu okna daným směrem, -2 resp. +2 pro zahájení motorek ve dvěřích, kabeláž (obecně), +?něco_navíc_co_zajišťuje_dojezd? Zeptám se Vás zkušenějších: 1. jak prosím ví samotný motorek ve dveří u toho "základního" stahování, že nemá dále pokračovat v zavírání a zavřené rvat okno ještě dál? (osobně tipuji: on to neví, jen nemá takovou sílu, aby napáchál škody) 2. u stahování s dojezdem - co prosím dělá logiku té hraniční polohy? Tedy jak řídící jednotka ví, že okno se již zavřelo a přestane ho zavírat? Je na to nějaký fyzický senzor? Anebo (tipnul bych - v rámci finančních úspor nákladů) samotná ŘJ počítá milivteřiny, které jsou potřeba pro ujetí maximální dráhy okna? Jak je tedy prosím dojezd technicky řešen? KONKRÉTNĚ u ŠKODA Fabia 3 preFL Z informací, jenž se mi povedlo nalézt zde na fóru či jiných zdrojích, jsem došel k závěru, že Varianty kombinací elektrického ovládání oken, které se u F3 preFL vyskytují: A) Elektrické stahování oken: řidiče a spolujezdce (bez dojezdů) - výbava AMBITION a vyšší B) Elektrické stahování oken: řidiče, spolujezdce a vzadu (řidiče s dojezdem) - výbava STYLE a vyšší Opět, zeptám se Vás zkušenějších: 3. co je prosím potřeba k upgrade-u okna bez dojezdu na okno s dojedem? Pokud jsem správně načetl, okno s dojezdem lze jenom u řidiče (další neumí ?řidicí jednotka?)
Leden 24, 20205 r Nutno vyměnit spínač, BCM z FL a motor ve dveřích. Ještě tady ale nikdo nenapsal že by to realizoval.
Leden 24, 20205 r Skontrolovat schemy, upravit zapojenie. Cenovo to nebude sranda, hlavne kvoli BCM jednotke. Navyse je otazna kompatibilita s predFL F3. Konektory by mali byt totozne
Leden 28, 20205 r Co jsem studoval, tak technicky (stran použitého HW) není problém aby i před FL mělo dojezdy na všech oknech. I se základní verzí lze poznat zda je okno již zavřeno či nikoli (dá se měřit proud přes elektromotor a tím poznat zda je něco v cestě). Údajně není (legislativně) možné aby od nějakého roku měla nová auta automatické dojezdy na okna kde není ochrana... FIII Před FL má tuto pojistku pouze na dveřích řidiče a na zadních oknech (jinak řečeno pouze okno u spolujezdce ji nemá) https://www.adac.de/infotestrat/tests/autozubehoer-technik/fensterschliesskraefte/default.aspx?ComponentId=243475&SourcePageId=31968 https://www.youtube.com/watch?v=PlnA2_gEk_I Asi jednodušší než řešit originální řešení z FL by bylo jít cestou nějakých těch neoriginálních modulů...
Leden 29, 20205 r Zadne okna pred FL: - si beru na signal 2 vodice vzhladom na motory - motor je nezavisle zariadenie - k tlacidlam ide 5 vodicov, teda blokovanie detska poistka, + a -, 2x signal, podsvietenie K motoru ide 5 vodicov, z toho 2 su signal, 2 su poistky, posledny je kostra Zadne okna po FL: - komunikuju cez LIN signal, teda 1 vodic, napojeny z BCM T73c/14. Ten ide ku vsetkym 4 oknam - motor je sucast riadiacej jednotku dveri (alebo jednotka sucast motora, ako chcete) - k tlacidlam idu 3 vodice, z toho 2 prepoj na motor, 1 je podsvietenie - k motoru ide 5 vodicov, z toho 2 prepoj k tlacidlam Je nutne prerobit zapojenie, niektore vodice prepinovat nie len v dverach, ale aj v BCM ci prechodke dveri. Neznama je komunikacia s nasou BCM jednotkou. Nestaci prerobit zapojenie zadnych dveri, nutne vsetky 4...
Únor 11, 20205 r Mě by "stačila" realizace dojezdu jen u PP okna + nakodovani LP a PP okna na ovládání dálkou (nyní jde nakodovat jen PP okno). Zadní okna bych neřešil. Četl jsem o možnosti použít komponenty do PP dveří z Eng verze... Ale sám nemám odvahu se do toho pouštět, protože na to nikde není konkrétní návod hlavně na zapojení, kódovaní atd. Dokázal by někdo poradit vice? Je to Rapid FL všechny 4 okna v el. (tj. stejné jak FIII před FL). Díky ?
Únor 11, 20205 r Rapid ma na to svoju temu. Niekto prvy byt musi, ja nemam zadok v elektrike ani chut to prerabat
Únor 12, 20205 r Je mi právě jasné, co obnáší vlastně komplet rozebrat dveře (měnil jsem už dvakrát mikrospínač na mojí Fabii a to se při tom ještě nemusí hrabat do stahovaček + mám tam ještě šrouby místo odvrtávání nýtů + patlání tmelu na Rapidu atd...). Kdyby k tomu předělání dojezdů byl nějaký podrobnější návod, tak bych to zkusil. Ale takhle, kdy rozhrabu minimálně dvoje dveře a kdoví co ještě a to vše s krajně nejistým výsledkem. Zkusím ještě sehnat nějakýho zběhlýho autolelektrikáře, jestli by s tím měl trpělivost vše nejdřív vykoumat. A proč jsem napsal sem? Protože zde jsem se toho zatím dočetl nejvíce a Rapid i FIII před FL toto mají úplně stejné... Kdybych to nějakým zázrakem dokázal, tak zkusím pak nasdílet návod. Upraveno Únor 12, 20205 r od tom01
Květen 22, 20232 r Zdarec pánové, je nějaký update po těch letech? Dneska jsem se právě Koukal na motorek stahování okna LP a LZ páč mi blbnul tak jsem je vyměnil mezi s sebou a při tom všem jsem Koukal jak jsou vlastně udělané ty spínače a tlačítka na stahování/dojezdy a zjistil jsem že krom LP ta deska “neumí” dojezd
Květen 23, 20232 r @Tomko21 Na Fabii toto ještě asi nikdo nerealizoval. Něco jsme si o tom psali ZDE. Pokud se vyznáš ve schématech zapojení elektriky, tak můžeš udělat pokus. Zkus si sehnat LP motorek z Fabie 3 FL i s jeho konektorem (z nějaké bouračky na díly by ti to někdo mohl za pár stovek vystřihnout), zapoj motorek dle schémat F3 FL (stálé plus, minus, LIN signál BCM, drát z LP spínače). Tyto vodiče v LP dveřích také máš. Tvůj spínač pro LP okno dojezdy má, takže ten lze pro prvotní pokus použít. Pro prvotní pokus ani nemusíš ten motorek osazovat do dveří, jen ho paralelně zapoj (položený vedle na stoličce). Z původního konektoru vyber piny 4 výše uvedených vodičů omotej na ně pevně příslušné vodiče z FL motorku, vše řádně zaizoluj, pozor na možný zkrat nebo na to ať nespojíš vodič plusu s vodičem do BCM jednotky! Já si pro jistotu raději na tuto práci odpojil akumulátor auta. No a uvidíš, zda se motorek bude na pokyn spínače točit či nikoli. Toto je dosud nezodpovězená otázka, tedy zda BCM řady 6C0 z před FL Fabie bude komunikovat s motorkem z F3 FL. Třeba VW Polo 6C mělo také BCM řady 6C0 a dojezdy mělo, takže druhou možností je si sehnat LP motorek z tohoto Pola (ten prislušně zapojit dle schémat pro Polo), ale zde je zase otazník zda bude pasovat jeho osazení do dveří na stahovačku. Když nevyjde to ani to, tak lze vše vrátit zpět do původního stavu. Dost je toho popsáno také ve vlákně u Rapida, který měl od MR 2016 vlastně stejnou elektriku jako F3 před FL. Já byl u mého Rapida nakonec úspěšný 🙂. U Fabie pokud ti vyjde ten pokus by to mělo být snazší, protože na Rapidu se točí opačně vřeteno stahovačky, což byla u mě největší komplikace, která zde ale nehrozí. Upraveno Květen 23, 20232 r od tom01
Připojte se k diskuzi
Můžete publikovat nyní a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a publikujte s vaším účtem.